Jump to content

DCG3 in verschillende uitvoeringen.

kappa7
 Share

Recommended Posts

Leuk George, je nieuwe voorversterker. Wat betreft die Grimm TPR interconnect is echt een aanrader. Ik neem aan dat je ook een email hebt gehad van onze audiovereniging AVMN en waar Roeland het er om even over heeft gehad over die geheimtip van Grimm. In de volgende nieuwsbrief van de AVNM, die eind oktober komt, heb ik een klein artikeltje over deze Grimm TPR geschreven.  

Edited by audiofreak

Ik had die wel gezien maar eigenlijk geen aandacht aan gegeven.

Normaal vind ik eigenlijk alle kabels wel overpriced en moet een kabel gewoon het signaal doorgeven.

Gezien de prijsstelling van deze kabel is deze nu eens niet te veel geld voor het geboden en kan ik hier niet zelf tegen op bouwen.

Nu eigenlijk al min kabels wel aan vervanging toe zijn lijkt dit mij prima.

• 10 months later...

Met de komst van de KEF speakers merk ik nu dat de huidige volume regelaar niet voldoende regel ruimte heeft.

Ik heb daarvoor al de gain van de DCG3 terug gebracht maar is niet voldoende.

De Huidige regelaar is een ladder met relais van Guido Tent. (eigenlijk Jos van Eindhoven).

Deze heeft  stappen van 1dB. Daarmee kan ik dus niet zacht genoeg om tijdens het werken de muziek zacht genoeg te zetten om te kunnen bellen.

Ik heb dan de volgende opties.

De weerstanden aanpassen naar stappen van 1.5dB of zo als ik nu doe wat nieuws bouwen met 128 stappen van 1dB.

In eerste instantie was ik van plan om dan geheel zelf de regelaar te her ontwerpen met dan een extra relais zo dat 128 mogelijk wordt.

echter ik zie wat tegen het programeer werk op van de processor.

Daar heb ik eigenlijk nog niet zo veel ervaring mee.

Na wat zoeken op het web ben ik op Alie een geschikte kit tegen gekomen.

Met wat modificaties zal deze op het zelfde niveau zitten als de Tent regelaar maar dan met een extra stapje.

Met een beetje mazel zal de kit deze week geleverd worden en dan kan het puzzelen beginnen.

De huidige (Chinese) relais werken met 12V en dat is voor mij te hoog. de relais zullen dus vervangen worden door relais van bekende kwaliteit en dan door 5V worden aangestuurd. Verder zijn het nu wel 7 relais stappen maar nog stappen van 0.5dB dus ook de weerstanden zullen worden aangepast naar 1dB per stap.

Jos van Eindhoven heeft daar een mooie website voor die je de ladder voor je uitrekkend.

http://www.vaneijndhoven.net/jos/attenuator-calculator/index.html

Zo kies ik hier voor een lader met constante ingang impedantie van 20K .

Daarmee zal de regelaar goed aansluiten op de DCG3..

De weerstanden die ik wil gaan gebruiken zullen de Dale weerstanden zijn met mill spec met 0.1% tolerantie.

Dit geeft een voorbeeldige gelijkloop.

Verder modificatie zal de volgende zijn.

De regelaar zal in basis gebalanceerd zijn, hier mee is deze later ook aan te passen als ik een gebalanceerde versie wil gaan maken.

in eerste instantie zullen de volume bordjes se worden ingezet waarbij het signaal parallel door de relais gaat.

De weerstand in de contactovergang zal daarmee gehalveerd worden.

Ik ben benieuwd hoe goed de rest van de Kit is.

Het ziet er allemaal goed bruikbaar uit en met de extra aanpassingen verwacht ik dat dit wel wat kan worden.

Ik heb model 2 besteld.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002856784380.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.34e54c4d0toMay

Edited by kappa7

Dat wordt wel lastig.

De verschillende stappen sluiten namelijk op elkaar aan.

er wordt eigenlijk continu een combinatie gemaakt van de verschillende stages.

Wijkt een van de stappen af dan klopt het hele verhaal niet meer.

Wel kan je de stappen groter maken. Dan moeten alle stappen wel weer op elkaar aansluiten.

On 26-8-2021 at 22:07, kappa7 said:

Dat wordt wel lastig.

De verschillende stappen sluiten namelijk op elkaar aan.

er wordt eigenlijk continu een combinatie gemaakt van de verschillende stages.

Wijkt een van de stappen af dan klopt het hele verhaal niet meer.

Wel kan je de stappen groter maken. Dan moeten alle stappen wel weer op elkaar aansluiten.

OK, vergelijkbaar met de Array volumeregeling dus. Daar hadden ze een gelijk "probleem" en zijn toen van 60 naar 80 dB verzwakking gegaan. De stappen bleven wél 0,5 dB. Ze hebben er wel over gedacht om de stappen groter te maken, Maar 1 dB vonden ze in het lage bereik met hoog rendement luidsprekers te groot.

Edited by Hans van Liempd

Dan is daar de stap grote waarschijnlijk toch iets aangepast.

Als deze methode gebruikt wordt tenminste.

Om met 7 segmenten -80dB te krijgen zal je naar stappen moeten van 0.63dB.

Maar dat is nog steeds een prima keuze.

Ik heb gemerkt dat met stapjes van 1dB voldoende is.

1 hour ago, kappa7 said:

Dan is daar de stap grote waarschijnlijk toch iets aangepast.

Als deze methode gebruikt wordt tenminste.

Om met 7 segmenten -80dB te krijgen zal je naar stappen moeten van 0.63dB.

Maar dat is nog steeds een prima keuze.

Ik heb gemerkt dat met stapjes van 1dB voldoende is.

De relais van de pre worden met een microprocessor aangestuurd, het is best mogelijk dat het aantal stappen is vergroot.  Of het 7 segmenten zijn weet ik ook niet.

Maar ik zou voor mijn situatie 1 dB voldoende vinden. Voor hoogrendementsspeakers (hoorns) is dat kennelijk anders. Daar speel je met de 100W van de Array al snel op -60 dB, en dan is een stapje van 1 dB best groot.

Vandaar ook mijn keuze om met 1dB tot -128 te kunnen regelen.

Dat zou ook in kleinere stapjes kunnen zo als wat bij de Aray gedaan wordt maar ik vind het wel leuk om de te weten dat de stapjes 1dB zijn, ook voor het meten is het dan wel makkelijk om de boel in exacte stappen te kunnen verzwakken.

De ik heb is overigens ook microprocessor gestuurd. Dat is juist het stukje wat ik uit china haal.

De spullen zijn inmiddels aangekomen en heb het schema eerst maar eens uitgewerkt.

2HO3Itf.jpg?2

Het is wel veel SMD spul maar met een goede loop gaat dat wel lukken.

Hier onder het schema van het main board.

FR8biL0.jpg

En hieronder het bord waar het signaal op geschakeld wordt en het volume geregeld.

YTUrUVM.jpg

Standaard werkt deze regelaar op 12V maar is voor mij te hoog.

Met het schema erbij is het dan wat makkelijker om te zien wat er aangepast moet worden om er een 5V versie van te maken.

Eigenlijk is dat heel makkelijk.

Direct na de gelijkrichter zitten er 2 spanning regelaars eerst een die de boel terug regelt naar 12V en daarna komt dan de 7805 die er dan weer 5V van maakt voor de besturing van de regelaar.

Door de printbaan door te krassen die deze ze verbinding verzorgd is het mogelijk om op de plek van de 12V regelaar ook een 5V regelaar te plaatsen.

Verder zal ik de mee geleverde relais niet gebruiken maar berouwbare relais kopen die op 5V werken.

Voor het mooi komt er ook een blauw 7 segment LED op in plaats van het rode.

En natuurlijk worden ook de weerstanden aangepast.

De aangepaste spullen zijn nu duidelijk en zal ik het komende weekeinde gaan bestellen.

waarschijnlijk ga ik wel vast wat SMD spullen op de print zetten komend weekeind.

Goede tip ik zal gelijk kijken of ik wat mooiers kan vinden.

Iets wat meer solide aan voelt.

Toch heb ik nu op de tentlabs regelaar de zelfde encoder zitten, een Alps en die houd het toch al aardig lang vol.

nu moet ik wel zeggen dat hij eigenlijk nooit gebruikt wordt.

Alles gaat immers gewoon via de remote dus slijten doet dat niet.

18 hours ago, kappa7 said:

Goede tip ik zal gelijk kijken of ik wat mooiers kan vinden.

Iets wat meer solide aan voelt.

Toch heb ik nu op de tentlabs regelaar de zelfde encoder zitten, een Alps en die houd het toch al aardig lang vol.

nu moet ik wel zeggen dat hij eigenlijk nooit gebruikt wordt.

Alles gaat immers gewoon via de remote dus slijten doet dat niet.

Juist door het ding niet te gebruiken gaan ze kapot. Er komt stof in en dan gaan ze skippen. Het lullige is dat ze ook werer snel uit productie gaan en dan kun je op zoek naar en passende vervanger. Ik had het met een NAD M15. Daar zat een Alps in. Het ding was 9 jaar oud en de gebruikte encoder zat in tal van apparaten, van verschillende merken en kostte een drol en een duppie, maar helaas al 7 jaar uit productie en een passende (vervangende) had Alps niet meer (juiste aantal pulzen en manier van tellen). Uiteindelijk, na veel zoeken, vond ik een Bourns die wel nog te krijgen was, met de juiste schakelmethode en aantal pulzen. Ook die was niet duur, maar de draaias was wel net iets anders. Die zit er nu en en die werkt, maar het heeft me veel tijd gekost de juiste encoder te vinden en hier te krijgen. Ik heb er nog een aantal van liggen, dus als je ze zoekt en het zijn dezelfde, ik heb er dus nog, met lange en met korte as.

Ik moet nog even kijken wat ik precies nodig heb.

Ook heb ik hier wel een voorraad liggen van die dingen maar ik overweeg wel om nog een exemplaar van 64 pulsen te nemen.

In dat geval wordt het regelbaar van 0 tot -128 in twee omwentelingen.

Met de huidige encoder op de Tent regelaar moet ik al 3 omwentelingen maken en vind ik eigenlijk al wel te veel van het goede.

Ben alleen wel bang voor het schakelen van de ingang dan.

Dat kon wel eens lastig worden dan.

• 1 year later...

En om hier maar weer even verder te gaan.

De volume regelaar ligt nog op de plank maar door dat de nieuwe DSD DAC een gebalanceerde uitgang heeft en mijn eindversterkers ook het idee gepakt om dan ook de voorversterker maar gebalanceerd te maken.

Ik had de volumeregelaar al gebalanceerd gemaakt en is dus simpel te implementeren in een gebalanceerde setup.

Wel even een nieuw bordje gemaakt waar direct de XLR connectoren op kunnen komen.

1KGAJLp.jpg

De DCG3 zal ook nog dubbel uitgevoerd moeten worden.

In eerste instantie zal ik het zonder deze 2 doen en de boel passief maken.

ZnMQZab.jpg

Wel vast even rekening houden met een latere uitbreiding van het spul zo dat ik de versterker ook actief kan maken.

Ja, dat wil zeggen het PCB ontworpen, de productie gebeurd in China.

De DCG3 had ik nog liggen maar is een eigen PCB ontwerp en mijn interpretatie van de Ultrabib die ik nu nog in de SE uitvoering gebruik is ook een eigen ontwerp.

Deze passen niet er meer bij in de behuizing en moeten opnieuw ontworpen worden en opgedeeld in 2 delen.

Er komt een aparte behuizing voor de transformatoren, degelijk richters en een groot buffer.

De Ultrabibs komen dan aan de zijkant ineen apart compartiment.

Eens zien of ik er 4 in kwijt kan en dat ik voor 2 voedingen per DCG3 kan gaan of dat het er uiteindelijk toch 2 worden.

Ik neig wel naar de laatste optie om dat dan de hete en de koude kant de zelfde voeding gebruiken.

Er is dan geen invloed van het verlopen van de spanning, de Ultrabib heeft daar een klein beetje last van namelijk.

• 2 weeks later...

Vandaag weer een pakketje bij de post

file.php?id=193480&t=1

Gelijk maar even in elkaar gezet.

file.php?id=193481&mode=view

Er zitten nog wat connectoren vast bij postNL en als die binnen zijn kan de passive voorversterker verder afgebouwd worden.

De rest ligt eigenlijk ook allemaal al klaar. wel nog even een nieuw frontpaneeltje maken waar het display en de volume regelaar in moeten.

• 4 weeks later...

Gister weer wat kunnen doen aan dit project.

1IhSbnG.jpg

Is aardig gelukt als zeg ik het zelf.

Op dit moment zijn de DCG3 pre nog zonder de DCG3s om dat ik eerst wil zien of ik zonder de extra versterking voldoende gain overhoud.

Volledig passief dus.

De gelijkloop heb ik gemeten en die zit binnen de 0.1dB en dat is meer dan prima, met de meeste potmeters ga je dat niet halen.

De verzwakking loop in stapjes van 1dB tot -128dB wat ruim voldoende is.

Mijn huidige volume regelaar (Tentlabs) doet dat in 64 stapjes maar dat is niet voldoende. met de DCG3 er tussen dan.

Dan kan hij niet zacht genoeg om rustig als achtergrond muziek terwijl ik werk te kunnen dienen.

eVksPT9.jpg

Er is aan beide zijde nog voldoende ruimte om aan de zijkant van de volume regelaar een DCG3 te plaatsen.

Daar zijn er nu 2 van nodig om dat alles gebalanceerd is.

VRpfKZH.jpg

De voeding komt dan van een aparte behuizing en komt binnen via de 9 Pin sub-D connector.

Nu eerst nog een set XLR kabels maken en dan eens luisteren hoe dit klinkt.