René N. Posted 11 september 2019 Report Share Posted 11 september 2019 3 hours ago, carl said: PS morgen Renee op bezoek. Vandaag de hele zaak even doorgelopen en getuned. Was dat nodig dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2019 Report Share Posted 12 september 2019 Na de hete zomer wel. Ook de buizen bias ik periodiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 12 september 2019 Author Report Share Posted 12 september 2019 5 hours ago, vintagemod said: Hans,ontkoppelen doe je bijvoorbeeld met veren ,dempen doe je demping matriaal. Ik zie er totaal anderen ideen in ,Akzo verkoop Twaron ,klopt ook weer niet heeft een andere naam,en Dupon verkoop Kevler. Dus ik ga met die materialen aan de slag Ik zou wel eens willen stoeien met die ringen van Leo de uitvinder wat die kan en niet kan . Er is ook demping materiaal er van ,bestellen en uitproberen ,ik denk dat de demping interessant is voor bij Cock in de speakers ,ik heb wel een beeldvorming van het matriaal Twaron en Kevlar in theorie zit er bijna geen verschil als ik lees op internet over die twee materialen,maar je kunt er meer en meer bruikbare vindingen van maken . Voor mij is het alleen maar onderzoek ,wat doet het matriaal en wat doet het niet ,ook belangrijk en waar is het bruikbaar en waar is het niet of minder bruikbaar, Vertel gewoon beide kanten van de medaille ,de voor en nadelen op een kinderlijke manier in begrijpbare taal . Ik heb weer een hoop huiswerk . Leo, het wordt ook al voor speaker units gebruik ,heb ik gelezen op internet. voor de luidspreker kan je twaron "'wol"' krijgen onder de naam Angel hair. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 september 2019 Report Share Posted 12 september 2019 54 minutes ago, Buell said: voor de luidspreker kan je twaron "'wol"' krijgen onder de naam Angel hair. Buell, Dat spul is niet meer te krijgen en ook niet meer te koop. Teijin levert niet meer aan Eltim, want de hoeveelheden waren gering en de moeite/kosten (voor Teijin) niet waard. Misschien als iemand nog wat over heeft? Was overigens wel heel erg goed spul en een mooie uitvinding. Je zou met weefsel van Twaron ook de wanden van speakerkasten kunnen verstevigen/verstijven/dempen. Gewoon in epoxy tussen twee lagen hout lijmen. Maar ja, dat is meer iets voor uitvinders. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2019 Report Share Posted 12 september 2019 Is Kevlar dan wel los verkrijgbaar Leo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 12 september 2019 Report Share Posted 12 september 2019 Angel hair bij Speakerland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 september 2019 Report Share Posted 12 september 2019 1 hour ago, carl said: Is Kevlar dan wel los verkrijgbaar Leo? Er is op diverse plaatsen Aramide weefsel te koop. Of dat Kevlar is of Twaron weet ik niet zo. En je hebt grote kans dat de uiteindelijke verkoper het ook niet eens weet. Kevlar is een bekendere naam, dus ze noemen het al gauw Kevlar. Er zijn zelfs producten te koop waarvan beweerd wordt dat er Kevlar in zit en waarvan ik vrijwel zeker weet dat het glasvezel is. Weet zo’n verkoper veel! Of bedoelde je los garen? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 september 2019 Report Share Posted 12 september 2019 1 hour ago, Groovy said: Angel hair bij Speakerland. Dat is niet het originele Angel Hair. Kijk maar wat Eltim daar over zegt. Ik heb wel een idee waar de Mundorf versie vandaan komt. Is inderdaad niet het oorspronkelijke materiaal. Maar wel Aramide. Kevlar of Twaron. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 13 september 2019 Report Share Posted 13 september 2019 Ok. Heb je trouwens de Verwonderringen ook getest tussen 2 opgestapelde elementen,bv een tuner op een cd speler of anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 september 2019 Report Share Posted 13 september 2019 Goeie vraag. Dat heb ik nog niet gedaan. Hier staan alle elementen op een eigen plateau. Voor zover ik het bij anderen gezien heb, heeft daarvan niemand elementen gestapeld. Maar ik vermoed dat het bij stapeling ook wel zal werken. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 13 september 2019 Report Share Posted 13 september 2019 Ja,dat stapelen is iets van vroeger,toen vond men dat gewoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 14 oktober 2019 Report Share Posted 14 oktober 2019 (edited) Leo's verwonder ringen zijn nu een twee weken bij mij in de set. Ik heb de stalen kogels en de Rozenkwarts kogels hier. Beiden doen wat. Mijn voorkeur gaat naar de stalen kogels en niet naar de Rozenkwarts kogels en dat vind ik best opmerkelijk. Omdat ik in het verleden best veel geëxperimenteerd heb met diversen edelstenen (o.a. Bergkristal, Toermalijn, Rookkwarts, Magnetiet) in de hifiset had ik van te voren een kleine verwachting dat de verwonderringen met Rozenkwarts kogels meer en beter resultaat zou geven dan met de stalen kogels. Maar ja, dat was de verwachting. De praktijk liet het anders horen en geloven. Mijn voorkeur gaat naar de stalen kogels in mijn huidige set. Het is strakker en dynamischer en heeft meer drive en energie dan met de Rozenkwarts kogels. Ook is het beter afgebakend in soundstage. Met de Rozenkwarts is het liefelijker en meer difusser in de soundstage en dat is niet wat ik zoek. Het is alleen tot nu getest op de cd speler, maar ik wil het ook nog op de buizen voorversterker uit proberen. Dus wordt vervolgd. Edited 14 oktober 2019 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 oktober 2019 Report Share Posted 14 oktober 2019 Ik denk dat de verschillen in kristalopbouw en dichtheid de oorzaak zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 15 oktober 2019 Report Share Posted 15 oktober 2019 22 hours ago, TL 200 said: Ik denk dat de verschillen in kristalopbouw en dichtheid de oorzaak zijn. Ja, dat lijkt mij logisch. Geldt voor elke edelsteen als ook voor elke staal of metaal hardheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 oktober 2019 Report Share Posted 15 oktober 2019 Ligt ook wel erg voor de hand hè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 15 oktober 2019 Report Share Posted 15 oktober 2019 Nou TL 200, ik hoop van het weekeinde er echt voor te gaan zitten en uitgebreider te testen. Als ik het echt goed wil doen zou ik veel langer nodig hebben om exact te weten wat het doet onder elk apparaat. Want er zijn vele mogelijkheden met deze ringen. Je kan de kogels in de ring leggen , maar ook er bovenop. Dat geeft al twee verschillen per ring/kogel. Als je er 3 gebruikt onder je apparatuur dan kun je 1 omgekeerd doen en 2 dezelfde laten. Hans van Liempd heeft daar ook melding van gemaakt. Ik ben van plan om diversen opstellingen te gaan doen met de cd speler of voorversterker. En zal van elke opstelling mijn bevinding beschrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 oktober 2019 Report Share Posted 15 oktober 2019 Dat wordt een hele klus, heb je al een spreadsheet gemaakt voor de resultaten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 15 oktober 2019 Report Share Posted 15 oktober 2019 (edited) 1 hour ago, TL 200 said: Dat wordt een hele klus, heb je al een spreadsheet gemaakt voor de resultaten? Dat doe ik nooit in een spreadsheet. Gewoon op de ouderwetse manier met verkorte of afgekorte aantekeningen (steekwoorden) op een kladblok. Wat ik hooguit gebruik als een kleine geheugensteun. Door jaren van dit soort testen te doen en over te schrijven weet je wel vaak wat kan en niet kan en wat je wel of niet moet onthouden. En je moet ook erkennen bij jezelf als je geen verschillen hoort. Testen van accessoires duren bij mij vaak maanden, want ik probeer alle mogelijkheden uit. Daarbij haal ik dan ook alle andere tweaks en/of accessoire ertussen uit en bouw het dan weer langzaam op en 1 voor 1. Ik heb weleens een accessoire getest, waar ik uiteindelijk helemaal niets mee kon. Het werkte gewoon niet in mijn set toendertijd. Toen is het naar 1 van mijn recensenten gegaan en daar hetzelfde verhaal. Het accessoire is teruggegaan naar de importeur en verteld dat er geen recensie van werd geschreven, omdat het in 2 sets niet werkte. Daar was de importeur niet zo blij mee, maar kon onze eerlijkheid wel waarderen. Een paar jaar later is dat accessoire nogmaals getest bij een andere recensent en daar werkte het weer wel. Ik heb daar toen ook nogmaals geluisterd en hoorde inderdaad verschillen. Er is een recensie van geschreven en ook geplaatst op de website. Ik ben ook weleens helemaal de mist ingegaan met een test, omdat ik het op een totaal verkeerde manier toepaste en daardoor maar hele kleine verschillen hoorde, wat volgens de fabrikant en importeur niet kon. Die zijn toen ook bij mij thuis geweest en liet ik ze zien hoe ik het getest had. Daarna deden de fabrikant en importeur de test op een iets andere manier en verhip...het werkte. Dat accessoire is nog jaren in mijn set gebleven. En ik heb daar veel van geleerd. Ik leerde dat je soms juist het tegenovergestelde moet doen dan je logica zegt of wilt. Edited 15 oktober 2019 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 oktober 2019 Report Share Posted 16 oktober 2019 Seed7 zei het al: goed is goed genoeg. Het is natuurlijk een hobby, dus alles kan, maar ik laat het bij die eierdopjes van Hans, met gewone houten balletjes. Ik weet niet eens welke soort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 oktober 2019 Report Share Posted 16 oktober 2019 1 hour ago, mumsoft said: Het is natuurlijk een hobby, dus alles kan, maar ik laat het bij die eierdopjes van Hans, met gewone houten balletjes. Ik weet niet eens welke soort. De soort maakt niet uit. Als je er maar wel snot op gesmeerd hebt. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 oktober 2019 Report Share Posted 16 oktober 2019 Heb ik niet gedaan, gaan ze denk ik van kleven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 oktober 2019 Report Share Posted 16 oktober 2019 Jij vond Kleve toch best fraai? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 oktober 2019 Report Share Posted 16 oktober 2019 Gaat wel, ben er een beetje doorheen gereden. Een echt toeristisch bezoek was het niet. Geen zwaan kleef aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2019 Report Share Posted 30 oktober 2019 Volgende week starten hier de thuisdemo's van de audioclub. Een middag en 6 avonden. drie leden per keer, dus 21 bezoekers. De rode draad is: "onderzetters". En dan meer specifiek de Verwonderringen. Leden kunnen zelf ook onderzetters meenemen om eventueel te vergelijken. Ik heb vanmiddag de ringen er nog een paar keer onderuitgehaald en vervangen door de oude onderzetters en weer terug. Wanneer je weet waar je op moet letten, is er duidelijk verschil te horen. Galm klinkt langer door en is meer in de ruimte aanwezig. Evenals de kleine geluidjes. Bij Melanie de Biasio, With all my love b.v. Om niet al te chaotisch te maken, wil ik me beperken tot de voetjes onder de DAC en de eindversterkers. Ik ben benieuwd wat ze er van vinden. Wordt vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 30 oktober 2019 Report Share Posted 30 oktober 2019 Leuk Hans. Welke verwonderring heb je. Die van MDF hout of die met populieren multiplex? Met stelen kogel of Rozenkwarts? Ik heb 2 setjes aangeschaft. Ik heb hier de mdf en de populieren multiplex en voor beiden ga ik uiteindelijk met de stalen kogels en niet met de Rozenkwarts. De grootste winst heb ik behaald onder de (buizen) voorversterker. Daar komt een setje onder. Het andere setje gaat onder de eindversterker (transistor). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts