carl Posted 7 oktober 2019 Author Report Share Posted 7 oktober 2019 (edited) Dat zou wel erg kostbaar worden Onno. Maar ik ben wel wat interlinks aan het uitproberen. Overmorgen LS kabels onderzoek op de audio club. Overigens geloof ik niet in dure kabels, maar wel in kabels die elektrisch matchen. Die regel van 10 procent is natuurlijk ook maar een kreet. Edited 7 oktober 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2019 Report Share Posted 7 oktober 2019 22 hours ago, kappa7 said: Ja je hebt gelijk Hans de kabel verzint er niets bij maar kan wel dingen weg laten of verdoezelen. Nu heb ik het niet gehoord maar als ik het zo lees verdoezelt jou kabel veel behalve het hoog waardoor het weldegelijk scherp kan klinken. Wanneer dat zou zijn, krijg je veel hoog, maar het klinkt niet scherp. Die beruchte scherpte zit overigens rond de 2500-3000 Hz en kun je niet echt hoog noemen. dat gesnerp komt uit de opnamekwaliteit, stroomvoorziening, electronische vervorming en weet ik wat al meer. maar nooit uit de kabels. met de laatste kun je die ellende alleen verdoezelen. Kabels die veel laag laten horen versmeren het lag, waardoor dit langer doorklinkt en daarmee vetter klinkt. Instrumenten zijn dan minder goed herkenbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 oktober 2019 Report Share Posted 7 oktober 2019 tja waar dat precies in de frequentie zit maakt natuurlijk niet uit maar het principe van filtering blijft gelijk. En voor jou kabels in combinatie met de apparatuur van Charles is dat dan 2500 tot 3000 Hz. Dit te veel aan hoog wordt dan als scherp ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2019 Report Share Posted 7 oktober 2019 Zucht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 oktober 2019 Report Share Posted 7 oktober 2019 Lees dit eens: http://www.zenaudio.be/accessoires/kabels-hoe-kies-je-ze/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2019 Author Report Share Posted 7 oktober 2019 (edited) Ik ben van oorsprong iemand die niet geloofde in verschillen tussen kabels. Dit op basis van vergelijkbare artikelen als van Bloom. Zelf heb ik op een bepaald moment een Kimber PBJ interlink aangeschaft en die klonken bij mij net iets slanker. Dat kan nog suggestie zijn maar alleen wordt in nagenoeg ieder review op de wereld deze kabel op vergelijkbare manier beschreven. Ik geloof sindsdien wel in verschillen tussen exotische kabels. De kabel van Hans is zilver op koper, vervolgens zijn de kabeltjes stevig in elkaar gedraaid en er zit een isolatie op basis van lucht omheen. Kennelijk doet dit allemaal wat. En als me iets in mijn set irriteert en ik krijg dat weg door een andere kabel:mooi toch. Alleen ga ik er niet abnormaal veel geld aan uitgeven. Volgens mij is kabels dan ook een zaak van veel producten uitproberen in je concrete situatie. Verder is mijn ervaring dat je het geluid van een set kan tunen. Dat is zeker zo met de opstelling van LS, maar ook bij platenmatten en soms bij onderderzetters en kabels. De wereld van de stroom mijdt ik eigenlijk wel. Ik ben het eigenlijk wel met Roger eens dat dit een linke soep is. Edited 7 oktober 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 Volgens mij is het beter het probleem bij de bron aan te pakken. In mijn tuner had ik soms ook een wat te helder randje. Ik heb ik de EH 6922 goldpins vervangen door Philips en probleem is opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 2 hours ago, Tubejack said: Volgens mij is het beter het probleem bij de bron aan te pakken. In mijn tuner had ik soms ook een wat te helder randje. Ik heb ik de EH 6922 goldpins vervangen door Philips en probleem is opgelost. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 11 hours ago, carl said: Ik ben van oorsprong iemand die niet geloofde in verschillen tussen kabels. Dit op basis van vergelijkbare artikelen als van Bloom. Zelf heb ik op een bepaald moment een Kimber PBJ interlink aangeschaft en die klonken bij mij net iets slanker. Dat kan nog suggestie zijn maar alleen wordt in nagenoeg ieder review op de wereld deze kabel op vergelijkbare manier beschreven. Ik geloof sindsdien wel in verschillen tussen exotische kabels. ........................ Vind het toch opmerkelijk dat dan bij geheel verschillenden sets (mag ik aannemen?) de uitwerking vergelijkbaar is. Tenzij ze in werkelijkheid fysiek niks bijzonders doen zoals betoogd in die link van Bloom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 Tuurlijk hebben kabels invloed, en scherp kunnen ze het ook maken. Heb dat aan den lijve ondervonden. Ooit was Arden hier, en liet ik hem horen dat mijn olive ruimtelijker klonk dan mijn Dual. Later heb ik de binnenkabel in de Dual besnot, en weg was het verschil. Ik heb geen spoortje scherpte in mijn set, en alle kabels behandeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 5 hours ago, Tubejack said: Volgens mij is het beter het probleem bij de bron aan te pakken. In mijn tuner had ik soms ook een wat te helder randje. Ik heb ik de EH 6922 goldpins vervangen door Philips en probleem is opgelost. Gelukkig zijn er meer wegen naar Rome dan deze ene, vooral als je niet over buizen beschikt... De kabelweg is net zo'n goeie als elke andere, omdat het om het eindresultaat gaat wat je uiteindelijk bereikt. De weg is de eigenheid die je er zelf in wilt leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 Kabels : Ouroboros of is het de hond die zijn eigen staart na jaagt? Kabels zijn m.i. bij uitstek suboptimalisatie, zeker omdat dan ook nog eens 'het doel' ongedefinieerd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 (edited) 56 minutes ago, Seed7 said: Kabels : Ouroboros of is het de hond die zijn eigen staart na jaagt? Kabels zijn m.i. bij uitstek suboptimalisatie, zeker omdat dan ook nog eens 'het doel' ongedefinieerd is. Zoals buizenwissels dat ook zijn, herinner ik me nog goed uit de tijd dat ik het zelf nog nodig vond om aan actieve voorversterking te doen. Zowel actieve voorversterkers als buizenwissels daarin zijn namelijk welbewust toegepaste kleuringshandelingen om daarmee, net als met bekabeling, het geluid naar je hand te zetten. And rightly so because c'est le ton qui fait la musique et pas le théorie... Edited 8 oktober 2019 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2019 Author Report Share Posted 8 oktober 2019 4 hours ago, Pjotr said: Vind het toch opmerkelijk dat dan bij geheel verschillenden sets (mag ik aannemen?) de uitwerking vergelijkbaar is. Tenzij ze in werkelijkheid fysiek niks bijzonders doen zoals betoogd in die link van Bloom. En daar heb je zeker een punt Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 16 hours ago, carl said: Ik ben van oorsprong iemand die niet geloofde in verschillen tussen kabels. Dit op basis van vergelijkbare artikelen als van Bloom. Zelf heb ik op een bepaald moment een Kimber PBJ interlink aangeschaft en die klonken bij mij net iets slanker. Dat kan nog suggestie zijn maar alleen wordt in nagenoeg ieder review op de wereld deze kabel op vergelijkbare manier beschreven. Ik geloof sindsdien wel in verschillen tussen exotische kabels. De kabel van Hans is zilver op koper, vervolgens zijn de kabeltjes stevig in elkaar gedraaid en er zit een isolatie op basis van lucht omheen. Kennelijk doet dit allemaal wat. En als me iets in mijn set irriteert en ik krijg dat weg door een andere kabel:mooi toch. Alleen ga ik er niet abnormaal veel geld aan uitgeven. Volgens mij is kabels dan ook een zaak van veel producten uitproberen in je concrete situatie. Verder is mijn ervaring dat je het geluid van een set kan tunen. Dat is zeker zo met de opstelling van LS, maar ook bij platenmatten en soms bij onderderzetters en kabels. De wereld van de stroom mijdt ik eigenlijk wel. Ik ben het eigenlijk wel met Roger eens dat dit een linke soep is. Mijn ervaring is, dat het bij het uitproberen stroomkabels deze nog meer "'doen"' dan interlinks en/ of luidsprekerkabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2019 Author Report Share Posted 8 oktober 2019 (edited) 8 hours ago, Tubejack said: Volgens mij is het beter het probleem bij de bron aan te pakken. In mijn tuner had ik soms ook een wat te helder randje. Ik heb ik de EH 6922 goldpins vervangen door Philips en probleem is opgelost. Mijn buizen zijn ongeveer een jaar oud en zeker niet het eerste paar Electro Harmonix. Ik heb in de Conrad Johnson 17 LS wel eens Philips buizen gehad (dezelfde als Durob in de Tjoeb gebruikte). In die toepassing klonk het wat minder sprankelijkend en ik heb ze vervolgens weer ingeruild tegen de Electric Harmonix. De 6922 zijn rond 1 jaar oud en ik vervang pas na twee jaar conform advies Conrad Johnson. Als ze minder worden gaan ze inderdaad scherper klinken Jack, misschien toch eens naar kijken. Verder heb ik na de interlinks van Hans nog even gespeeld met de Qued interlink. René heeft die hier gehoord en ik heb hem hier niet horen klagen over scherpte. PS ik heb trouwens wel stroomkabels, maar dat die zijn gemaakt van LS kabel door Russ Andrews. Wel een hoorbaar verschil met gewone Stroomdraad, maar niet met echt audiofiele. Filtering van stroom doe ik niet aan. Edited 8 oktober 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 1 hour ago, thingman said: Zoals buizenwissels dat ook zijn, Tot op zekere hoogte, ja. Het is wel een actieve component met parameters die nogal kunnen verschillen tussen productie batches en zeker tussen leveranciers, bij het zelfde buisnummertje. Wie verbouwt zijn hele versterker om dat allemaal te compenseren. Jack heeft er meen ik ooit iets over geschreven hoe hij buizen van verschillende leveranciers gelijksoortig kan laten klinken door de juiste zaken in de versterker te wijzigen. De voorversterker is smaakmaker bij uitstek, vandaar ook dat daar de klankregeling zit Ouroboros omdat het maar door blijft gaan in een cirkeltje, wel koper, geen koper, verzilverd koper, verkoperd zilver, goud gedoteerd zilver, in de vloer gefreesde gootjes met kwik gevuld, een draad, twee draad, massief, litze, gevlochten, macramee, punniken en nu weer opnieuw. Een keer heb ik een paar maanden aan kabels geweid, heb ik hier wel eens eerder beschreven meen ik. Heel simpel een grote klos geëmailleerd koperdraad georganiseerd en daarvan ettelijke interlinks en luidsprekerkabels gebouwd. Allemaal met het zelfde uitgangspunt, de input is een stuk draad van 1,5m. 2 draden, 4 draden, 3 draden, in elkaar gedraaid, gevlochten etc. Alles vergeleken met een heel helder doel, een zo scherp omlijnd mogelijke afbeelding. Een statief genomen met een horizontale balk en daarop ruitertjes heen en weer geschoven als een soort vizier om een bepaald instrument te plaatsen. Telkens weer, telkens met wisselende kabels, telkens met wisselende muziek. Tot mijn verbazing gaf een los gevlochten kabel met meerdere draden 6-8 de scherpste afbeelding en was al het andere diffuser. Daarna ben ik op zoek gegaan en heb de kabels gekocht die daar het dichts bij kwamen echter in zilver. Zilver omdat ik geen pluggen of spades gebruik maar alles rechtstreeks vast klem. Koper oxideert, zilver ook, koperoxide is een slechte geleider, zilveroxide niet. Klaar, voor eens en altijd, tot mijn smaak veranderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 @Seed7, zat me net af te vragen of jij de Zingali's nog steeds hebt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 Yep. Staan met de rest (Graaf, Bow etc.) op de rommelkamer te verstoffen. Geen tijd en rust om e.a. weer op te knappen, gangbaar te maken en te gaan zitten luisteren. Huiskamer 5.1 set moet op het moment maar voldoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 2 hours ago, carl said: Mijn buizen zijn ongeveer een jaar oud en zeker niet het eerste paar Electro Harmonix. Ik heb in de Conrad Johnson 17 LS wel eens Philips buizen gehad (dezelfde als Durob in de Tjoeb gebruikte). In die toepassing klonk het wat minder sprankelijkend en ik heb ze vervolgens weer ingeruild tegen de Electric Harmonix. De 6922 zijn rond 1 jaar oud en ik vervang pas na twee jaar conform advies Conrad Johnson. Als ze minder worden gaan ze inderdaad scherper klinken Jack, misschien toch eens naar kijken. Verder heb ik na de interlinks van Hans nog even gespeeld met de Qued interlink. René heeft die hier gehoord en ik heb hem hier niet horen klagen over scherpte. PS ik heb trouwens wel stroomkabels, maar dat die zijn gemaakt van LS kabel door Russ Andrews. Wel een hoorbaar verschil met gewone Stroomdraad, maar niet met echt audiofiele. Filtering van stroom doe ik niet aan. Dat "scherp" klinken daar heeft bijna de hele familie ECC88, E88CC, 6N1P, 6922 e.v.a. serie last van. Het komt door de constructie van de buis. Er zijn wel verschilletjes meetbaar. De beste klinkende zijn Mullards maar die zijn alleen nog maar NOS en bijna niet meer te krijgen. Probeer de volgende keer eens JJ E88CC en laat ze goed matchen. Het zijn geen buizen met een heel lange levensduur. Maar 5000uur houden ze het verwacht ik wel uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 oktober 2019 Report Share Posted 8 oktober 2019 8 hours ago, Hans van Liempd said: +1 En een 6dB beter S/N Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2019 Author Report Share Posted 8 oktober 2019 Ik zal nog eens even checken op Conrad Johnsons Owner forum, maar een JJ buis of iets dergelijks wil ik nog wel eens proberen. Ik kom daar nog op terug Jack. Ik heb trouwens ook nog even gedacht dat ik een niet helemaal nieuw paar (demo paar) heb gekocht vorig jaar. Intern zullen ze wel geweten hebben dat ze met de tent stopten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2019 Author Report Share Posted 8 oktober 2019 (edited) Ik heb de Blackcable nu tussen Phono versterker en voor versterker. De Kimber PBJ klinkt net wat feller. In beiden gevallen geen scherpte waar te nemen. Ik houd wel van dat felle Ik heb bij het luisteren tussen de voor en eindversterker weer de Qued kabel. ik heb hierna de Qued kabel weer vervangen door de Blackcable. Net als zaterdag weer de idee dat deze kabel net wat neutraler is dan de Qued. Ook hier in beide situaties geen last van scherpte. Toch weer de idee dat de Blackcable transparanter is dan de Knekt en het klankmatige net iets beter doet. Ook nog even een tweede PBJ hier uitgeprobeerd: maar overdaad schaadt want een tweede PBJ in de keten is net te veel. Van de week toch nog maar even de Knekt vergelijken met die van Hans. Je zou bijna denken dat het iets met de connectoren is. Voorlopige conclusie is dat er tussen voor en eind nog wat te verbeteren valt. Tussen Phono versterker en voorversterker lijkt het redelijk optimaal met de PBJ Hoewel ik er nu toch van overtuigd ben dat het niet aan de buizen ligt, blijf ik toch aan het zoeken naar alternatieve 6922 buizen. Volgens diverse bronnen is Genalex een duur alternatief en Sovtec een goedkoop alternatief. JJ blijft buiten de discussie. Graag commentaar van Jack want ik ken die buizen niet. Edited 8 oktober 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 oktober 2019 Report Share Posted 9 oktober 2019 12 hours ago, carl said: Hoewel ik er nu toch van overtuigd ben dat het niet aan de buizen ligt, blijf ik toch aan het zoeken naar alternatieve 6922 buizen. Volgens diverse bronnen is Genalex een duur alternatief en Sovtec een goedkoop alternatief. JJ blijft buiten de discussie. Graag commentaar van Jack want ik ken die buizen niet. Het is algemeen bekent dat dit soort buizen "scherp" klinken. Net als al die types bij één grote familie horen. Wat is duur? 2x goedkoop is duurder. Ik zou zeggen Google eens op die types dan kom je vanzelf wel ergens terecht. B.v. hier een stukje uit 2002: http://www.triodedick.com/grote_kleine_stuurbuizentest_deel_3.htm [....] Amperex Bugle boy ECC88: Vandaag de dag de meest gebruikte dubbeltriode in commerciële ontwerpen. En mijns inzien ook de meest overschatte buis. Andere typenummers, maar ongeveer dezelfde inhoud: 6DJ8, 6922. Deze triode is ontwikkeld voor hoogfrequent gebruik. Maar bleek ook voor audio bruikbaar. De klankbalans is wat hard. (oneven harmonischen?) Niet echt ruimtelijk, niet open en niet schoon. Beetje mediocre triode. Ik zeg het nog maar eens, er zijn zo veel betere. En zeker veel voordeliger. De vraagprijzen zijn volslagen idioot. Wil je persé toch een ECC88, zoek dan de oudere Amperex, Telefunken op Philips. 75 punten.[...] Omdat in jouw CJ voorversterker 4!!!!!! buishelften paralel geschakeld worden is het zaak goed gematchde buizen te kopen. Alleen matchen vanaf de fabriek is volstrekt onvoldoende https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-parts/buizen/tonefactory-tube-testing-service Ik zelf zou als ik jouw versterker had, deze proberen, en extra laten matchen. Vergeet niet dat ze minstens 100uur moeten inspelen https://www.tonefactory.nl/jj-e88cc-6922-gold-pin-balanced Of me er verder niet druk over maken en kleine imperfecties voor lief nemen. Stuurbuizen gaan gemakkelijk 5 jaar of 5000 uur mee. Om de 2 jaar vind ik onzin of je moet je versterker 24uur en 7 dagen aan laten staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 oktober 2019 Author Report Share Posted 9 oktober 2019 Zo erg ben ik nu ook niet Jack. Wat denk je trouwens van de “perfect match” van Analoque Audio? Ik ga er mee verder en laat de resultaten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts