Jump to content

Leobus verwonder-ringen

Buell
 Share

Recommended Posts

Even een update over de VWR's. Ik heb dus twee sets, waarvan een set prototypes standaard, maar zonder Twarondemping en vilt, en een set met meer doorhangend Twaron en wel demping. De laatsten konden me niet bekoren en lagen onder de CD-speler die ik nauwelijks gebruik. Omdat het vilt wat onder de laatste ringen is geplakt mij wat tegenstond (gevoelskwestie) heb ik dit er vanaf gehaald. Het hout staat nu dus rechtstreeks op het natuursteen i.p.v. het vilt daar tussenin. En ook het plukje Twarondemping er uit gehaald. Deze drie ringen liggen nu onder mijn PC. En ook daar een fikse toename in attack en dynamiek. Ik twijfelde zelfs even, of het niet te veel werd, de eierdoppen stonden daarom klaar om bij opmerkingen vanuit de bezoekers deze terug te plaatsen. Ik had de VWR's pas dinsdagmorgen "gesloopt". dat het onder de PC verschil kan maken beredeneer ik, omdat daar de i2s insteekkaart met klokkristal op zit.

Afgelopen dinsdagavond en gisteravond weer audioclubleden op bezoek gehad. Gisteren een afmelding, dus 5 mensen hebben het vergelijk aan mogen horen.

Dinsdagavond:

hier liepen de meningen wat uiteen. Maar allemaal verkozen ze de verwonder-ringen boven de oplossing die er eerst onder zat. Voor alle duidelijkheid, het gaat om drie VWR's die een eierdop met kogel (onder de DAC) en twee honingraatplaatjes (onder het front van de eindversterkers) vervingen. Een van de drie hoorde heel snel dat de ruimtelijkheid en uitklinken behoorlijk toenam. Iemand anders vond dat ook wel, maar vond met de oude oplossing stemmen wat natuurlijker overkomen. De derde vond het op het eind van de avond toch zeker bijzonder wat de ringen deden. Hij vond ook dat het stereobeeld wat breder werd.

Woensdagavond:

Een van de leden die er deze avond was, bezit linearray's van Sonore. De ander een meer gemiddelde set, maar wel in een aparte luisterruimte. beide vonden het extreem duidelijk wat de VWR's deden. Ruimtelijkheidstoename, uitklinken en meer definitie in het klankbeeld. Een opmerking was, ongelofelijk wat drie voeten kunnen doen. Maar ook dat muziek meer uit elkaar getrokken wordt. Bij drukke stukken, blijft alles prima te volgen.

Nou heb ik die dagen aan de zijkant gezeten, maar hoorde ook daar duidelijke verbeteringen. Attack, uitklinken en transparantie verbeteren allemaal positief. Maar ook de stereobeeld vanaf de zijkant leek beter verdeeld over de breedte tussen de luidsprekers.

Volgende week dinsdag en woensdag nog drie mensen op bezoek. In totaal dus 6 luisteraars. Dan zijn er precies 20 leden geweest. Waarschijnlijk komt de afmelder en een ander lid nog een andere keer, daar zal ik dan ook weer verslag van doen.

Leuk experiment met dat verwijderen van het vilt Hans. Ik zal het hier ook eens proberen. Aanvankelijk had ik er ook geen vilt onder, maar om dat plukje Twaron vast te houden, moest er een afdekplaatje onder. Ik heb toen voor vilt gekozen omdat dat netter staat in combinatie met de buitenranden. Ik ga wel proberen om het vilt onderop te vervangen door een stukje fineer. Kan het plukje toch gehandhaafd blijven. Het kan ook nog anders uitpakken met de ringen met ”strakke mat”.

Groet,

Leobus

Ik vraag me af of je bij al die veranderingen niet bezig bent de set van Hans te tunen. Daarbij op mijn buizen doen de verwonderingen weinig en op mijn Pass kloon juist heel veel. De Kloon is DIY en de kast is echt minder degelijk gebouwd dan de van mijn CJ die erg lastig te tillen is

Edited by carl

Ik hoef de set van Hans niet te tunen. Dat kan hij zelf ook wel. Verder zou het niet slim zijn om eventuele verbeteringen die iemand anders vindt, niet ook zelf uit te proberen. We kunnen toch van elkaar leren, nietwaar? Daar is dit forum toch mede voor bedoeld. En tenslotte vind ik jouw conclusie dat de ringen vooral werken onder mindere kwaliteit kasten, ook wat voorbarig. De resultaten bij anderen met zeker ook prima kasten, spreken dat tegen. 

Groet,

Leobus

Dat is dan een mooi compliment voor de Conrad Johnston Leo want daar werkten ze beduidend minder. Gezien mijn ervaringen vind ik het overigens een fantastisch ontwerp. Gevoelsmatig zou ik de ring trouwens van onder nooit volledig afsluiten. En ik heb ook iets van “never change a winning team”. Maar ja experiment is ook niet verboden 😀

Edited by carl

Ik zal het vilt onder mijn VWR 's lekker laten zitten. Mij stoort het vilt niet.  Of het wat in de geluidsbeleving doet ga ik ook niet onderzoeken. Bij mij werken de VWR's onder de voorversterker (slappe kast) en onder de huidige eindversterker (loodzwaar en stevige kast). Ik heb wel verder onderzocht de plek waar je zo onder je apparaat zet. Onder de trafo een VWR heeft een positief effect. 

3 minutes ago, carl said:

Dat is dan een mooi compliment voor de Conrad Johnston Leo 😀  Ik vind het overigens een fantastisch ontwerp. Gevoelsmatig zou ik de ring trouwens van onder nooit volledig afsluiten. 

Als je een open ring op een platte ondergrond zet, is hij toch ook afgesloten? Ik denk nog wel meer dan met een vilten afsluiting.

En met de ringen onder de Conrad, hoorde ik toch ook nog wel een verschil. Niet zo sterk als met de phonotrap, maar toch.

Groet,

Leobus

16 minutes ago, carl said:

Dat is dan een mooi compliment voor de Conrad Johnston Leo want daar werkten ze beduidend minder. Gezien mijn ervaringen vind ik het overigens een fantastisch ontwerp. Gevoelsmatig zou ik de ring trouwens van onder nooit volledig afsluiten. En ik heb ook iets van “never change a winning team”. Maar ja experiment is ook niet verboden 😀

Misschien is juist de elektronica verend in de kast opgehangen en daardoor het effect minder, of minder gevoelig voor opstelling. De kasten van de Array's en dus ook de PC kast zijn van 2 mm RVS, dus super solide. De kast van de DAC is van wat dunner aluminium. 

14 minutes ago, audiofreak said:

Ik zal het vilt onder mijn VWR 's lekker laten zitten. Mij stoort het vilt niet.  Of het wat in de geluidsbeleving doet ga ik ook niet onderzoeken. Bij mij werken de VWR's onder de voorversterker (slappe kast) en onder de huidige eindversterker (loodzwaar en stevige kast). Ik heb wel verder onderzocht de plek waar je zo onder je apparaat zet. Onder de trafo een VWR heeft een positief effect. 

Storen deed het vilt hier ook niet. Ik vond alleen dat het effect zonder vilt beter tot uiting komt. Dat ze onder trafo's goede dingen doen, kan ik bevestigen. Bij mijn DAC staat er namelijk een onder de trafo. Maar in de PC zit geen trafo, en daar werkt het ook. 

Kortom... gewoon proberen.

De positionering van de DAC is natuurlijk ook weer zo’n ding. Ik heb boven de trafo een press papier van 1 kilo liggen met vilt eronder natuurlijk.

Edited by carl

18 minutes ago, carl said:

De positionering van de DAC is natuurlijk ook weer zo’n ding. Ik heb boven de trafo een press papier van 1 kilo liggen met vilt eronder natuurlijk.

Als de trafo op de onderplaat geschroefd zit, zal dat niet veel helpen. Tenzij je natuurlijk in de kast op de trafo bedoelt. Maar wat ik mij  herinner, was dat niet zo.

Groet,

Leobus

Kleine algemene aanvulling: Mijn ervaring is met elk voetje, spike, isolator enzovoort onder een trafo altijd iets doet. Immers, een trafo trilt, ook al zie je dat niet met het blote oog. Dus voor mij is het niet zo verwonderlijk dat de VWR's onder een trafo een positief effect heeft. 
Dat de VWR's onder apparatuur met een slappere kast dan een steviger kast een groter effect heeft vind ik ook zo niet verbazingwekkend.
Bovendien de ondergrond waar je de VWR's op zet doet ook iets. Of de ondergrond een glasplaat is of een leisteen plaat of een mdf plank of bamboeplank enz. Voor mij is dat algemene toepasbare kennis. Waar het dan uiteindelijk om gaat is in welke combinatie je het beste kan toepassen.

4 hours ago, carl said:

Ik wist niet dat jij een DAC had Carl. 🤔 die 2 van ons liggen op de middels plank van ons audio rek.

Niet duidelijk geschreven Jack, het was een reactie op de opmerking van Hans daarvoor.  De trafo in een DAC of een ander apparaat vormt vaak een probleem. Het is in ieder geval lekker als die niet bromt want daar ben ik uitermate gevoelig voor. 

Edited by carl

15 hours ago, audiofreak said:

Dat de VWR's onder apparatuur met een slappere kast dan een steviger kast een groter effect heeft vind ik ook zo niet verbazingwekkend.
Bovendien de ondergrond waar je de VWR's op zet doet ook iets. Of de ondergrond een glasplaat is of een leisteen plaat of een mdf plank of bamboeplank enz. Voor mij is dat algemene toepasbare kennis. Waar het dan uiteindelijk om gaat is in welke combinatie je het beste kan toepassen.

Als je het effect van een betere kast tov een slappere kast wilt testen, moet je hetzelfde apparaat In die twee kasten inbouwen. Oordelen over twee verschillende apparaten in twee verschillende kasten -wat Carl dus doet en jij nu ook-  slaat nergens op. Ook je opmerking dat de ondergrond invloed heeft op de werking van de VWR’s is niet gebaseerd op testen. Sterker nog; gezien de overal vrijwel gelijke werking, denk ik dat dat dus niet het geval is. En ik heb ze op heel wat verschillende ondergronden gezien en gehoord. Laatst nog bij iemand die ze onder de CD speler bovenop zijn versterker had/heeft. 

Groet,

Leobus

P.S. Het kan zijn dat je bedoelde dat de verschillende ondergronden zonder VWR’s iets doen.  Dan heb je, denk ik, wel gelijk. De VWR’s lijken dat dan te elimineren.

De bedoeling van dergelijke onderzetters is natuurlijk de effecten van de ondergrond weg te nemen. En dat doen ze ook uitstekend. Dat vergelijken van gebruik onder verschillende apparaten niet ideaal is snap ik wel, maar nergens op slaan gaat me wat ver.Uiteindelijk is het allemaal elektronica met trafo’s. 

Tja, dat zal mijn researchachtergrond dan wel zijn. Resultaten uit dergelijke vergelijken, werden niet geaccepteerd. En dus deden we dat soort testen ook nooit. Één verandering per keer methode was de regel.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Leo, 

2 hours ago, leobus said:

Als je het effect van een betere kast tov een slappere kast wilt testen, moet je hetzelfde apparaat In die twee kasten inbouwen. Oordelen over twee verschillende apparaten in twee verschillende kasten -wat Carl dus doet en jij nu ook-  slaat nergens op. Ook je opmerking dat de ondergrond invloed heeft op de werking van de VWR’s is niet gebaseerd op testen. Sterker nog; gezien de overal vrijwel gelijke werking, denk ik dat dat dus niet het geval is. En ik heb ze op heel wat verschillende ondergronden gezien en gehoord. Laatst nog bij iemand die ze onder de CD speler bovenop zijn versterker had/heeft. 

Groet,

Leobus

P.S. Het kan zijn dat je bedoelde dat de verschillende ondergronden zonder VWR’s iets doen.  Dan heb je, denk ik, wel gelijk. De VWR’s lijken dat dan te elimineren.

Leo, het is toch een algemeen feit dat ook de VWR's zowel onder een slappere kast als onder een stijvere kast invloed heeft. Dat is wat ik daarmee bedoel. Er is dus wel degelijk een verschil.

Doe het volgende maar eens.....Neem een dunne plaat van staal en een 3x dikkere plaat van staal, zet bij beiden platen de VWR's eronder en geef het een tik met iets en luister hoe er een verandering is van klank. En dan maakt het niet uit of er electronica op staat. 

Ondergronden zoals ik eerder aangaf hebben degelijk invloed. Als ik de voorversterker zonder VWR's test op een mdf plank of op een glazen plaat heeft dat wel degelijk effect.  Doe ik datzelfde ook met VWR's eronder is het effect minder. 

En niet zo reageren alsof erop je is geschoten. Ik ben nog steeds blij met je VWR's en overtuigt dat ze iets goed doen in mijn set.

Wanneer de VWRs met de kogels naar boven staan (zoals de bedoeling), maakt het ondermateriaal weinig uit. De bodem van de kast maakt m.i. wél uit. Is deze gelakt, spiegelglad RVS of ruw aluminium. En de dikte van de bodem zal ook zeker invloed hebben. Evenals, wat zit er op die bodem... Een trafo, een printplaat op stelschroeven, of op kunststof steuntjes. 100.000 variabelen, daar wordt het niet eenvoudiger van.

Daarom zette ik mij eierdoppen ook altijd met de kogels tegen hetzelfde materiaal. Hardsteen. Onder de elektronica tussen de kast en de onderliggende hardstenen plaat met de kogel naar beneden. De speakers staan met spikes op een gelaagde hardstenen plaat (2x hardsteen met rubber er tussen) de eierdoppen daar onder met de kogels naar boven. 

Ik heb nog te weinig geëxperimenteerd met de VWR's op die manier. Dat gaat ook nog komen. Eerst de thuisdemo's maar afwerken.

43 minutes ago, carl said:

Misschien is het wel al aan de orde geweest, maar als je er een sandwich van maakt ontkoppel je dan niet naar boven en beneden?

Broodje kogel? :D Op zich niet zo'n gek idee: 2 ringen met een Twaron matje met daartussen een kogel... Ben je van de twijfel over de bodem van je spullen af.

Edited by Pjotr

13 hours ago, Pjotr said:

Broodje kogel? :D Op zich niet zo'n gek idee: 2 ringen met een Twaron matje met daartussen een kogel... Ben je van de twijfel over de bodem van je spullen af.

Heb ik niet geprobeerd. VWR ring/schotel boven, kogel ertussen en VWR ring/schotel eronder. Dat kan in de huidige uitvoering ook (nog) niet, omdat de bovenste VWR ring/schotel dan de onderste VWR ring/schotel al raakt, ook al zit de kogel ertussen. Dan moet er iets aan de rand van de ring/schotel worden gedaan. 
Zie dit filmpje ter illustratie

https://youtu.be/qJpEqYtJkGk?t=94

Edited by audiofreak