Ove Rickland Posted 26 oktober 2019 Report Share Posted 26 oktober 2019 Carbon fibre is zo'n duizend keer groter in doorsnede dan carbon nanotube en heeft heel andere eigenschappen. Zie bijvoorbeeld: https://worldofnanoscience.weebly.com/nanotube--carbon-fiber-overview.html. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 oktober 2019 Report Share Posted 26 oktober 2019 (edited) 42 minutes ago, Ove Rickland said: Carbon fibre is zo'n duizend keer groter in doorsnede dan carbon nanotube en heeft heel andere eigenschappen. Zie bijvoorbeeld: https://worldofnanoscience.weebly.com/nanotube--carbon-fiber-overview.html. Beetje gekleurd verhaal. Als je één nanotube gaat vergelijken met koolstof of Aramide garens, is dat wel erg scheef. CNT garens (met dus heel veel nanotubes naast en achter elkaar) zijn nog schaars en echt nog minder sterk dan Carbon fibers en Aramide garens. De geleidbaarheid is wel beter. En daar maken Cock en van den Hul dus gebruik van. Groet, Leobus Oh ja, en CNT fiber filamenten zijn ook nog dikker dan Carbon fiber filamenten. Edited 26 oktober 2019 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 oktober 2019 Author Report Share Posted 27 oktober 2019 (edited) Wat is eigenlijk de afbreekbaarheid van het materiaal in de afvalfase Leo? Edited 27 oktober 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 27 oktober 2019 Report Share Posted 27 oktober 2019 34 minutes ago, carl said: Wat is eigenlijk de afbreekbaarheid van het materiaal in de afvalfase Leo? Verbranden! Biologisch afbreekbaar lijkt mij wat lastiger. Maar om iets vergelijkbaars te noemen: wie wil er diamant (ook koolstof) in de afvalfase hebben? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 oktober 2019 Report Share Posted 27 oktober 2019 (edited) 1 hour ago, leobus said: Verbranden! Biologisch afbreekbaar lijkt mij wat lastiger. Maar om iets vergelijkbaars te noemen: wie wil er diamant (ook koolstof) in de afvalfase hebben? Groet, Leobus Goeie tip: Diamond Cables! [Edit] Verhip die bestaan al te kust en te keur: https://www.google.nl/search?sxsrf=ACYBGNQwJfgy-Ag_8-SLjTbdQWp5KFpgwg:1572168929717&q=diamond+cables&tbm=isch&source=hp&sxsrf=ACYBGNQwJfgy-Ag_8-SLjTbdQWp5KFpgwg:1572168929717&sa=X&ved=2ahUKEwi-ptTUkbzlAhXPfFAKHTn7BSsQsAR6BAgJEAE&biw=1105&bih=801 Edited 27 oktober 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 december 2019 Members Report Share Posted 25 december 2019 On 10/11/2019 at 8:44 AM, Sodejuu said: Over kabels kan ik hele bomen opsetten. Ik heb Carl al heel vaak gezegd dat hij zijn set onrecht aan doet met zijn Kimber touwtjes (PBJ en 8TC) en dat hij eens moest investeren in deugdelijk kabelwerk. Ik zie kabels niet als sluitstuk, maar als een apparaat dat op hetzelfde niveau hoort te spelen als je set. Een kabel is immers meer dan alleen een verbinding. Het is een filter en die filterwerking moet zo klein mogelijk gemaakt worden door materiaal en het gebruik ervan. Eigenlijk de beste opmerking in dit (lichtelijk) omhoog geschopte draadje. Zoveel audiofielen als er zijn, zo veel smaken zijn er ook. De hoofdreden waarom ik me nooit echt bezig heb gehouden met het verhandelen van kabels. Kabelresultaten zijn net zo veranderlijk als het weer (of eigenlijk: de componenten welke je gebruikt). Dat luidsprekers voor mij een vaste waarde zijn, dat moge duidelijk zijn. Er moet wel een complete aardverschuiving plaatsvinden voor ik ooit van mijn Blumehofer geloof afstap, echter, wanneer ik deze combineer met Octave versterkers maakt het bijna geen zak meer uit wat ik er voor kabels aan hang, alles speelt gewoon goed. Toegegeven, een Sonore of Cammino maakte nog wel een verandering in goede zin, maar de verbeteringen waren ook niet schokkend. Ook opvallend, met MIT ertussen werd het serieus minder (warm, wollig, traag). Filterwerking? Iets wat je bij MIT zou kunnen verwachten, dat is, gezien de opbouw, letterlijk een filter. Sinds ik echter met Trafomatic aan de gang ben gegaan, buizenversterkers met ietwat eigenzinnige, naar eigen inzicht gewikkelde transformatoren en opbouw welke eigenlijk de gehele versterking zo ongeveer voor hun rekening nemen waren nu juist die MIT kabels weer een openbaring, zo goed zelfs, dat ik deze versterkers nu eigenlijk het liefst met MIT demonstreer. Typische is dan weer, dat 2 weken geleden, tijdens de inloopdag in Hoek van Holland, al die MIT's weer klonken als een natte krant op de aangesloten Sansui AU-111. Toen weer gekozen voor een mix van Sonore en Cammino. Al met al, er is dus geen gouden regel of kabel, proberen en matchen is wederom het devies. Om nogmaals de opmerking van Sodejuu aan te halen: '' Een kabel is immers meer dan alleen een verbinding. Het is een filter en die filterwerking moet zo klein mogelijk gemaakt worden...'' Daar sluit ik me volledig bij aan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 december 2019 Report Share Posted 26 december 2019 Probleem is natuurlijk, dat elke kabel een filter is. Het gaat er gewoon om: welk filter past het best bij jouw set en oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 december 2019 Report Share Posted 26 december 2019 1 hour ago, Hans van Liempd said: Probleem is natuurlijk, dat elke kabel een filter is. Het gaat er gewoon om: welk filter past het best bij jouw set en oren. Beetje open deur Hans. Dat gaat op voor ieder component in je set. Van zekering tot je oren zelf. W.d.b. had Beethoven het een stuk makkelijker: Die componeerde de 9e gewoon zo doof als een Kwartel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 december 2019 Report Share Posted 26 december 2019 Opmerkelijk genoeg was dat meteen ook zijn mooiste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico H Posted 3 augustus 2021 Report Share Posted 3 augustus 2021 Beetje stof van dit topic afblazen. Tot voor een paar jaar terug was ik er ook zo eentje, die nauwelijks verschil hoorde in kabels. Nou, dat veranderde, naarmate mijn set een betere resolutie kreeg, en langzaam maar zeker minder bottlenecks kreeg. Een grote verbetering bleek de overschakeling van een D352 van den hul, naar een audioquest rocket 88 biwire. Mooiere naklank, iets meer openheid in het midden, en betere plaatsing verder naar achter waren de grootste verschillen. Het laag werd iets minder wollig ook. Met de D352 had ik meer, maar geen beter laag... Een klein nadeel had het ook. Soms is het midhoog net iets aan de verkeerde kant van fris. Echter onder aan de streep blijft toch de audioquest zitten. Mit met de beroemde kastjes heb ik even gehad. Dat "deed" absoluut iets met het geluid. Kreeg een stukje meer midlaag, wat mijn setup kon missen als kiespijn. Niet mijn smaak. Verder was de beste upgrade, de standaard dropveter netsnoeren vervangen door lapp oilflex 2,5mm. Vooral de afscherming verwijderde bij mijn installatie een griezelige hoeveelheid grauwsluier. Achtergrond is heel stil geworden. Ook het laag werd droger, en strakker. Altijd welkom. Ik zag een opmerking voorbij komen over afscherming? Bij mij is het systeem juist enorm vooruit gegaan door af te schermen. Maar dat zal mogelijk aan de situatie hier liggen. De afscherming van de netkabels heb ik aan de apparatuurkant moeten verbinden. Oud huis, geen randaarde stopcontact in de huiskamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 augustus 2021 Author Report Share Posted 4 augustus 2021 (edited) Herkenbaar verhaal. En de geleende MIT had inderdaad ook bij mij dat effect. En over afscherming heb ik geen principieel standpunt. Wat het best klinkt in mijn set up zal wel het best zijn Edited 4 augustus 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts