Ybug Posted 16 augustus 2019 Report Share Posted 16 augustus 2019 Hallo, als newbee in de audiowereld heb ik recent een paar zelfbouwer speakers gekocht, had ze beluisterd met mijn eigen versterker bij aankoop en vond ze wel goed klinken (voor de prijs alvast) Nu staan ze een weekje of twee thuis en nu vind ik de tweeters nogal schel door klinken. Ik luister graag via pure direct en wil niet zo graag aan de treble knop van men versterker komen. 40l kist tweeter visaton DTW72 mid visaton MR130 hier ben ik niet 100% zeker van woofer visaton W200. gesloten kast Ik dacht om de tweeter misschien te vervangen door visaton DT94 omdat de vijsjes van de huidige een beetje naar buiten geplaatst zijn vermoedelijk omdat het gat iets te ruim geboord werd. Ik heb verder ook nog twee visaton W200S liggen en overweeg een ruil met de W200 Kan iemand me aanwijzingen geven of dit een goed idee is en waar ik verder moet op letten als ik de drivers uit de kist haal? andere suggesties welkom.. ps ben wel tevreden met ze zoals ze nu zijn ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 16 augustus 2019 Report Share Posted 16 augustus 2019 Welkom! Je kan niet zomaar een luidspreker veranderen zonder ook het filter aan te passen aan de nieuwe speakers. Dus zal je ook moeten gaan meten, heb je meetapparatuur? Misschien kan je dit beter posten op www.zelfbouwaudio.nl, daar kan je meer hulp verwachten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ybug Posted 16 augustus 2019 Author Report Share Posted 16 augustus 2019 ik heb alleen een multimeter... dus ohm waardes kan ik wel uit meten Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 augustus 2019 Report Share Posted 16 augustus 2019 In dit geval meet je met een microfoon in een dode ruimte of anders buiten om invloeden van de kamer te voorkomen. Hierbij is het wel handig als je daarvoor ook wel kennis van de techniek hebt. Hier is op het forum is die wel aanwezig maar het aantal zelfbouwers is hier niet zo heel hoog. Vandaar dat Paul je www.zelfbouwaudio.nl heeft aangeraden, daar zit enorm veel kennis en mogelijk zit ook de bouwer van jou speakers op dat forum. En natuurlijk ben je van harte welkom hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ybug Posted 17 augustus 2019 Author Report Share Posted 17 augustus 2019 Bedankt al voor de feedback ik heb me ondertussen ook bij zelfbouwaudio aangemeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 augustus 2019 Report Share Posted 18 augustus 2019 Suc6 En laat ons even weten hoe het is verlopen vinden wij wel leuk om te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 augustus 2019 Report Share Posted 23 augustus 2019 (edited) kunt een tweeter wat temperen (zonder het scheidngsfilter te verstoren) met een schakelingetje bestaande uit 2 weerstanden, een R1 parallel en een R2 in serie met de tweeter Uit een oude Remo folder Verzwakking R1 R2 -1 db 1 ohm 65 ohm - 2 db 1.5 ohm 33 ohm - 3 db 2.2 ohm 18 ohm -4 db 2.7 ohm 15 ohm Denk wel dat de weerstanden minstens 5 watt moeten zijn Je kunt ook een zogenaamde L-pad gebruiken (regelbaar) Edited 23 augustus 2019 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts