Arjen1980 Posted 14 september 2019 Report Share Posted 14 september 2019 (edited) Mijn moeder heeft sinds kort een Yamaha R-N602. Deze is via een netwerkkabel aangesloten op het internet. Nu ben ik bezig om de giga verzameling CD’s met klassieke muziek van mijn moeder te rippen naar flac. Bedoeling is om dit op een NAS te zetten zodat deze muziek in goede kwaliteit door de Yamaha bereikt kan worden. Nu was ik benieuwd of iedere NAS hiervoor geschikt is. Ik lees op internet wat tegenstrijdige berichten en ik kom daar niet goed uit. De WD my home cloud is bijvoorbeeld erg betaalbaar maar ik lees wat tegenstrijdige berichten over het opslaan van muziek op deze NAS. De NAS heeft behalve opslag van de muziek geen andere functie. Edited 14 september 2019 by Arjen1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 14 september 2019 Report Share Posted 14 september 2019 Ga voor QNAP of Synology, die maken goeie kastjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Ik heb goede ervaring met Synology en heb 4 NAS draaien van dit merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Ben zo langzamerhand na meer dan 10 jaar prutsen aan klassieke muziek wel een kenner te noemen. Niks mis met een NAS hoor, de cd's te rippen en erop te zetten (pleuren), maar dan... Het is een illusie dat ze daarna ook lekker te vinden zijn, laat staan af te spelen. D.w.z. een cd als geheel wil nog wel, maar de composities, de componisten, de uitvoerenden, de solisten, de instrumenten, de dirigenten, de noem-maar-op items waarop je (moeder) wellicht wil zoeken, die heb je niet meteen voorhanden. En dan heb je het over een giga verzameling!! Een mer à boire. Kan natuurlijk dat je moeder niet zulke eisen stelt, maar anders zou ik gewoon een cd-spelertje voor haar kopen. Maar wezenlijk, bij elke verzameling, is de index en de vindbaarheid, i.m.h.o. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Het probleem met de meeste ripprogramma's is inderdaad dat die ontworpen zijn voor popmuziek en daar heb je alleen een artiest (degene die het werk zingt of speelt) en de albumtitel, aangevuld met de tracktitels. Bij klassieke muziek moet voor artiest de uitvoerders (solisten, orkest & dirigent) opgegeven worden om correct te zijn en voor albumtitel de volledige naam van de componist en de titel van het werk, daarna tracktitels voor elke beweging of onderdeel van het klassieke werk. Helaas is de informatie ingevuld in de internetdatabases vaak fout of onvolledig. Ik vul dat voor mijn rips dus allemaal zelf in, dan ben ik zeker dat het correct is en kan ik ook zoeken op componist, titel en zelfs genre of periode. Ik heb mijn streamer zelfgebouwd en die draait onder Debian Linux met mpd als afspeelsoftware. De muziek staat op een LizardFS centraal opslagsysteem (ook onder Debian) van op dit moment in totaal 158 TiB. De muziek neemt daarvan momenteel zo'n 3 TiB in beslag. Werkt voor mij absoluut perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2019 Report Share Posted 15 september 2019 Indertijd ben ik begonnen met een NAS (die heb ik nog steeds, maar nu slechts in gebruik als switch), en daarop heb ik al mijn toenmalige cd's 'gepleurd'. Dacht toen, als het er maar op staat, ga ik het daarna indelen. Maar dat kon ik vergeten, en na wat vruchteloze pogingen ben ik overnieuw begonnen. Eerst gezocht naar een streamer die iets van klassieke muziek begreep, en die gevonden in een Olive 4. Daarmee ging het nagenoeg perfect, zij het dat freedb waarme de Olive werkte, niet gericht is op klassiek. Nabewerken was dus nodig, én mogelijk. Later heb ik nòg een Olive gekocht, omdat tegelijk luisteren en bewerken soms wat haperingen gaf in de weergave. Die tweede Olive 4 werd de 'werk'-Olive, en de oude bleef 'luister'-Olive. Overzetten van de geripte en beschreven muziek was wat lastig, want daar hadden die apparaten geen voorziening voor. Zo nu en dan trok ik de verzamelingen gelijk door de harde schijven eruit te halen en aan de pc te dupliceren. Dat is niet risicoloos, want ook daarop zijn de Olives niet ontworpen, maar het ging. Gelukkig was er een techneut die uitgevogeld had hoe de Olives intern in elkaar zaten, en een methode publiceerde om bij de harde schijf te komen zònder het ding te openen. Dat bleek de uiteindelijke oplossing. Nu heb ik die twee Olives, en twee losse schijven als backup en overzet-media. Ik heb zelf een paar programmaatjes geschreven om de backup en restore te automatiseren. Uiteindelijk heb ik nòg een Olive gekocht, voor de reserve-onderdelen. De firma is al lang weer vertrokken. Met 2 TB op de Olive heb ik zat ruimte. Ik heb een hele poos de onbekende cd's ingevoerd bij FreeDB, om iets terug te doen. Helaas ligt FreeDB er nu al weer een hele poos uit (voor updates), en heb ik nu geen zin meer om me daar druk om te maken. Eerder heb ik me daar wel mee bemoeid, maar laat iemand anders het nu maar opknappen, als dat nodig is. Ben krek met de allerlaatste paar cd's bezig, dan vind ik het welletjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 Organiseren van muziek werkt met JRiver perfect. Dat kun je op allerlei manieren aanvullen en organiseren. Maar ook daar is het invullen van de tags veel werk. Je kunt wel hele groepen tegelijk aanpassen. Omzetten van b.v. genre klassiek-vocaal naar Classic-vocal (of andersom) is een fluitje van een cent. Ook al zijn het 10.000 tracks. Het invullen van componist en uitvoerenden zal per track of in het gunstigste geval per album moeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arjen1980 Posted 16 september 2019 Author Report Share Posted 16 september 2019 Allen dank voor de reacties. Ik ga kijken of ik het overzichtelijk kan houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 16 september 2019 Report Share Posted 16 september 2019 Ik ben blij dat ik ROON gebruik, wel zo lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts