Groovy Posted 1 augustus 2019 Report Share Posted 1 augustus 2019 Op mijn Elipson 1404 zitten per speaker 4 aansluitingen. De Luxman zit op de bovenste twee , nu ik had het idee om de Harman Kardon 5650 op de onderste twee aan te sluiten. Kan dat zonder risico,of kan ik beter ompluggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 1 augustus 2019 Report Share Posted 1 augustus 2019 Ik neem aan dat je het niet over bi-amping hebt, dus dat de brugjes er tussen blijven zitten? In dat geval NOOIT twee versterkers op 1 luidspreker aansluiten, en ook niet als je er ééntje uit zet. De werkende (of sterkste) versterker zal in een oogwenk de andere opstoken, en daarnaa zeer waarschijnlijk zichzelf ook nog. Beter een omschakelkastje maken/kopen, of inderdaad omsteken als je geen extra contacten in de speakerleidingen wilt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 augustus 2019 Author Report Share Posted 2 augustus 2019 Ik had ook mijn twijfels of het wel zou kunnen. Ik zal de ene afkoppelen als ik met de andere ga spelen. Thanks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 augustus 2019 Report Share Posted 2 augustus 2019 Wanneer je de brugjes weg haalt kun je wel bi-ampen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 2 augustus 2019 Report Share Posted 2 augustus 2019 (edited) Hier vindt je alles erover. https://www.audioadvice.com/content/speaker-bi-wiring-bi-amping-explained/ Het plaatje komt van de site uit de link met 2 eindversterkers. Of je kan biampen met 2 geintegreerde versterkers, waar je het voor en eindgedeelte niet kan loskoppelen van elkaar weet ik niet. Ik denk van niet, vanwege de 2 voorversterkingen, zegt mijn gezonde verstand. De techneuten onder ons kunnen je dat beter vertellen. Bij biamping en biwiring altijd de brugjes ertussen uithalen op de achterkant bij je speakersterminals van je speakers. Edited 2 augustus 2019 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 augustus 2019 Author Report Share Posted 2 augustus 2019 Het gaat niet om bi-ampen. De bedoeling is om eenvoudig zonder allerlei kabels te wisselen 2 versterkers te kunnen gebruiken. Dit om van alle phono aansluitingen te kunnen genieten. Op de Luxman zit er 1 en op de Harman Kardon 5650 zitten er 2. Ik heb meerdere dt''s vandaar. Ik heb nu van beide versterkers de luidsprekerkabels bij ls liggen. Wisselen is geen probleem en het gaat snel genoeg. Dank voor het meedenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 augustus 2019 Report Share Posted 2 augustus 2019 Wat je nog wel zou kunnen doen, als het uitsluitend om het gebruik van de interne phonostages gaat, is het doorverbinden van de tape-out van de ene versterker naar een aux van de andere versterker. Op die manier kun je beide phonostages gebruiken door te wisselen van ingang op de "hoofd"- versterker. In dat geval zou je dan de Lux kunnen gebruiken als hoofdversterker, dus daarop de luidsprekers aansluiten, en van de HK alleen de tape-out aansluiten op een line-ingang van de Lux. Dan kun je op de Lux kiezen tussen zijn eigen phono-ingang, of die aux-ingang waarop de HK dan staat aangesloten. Op de HK heb je dan de keuze tussen de 2 phono-ingangen, maar je gebruikt de eindtrap daarvan dan niet. Het kost je 1 extra interlink, en die heb je vast wel liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 augustus 2019 Author Report Share Posted 2 augustus 2019 Hmm,dat zou een mooie oplossing zijn,daar zou ik nooit opkomen. Dat ga ik morgen eens proberen. Thanks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 2 augustus 2019 Report Share Posted 2 augustus 2019 4 hours ago, Groovy said: Het gaat niet om bi-ampen. De bedoeling is om eenvoudig zonder allerlei kabels te wisselen 2 versterkers te kunnen gebruiken. Dit om van alle phono aansluitingen te kunnen genieten. Op de Luxman zit er 1 en op de Harman Kardon 5650 zitten er 2. Ik heb meerdere dt''s vandaar. Ik heb nu van beide versterkers de luidsprekerkabels bij ls liggen. Wisselen is geen probleem en het gaat snel genoeg. Dank voor het meedenken Okee Groovy. Dat had ik niet zo begrepen vanuit je openingspost. Dat het om je phonoboards ging. Dan is het voorstel van KT88 een goeie. Ik heb vroeger ook zo gespeeld met een Sony voorversterker, die ik uitsluitend gebruikte als phonoboard bij de 2e draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 augustus 2019 Author Report Share Posted 2 augustus 2019 Goed om te weten audiofreak,ik leer steeds bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 augustus 2019 Author Report Share Posted 2 augustus 2019 Geweldige tip Sander. Ik kan nu 3 phonotrappen over de Luxman laten spelen. Blij mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 augustus 2019 Report Share Posted 2 augustus 2019 Toppie man, enjoy! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 augustus 2019 Report Share Posted 3 augustus 2019 Groovy: my thumps are up emotion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 augustus 2019 Author Report Share Posted 3 augustus 2019 De mijne ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 augustus 2019 Report Share Posted 3 augustus 2019 Voor mij gaat het in de muziek om emotie. Techniek is daartoe het middel, niet het doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 augustus 2019 Author Report Share Posted 3 augustus 2019 Zeker om emotie,maar techniek en gebruikersgemak dient de mens. Ik houd ook van mooie aparatuur,wat ik mooi vind dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 augustus 2019 Report Share Posted 3 augustus 2019 Ja, over gebruikersgemak gesproken, vanochtend kwam er geen grammetje geluid uit mijn setje. Ik wou naar NPO Radio 4 luisteren, een goede morgen met..., maar het bleef stil. Gek hoor, gisteravond deed-ie het nog. Nou ja, wat bleek? De ingang van de Brooklyn meldde SPdif 2, en ik dacht: dat klopt. Stom van mij, USB moest het nu zijn. Maar voor ik dat door had! Zou fijn zijn als de Brooklyn er je eigen naampje aan liet geven. Olive, rasp, Dual. Maar ja, dat is niet zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts