Jump to content

x Fi

carl
 Share

Recommended Posts

Zal ik je dan nog wat verder over de streep trekken, George? Want er wordt ook nog andere muziekstijlen gedraaid, beetje rock, blues, pop, oude jazz en wellicht wat klassiek (hoewel ik daar niets mee heb). Enne het meeste zullen gewone lp's zijn met af en toe een kraakje o.i.d, daar valt niet aan te ontkomen. 

Ik zit je maar een beetje te plagen, Hans. ;)

Maar ik ben wars van de Krallen, Krellen, Barbers en andere borrelnootjes-muzak.

Het is wèl altijd fraai opgenomen hoor, dat wel. Maar het is zooooo zaaddodend.....zou in het ziekenfonds moeten komen als anti-conceptiemiddel.

Misschien komt het ook wel omdat ik zelf muzikant ben, en dan met name in die jazz en jazzrock.

Fouten maken is niet erg, kan zelfs in een jamsessie leiden tot iets geheel nieuws, verrassende wendingen. Hou ik nu eenmaal van.

Maar mannen als Clark, Miller, Wooten e.a. kunnen ook echt wel snaarstrak spelen, hoor. Poogie Bell kan dat trouwens óók. ;)

Edited by Guest

2 hours ago, audiofreak said:

Zal ik je dan nog wat verder over de streep trekken, George? Want er wordt ook nog andere muziekstijlen gedraaid, beetje rock, blues, pop, oude jazz en wellicht wat klassiek (hoewel ik daar niets mee heb). Enne het meeste zullen gewone lp's zijn met af en toe een kraakje o.i.d, daar valt niet aan te ontkomen. 

Doe ik er een gratis toegang bij.  Wat wil je nog meer? :)

21 hours ago, Hans van Liempd said:

Die drummer bakt er niet veel van. Maar ik zal er wel geen verstand van hebben.

Ik vind het wel grappig als je door de drummer op het verkeerde been wordt gezet. Dat je denkt dat hij misslaat. In de Jazz mogen ze van mij ook wel een beetje egotrippen, zulke fantastische solisten.

Cobham is een klasse op zichzelf.

Maar ik kan Harvey Mason ook zeer waarderen hoor. En zelfs Dennis Chambers' geweld gaat er best in. 😎

Dave Weckl vind ik daarentegen strontvervelend, hoewel technisch niet te kloppen.

Mooi hè, hoe ook dié perceptie en waardering zo enorm kan verschillen. ;)

En om even dat verschil aan te stippen (zo simpel is het echter niet, maar het geeft een idee):

Die uitvoering van George Duke en Billy Cobham doet de rillingen over mijn rug lopen en daar kan ik echt elke dag wel naar luisteren. Dat stampt en dat dampt. Gruizig.😎

De onderstaande versie van enkele mij onbekende grootheden doet dat totaal NIET. Technisch gelikt, jazeker. Maar mist gewoon ziel. Groove. Is het gewoon nèt niet.

https://youtu.be/uKYrNgbui1w?t=214

9 hours ago, KT88 said:

Ik zit je maar een beetje te plagen, Hans. ;)

Maar ik ben wars van de Krallen, Krellen, Barbers en andere borrelnootjes-muzak.

Het is wèl altijd fraai opgenomen hoor, dat wel. Maar het is zooooo zaaddodend.....zou in het ziekenfonds moeten komen als anti-conceptiemiddel.

Misschien komt het ook wel omdat ik zelf muzikant ben, en dan met name in die jazz en jazzrock.

Fouten maken is niet erg, kan zelfs in een jamsessie leiden tot iets geheel nieuws, verrassende wendingen. Hou ik nu eenmaal van.

Maar mannen als Clark, Miller, Wooten e.a. kunnen ook echt wel snaarstrak spelen, hoor. Poogie Bell kan dat trouwens óók. ;)

Helemaal mee eens. 

Ik schreef ook niet dat Marcus niet goed speelde. Het ging om de drummer dus zo af en toe een klap op een trom gaf. 

Ik ben wel meer van de akoestische instrumenten. Christian McBride en Ray Brown b.v. 

Na allerlei tegenslagen toch nog Veldhoven bereikt. Kwam al vlug Hans tegen en heb met hem in heel wat kamers geluisterd. Dat was voor mij wel interessant want Hans heeft eigenlijk een andere benadering van luisteren. Waar we grondig met elkaar eens zijn is dat veel systemen gewoonweg te scherp klinken. Dat kan nog een vergissing zijn bij een onbekende plaat, maar als de tweede plaat dat ook heeft, mag je aannemen dat er iets  goed fout zit: opstelling en /of systeem. Als professional moet je dat toch eigenlijk horen. Daarnaast let Hans erg op het laag wat erg strak moet klinken. Mijn eerste momenten gaan veel meer naar een goede ruimtelijkheid en een natuurlijke stem die mij bij de muziek betrekt. Dat maakt dat Hans meer valt voor een combi van Wilson audio met Mark Levinson en de Grimm Audio.En hoewel ik dat rationeel gezien wel goed vind klinken, wil ik dat geluid nooit en te nimmer in huis. Ik val dan meer voor Devore luidsprekers of ... (zoek ik nog op). Sterker nog  bijvoorbeeld de Croma luidsprekers hebben een mini van 10 duizend (vorig jaar uitvoerig gehoord) en een grotere van 28 duizend (vandaag kort gehoord). Ik zou altijd voor de mini kiezen denk ik want die klinkt in mijn oren veel natuurlijker. Op zijn laatst hoorde we nog een paar grotere Morel LS. Klonken heel prettig. Ook Theo Wubbolts had erg mooie Wharfedale Linto’s  die belachelijk goed klonken voor het geld. Met standaards, ik meen iets van 1500 het paar 

Nog wat anecdotes

-  toen ik Max Townshend aanspraak op de afschuwelijke muziek in zijn stand reageerde hij “ Some people do not like hifi, but the noice it makes”. 

- Onno was enthousiast bezig te demonstreren met de kleine Blumenhofer  Classic en enthousiasmeerde veel mensen. Daarbij was hij handig met de muziekkeuze want de vloer was “slap”. Toen iemand hem vroeg wie hij eigenlijk was (hij bedoelde van welk bedrijf hij was), reageerde Onno spontaan dat hij helemaal niemand was. Waarop de man vroeg wat hij hier dan deed?

- de slechtste installatie was ongetwijfeld te horen bij Lyngdorf: kleine LS en grote subs. Voor ons zaten man en vrouw. Hij zag die kleine LS kennelijkwel zitten en had zijn vrouw waarschijnlijk mee om haar te overtuigen. Zij keek bedrukt en waarschijnlijk vroeg ze zich af of ze de komende 10 jaar na die ellende moest luisteren (goede bas he schatje?). 

Bedankt voor je impressie Carl.  Wharfedale maakt al jaren luidsprekers met een ongelofelijke prijs/kwaliteit verhouding.  Ik heb honderden sets door mijn handen gehad. Ook Spido had respect voor dit merk.  Kwam dit tegen https://7review.com/wharfedale-linton-review/     Zoals ik wel vaker zeg: "goeie spullen zijn niet duur." 🙋🏼‍♂️

Ondanks ons smaakverschil, vonden we de set die ander super vond zeker niet slecht klinken. Maar sets die een van de twee slecht vond klinken vond de ander dan ook weer slecht. Maw.. Het kwam niet voor dat de een een set super vond en ander diezelfde helemaal niks. 

Ik ga nu eenmaal voor dynamiek, natuurlijkheid en kracht. Livemuziek heeft dat n.l. ook. Ruimtelijkheid ed hoor ik live ook niet of nauwelijks. 

22 minutes ago, Tubejack said:

Wharfedale maakt al jaren luidsprekers met een ongelofelijke prijs/kwaliteit verhouding.  

Met Engels understatement. Ben het geheel met je eens, 'value for money', als je iets kleins wilt, de diamonds voldoen domweg. De Dentons prima.

Ha, mijn eerste paartje speakers waren de Dentons. Daarna op Celestion overgegaan. En nu ga ik voor zo echt mogelijk, met beperkte middelen. Dat Hans geen ruimtelijkheid hoort bij live, ligt aan de soort live. En aan zijn set ongetwijfeld ook.

27 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ondanks ons smaakverschil, vonden we de set die ander super vond zeker niet slecht klinken. Maar sets die een van de twee slecht vond klinken vond de ander dan ook weer slecht. Maw.. Het kwam niet voor dat de een een set super vond en ander diezelfde helemaal niks. 

Dat is zeker waar Hans en laat het duidelijk zijn ik heb het over accentverschillen meer niet. Ik vond het trouwens wel knap hoe je die fout bij die Devore set er zo snel uithaalde. 

Ok. Het hangt er ook maar vanaf waar je in de zaal zit, hoe groot en/of diep het podium is. Vrijwel zeker blijft er van diepte niet veel over bij versterkte muziek. Dan luister je naar luidsprekers.

ik ben zoals gebruikelijk gisteren ook op de X-fi geweest. Samen met een oud-collega en audiovriend. Ook wij hadden op de heenweg oponthoud. We waren betrokken bij een kop-staart botsing. Schade aan de voorkant van mij geliefde oude Volvo. Au. Maar we konden gelukkig verder rijden. Maar deze gebeurtenis bleef toch de hele dag een beetje door mijn hoofd spoken. Maar toch wel een leuke dag gehad. Veel leuke sets gezien en gehoord. De kleine Bastanis speakers vielen in positieve zin op. Ook Boecnike, Wilson Audio, Devore, Kroma, Audio21 met Diesis, Jadis en Pluto. Leuke demo van Hanze Hifi met Thorens 124. En dan ben ik er nog veel vergeten. Ook dit jaar viel ons op dat veel demonstrateurs toch meer  aandacht hadden voor hun tablet of iPhone dan voor de mensen die binnen kwamen, Een fatsoenlijke uitleg naar het hoe en waarom en waar we naar luisterden was zeldzaam. Positieve uitschieters waren dan de ruimtes waar met een draaitafel werd gedemonstreerd (Audio21, Music2, Hanze Hifi). Deze week maar even langs de garage. Hopelijk valt de schade aan de Volvo mee.

On 9/25/2019 at 3:22 PM, KT88 said:

En om even dat verschil aan te stippen (zo simpel is het echter niet, maar het geeft een idee):

Die uitvoering van George Duke en Billy Cobham doet de rillingen over mijn rug lopen en daar kan ik echt elke dag wel naar luisteren. Dat stampt en dat dampt. Gruizig.😎

De onderstaande versie van enkele mij onbekende grootheden doet dat totaal NIET. Technisch gelikt, jazeker. Maar mist gewoon ziel. Groove. Is het gewoon nèt niet.

https://youtu.be/uKYrNgbui1w?t=214

Dat is niet zo'n wonder, dit staat onder het filmpje: It was also the first time all of us played together. I'm the drummer.