kappa7 Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 Beetje de eierdoppen methode van Hans. Die was daar erg te spreken over toen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 13 minutes ago, kappa7 said: Beetje de eierdoppen methode van Hans. Die was daar erg te spreken over toen. Klopt, ik gebruik die nog steeds. En Verwonderringen én Chinese ontkoppelaars. Maar een eierdop is hol en de kogel zoekt het laatste punt op en kan "wiebelen". De kroonkurk is vlak en kan daarmee weinig anders dan koppelen. Technisch werkt het dus totaal anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 (edited) Je hebt helemaal gelijk Hans. Ik moet op zoek naar iets hols, aangezien die Hema eierdoppen schijnbaar al jaren niet meer verkrijgbaar zijn moet ik op zoek naar iets anders. Liefst iets kleins en laag. Aangezien de apparatuur wat erop komt maar klein is kan een kleiner diameter kogel ook wel. Wat zijn die chinese ontkoppelaars waar je over spreekt? Edited 29 juli 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 12 minutes ago, Auke12 said: Ik moet op zoek naar iets hols, aangezien die Hema eierdoppen schijnbaar al jaren niet meer verkrijgbaar zijn moet ik op zoek naar iets anders. Liefst iets kleins en laag. Ken je iemand met een (hobby) CNC frees, een kuiltje is zo gemaakt. Bol heeft bamboe eierdoppen, geen idee of die geschikt zijn. Anders, en ijzerzaag en een poffertjespan doen wonderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 Haha, die poffertjes pan ging ook al door mijn hoofd Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 On 31-5-2023 at 22:36, carl said: Ik denk dat er een kleine barst in heeft gezeten die groter is geworden Onno. Ik stuur hem wel terug en we zien wel. Hoe is het met je Nessie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 (edited) 1 hour ago, Auke12 said: Wat zijn die chinese ontkoppelaars waar je over spreekt? Deze dingen. Ik heb die in het zwart. Ze werken ook goed en staan wat steviger dan de eierdoppen en VWR's Ik haal dat rubberringetje er wel uit. De prijs varieert nogal Nu weer € 15,28 voor vier stuks. maar wanneer je gaat bestellen, kan dat best anders uit pakken. Maar echt duur worden ze nooit. Ze zien er erg goed afgewerkt uit. https://nl.aliexpress.com/item/1005003690750279.html?spm=a2g0o.detail.1000014.11.25e8IUNnIUNn7R&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40000.326746.0&scm_id=1007.40000.326746.0&scm-url=1007.40000.326746.0&pvid=1cc5619f-40a2-47c9-a078-3386a9eff4ba&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40000.326746.0,pvid:1cc5619f-40a2-47c9-a078-3386a9eff4ba,tpp_buckets:668%232846%238116%23996&pdp_npi=3%40dis!EUR!23.18!15.28!!!!!%40211b600e16906422671002165e4741!12000026817803357!rec!NL! Edited 29 juli 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 1 hour ago, Seed7 said: Ken je iemand met een (hobby) CNC frees, een kuiltje is zo gemaakt. Bol heeft bamboe eierdoppen, geen idee of die geschikt zijn. Anders, en ijzerzaag en een poffertjespan doen wonderen De bedoeling is, dat er een nagenoeg weerstandvrije beweging mogelijk is. Met hout en andere zachte materialen drukt de kogel een klein beetje in het materiaal en het rollen wordt gedempt. De ontkoppeling is dan al weer weg. Ook aluminium moet om die reden geanodiseerd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 1 hour ago, audiofreak said: Hoe is het met je Nessie? Die staat nog te staan Onno. Komt aan de beurt als het huis van mijn broer leeg is eind augustus en in de verkoop. Je wilt niet weten wat die goze allemaal bewaard heeft. Het geeft ons toch ook een goed gevoel dat alles een keer door onze handen is gegaan. Daarbij is nu naar 6 maanden wel zeker dat hij nooit naar huis terug gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Deze dingen. Ik heb die in het zwart. Ze werken ook goed en staan wat steviger dan de eierdoppen en VWR's Ik haal dat rubberringetje er wel uit. De prijs varieert nogal Nu weer € 15,28 voor vier stuks. maar wanneer je gaat bestellen, kan dat best anders uit pakken. Maar echt duur worden ze nooit. Ze zien er erg goed afgewerkt uit. https://nl.aliexpress.com/item/1005003690750279.html?spm=a2g0o.detail.1000014.11.25e8IUNnIUNn7R&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40000.326746.0&scm_id=1007.40000.326746.0&scm-url=1007.40000.326746.0&pvid=1cc5619f-40a2-47c9-a078-3386a9eff4ba&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40000.326746.0,pvid:1cc5619f-40a2-47c9-a078-3386a9eff4ba,tpp_buckets:668%232846%238116%23996&pdp_npi=3%40dis!EUR!23.18!15.28!!!!!%40211b600e16906422671002165e4741!12000026817803357!rec!NL! Voor het geld hoef je het niet te laten...Goede tip Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 3 hours ago, Hans van Liempd said: De bedoeling is, dat er een nagenoeg weerstandvrije beweging mogelijk is. Met hout en andere zachte materialen drukt de kogel een klein beetje in het materiaal en het rollen wordt gedempt. De ontkoppeling is dan al weer weg. Ook aluminium moet om die reden geanodiseerd zijn. Ik had daar bij het ontwikkelen van de VWR’ s toch andere ideeën bij. Keiharde materialen koppelen gewoon en nemen nagenoeg geen energie op. Die Chinese ringen hebben op het plaatje een rubber onder- en bovenkant. Volgens mij zijn dat de dempende componenten. Het metaal van kogels en schijven koppelt. Ook als ze kunnen rollen. Rolweerstanden zijn nl zeer gering (waarom denk je dat we het wiel hebben uitgevonden?) en nemen nauwelijks energie op. Wat de kogels en ringen al opnemen, geven ze ook weer af. En dan hebben we ook nog alleen maar over horizontale bewegingen. Verticaal gebeurt er niks. Maar goed dat zijn mijn ideeën en ieder mag daar anders over denken. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 Ook al wordt er geen energie opgenomen, een grote massa op rollers zal werken als een lowpass filter, snelle horizontale trillingen van de vloer zullen niet aan het object worden doorgegeven. Een zeer trage beweging van de ondergrond wordt 1:1 overgedragen op het object, het gebied hiertussen zal ergens een resonatie piek vertonen, het object begint als een gek te shaken. De lichte deming van de echte VWR is m.i. precies goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 12 minutes ago, Walt said: Ook al wordt er geen energie opgenomen, een grote massa op rollers zal werken als een lowpass filter, snelle horizontale trillingen van de vloer zullen niet aan het object worden doorgegeven. Een zeer trage beweging van de ondergrond wordt 1:1 overgedragen op het object, het gebied hiertussen zal ergens een resonatie piek vertonen, het object begint als een gek te shaken. De lichte deming van de echte VWR is m.i. precies goed. Voor snelle trillingen vanuit de vloer is dat mooi. Maar er zitten ook trillingen in de lucht (en ook in het apparaat door eigen geproduceerde trillingen) die je apparaat bereiken of al bevatten. Dat trillende apparaat geeft zijn trillingen dan ook niet door aan de vloer. En je wil ze toch kwijt uit het apparaat? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 Precies, dat zijn doorgaans lichtere trillingen natuurlijk die je met de niet lineaire demping uit het twaron matje mooi kan opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 Ik bedacht me ineens dat ik nog een XL gamers muismat had liggen. Volume omlaag en de footprint paste precies onder mijn DAC Maakt echt enorm verschil! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 14 minutes ago, Roots said: Ik bedacht me ineens dat ik nog een XL gamers muismat had liggen. Volume omlaag en de footprint paste precies onder mijn DAC Maakt echt enorm verschil! Was je bang dat het met die mat te hard zou klinken? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 juli 2023 Report Share Posted 29 juli 2023 Nee nee, alles stond nog aan. En ik schoof de mat er zo onder...Wel net zo veilig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 30 juli 2023 Report Share Posted 30 juli 2023 (edited) En het volgende experiment Edited 30 juli 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 juli 2023 Report Share Posted 30 juli 2023 Goed idee om met een slotbout een deuk in het materiaal te drukken! Wat voor plaat gebruik je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 30 juli 2023 Report Share Posted 30 juli 2023 Unipanel https://dehoutboer.com/unipanel-bouwpaneel-235x16mm-580cm.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 juli 2023 Report Share Posted 30 juli 2023 22 hours ago, leobus said: Ik had daar bij het ontwikkelen van de VWR’ s toch andere ideeën bij. Keiharde materialen koppelen gewoon en nemen nagenoeg geen energie op. Die Chinese ringen hebben op het plaatje een rubber onder- en bovenkant. Volgens mij zijn dat de dempende componenten. Het metaal van kogels en schijven koppelt. Ook als ze kunnen rollen. Rolweerstanden zijn nl zeer gering (waarom denk je dat we het wiel hebben uitgevonden?) en nemen nauwelijks energie op. Wat de kogels en ringen al opnemen, geven ze ook weer af. En dan hebben we ook nog alleen maar over horizontale bewegingen. Verticaal gebeurt er niks. Maar goed dat zijn mijn ideeën en ieder mag daar anders over denken. groet, Leobus Kogels in een harde kom ontkoppelen de horizontale bewegingen met minimale demping. De rolweerstand is de demping. In een RVS eierdop is de bodem van plaat en kan dus minimaal veren. Bij die Chinese dingen is dat dus niet het geval. Maar de rubber plaatjes doen daar weer iets. Dat rubber is dan ook weer mooi, dat mijn luidsprekers niet verschuiven. Het mooist zijn de VWR's. Die kunnen door de hangmat ook heel makkelijk bewegen. En de verticale beweging wordt door het Twaron ook nog wat gedempt. Maar een hard oppervlak op een kogel kan makkelijk verschuiven. En wat gebeurt er wanneer de kogel door het doek zakt? Ik moet er niet aan denken. Mijn luidsprekers met de natuurstenen platen gaan al gauw richting 100 kg. De speakers staan dus op de Chinezen. De rest van de apparatuur op VWR's en eierdoppen. Soms gecombineerd, dus één VWR en twee eierdoppen of Chinezen of eierdoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 30 juli 2023 Report Share Posted 30 juli 2023 (edited) Leobus heeft voor mij een duurtest van een week gedaan, voor het type VWR met 2 matjes twaron, ik dacht 30 kg per ring, en de ringen hebben dit overleeft. In mijn geval onder de speakers is het circa 12 kg per ring dus een factor 2.5x marge op de testbelasting, lijkt mij veilig genoeg. 100kg lijkt me wel te zwaar voor 4 ringen, je wilt voldoende marge houden. Edited 30 juli 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 augustus 2023 Report Share Posted 1 augustus 2023 On 29-7-2023 at 14:48, Hans van Liempd said: Klopt, ik gebruik die nog steeds. En Verwonderringen én Chinese ontkoppelaars. Maar een eierdop is hol en de kogel zoekt het laatste punt op en kan "wiebelen". De kroonkurk is vlak en kan daarmee weinig anders dan koppelen. Technisch werkt het dus totaal anders. Is het niet zo dat je speakers doodstil moeten blijven staan, met de holle schaal en kogel kan hij zich in principe afzetten en energie verliezen. Wanneer de woofer naar beneden afstraal, zoals bij mijn SnellA2, heb je daar natuurlijk geen "last" van, hoewel de midrange wellicht ook nog voor verstoring kan zorgen maar dat acht ik verwaarloosbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 augustus 2023 Report Share Posted 1 augustus 2023 1 hour ago, Ruud said: Is het niet zo dat je speakers doodstil moeten blijven staan, met de holle schaal en kogel kan hij zich in principe afzetten en energie verliezen. Wanneer de woofer naar beneden afstraal, zoals bij mijn SnellA2, heb je daar natuurlijk geen "last" van, hoewel de midrange wellicht ook nog voor verstoring kan zorgen maar dat acht ik verwaarloosbaar. Dat zou je inderdaad denken, maar ik heb met een seismometerapp op mijn tabletje de trillingen van de kast en vloer "gemeten". Op de ontkoppelaars zijn de trillingen in de vloer aanzienlijk minder en op de speaker veranderd er weinig. Wat ik hoor, is dat het stereobeeld mét de ontkoppelaars erg opknapt. Ik denk dat dit komt, omdat het geluid van de vloer minder voor versmering zorgt. Bedenk ook, dat mijn speakers inclusief de hardstenen platen ca. 80 kg per stuk wegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 2 augustus 2023 Report Share Posted 2 augustus 2023 Grappig, die van mij gaan over de 90KG, en ik heb er een soort luxe wasmachine dempers onder, waren zo een 30 jaar geleden wel te krijgen bij de beter Audiozaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts