carl Posted 11 september 2019 Report Share Posted 11 september 2019 (edited) Bij Audiomaat op de site zag ik deze tweak. Iemand ervaring https://www.dhtrob.com/impressies/spatium_audio_netfilters.php Edited 11 september 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 september 2019 Report Share Posted 12 september 2019 Toen Hans Kortenbach nog leefde (Musical Affairs) heb ik op een avond met allerlei spullen van Spatium testjes gedaan. Het is heel bijzonder spul, niet goedkoop, maar doet zeker iets. Het meest bijzondere vonden we een houten schijf waarop je een cd legt en die daarna afspeelt. Dat klonk echt heel veel beter, analoger. Lukas Koelikamp weet meer van Spatium Audio, die heeft een aantal spullen thuis. Hij zit niet op dit forum, maar ik kan je wel met hem in contact brengen. Stuur maar even een privebericht of email naar mijn gebruikersnaam@gmail.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2019 Author Report Share Posted 12 september 2019 Gaat morgenvroeg gebeuren - bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 september 2019 Report Share Posted 13 september 2019 Bestaat het bedrijf nog wel? De Duitse website is offline. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 september 2019 Author Report Share Posted 13 september 2019 Dat had ik ook al gezien Ivan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 13 september 2019 Report Share Posted 13 september 2019 AudioMaat is ook dealer, wellicht weet hij er meer van, maar de website is inderdaad verdwenen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 september 2019 Author Report Share Posted 14 september 2019 Ik heb toch nog een keer een bezoek bij Audiomaat ingepland. Zal het dan eens vragen. Weet je er zijn zoveel apparaatjes die de stroom beïnvloeden, maar kennelijk komt daar niet iets naar boven wat bewezen het geluid verbetert.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 september 2019 Report Share Posted 14 september 2019 Bewezen... Hoe? En waarom? Voor mij is voldoende verschil te horen, en laat dat bewijzen of in twijfel trekken maar over aan de would-be techneuten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2019 Author Report Share Posted 15 september 2019 (edited) Dat ben ik in het algemeen met je eens Marc. Met stroom vind ik dat op een of andere manier anders liggen. Zeker bij de wat forsere apparatuur zou de trafo de foutjes makkelijk moeten corrigeren. Daarbij knijpen de ingrepen in de stroom vaak. Edited 15 september 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Ons menselijk gehoor is geen goede waarnemer. Ons brein filtert vanalles weg (denk maar aan een tikkende klok die je alleen maar hoort als je je erop concentreert) maar voegt ook vanalles toe. Daarom kun je een fata morgana zien in een woestijn, daarom hoor je wat je verwacht te horen. Nieuwe dure kabel in je systeem? Nieuwe dure stroomfilter? Na installatie verwacht je dat je geluid "schoner" klinkt, dat er meer "zwart" tussen de noten is, zelfs vollere bassen, noem maar op. En dan hoor je dat ook. Omdat je dat verwacht en je eigen brein die verwachting invult. Daarom gebruikt men in labotesten een dubbelblinde vergelijkingstest. Dat wil zeggen dat de testpersoon niet weet waarnaar hij luistert, en de persoon die het heen en weer schakelen doet weet dat ook niet (anders zou de testpersoon visuele aanwijzingen kunnen krijgen, zelfs geheel onvrijwillig langs beide kanten). Wil je echt je zuurverdiende geld uitgeven aan dingen die alleen maar in je eigen hoofd bestaan en die niet echt zijn? Zijn er verschillen tussen kabels? Jazeker, en die kun je ook meten. Maar kun je ze ook horen? Dan is het antwoord nee als beide kabels optimaal werken en voorzien zijn van degelijke, goedgeleidende connectoren. De verschillen zijn te klein om door het menselijk gehoor als luchtdrukverschillen opgepikt te worden. De ondergrens van het menselijk gehoor is 20 µPa: als er een luchtdrukverschil is van 20 µPa kunnen we dat horen, daaronder niet. Als je dat in dB uitdrukt, kunnen we 1 dB verschil horen (mits een perfect werkend jeugdig gehoor). Alles daaronder kun je wel meten maar hoor je niet. Ikzelf geef alleen geld uit aan wat ik wél kan horen, niet aan datgene wat mijn brein zegt dat ik hoor maar er niet is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Dat is een wetenschappelijke benadering Bloom. Niets mis mee maar tweaken met wat dan ook is een deel van de hobby waar de emotie een duit in het zakje doet. Klinkt het echt beter,als men vind van wel ja dan. Feit is dat er op termijn ook weer tweaks uit de set gehaald worden of andere worden geprobeert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Dingen die uitsluitend op verwachting zijn gebaseerd zullen snel verdwijnen. Als je dat criterium hanteert kom je een heel eind zonder te meten. Als je bovendien over enig zelfbewustzijn kunt beschikken kun je zelfs op voorhand verwachting uitsluiten. Ik zie het probleem dan ook in het geheel niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 @Bloom Een Fata morgana is geen inbeelding. Dat is een natuurkundig verschijnsel. Zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana_(luchtspiegeling) En met de rest van je verhaal kan ik ook niet veel. Ik denk dat je het menselijk waarnemingsvermogen onderschat. Aan de andere kant snap ik weer wel dat mensen iets aangepraat kan worden. Groet, Leeobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2019 Author Report Share Posted 15 september 2019 (edited) Ik heb veel uitgeprobeerd en eigenlijk maar weinig gekocht. Blind testen of mijn zoon van 26 mee laten luisteren is dan wel ontnuchterend. In kabels kunnen bijvoorbeeld gehoormatig verschillen zitten. Van de week René op bezoek en hij hoorde ook het subtiele verschil tussen twee kabels. Mijn grondhouding: sceptisch maar te overtuigen. Edited 15 september 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 2 hours ago, Groovy said: Niets mis mee maar tweaken met wat dan ook is een deel van de hobby waar de emotie een duit in het zakje doet. En slimmeriken een flinke duit uit je zakje halen. Je kunt, bij wijze van spreken, kapitalen uitgeven aan cryogeen behandelde, vergulde wolfraamcarbide spikes of gewoon een eierdopje van hema met een knikker gebruiken. Ik ben het wel met Bloom eens dat je de invloed van de verwachting niet moet onderschatten, net als autosuggestie. Als je €10.000 voor speakerkabel uitgeeft, wil, moet en zal je verschil horen nietwaar. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het gewoon leuk kan zijn om wat te proberen. Trouwens, on topic, voor dat geld vind ik het er een beetje rommelig uitzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Ik heb eierdopjes met golfballen Vanmorgen kreeg ik een liefhebber uit Duitsland op bezoek, hij vond die eierdoppen met golfballen tussen de vv en cd speler er leuk uitzien. Dat kan ook,iets wat er leuk uitziet kan ook invloed hebben op wat je hoort of denkt te horen. Hoe dan ook je kunt niet luisteren met andermans oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Het is toch meer beleven dan luisteren alleen? Doet de muziek je wat, en die beleving verhevigen. Hoe beter een set dat bewerkstelligt, hoe gemakkelijker je luistert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 1 hour ago, TL 200 said: En slimmeriken een flinke duit uit je zakje halen. Je kunt, bij wijze van spreken, kapitalen uitgeven aan cryogeen behandelde, vergulde wolfraamcarbide spikes of gewoon een eierdopje van hema met een knikker gebruiken. Ik ben het wel met Bloom eens dat je de invloed van de verwachting niet moet onderschatten, net als autosuggestie. Als je €10.000 voor speakerkabel uitgeeft, wil, moet en zal je verschil horen nietwaar. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het gewoon leuk kan zijn om wat te proberen. Trouwens, on topic, voor dat geld vind ik het er een beetje rommelig uitzien. Ik neem echter aan dat je, voordat je die 10 ruggen uitgeeft, eerst uitgebreid hebt geluisterd. Aangezien je dan nog niets hebt uitgegeven hoeft de suggestieve verwachting in kwestie geen enkele rol te spelen. Een beetje wakker mens met gezond verstand lijkt mij prima in staat om goed te beoordelen waar hij dat geld aan gaat uitgeven of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Helemaal gelijk Thingman. Ik ben er van overtuigd dat vrijwel iedereen hier op dit forum zo werkt. Er zijn natuurlijk mensen met minder audio-ervaring die zich in een winkel iets aan laten praten. Maar om nou op dit forum dat soort mensen als de norm te gaan benoemen, gaat mij wat ver. En er zijn altijd van die zg. “Leermeesters” op audiofora te vinden. Ik weet niet waar ze hun boodschap wel kwijt moeten, maar hier zijn ze wat mij betreft overbodig en voor mij zelfs storend. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 5 hours ago, leobus said: @Bloom Een Fata morgana is geen inbeelding. Dat is een natuurkundig verschijnsel. Zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana_(luchtspiegeling) En met de rest van je verhaal kan ik ook niet veel. Ik denk dat je het menselijk waarnemingsvermogen onderschat. Aan de andere kant snap ik weer wel dat mensen iets aangepraat kan worden. Groet, Leeobus Goede post waar ik het helemaal mee eens ben. Natuurlijk wordt mensen van alles aangepraat. Maar om dan maar meteen te stellen dat verschillen tussen kabels niet kan horen is gewoon een conclusie die ik niet kan delen. Een optimaal aangesloten zilveren kabel klinkt gewoon anders als een optimaal aangesloten koperen. Niet iedere viool klinkt ook hetzelfde ondanks dat ze beiden van hout zijn gemaakt. En vergis je niet in het onderscheidingsvermogen van het menselijk oor. Maar goed, dit blijft de eeuwige discussie tussen mensen die stoïcijns doof zijn en anderen. In ieder geval vond ik de Spatium spullen de moeite waard, wel erg duur, maar voor mij en mijn twee medeluisteraars waren de verschillen echt duidelijk. En terwijl wij niet wisten wanneer wat aangesloten was...(echte blindtest). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Sluit me ook aan bij de postings hierboven, hoewel ik zelf weinig tot geen verschil hoor met andere bekabeling (maar weer wèl met allerlei vage tweaks). Maar ik heb ook een gehoor-afwijking, dus tja........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 2 hours ago, leobus said: Helemaal gelijk Thingman. Ik ben er van overtuigd dat vrijwel iedereen hier op dit forum zo werkt. Er zijn natuurlijk mensen met minder audio-ervaring die zich in een winkel iets aan laten praten. Maar om nou op dit forum dat soort mensen als de norm te gaan benoemen, gaat mij wat ver. En er zijn altijd van die zg. “Leermeesters” op audiofora te vinden. Ik weet niet waar ze hun boodschap wel kwijt moeten, maar hier zijn ze wat mij betreft overbodig en voor mij zelfs storend. Groet, Leobus Toen ik nog nauwelijks ervaring had, heb ik zonder luisteren een Olive on-line aangeschaft. Met de gedachte: wat digitaal is, werkt correct, en geeft juist weer. Later ben ik het anders gaan zien, en gelukkig vond ik de middelen om wat aan die vergissing te doen. Maar toen ben ik dus niet eerst gaan luisteren. Al doende leert men. En met dat geleerde heb ik wel weer onbeluisterd één, nee, twee Raspberry's aangeschaft (een rib uit mijn lijf ). En die staan zowat de hele dag aan tegenwoordig. Maar die spatium-tweaks zijn niks voor mij. Je kunt ze niet eens open maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2019 Author Report Share Posted 15 september 2019 Maar goed die Harmonizers deden bij jou weinig en bij mij deden ze wel degelijk wat zoals jezelf gehoord hebt. Thuis luisteren is dus een must. In die zin kan je dergelijke zaken beter via internet kopen want dan mag je tenminste teruggeven binnen twee weken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 7 hours ago, leobus said: @Bloom Een Fata morgana is geen inbeelding. Dat is een natuurkundig verschijnsel. Zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana_(luchtspiegeling) En met de rest van je verhaal kan ik ook niet veel. Ik denk dat je het menselijk waarnemingsvermogen onderschat. Aan de andere kant snap ik weer wel dat mensen iets aangepraat kan worden. Groet, Leeobus Ja, oeps. My bad. Ik bedoelde een zinsbegoocheling. Daar zijn er ook van als je door de woestijn zwerft en ujitgedroogd bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 6 hours ago, KT88 said: (maar weer wèl met allerlei vage tweaks). 5 hours ago, mumsoft said: gelukkig vond ik de middelen om wat aan die vergissing te doen. Door die vage tweaks die vast en zeker ook Mumsoft's middelen zijn heb ik niks meer toe te voegen aan mijn huidige set. Het optimum is voor mij wel bereikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts