Jump to content

Versterker met warm geluid, geen scherpte, vooral voor klassiek

jepe!
 Share

Recommended Posts

15 hours ago, Pjotr said:

Ja, klopt wel. Maar hoe het uit speakers komt interesseert ze meestal geen lor. Op de middelbare school had ik een vriendinnetje wiens vader de eerste hoornist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest was. Om de platen te beluisteren beschikte hij over slechts zo'n mono Philips koffergrammofoon. Ik was toen al bezig met het zelf klussen van betere speakerkasten en versterkers. Toen ik hem er eens naar vroeg waarom hij geen uitgebreidere en betere stereo installatie had was zijn antwoord simpelweg: "Waarom? Ik hoor zo ook wel hoe ze spelen. Daar heb ik geen uitgebreide stereo installatie voor nodig". Het ging hem puur om de muziek, de rest was bijzaak.

Ja, ik denk dat je gelijk hebt, zij luisteren vaak naar hoe de uitvoering is ipv uiteindelijke geluid van de set. Maar er zijn natuurlijk ook musici die ook een echt goede weergave willen. En die musici weten natuurlijk als geen ander hoe een viool klinkt en of dat goed wordt weergegeven. Ik heb alleen maar herinneringen van concerten maar ik zou niet durven zeggen: zo klinkt het als in een live concert. Plus dat elke zaal weer anders klinkt.

13 minutes ago, jepe! said:

Ja, ik denk dat je gelijk hebt, zij luisteren vaak naar hoe de uitvoering is ipv uiteindelijke geluid van de set. Maar er zijn natuurlijk ook musici die ook een echt goede weergave willen. En die musici weten natuurlijk als geen ander hoe een viool klinkt en of dat goed wordt weergegeven.

Voor musici die akoestische instrumenten bespelen vraag ik mij af of ze zo goed weten hoe iets moet klinken. Een violist bijv. hoort een viool op 20 cm afstand. Dat ga jij nooit beleven. En hopelijk speelt hij ook -of misschien wel alleen- voor jou. Electronisch versterkte muzikanten komen wat dichter in de buurt als ze via de speakers luisteren. Hoewel....., die oordopjes?

Groet,

Leobus

2 minutes ago, leobus said:

Voor musici die akoestische instrumenten bespelen vraag ik mij af of ze zo goed weten hoe iets moet klinken. Een violist bijv. hoort een viool op 20 cm afstand. Dat ga jij nooit beleven. En hopelijk speelt hij ook -of misschien wel alleen- voor jou. Electronisch versterkte muzikanten komen wat dichter in de buurt als ze via de speakers luisteren. Hoewel....., die oordopjes?

Groet,

Leobus

Dan wordt de groep nog kleiner en blijven de dirigenten over. Of opname technici.

Die electronisch versterkte muzikanten worden volgens mij snel doof, althans als je hoort hoe hard dat allemaal moet staan.

7 hours ago, jepe! said:

Ja, ik denk dat je gelijk hebt, zij luisteren vaak naar hoe de uitvoering is ipv uiteindelijke geluid van de set. Maar er zijn natuurlijk ook musici die ook een echt goede weergave willen. En die musici weten natuurlijk als geen ander hoe een viool klinkt en of dat goed wordt weergegeven. Ik heb alleen maar herinneringen van concerten maar ik zou niet durven zeggen: zo klinkt het als in een live concert. Plus dat elke zaal weer anders klinkt.

In zijn vak als hoornist was hij dan weer een perfectionist. Hij heeft later speciale mondstukken ontworpen voor koperinstrumenten die wereldbekend zijn geworden. De bestaande bevielen hem gewoon niet. Die mondstukken zijn nog steeds erg gewild.

Ik zou toch in de eerste plaats een paar anderen speakers uitproberen want aan die LS van jouw is (te) veel  gesleuteld. Een Quad met de bekende tilt regeling is ook een uitkomst. Mijn 34 klinkt minder mooi dan mijn buizen voorversterker. Toch blijft de Quad 34 een fraaie voorversterker.

• 2 months later...

Soms zijn er apparaten die een mensenleven meegaan ....  

In mijn geval een Marantz 2270 uit 1972.

Daarbij een set Bowers en Wilkins DM2a  en dan heb je topklasse muziek.

Voor de beeldvorming:  Versterkers hoeven "slechts" te versterken , niet mer en niet minder.

Luidsprekers moeten dat weergeven.   Nu wordt het spannend:

De aanpassing, dempingsfactor, uitgangsimpedantie kunnen van belang zijn voor de de kwaliteit van het geluid van de versterker/receiver.

V.w.b. de luidsprekers: wat is de impedantie en bij welke frequentie? wat is de Q-factor van de speakers.  Denk even aan de resonantiefrequentie.

Dan hebben we het nog niet over het scheidingsfilter en kastvolume.

Kortom,  je mag best kritisch zijn v.w.b. de keuze van luidsprekers, want die bepalen uiteindelijk het (geluids-) resultaat.

TIP: kies een plaat/cd met dixieland muziek en luister goed.   Zijn alle instrumenten goed terug te brengen?  

Draai het volume op zacht niveau:  is de band nog voltallig ? 

TIP 2: Als je na een 1/2 of 1 uur luisteren moe wordt van het geluid/muziek dan is dat dus NIET de beste weergever voor jou.

gr.

Ton

20 minutes ago, TonB said:

Soms zijn er apparaten die een mensenleven meegaan ....  

In mijn geval een Marantz 2270 uit 1972.

Daarbij een set Bowers en Wilkins DM2a  en dan heb je topklasse muziek.

Voor de beeldvorming:  Versterkers hoeven "slechts" te versterken , niet mer en niet minder.

Luidsprekers moeten dat weergeven.   Nu wordt het spannend:

De aanpassing, dempingsfactor, uitgangsimpedantie kunnen van belang zijn voor de de kwaliteit van het geluid van de versterker/receiver.

V.w.b. de luidsprekers: wat is de impedantie en bij welke frequentie? wat is de Q-factor van de speakers.  Denk even aan de resonantiefrequentie.

Dan hebben we het nog niet over het scheidingsfilter en kastvolume.

Kortom,  je mag best kritisch zijn v.w.b. de keuze van luidsprekers, want die bepalen uiteindelijk het (geluids-) resultaat.

TIP: kies een plaat/cd met dixieland muziek en luister goed.   Zijn alle instrumenten goed terug te brengen?  

Draai het volume op zacht niveau:  is de band nog voltallig ? 

TIP 2: Als je na een 1/2 of 1 uur luisteren moe wordt van het geluid/muziek dan is dat dus NIET de beste weergever voor jou.

gr.

Ton

Denk je, dat de tweeters uit de DM2a's nog klinken zoals ze nieuw waren? Dat het Mylar niet al lang glashard is geworden?

Mijn DM2a's hebben al jaren nieuwe tweeters en een hiervoor aangepast filter.