Jump to content

aansluiting vraagje

Rogier
 Share

Recommended Posts

Weet iemand wat er nou eigenlijk beter is om een los loopwerk mee aan te sluiten?

ik heb op mijn da converter optisch (kunstof), optisch glasvezel, bnc en AES/EBU (een drie polige aansluiting). Welke is de beste? Optisch zal de slechtste zijn, maar van die andere?

• 2 weeks later...

Nou de kans dat bij optische kabels reflectie optreed is groter dan bij coax en net zo fataal voor de informatie overdracht.

Een echt geballanceerd signaal is bijna net zo ongevoelig voor storing als een optische kabel.

Dus... ;)

Als de informatie overdracht goed gaat maakt 't geen donder uit.

Het is aan de omgeving om te bepalen welk systeen je moet gebruiken.

Lang afstanden -- geen lowbudget optische kabel en liever geen coax.

Veel storing -- wel optisch of AES/EBU

Ik vind glasvezel de mooiste oplossing. Dan heb je ook nog een eens galvanisch gescheiden systeem wat brom weer uitsluit.

Groeten Simon

Optisch jittert altijd meer dan koper. Gebalanceerd XLR is alleen handig over lange afstanden, in studio's b.v. Voor afstanden van 1 a 2 m is 75 ohm coax optimaal en het goedkoopste. Neem wel goede kabel en hou het uit de buurt van netsnoeren. Zelf gebruik ik 75 ohm 5mm CATV kabel met massieve binnenkern, geschuimde isolatie en dubbele afscherming (folie + geweven koper). Kost ca. 1 a 2 euro de meter. Zitten Monacor plugjes van ca. 5 EU/st. aan met vergulde pinnen en teflon isolatie. Op de scoop ziet het signaal er perfect schoon en jittervrij uit. Maar luisteren is natuurlijk het uiteindelijke criterium.