Jump to content

Leobus verwonder-ringen

Buell
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Seed7 said:

tNeen Carl. De voeding is irrelevant. Als je een onderdeel hebt dat trillingsgevoelig is heb je twee methoden om dat te verhelpen. Of je isoleert de trillingsbron, of je isoleert het gevoelige onderdeel. De omgeving isoleren zet geen zoden aan de dijk zolang er een niet geïsoleerde verbinding tussen de twee componenten bestaat. Wat de omgevingsisolatie doet is terugkoppeling via de ondergrond / lucht voorkomen, meer niet. Je zult dus het totaal moeten onderzoeken. Misschien is de printplaat met de klok goed geïsoleerd tov de trafo, maar zijn beiden niet goed geïsoleerd tov de kast en de kast niet tov de omgeving. Je zult dus een ketenanalyse moeten doen met geschikte meetapparatuur (niet een appje op een tablet) die de eigenschappen van de componenten niet beïnvloed (massa toevoegt: tablet).

Edit: Als het zoveel uitmaakt dan kun je je labtop met een fatsoenlijke adc  aan de uitgang van je phono hangen en een verschilmeting doen, met en zonder.

Je vergeet, wanneer de omgeving trilt, deze trillingen op het apparaat worden overgebracht. Resonerende vloeren en racks b.v. 

Een VWR met dempend matje onder de trafo zorgt dat de kast ter plaatse gedempt wordt. 

De truc met adc hebben we hier eens gedaan met kabels. Dat werkt inderdaad, maar degene die de proef hier deed zei dat de verschillen zo klein waren dat deze onmogelijk gehoord konden worden. Toch hoorde ik verschillen. M.a.w. interpreteren is ook een kunst.

Edited by Hans van Liempd

Als de omgeving trilt, tril je zelf ook. Misschien kan Leobus met een grote uitvoering komen, een trillingsvrije hangmat voor de thrilled audiophiele medemens? Die heeft vanmiddag toch niks anders te doen.

58 minutes ago, mumsoft said:

Als de omgeving trilt, tril je zelf ook. Misschien kan Leobus met een grote uitvoering komen, een trillingsvrije hangmat voor de thrilled audiophiele medemens? Die heeft vanmiddag toch niks anders te doen.

Kan ik een keer lekker muziek luisteren, moet ik weer super ringen gaan maken. Ik denk het niet. Ik zit lekker te genieten. Maar geef gerust je wensen op. Probeer eens Twaron inlegzooltjes in je schoenen. Moet je wel staand luisteren.:D

Groet,

Leobus

Net even een experimentje gedaan met een setje ringen onder de (AC) audiolamp. Ik geloofde eerst mijn eigen bevindingen niet. Dus een keer of 10 de ringen eronder of er onderuit en vervangen door de houten blokjes die ik er altijd onder heb. (Ik heb ruimte nodig om de koperen plaat eronder kwijt te kunnen.) De ringen onder de lamp geven dus echt wel een verbetering. Wat meer rust en ook wat meer attack en mooier uitklinken. Voor velen is zo’n lamp al een ongeloofwaardig ding, maar dit zal nog meer mensen verbazen. Maar ik ben er blij mee.

Groet,
Leobus

2 hours ago, leobus said:

Net even een experimentje gedaan met een setje ringen onder de (AC) audiolamp. Ik geloofde eerst mijn eigen bevindingen niet. Dus een keer of 10 de ringen eronder of er onderuit en vervangen door de houten blokjes die ik er altijd onder heb. (Ik heb ruimte nodig om de koperen plaat eronder kwijt te kunnen.) De ringen onder de lamp geven dus echt wel een verbetering. Wat meer rust en ook wat meer attack en mooier uitklinken. Voor velen is zo’n lamp al een ongeloofwaardig ding, maar dit zal nog meer mensen verbazen. Maar ik ben er blij mee.

Groet,
Leobus

Pfff, nóg een set kopen 🤣.

10 minutes ago, René N. said:

Pfff, nóg een set kopen 🤣.

Nou, ik zou eerst de set die het minste bijdraagt eens onder het betreffende apparaat weg halen. Even een poosje luisteren zonder en dan een keer onder je lamp leggen. 

Om het hele verhaal nog wat aparter te maken heb ik ook nog wat geëxperimenteerd met verschillende kogels. Staal, Hematiet en roze Kwarts. De laatste gaven het warmste/liefste resultaat. Ik vind dat het mooiste. Overigens niet echt lang geconcentreerd kunnen luisteren, want vlak na de experimenten kreeg ik de mededeling dat onze kat dood gereden was. Toen had ik wat minder zin in luisteren.

Groet,

Leobus

12 hours ago, leobus said:

Volgens mij heeft Buell positieve resultaten met de VWR’s onder de (losse) voeding van zijn streamer. Hoe het kan? Geen idee.:)

Groet,

Leobus

Sterker nog, niet onder een losse voeding van de streamer. De Magna Mano ultimo streamer heeft geen losse voeding.

Nee, onder de lineaire voeding van mijn switch. 

Situatie Nass, utp kabel (Meicord) naar de router, van de router utp kabel naar de switch met lineaire voeding en vandaar UTP naar de streamer.

VWR werken hier onder de voeding, gebruik dan de stalen kogels. Het verschil is niet schokkend, maar in je eigen set hoor je beter de verandering dan bij andere. Het is toch een verbetering, net wat  meer ruimte e.d.

De switch kost je ongeveer €30,- maar het werkt. Tip van AudioMaat.

1 hour ago, mumsoft said:

Neem aan dat die switch ook nog een ander apparaat bedient? Anders heb je die toch niet nodig?

Nee, niks anders en toch werkt het.

Ooit ontdekt op de X-fi door AudioMaat, daar hadden ze niet voldoende aansluitingen en was een switch noodzakelijk. Verrek het klonk beter. Na testen thuis bleek het daar ook te werken, ook met maar 1 apparaat ( streamer). Sindsdien heb ik en meerdere een switch en zelfs de voeding ( stnd zit er zo,n muurwrat bij) maakt uit. 

Het aangeboden signaal is minder vervuild o.i.d. geen idee, maar het verschil is duidelijk. 

Ook VWR onder de voeding van de switch ( ik heb er een losse lineaire voeding voor gekocht) werkt.

Ja ja, ...Het klinkt raar,  dat geef ik toe.

Edited by Buell

Sorry, maar wat is een switch. Toch geen schakelaar hoop ik.

Bij mij werken die verwonderingen onder de Phono. Onder de versterkers hoorde ik weinig tot niets. Is natuurlijk ook veel beter gemaakt. En de invloed op de Wilsons geloof ik eigenlijk niet. Die dingen zouden zo dood als een kazemat moeten zijn.

Edited by carl

24 minutes ago, mumsoft said:

Nee hoor, ook als je meer aan te sluiten hebt dan je router toestaat. Mijn oude nas heb ik zo ingericht, scheelde weer een extra aanschaf.

Bedoel eigenlijk, in de audio toepasbaarheid.

Als je bronnen alleen cd-speler en of platenspeler zijn heb je voor de audio niet veel aan een switch.

21 hours ago, leobus said:

Nou, ik zou eerst de set die het minste bijdraagt eens onder het betreffende apparaat weg halen. Even een poosje luisteren zonder en dan een keer onder je lamp leggen. 

Om het hele verhaal nog wat aparter te maken heb ik ook nog wat geëxperimenteerd met verschillende kogels. Staal, Hematiet en roze Kwarts. De laatste gaven het warmste/liefste resultaat. Ik vind dat het mooiste. Overigens niet echt lang geconcentreerd kunnen luisteren, want vlak na de experimenten kreeg ik de mededeling dat onze kat dood gereden was. Toen had ik wat minder zin in luisteren.

Groet,

Leobus

Ook sterkte gewenst met verwerken van verlies van de kat.

Ik heb nog geen VWR maar nog wel eierdoppen. Heb wel interesse in wat kogels van roze kwarts in zo´n eierdop. Tot op heden slechts gewerkt met glazen knikkers. Kan ik die op jouw website bestellen? Ps Sorry, ik denk dat ik dit bericht aan Buell had moeten richten.

Edited by jepe!

Dat streamen is toch wel een wereldje, maar dat zeggen ze ook over platenspelers 😀Een huisdier wat je onverwacht verlaat gaat je niet in je koude kleren zitten.

Edited by carl

Ach.. Ik had een simpel stukje CAT5e tussen de NAS en switch. Ik kreeg een stukje Audioquest CAT6 en dacht "dat past precies daar".  Ik meende ook verschillen te horen. Totdat ik er achter kwam, dat ik muziek van Qobuz speelde en de NAS op standby stond. 

Je zelf voor de gek houden is ook een kunst. 

Rick Paap heeft op een show wel eens een CD gespeeld terwijl iedereen dacht dat er een LP op stond 😀 In onze hobby zitten wel gevaren. Maar van die VWR’s ben ik wel overtuigd. Goede tweak en zal in veel situaties goed werken. Dat gedoe met die stenen ben ik sceptischer over. Toch nog eens proberen.

11 hours ago, carl said:

Rick Paap heeft op een show wel eens een CD gespeeld terwijl iedereen dacht dat er een LP op stond 😀 In onze hobby zitten wel gevaren. Maar van die VWR’s ben ik wel overtuigd. Goede tweak en zal in veel situaties goed werken. Dat gedoe met die stenen ben ik sceptischer over. Toch nog eens proberen.

Klopt en ikmweet het nog goed, Carl. Dat was op een analoogshow bij Haudio. Velen dachten toen dat het de draaitafel was die speelde, maar in werkelijkheid was het de cd speler. Zelfs Haudio was erin gestonken, wat we hem niet verteld hebben, omdat het een ANALOOG show was. Jaren later was het wel bekend bij Haudio en kon hij er ook om lachen. 

En Carl, je moest eens weten wat je allemaal kunt bereiken met Edelstenen als Toermalijn, Rozenkwarts, Bergkristal, Hematiet, Avonturijn om maar enkele te noemen.Bergkrista;l
Ik heb erveel mee geëxperimenteerd in het verleden en het doet wel degelijk wat. Het is een kwestie van uitproberen en luisteren.

Keramische balletjes en Tungston balletjes zullen ook wel wat doen in de VWR ringen. Met keramische balletjes heb ik ook ervaring en maakt het geluid sneller, dynamischer en helderder is mijn ervaring.

16 hours ago, jepe! said:

Ook sterkte gewenst met verwerken van verlies van de kat.

Ik heb nog geen VWR maar nog wel eierdoppen. Heb wel interesse in wat kogels van roze kwarts in zo´n eierdop. Tot op heden slechts gewerkt met glazen knikkers. Kan ik die op jouw website bestellen? Ps Sorry, ik denk dat ik dit bericht aan Buell had moeten richten.

De Rozenkwarts balletjes kun je in elke stenenwinkel kopen. Denk aan de diameter van het balletje. 

19 minutes ago, audiofreak said:

Keramische balletjes en Tungston balletjes zullen ook wel wat doen in de VWR ringen. Met keramische balletjes heb ik ook ervaring en maakt het geluid sneller, dynamischer en helderder is mijn ervaring.

Ik heb geïnformeerd naar de prijzen van keramische kogels van 25mm. Die waren zo duur dat een set ringen in een keer twee keer zo duur werd. Toen heb ik er maar van af gezien. Het moet wel leuk en betaalbaar blijven.  Met de Kwarts of Hematiet wordt een setje een tientje duurder, maar dat is nog te overzien.

Groet,

Leobus