jepe! Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 Eigenlijk heb ik de laatste 10 jaar alleen maar problemen met het feit dat klassiek vaak scherp klinkt op mijn steeds wisselende set. Vooral violen klinken te scherp. Als ik bv jazz luister heb ik nergens problemen mee. Een trompet kan ook fel klinken maar echt het stoort mij niet. Nu lees ik dat mensen voor klassiek Audio Anlogue versterkers adviseren of Quad. Maar goed niet elke versterker van een merk is het zelfde. Sommigen vinden Quad 405 warm klinken zonder scherpte, maar anderen spreken weer van neutraal. Eigenlijk kan je over bijna elke versterker zeer verschillende ervaringen lezen. Soms word ik er ook een beetje moe van. Idd zelf luisteren. Maar vaak is het ook zo dat je een apparaat pas na aantal weken beluisteren echt goed leert kennen. Afijn, zijn hier klassiek liefhebbers die zweren bij een bepaalde versterker? Pop is voor mij niet belangrijk en jazz klinkt meestal wel aardig is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 (edited) Vergeet je oren zelf niet, die kunnen ook scherp klinken! Zeker op gevorderde leeftijd. W.b.t. Quad, juist de 405 heb ik altijd rafelig vinden klinken en velen met mij. De 303 daarentegen klinkt wel weer erg fijn, mits goed gerestaureerd. Edited 24 september 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 24 september 2019 Author Report Share Posted 24 september 2019 Nou de laatste jaren aantal malen naar klassieke concerten geweest, nooit last van scherpte bij violen. Ook in ruimte met heel veel glas. Ja het kan aan mijn oren liggen maar ik denk het niet. Wat is rafelig klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 (edited) Nou ja, 10 jaar alleen maar problemen met scherpte en toch steeds wisselende sets is wel erg lang... Edited 24 september 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 De luidsprekers zijn het allerbelangrijkste samen met de akoestiek van de ruimte waarin je muziek weergeeft. Versterkers horen niet scherp of warm te klinken, dan zijn ze slecht ontworpen. Ikzelf zweer bij elektrostaten (Audiostatic ES-300) en ik gebruik een Musical Fidelity P270-2 eindversterker om ze mee aan te sturen. Totaal geen scherpte en instrumenten klinken zoals het hoort. Je mag altijd een afspraak met me maken om eens te komen luisteren en breng dan gerust je eigen favoriete muziek mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 24 september 2019 Author Report Share Posted 24 september 2019 25 minutes ago, Bloom said: De luidsprekers zijn het allerbelangrijkste samen met de akoestiek van de ruimte waarin je muziek weergeeft. Versterkers horen niet scherp of warm te klinken, dan zijn ze slecht ontworpen. Ikzelf zweer bij elektrostaten (Audiostatic ES-300) en ik gebruik een Musical Fidelity P270-2 eindversterker om ze mee aan te sturen. Totaal geen scherpte en instrumenten klinken zoals het hoort. Je mag altijd een afspraak met me maken om eens te komen luisteren en breng dan gerust je eigen favoriete muziek mee. Oudere MF versterkers klinken volgens mij vrij donker en warm. Dus misschien helpt dat. Waar woon je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 Er bestaan er zeker, maar ik kies altijd apparatuur die neutraal klinkt. Ik woon in Hasselt (Belgisch Limburg), dat is zo'n 60 km ten zuiden van Eindhoven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 24 september 2019 Author Report Share Posted 24 september 2019 31 minutes ago, Pjotr said: Nou ja, 10 jaar alleen maar problemen met scherpte en toch steeds wisselende sets is wel erg lang... Oh, dus het moet toch aan mijn oren liggen. Zoals ik al zei, bij andere muzieksoorten, jazz, of pop heb ik eigenlijk nooit problemen. Het is vooral bij violen, maar ook wel bij grote koren als die losbarsten. Ik heb 10 jaar geprobeerd Synthese 1 speakers (telefoon hoorn) goed te krijgen, uiteindelijk niet gelukt. Misschien was ook mijn ruimte te klein voor zulke giganten. Nu heb ik zelfbouw Trige en we (met hulp van Mumsoft en binnen kort van KT 88 (Sander) is en wordt de intern bekabeling aangepast. van verzilverd koper naar gewoon koper. Dat is deels gedaan en scheelt al een hoop. Misschien is het binnen kort al opgelost zonder weer andere versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 24 september 2019 Author Report Share Posted 24 september 2019 2 minutes ago, Bloom said: Er bestaan er zeker, maar ik kies altijd apparatuur die neutraal klinkt. Ik woon in Hasselt (Belgisch Limburg), dat is zo'n 60 km ten zuiden van Eindhoven. Jammer ik zit helaas een beetje ver (Leiden) om eens te komen luisteren. Jij noemt de MF P 270 neutraal maar ik las dat men die toch eerder als warm omschreef. Zo zie je maar dat er over een versterker heel verschillend wordt gedacht. Zo las ik over een zware Dussun versterker ( de Dussun 9 ?) die zo goed moest zijn. Op bonnefooi gekocht (voor niet te veel) en ik vond het verschrikkelijk klinken. Grote soundstage, enorme controle maar een hard en levenloos geluid. Terwijl 90 procent van de recensies enorm positief waren. Kon hem gelukkig met weinig verlies weer verkopen maar ik vond het echt 3 keer niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 Als je het graag warm en zonder scherpte wil hebben, kies dan een luidspreker met een ribbontweeter, of elektrostaten en magnetostaten en combineer dat met een goeie buizenversterker. Let wel: voor elektrostaten en voor magnetostaten heb je flink wat vermogen nodig. Om echt goed te klinken, moet je meestal toch wel ruim 100 W per kanaal kunnen aanbieden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 (edited) Zei ook niet DAT het je oren zijn, maar dat het een mogelijkheid is. Je weet het eigenlijk pas als een set hoort waarbij het goed is naar jouw indruk. Dus w.d.b. zou ik zeker bij anderen gaan luisteren. En die bij voorkeur het probleem niet ervaren. Edited 24 september 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 Laat Jepe! dat zilver maar eerst eens helemaal uit zijn set halen, en dan eens kijken wat het doet. Heb hier helemaal geen last van scherpte, alleen van gesuis in mijn oren, en daar help een betere set niet tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 24 september 2019 Author Report Share Posted 24 september 2019 (edited) 6 minutes ago, mumsoft said: Laat Jepe! dat zilver maar eerst eens helemaal uit zijn set halen, en dan eens kijken wat het doet. Heb hier helemaal geen last van scherpte, alleen van gesuis in mijn oren, en daar help een betere set niet tegen. Klopt dat herinner ik me nog goed, dat er in jouw set geen scherpte zat. Maar wel heel ruimtelijk. Welke versterker heb jij? Idd ik denk dat als al dat verzilverde teflon er uit is, het al heel end de goede richting op is. Nu al klinkt de speaker waar jij het meeste draadwerk hebt vervangen beter dan de andere waar veel minder was vervangen. Edited 24 september 2019 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 Een LFD. Maar daar zit het hem niet in. Ik ben tien jaar geleden de gehakt-weg opgegaan, en heb die niet meer verlaten. En alle wetenswaardigheden daaromtrent heb ik ook in mijn oren geknoopt. Kan me nog steeds vergissen en iets stoms doen, maar meestal haalt mijn set zijn neus ervoor op, en trekt zich er niets van aan. Wel lekker, zo'n eigenwijze set. Zilver, sommige mensen zweren erbij, maar ik zou het niet in mijn set willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 Hier veel verzilverd koper en teflon, maar geheel geen scherpte. Oversturing en slechte stroomvoorziening zijn mi de oorzaak. En mocht je die willen verdoezelen, gewoon de luidsprekers achterstevoren zetten. Ik heb hier nog wel wat kabels liggen die ook geweldig helpen. Maar van de muziek blijft dan weinig over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 "Men" zegt dat zilver, of verzilverd koper, alles laat horen wat er mis gaat in de keten. Ik kan me daarbij wel wat voorstellen; ook ik ben trouwens allergisch voor scherp hoog (of hoge midden eigenlijk) wegens hyperacusis (extreme gevoeligheid voor bepaalde frequentiegebieden) dus bij mij is het ook niet gauw goed. Overigens heb ik ook geen enkel stukje zilver in mijn systeem, om een iets andere reden maar het komt me wel goed uit. Een beetje verdoezeling is me uiterst welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 Misschien verdoezelt Teflon wel weer de effecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 24 september 2019 Author Report Share Posted 24 september 2019 45 minutes ago, KT88 said: "Men" zegt dat zilver, of verzilverd koper, alles laat horen wat er mis gaat in de keten. Ik kan me daarbij wel wat voorstellen; ook ik ben trouwens allergisch voor scherp hoog (of hoge midden eigenlijk) wegens hyperacusis (extreme gevoeligheid voor bepaalde frequentiegebieden) dus bij mij is het ook niet gauw goed. Overigens heb ik ook geen enkel stukje zilver in mijn systeem, om een iets andere reden maar het komt me wel goed uit. Een beetje verdoezeling is me uiterst welkom. Het is bij mij idd vooral hoog midden. Het echte hoog is hier vanwege de breedband tweeters niet zo scherp. Ben erg benieuwd hoe het klinkt als beide speakers zijn aangepakt. Nu hoor ik dus links wel dat het minder scherp is, maar je bent dan bang dat het misschien ook aan ruimtelijkheid inboet. Afijn het blijft altijd ingewikkeld vind ik. Ik zou eigenlijk eens iets over een violist moeten lezen en zijn/haar ervaring met hifi weergave van de viool. Musici lijken soms op audiofielen. Bv iemand die -ik dacht- trombone speelde en dan enorm bezig was met een bepaald mondstukje, waardoor het instrument weer net wat beter klonk, dat is niet anders dan de audiofiel met zijn demper, interlinks of trollensnot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2019 Report Share Posted 24 september 2019 (edited) 1 hour ago, jepe! said: Ik zou eigenlijk eens iets over een violist moeten lezen en zijn/haar ervaring met hifi weergave van de viool. Musici lijken soms op audiofielen. Bv iemand die -ik dacht- trombone speelde en dan enorm bezig was met een bepaald mondstukje, waardoor het instrument weer net wat beter klonk, dat is niet anders dan de audiofiel met zijn demper, interlinks of trollensnot. Ja, klopt wel. Maar hoe het uit speakers komt interesseert ze meestal geen lor. Op de middelbare school had ik een vriendinnetje wiens vader de eerste hoornist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest was. Om de platen te beluisteren beschikte hij over slechts zo'n mono Philips koffergrammofoon. Ik was toen al bezig met het zelf klussen van betere speakerkasten en versterkers. Toen ik hem er eens naar vroeg waarom hij geen uitgebreidere en betere stereo installatie had was zijn antwoord simpelweg: "Waarom? Ik hoor zo ook wel hoe ze spelen. Daar heb ik geen uitgebreide stereo installatie voor nodig". Het ging hem puur om de muziek, de rest was bijzaak. Edited 24 september 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 25 september 2019 Report Share Posted 25 september 2019 Je luistert vooral naar viool muziek: Sun Audio SV-2a3 met een setje Musical Affairs Crescendo speakers... je wilt nooit meer anders.... Helaas bestaat Musical Affairs niet meer, maar hun site staat nog online. Ik ken veel eigenaars van deze luidsprekers die allemaal na een jarenlange zoektocht hun set hebben gevonden. Ik heb veel gehoord, en er zijn zekere betere allround speakers, maar voor klassiek viool (of piano) waanzinnig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 september 2019 Report Share Posted 25 september 2019 9 hours ago, KT88 said: "Men" zegt dat zilver, alles laat horen wat er mis gaat in de keten. Wat zilver betreft, heb ik de nodig ervaring. Het kan erg mooi klinken, transparant met een zeer hoge resolutie zonder snerpte of andere narigheid. Maar het stelt wel zeer hoge eisen aan je set en aan het zilver zelf. Koper is veel makkelijker. @jepe! Een single ended versterker geeft mogelijk het geluid dat jij zoekt. Ga eens luisteren b.v. op de XFi. Je hebt wel passende luidsprekers nodig i.v.m. het beperkte uitgangsvermogen van de meeste SE versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 september 2019 Report Share Posted 25 september 2019 Ja mogelijk. Maar Jepe! heeft al andere speakers, en dan zou ik niet meteen wéér alles omgooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 september 2019 Report Share Posted 25 september 2019 Ik zou ook eerst de Triga's onder handen nemen. En eens kijken naar de akoestiek, ik ken je luisterruimte niet maar wellicht heb je wat harde reflecties zo hier en daar. Ik geloof niet dat de teflon de boosdoener is, eerder de vulling. Ik heb het in mijn versterker, niet met zilver maar OFC-koper en dat werkt perfect. En misschien moet je gaan snotteren, dat geeft een rust.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 25 september 2019 Author Report Share Posted 25 september 2019 11 hours ago, pjotr27 said: Je luistert vooral naar viool muziek: Sun Audio SV-2a3 met een setje Musical Affairs Crescendo speakers... je wilt nooit meer anders.... Helaas bestaat Musical Affairs niet meer, maar hun site staat nog online. Ik ken veel eigenaars van deze luidsprekers die allemaal na een jarenlange zoektocht hun set hebben gevonden. Ik heb veel gehoord, en er zijn zekere betere allround speakers, maar voor klassiek viool (of piano) waanzinnig... Die Musical Affairs zien er erg mooi uit. Ik moet nu even roeien met de riemen die ik heb qua luidsprekers omdat ik ze net heb en ze nog niet helemaal klaar zijn. En idd buizen versterkers vind ik ook mooi. Maar op de Triga is buizen lastig omdat ze 86 db gevoeligheid hebben. Maar dank voor de info, ik kan het altijd in mijn achterhoofd houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 25 september 2019 Author Report Share Posted 25 september 2019 40 minutes ago, TL 200 said: Ik zou ook eerst de Triga's onder handen nemen. En eens kijken naar de akoestiek, ik ken je luisterruimte niet maar wellicht heb je wat harde reflecties zo hier en daar. Ik geloof niet dat de teflon de boosdoener is, eerder de vulling. Ik heb het in mijn versterker, niet met zilver maar OFC-koper en dat werkt perfect. En misschien moet je gaan snotteren, dat geeft een rust.......... Akoestiek is wel ok. Heb een boekenkast van 3 bij 3 meter (ongeveer) en tapijt op de vloer. Vulling ga ik ook naar kijken. Ik heb midden unit nog niet open gehad. De bouwer had van de filter in ieder geval een zooitje gemaakt. (linker en rechter filter waren niet helemaal gelijk qua verbindingen) dus wellicht is demping ook niet helemaal ok. Maar ik wilde de mid er nog niet uitschroeven maar wachten tot de bekabeling daarvan wordt vervangen. Dat de teflon er deels uit is heeft al echt, echt waar, een groot verschil gemaakt. Die units waren onderling verbonden met teflon, en die heb ik op dag 2 al vervangen (want lekker simpel) en toen hoorde ik al een redelijk verschil. Dus echt, zonder twijfel, dat verandert echt het geluid, en voor mij wordt het daardoor minder scherp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts