Jump to content

Versterker voor Classix II

SpondevB
 Share

Recommended Posts

Hallo allen, jullie expertise gevraagd door nieuw forumlid;

Ik ben enige tijd geleden begonnen met mijn eerste diy audio projectje: Classix II speakers van Paul Carmody(Link)
Inmiddels houtwerk grotendeels klaar en ik ga nu beginnen aan de crossover. Ondertussen ben ik ook al wat op internet zoekende geweest voor een bijpassende versterker maar hier loop ik een beetje vast. Ik ben van plan een PC te gebruiken als bron. Gebruikte woofers betreft 8 Ohm RMS 50 Watt, max Power handling 100 Watt.
-Ik heb goede reviews gelezen over bijvoorbeeld Onkyo A-9010 versterker; RMS 44W, dit lijkt mij voldoende voor bovengenoemde specificaties?
-In hoeverre is dit vergelijkbaar met een nieuw Klasse D versterkertje?
-Is het gebruik van een DAC hier noodzakelijk/aan te raden?

Daarnaast nog het volgende; ik gebruik een DT770 250 Ohm koptelefoon aangesloten op een fulla AMP/DAC van Schiit audio(Link). Op veel speakerverstekers zie ik een koptelefoonaansluiting; kunnen deze de taak van koptelefoon AMP/DAC overnemen, of is kwalitatief niet met elkaar te vergelijken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Welk budget heb je voor de versterker?
Ik heb nog een Musical Fidelity M3i in de "etalage" staan. Compleet met AB, en originele verpakking inclusief overdoos. Echt zgan. Die heeft geen hoofdtelefoonuitgang. Bij interesse PM

Liever een versterker die meer vermogen kan leveren dan de RMS waarde van je speaker. Dit om clipping te voorkomen waardoor de units eraan kunnen gaan. In jouw geval dus een versterker met een vermogen van 70W RMS om meer.

Hoofdtelefoonaantluitingen in versterkers zijn meestal niet beter dan die in en DAC/hoofdtelelfoonversterker zitten. Ik noem dergelijke aausluitingen "bijvangst". Het werkt, maar er is beter. Behalve de hoofdtelefoonaansluitingen op en Nakamichi cassettedeck. Die zijn over het algemeen erg goed.

Als je de PC als bron gebruikt is het verstandig een DAC te gebruiken (of je moet een hele goede geluidskaart in de PC hebben zitten).

Edited by Sodejuu

Dank voor je reactie!

Mijn budget is 100-200 euro voor de versterker. Ik ben bang dat je aangeboden M3i helaas buiten mijn budget gaat vallen ;).

Ik ben marktplaats een beetje in de gaten aan het houden; ik begrijp dat ik ongeveer 70W RMS aan moet houden?

Wat betreft het DAC verhaal; is dit de moeite waard er van uitgaande dat ik maximaal 200 euro wil spenderen?

Zo'n ding van Behringer kost €25 en klinkt veel beter dan de standaard 3,5 MM uitgang. Bovendien kun je daar ook nog mee opnemen. 

Vanaf daar kun je het qua prijs zo gek maken als je wilt. Er zijn best wel prima goedkope dacjes te vinden. Hecht niet te veel aan veel mogelijkheden. Aan goede 16 bit 44.1 weergave heb je meer dan aan matige 32 bits 354 kHz.