carl Posted 30 oktober 2019 Report Share Posted 30 oktober 2019 Mooi zo Hans en Onno. Ik heb niet alleen de onderzetters van Leo, maar ook zijn Twaron absorbers en beiden werken prima. Mijn onderzetters staan nu al een tijd onder de Phono trap en gaan daar niet weg ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 oktober 2019 Report Share Posted 30 oktober 2019 (edited) Hans heeft sets met een MDF onderring. Hij heeft alleen stalen kogels. Wel heeft Hans een set met een slap hangend matje, dat ca 4 mm doorhangt. De standaard hangt maar 1 à1,5 mm door.. De uitvoering met multiplex onderring is van de laatste tijd. Ik hoor geen verschil tussen de soorten onderring. Groet, Leobus Edited 30 oktober 2019 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 oktober 2019 Report Share Posted 30 oktober 2019 Leuk om de verschillende ervaringen te lezen, heren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 30 oktober 2019 Author Report Share Posted 30 oktober 2019 (edited) Misschien zijn messing kogels nog wel een idéé. In Veldhoven was een demo van NordOst voetjes o.a met stalen, aluminium en messing top. Het advies was om te mixen. Hoe zachter het materiaal hoe "warmer " de klank. Onder mijn DAC heb ik messing voetjes van Mapleshade. Deze doen het klankmatig erg mooi. https://shop.mapleshadestore.com/Vibration-Control_c_17.html Leobus, tijd voor weer een experiment Edited 30 oktober 2019 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 30 oktober 2019 Report Share Posted 30 oktober 2019 (edited) 41 minutes ago, Buell said: Misschien zijn messing kogels nog wel een idéé. In Veldhoven was een demo van NordOst voetjes o.a met stalen, aluminium en messing top. Het advies was om te mixen. Hoe zachter het materiaal hoe "warmer " de klank. Onder mijn DAC heb ik messing voetjes van Mapleshade. Deze doen het klankmatig erg mooi. https://shop.mapleshadestore.com/Vibration-Control_c_17.html Leobus, tijd voor weer een experiment Op de X-fi toen we elkaar zagen heb ik het ook gehad over Toermalijn en over Keramische kogels. Als je aan Keramische kogels kan komen, dan zou ik daar graag nog weleens mee aan de gang gaan. Keramische kogels voegt snelheid toe in de klank en de muziek. Callas-Audio gebruite ze ook in zijn onderzetters destijds. Jaren terug hebben we ook al discussies gevoerd over Tungstan kogels en ook Messing kogels. Messing voegt inderdaad warmte toe in klank. Warmte in klank veroorzaakt ook wel traagheid in geluid is mijn ervaring. Het neemt wat 'drive en energie' weg in het geluid (vind ik). Leo heeft ook Hematiet kogels, zo zei hij mij deze week. Die zou hij morgen mee nemen naar de audiovereniging en ik ben er ook weer eens eindelijk morgenavond. Enne interresante link ook van je Buell. Mapleswood (Canadees, mijn voorkeur) is ook goed. Finite-Element gebruikt dat in zijn audioracks. Edited 30 oktober 2019 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 oktober 2019 Report Share Posted 31 oktober 2019 Tungstan of Tungsten? Dat laatste is wolfraam in het NL meen ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 oktober 2019 Report Share Posted 31 oktober 2019 Audiofreak bedoelt Tungstencarbide kogels. Ik heb daar naar geïnformeerd, maar de prijs voor 25mm diameter kogels was schrikbarend hoog. Daar heb ik maar van afgezien. Waar bedrijven ze wel toepassen in onderzetters, zijn het altijd kleine kogeltjes. En hun verkoopprijzen zijn dan ook nog flink hoog. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 31 oktober 2019 Author Report Share Posted 31 oktober 2019 12 hours ago, audiofreak said: Op de X-fi toen we elkaar zagen heb ik het ook gehad over Toermalijn en over Keramische kogels. Als je aan Keramische kogels kan komen, dan zou ik daar graag nog weleens mee aan de gang gaan. Keramische kogels voegt snelheid toe in de klank en de muziek. Callas-Audio gebruite ze ook in zijn onderzetters destijds. Jaren terug hebben we ook al discussies gevoerd over Tungstan kogels en ook Messing kogels. Messing voegt inderdaad warmte toe in klank. Warmte in klank veroorzaakt ook wel traagheid in geluid is mijn ervaring. Het neemt wat 'drive en energie' weg in het geluid (vind ik). Leo heeft ook Hematiet kogels, zo zei hij mij deze week. Die zou hij morgen mee nemen naar de audiovereniging en ik ben er ook weer eens eindelijk morgenavond. Enne interresante link ook van je Buell. Mapleswood (Canadees, mijn voorkeur) is ook goed. Finite-Element gebruikt dat in zijn audioracks. Beide zijn lastig, keramische kogel vind ik niet bij mijn mineralen leveranciers. Toermalijn zou kunnen dat moet ik navragen, momenteel zit het niet in hun assortiment. ik vond wel deze site https://www.ceratec.nl/kogels--precisiekogels.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 oktober 2019 Report Share Posted 31 oktober 2019 Daar had ik dus geïnformeerd. Prijzen zijn dan niet leuk meer. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 31 oktober 2019 Report Share Posted 31 oktober 2019 3 hours ago, Buell said: Beide zijn lastig, keramische kogel vind ik niet bij mijn mineralen leveranciers. Toermalijn zou kunnen dat moet ik navragen, momenteel zit het niet in hun assortiment. ik vond wel deze site https://www.ceratec.nl/kogels--precisiekogels.html Ja die bedoel ik 5 hours ago, leobus said: Audiofreak bedoelt Tungstencarbide kogels. Ik heb daar naar geïnformeerd, maar de prijs voor 25mm diameter kogels was schrikbarend hoog. Daar heb ik maar van afgezien. Waar bedrijven ze wel toepassen in onderzetters, zijn het altijd kleine kogeltjes. En hun verkoopprijzen zijn dan ook nog flink hoog. Groet, Leobus Klopt Leo. Deze bedoelde ik. Was schrijf foutje mijnerzijds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 november 2019 Report Share Posted 1 november 2019 Wolfraamcarbide is hartstikke duur en bijna net zo hard als diamant. Hier staan wat soorten kogels te koop. https://www.boomlab.nl/zoeken?q=maalkogels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 november 2019 Report Share Posted 1 november 2019 (edited) 3 hours ago, TL 200 said: Wolfraamcarbide is hartstikke duur en bijna net zo hard als diamant. Hier staan wat soorten kogels te koop. https://www.boomlab.nl/zoeken?q=maalkogels Het gaat er toch om hoe ze klinken, niet om wat ze kosten? Dat laatste is alleen spannend voor boekhouders. Misschien doen zelf gewonnen glazen knikkers het nog wel beter. Zijn ook erg hard en toch een vloeistof! Edited 1 november 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 november 2019 Report Share Posted 1 november 2019 Hopelijk zijn die na al die jaren nog steeds rond, dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 november 2019 Report Share Posted 1 november 2019 (edited) 20 euro (wat is de maat precies) per kogel vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Kijk eens naar de prijs van commerciële onderzetters. Of het geluidsmatig verschil maakt? Edited 1 november 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 1 november 2019 Report Share Posted 1 november 2019 Kan iemand me uitleggen, hoe belangrijk het is om, DAC's en Versterkers op de juiste pootjes c.q. onderzetters te plaatsen om deze te ontkoppelen v/d ondergrond? Ik begrijp best dat mensen met goede oortjes, verschil horen en het is een tweak, welke qua kosten je de kop niet kosten. Wat ik echter niet snap, is dat er ook versterkers en Dac's in luidsprekers worden ingebouwd = Actieve speakers, dit schudt, trilt en beeft enorm. Zijn dit speciale ingebouwde versterkers/Dac's of zijn deze ook op enig manier "zwevend in de luidsprekerkasten" gemonteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 november 2019 Report Share Posted 1 november 2019 De maat is nu 25 mm doorsnede. 20 mm zou ook nog wel passen. Als je keramiek kogels van die maat weet te vinden voor 20 euro/stuk is een test misschien nog wel leuk. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 november 2019 Report Share Posted 8 november 2019 De eerste drie sessie zitten er op. Er hebben tot nu toe, dus 9 mensen de thuisdemo met verwonderringen meegemaakt. De reacties zijn ook weer verwonderlijk. Ze variëren van "hebben wij leden bij de audioclub die het verschil niet horen??" via, "ik hoor geen verschil" naar, "ik hoor wel verschil, maar vind mijn blokjes fijner klinken". Het vergelijk bestaat uit het wisselen van drie voetjes. Een onder de trafo van de DAC (VWR i.p.v. eierdop) en telkens een onder de eindtrap van de versterker (VWR i.p.v. honingraatplaat masterbase-achtig dus) . Een stuk van Melanie De Biasio (With All My Love) en Leonard Cohen (You Want It Darker) waren b.v. twee stukken waarmee we vergeleken hebben. De eerste sessie, afgelopen dinsdagmiddag. Een hoort geen verschil, de tweede hoort wel verschil, maar kan vind het moeilijk om uit te leggen wat er dan anders klinkt. De derde wil ze graag thuis proberen omdat hij wel degelijk positieve eigenschappen hoort. Bij deze sessie veel vragen van "hoe werkt dit dan precies ?" en "waarom zou dit invloed kunnen hebben?". De tweede sessie afgelopen dinsdagavond. Alle drie erg enthousiast over de klankverbeteringen. Hier dan ook de kreet "hebben wij leden bij de audioclub die het verschil niet horen??". Deze avond is voor een groot deel besteed aan het draaien van voorkeursmuziek. Bij de derde sessie afgelopen woensdagavond werd het een stuk ingewikkelder. Twee van de luisteraars houden van een romantisch/warm geluid. De derde is meerkanaalsliefhebber. Ik zelf hou meer van een dynamisch, transparant en snel geluid. Ik heb op mijn voorversterker een paar gietijzeren schijven met rubber voet liggen. Dit, om de kap wat te dempen. Die moesten er vanaf, omdat deze een verkeerde invloed zouden hebben. Ik heb gisteravond dat vergelijk nog eens over gedaan en vond het mét de schijven dynamischer en krachtiger, dus "kwestie van smaak". Dan het vergelijk met de voetjes. Alle drie horen ze een duidelijk verschil. Maar twee van de drie vinden het geen verbetering. het geluid komt te veel op je af en is voor hun gevoel te aanwezig. Een van die twee heeft blokjes Wonderwood van Audiomaat mee gebracht. Dat geeft dus de klank die ze graag horen. Er zou meer "toon" te horen zijn en het stereobeeld zou breder zijn. Ik vertaal zoiets altijd gelijk naar "versmering", maar dat mag ik dan niet zeggen (). Van echt muziek draaien is in het begin dus weinig gekomen. Op het laatst nog wel een aantal stukken met de man die minder ver hoefde te rijden muziek gedraaid. Kortom, zoals altijd. Twee kampen. De dynamiek/transparantliefhebber tegenover de romantiek/warmliefhebbers, met de neutralen daartussenin. Mooi is wél, dat vrijwel iedereen gelijk verschillen hoort. Volgende week en de week daarop, op dinsdag- en woensdagavond heb ik nog 12 mensen op bezoek. Ik hou jullie op de hoogte. Zo'n audioclub is toch wel erg leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 8 november 2019 Author Report Share Posted 8 november 2019 Leuk stukje Hans. Mooie ervaring en ook wel herkenbaar. Zelf ben ik van het kamp ertussen dynamiek/ transparant maar toch van mooi tonaal. Ik weet niet of je alleen met metalen kogels hebt getest, maar waarschijnlijk bedien je de "romantische" groep beter door ook met Hematiet of Rozenkwarts te demonstreren. Hier in mijn set werkt een mix het beste. Ook gebruik ik WonderWood van Audiomaat, ook daar geld de regel, uitproberen, verkeerd toegepast haalt het energie weg of (zoals jij zegt) geeft het versmering, wel is het tonaal mooi. Ben wel benieuwd naar de bevindingen van de volgende groep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 november 2019 Report Share Posted 8 november 2019 Mooi verhaal Hans. Je zult altijd zien dat er mensen een andere smaak of voorkeur hebben. Ikzelf zit wat meer op jouw voorkeur. Hoewel ik wat warmte ook wel op prijs stel. Maar dan niet ten koste van detailrijkdom en dynamiek. En ik denk dat dat kan. Ben benieuwd naar de volgende sessies. Wat was dat trouwens voor honingraat? Gisteren trouwens bij Vincent een ervaring met andere dan mij bekende kogels. Hij had ergens een paar ca 15 mm lapis lazuli kogels gekocht en die in de ringen gelegd. Samen met zijn nieuwe Nanotube interlink zou dat geweldig klinken. Inderdaad heel veel detail, maar voor mij wel flink aan de scherpe kant. Na een poosje de Lapis kogels maar eens verwisseld voor de 25mm stalen. Hoppa! Daar was het feest weer terug. Weg scherpte en genieten weer terug. En Vince vond dat toch ook lekkerder. Of het nou de diameter of het materiaal van de kogels was, weet ik niet, maar het verschil was groot. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 november 2019 Report Share Posted 8 november 2019 Dat honingraatplaat is afkomstig van reststukken platen voor deksels voor kadaverbakken. Dat is aluminium honingraat met aluminium dekplaten van ca 1,5 mm dik. Zoiets als Masterbase, maar dan met aluminium dekplaten en ca. 20 mm dik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 november 2019 Report Share Posted 8 november 2019 @Hans; in het verleden heb ik zelf van die 2 cm platen gemaakt, maar dan natuurlijk met Twaron weefsel onder en boven het aluminium raster. Dat spul heb ik aan Jan en Alleman uitgedeeld. En ik weet echt niet meer aan wie allemaal, dus ik dacht even dat het ook bij jou terecht was gekomen. Niet dus! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 november 2019 Report Share Posted 8 november 2019 (edited) Inmiddels heb ik weer wat verder getest met de VWR's. Ik heb onlangs 2 setjes gekocht van Leobus, namelijk de ronde uitvoering en de vierkante uitvoering, beiden gemaakt van populieren multiplex. De vierkante uitvoering is voor zwaardere apparatuur. En met stalen kogels. Om uit te proberen heb ik ook 3 Hematiet kogels meegekregen van Leobus. Tot nu toe ben ik aan de gang geweest met de ronde uitvoering met Stalen en Hematiet kogels onder de VTL (Vacuum Tube Logoc) TL 2.5 voorversterker. De verschillen tussen de kogels (Hematiet en stalen) zijn klein en langer doorluisteren en testen is van belang voor mij, om de kleine verschillen goed te kunnen duiden. Waar ik wel over uit ben is dat de Rozenkwarts kogels ( die ik eerder heb getest) niet my cup of tea zijn. Met de Hematiet kogels wil ik verder testen. Wat betreft de Stalen kogels ben ik wel over uit, dat werkt gewoon in mijn set. Het kan zo maar zijn dat het een combi wordt van Hematiet en Stalen kogels, zoals Buell ook al aangeeft hierboven ergens. Ik ga van het weekeinde verder en dan ga ik de vierkante (de zwaardere) onder de eindversterker zetten. Dus dan worden beiden setjes ingezet en getest. Edited 10 november 2019 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 november 2019 Report Share Posted 10 november 2019 Na 2 dagen geexperimenteer in vele combinaties ben ik eruit. Het worden dus de stalen kogels in beiden VWR setjes. De Hematiet kogels gaan terug naar Leobus. Beiden setjes staan onder de voorversterker en eindversterker. Onder de cd speler staan de Aktyna Aris Evo2 voeten, wat voorheen niets onder stond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 10 november 2019 Report Share Posted 10 november 2019 Mooi dat je tevreden bent. Die kogels zie ik wel weer terug op de volgende AVMN avond. Die Aktyna’s zien er wel netjes uit. En de werking is gebaseerd op hetzelfde principe als de VWR’s. heb je die twee ook nog vergeleken of ben je het testen nu wel zat? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 november 2019 Report Share Posted 10 november 2019 Leo, lees deze recensie maar eens van mij over die voetjes. http://www.puresound.be/recensies/archive/2015/november/article/aktyna-aris-evo2-en-dynaris/ Inmiddels zijn er nieuwere voetjes op de markt verschenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts