ries Posted 21 juli 2001 Report Share Posted 21 juli 2001 geachte wijze mannen (en vrouwen), veel bomen maar geen bos meer te bekennen... ik heb jullie wijze raad nodig. heb nu jk optima 2 speakers (zuiltjes met 2 woofers en een tweeter er tussen in), aangestuurd door een marantz receiver (sr 770, 2 jaar oud, 5 x 80 watt bij 8 ohm, dolby pro logic) en marantz cd (67 ose). maar ik ben niet tevreden over de klank van het geheel; volgens mij moet ik meer uit m'n jk's kunnen halen. ik mis met name een zuiver en diepgaand laag (en daar is die dubbele woofer toch voor bedoeld...). ik ben aan het kijken (moet vooral luisteren, zullen jullie wel denken) naar iets nieuws. moet dan gaan om een versterker (geen dpl of ddt meer) en een cd-speler. geen toeters en bellen meer, alleen goed geluid. budget laat een totaal van 2500 guldentjes toe (snik). kan ik hier iets mee opschieten? waar moet ik dan aan denken? NAD en Rotel of andere merken? heeft het zin om bij dit soort bedragen ook te denken aan betere bedrading e.d.? alvast bedankt voor jullie advies, ries Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2001 Report Share Posted 21 juli 2001 Hoi Ries, Je speakers ken ik niet, helaas, maar met wat tweaks kun je al een heel eind komen. Dieper laag kun je al krijgen door de speakers meer in een hoek te plaatsen en eventueel andere luidsprekerkabel. Strakker laag kan door de speaker met zilverzand te vullen. Een rustiger geluidsbeeld kan je huidige cd-speler ook verzorgen. Beplak de binnenkant van de deksel maar eens met loodbitumen matten, je weet niet wat je hoort. Het enige waar ik dan nog geld aan uit zou geven was een andere versterker. I weet niet of die pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 juli 2001 Report Share Posted 22 juli 2001 Hallo Ries. Even aangaande de laagweergave. Ik ken die speakers van jou niet, maar diepe laagweergave kun je in principe alleen verwachten uit de wat meer volumineuze speakerkasten, enkele exotische en dus prijzige uitzonderingen daargelaten. Die moeten dan wel aangestuurd worden door een amp met voldoende kracht om de zaak onder controle te houden anders flubbert de boel zo. Veel slanke zuiltjes zijn niet zo geschikt om een diep laag weer te geven. I.h.a. heb je daar wat meer dikbuikige jongens voor nodig. Kweet natuurlijk niet of dat ook voor jouw JK's geldt, maar het is maar een idee. Als je trouwens van het surround principe af zou stappen kun je qua versterker meestal wat meer power in de stereo kanalen voor je centen verwachten. Misschien is het ook een goed idee om -in surround situatie- eens aan een goede subwoofer te denken. Actieve subs hebben dus hun eigen versterker, daarmee zou jou versterker probleem dus opgelost kunnen zijn. Als je een goede sub ongeveer tussen je linker en rechter speaker opstelt en je stelt de afsnijfrequentie voldoende laag in (max 100 Hz, liever lager), dan kan dat goede resultaten geven. Groeten, Paul. web page Link to comment Share on other sites More sharing options...
ries Posted 22 juli 2001 Author Report Share Posted 22 juli 2001 mijne heren, dank voor jullie tips en antwoorden! ik moet dus flink experimenteren en luisteren. groet, ries Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 juli 2001 Report Share Posted 27 juli 2001 Beste Ries, Als je direct wilt genieten ? dan gewoon een Myryad versterker aanschaffen . Deze zit ook nog in jou prijsklasse. Fl. 2350,00 geloof ik. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 28 juli 2001 Report Share Posted 28 juli 2001 beste ries, bewaar je cd-speler, want die is voor een redelijke prijs niet te verbeteren, dus heb je een behoorlijk bedrag voor alleen een versterker over. probeer in combinatie met een goede hifi-dealer een aantal verschillende versterkers in je eigen ruimte op je eigen speakers uit, bv. marantz pm 17, technics 1010 voor- en eindversterker, etc,etc. geen dd of meerkanaals. groeten, berry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 28 juli 2001 Report Share Posted 28 juli 2001 Ries, Als je alleen voor een versterker wilt gaan dan moet je zeker naar de NAD C370 luisteren. Deze kost F1999,- en is voor het geld een erg goede versterker. Strak en gecontroleerd laag en vrij helder klinkend. Een versterker die doet wat ie moet doen, stroom leveren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts