Jump to content

tuner vs. kabelkwaliteit

Michel
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Wie heeft voor mij het antwoord op de volgende vraag, of wil zijn ervaringen delen:

Naar mij vertelt is, loont het niet de moeite een goede tuner aan te schaffen omdat de kwaliteit van het kabelsignaal matig is.

Ik overweeg een Rega Radio aan te schaffen, maar twijfel door het bovenstaande.

Nou lijkt mij het volgende: Hoe gevoeliger de ontvanger, hoe beter het geluid.

Waar ligt dan het omslagpunt? M.a.w. in welke prijsklasse moet ik een tuner kiezen wil ik het antennesignaal volledig benutten?

Groet/Alvast bedankt voor de reactie(s)

Tuby, die wellicht zijn naam gaat veranderen in Ome Tuby :D

Hoi Tuby,

Ik heb begin dit jaar een tuner (NAD C420)gekocht en inmiddels weer ingeruild. De geluidskwaliteit van een tuner is niet echt iets om over naar huis te schrijven. Ook met betere interlinks is het nog steeds beroerd. Geen diepte, weinig detail enzovoorts. Als het op geluidskwaliteit aankomt dan komt de platenspeler op plaats 1, de cd speler op plaats 2 en de tuner op plaats 3. Voor muzikaal behang kun je een tuner wel gebruiken maar dat is in mijn opinie ook alles.

Okay, het klinkt minder goed dan andere bronnen. Maar om de tuner alleen maar een rol toe te dichten om muzikaal behang te produceren, vind ik wel erg kort door de bocht.

Met een goede tuner is muziek, zelfs via de kabel, best de moite waard. Tuners met twee antenne-ingangen (een voor de kabel en een voor een buitenantenne) hebben de voorkeur.

Die Rega Radio is echt een beauty! Enig minpuntje: slechts 12 presets. Verder geen enkele kritiek.

Ik luister zelf (via de kabel) heel veel naar muziek via de tuner (Sony ST-SA3ES) en ben daar uitermate tevreden mee.

Bert

Tja, ik vind het een moeilijk verhaal, die tuners. Zelf heb ik een NAD C440 die ik zeer weinig gebruik. Dit komt onder andere doordat het gebodene op de radio mij absoluut niet aanstaat. Qua muzikaliteit vind ik het best een behoorlijke tuner. Laatst viel mijn mond namenlijk echt open van de kwaliteit van het North Sea Jazz festival op radio 4. Ik denk dat een gebrek aan muzikaliteit in de tuner dan ook vooral word veroorzaakt in de diverse studio's.

Mocht je een echt goede tuner zoeken dan zou ik eens gaan kijken bij Burmester. Dieter Burmester heeft zijn hart verpand aan het maken van tuners. (verder maakt hij overigens ook alleen maar mooie dingen) Reken bij Burmester wel op een vanafprijs van fl. 6.000,-

Ik zie dat ik een leuk verhaaltje heb geschreven maar helaas geen antwoord op jou vraag. Het is logisch dat een betere tuner beter met het aangeboden signaal omgaat. En dan maakt het niet uit of je via de kabel of antenne luistert, het verschil van een betere tuner hoor je altijd. Een beetje onzin dus om de zeggen dat een duurdere tuner niet loont. Je haalt er gewoon meer uit.

Beste Tuby,

Ik ben het absoluut met Michel eens! :) Ik heb eind vorig jaar een andere tuner aangeschaft in een aanmerkelijk hogere prijsklasse dan m'n vorige tuner. Ondanks m'n kabelaansluiting is de geluidskwaliteit enorm toegenomen.

Toen ik vervolgens ook nog een betere kabel met Hirschmann-stekkers plaatste nam de verbetering nog meer toe!

Het loont dus absoluut om ondanks een kabelaansluiting een betere tuner te kopen!

Ik had eerst een NAD 414 tuner waar ik tevreden over was, gewoon op de kabel. Nu heb ik een Meridian 504 tuner die fors duurder is (f.2495,--), eigenlijk alleen maar gekocht voor moeder de vrouw, het stond zo mooi bij de rest.. Alleen het verschil in klank is groter dan ik had verwacht. Deze tuner klinkt echt veel beter - zowel met kabel als met een eigen antenne - en je hort nu heel duidelijk de verschillen tussen de stations. Kortom, een betere tuner levert zeker hoorbare winst! :)

Mijn dank voor de reacties,

Het is prettig antwoorden te krijgen die inhoudelijk zeggen wat je horen wil. Op naar de winkel om een goede tuner te kopen...

N.B. heer Flohr:

Als mede analogofiel wil ik je wijzen op het bestaan van cd-spelers en sinds kort ook tuners met buizen eindtrap. Oke, het zijn nog steeds geen platenspelers, maar het gat wordt wel steeds kleiner.

En Michel, probeer eens BBC 3. Zij krijgen zelfs uit mijn huidige tuner (Sony 400,-) een heel redelijk geluid.

Groet,

Tuby, die naar de radio luistert als hij geen zin heeft steeds cd's te wisselen. :)