Seed7 Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 1 hour ago, Bloom said: Steevast gaat het niet om een échte remaster, waarbij een hogere resolutie en betere kwaliteit bekomen wordt, maar om een nieuwe mastering waarbij (loudness wars he) de dynamiek verwijderd wordt en het volume zo hoog mogelijk omhoog geschroefd er is geen echte of onechte remaster. Het is niet meer of minder dan het aanpassen van de balans van de eindmix aan het medium en/of de smaak van de tijd, het heeft niets met resolutie oid te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 Bij een remaster van een oude analoge opname op opgeslagen mastertapes kan de tape wel degelijk met een hogere resolutie ingescand worden en een veel betere kwaliteit inzake signaal én resolutie afgeleverd worden als een 24 bit 96 kHz digitaal signaal. Als je origineel al digitaal is, kun je daar alleen nog via upsampling een "hogere" resolutie van maken maar dat is boerenbedrog omdat er in die "hogere" resolutie niet meer details zitten. Bij de "remasters" die van muziek na 2000 verschijnen, zie je vaak dat het om hetzelfde digitaal signaal gaat waarvan men de boel dan nòg luider gaat maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 Natuurlijk kan dat, maar dat is niet wat een remaster is. Je er zou zelfs voor kunnen kiezen een kopie in een lagere resolutie opnieuw te masteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 (edited) T.a.v. downgraden, ja, een goedkopere component kan je meer plezier doen beleven dan een nog duurdere. Jacks DL-103 is daar een goed voorbeeld van en zeker in de elementen hoek is heel veel mogelijk. Helaas verdwijnen er steeds meer interessante elementen van de markt, o.a. de gehele Shure radio/DJ collectie. Een ander mooi voorbeeld, dankzij de technische vooruitgang, voor een paar honderd euro heb je class D versterkers die het schandalig goed doen tov een heel groot deel van de dikke classe A brigade en de buizen boel. Luidsprekers, in de huiskamer draaien een paar CT-230's simpele diy luidsprekers, maar wat een lol. En als je 'mindset' een beetje veranderd gaat er een wereld voor je open. Goed is goed genoeg 'ontstrest' heel veel, het doelloze streven naar het ongrijpbare 'beter' ben je kwijt. Edited 13 oktober 2019 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 1 hour ago, Bloom said: Helaas heb ik ook geen antwoord op de vraag hoe we aan platenfirma's duidelijk maken dat we die loudness wars op cd en andere digitale media niet willen en dat als ze niet stoppen ook hun laatste klanten zullen kwijtraken? Wat denk je van twee versies op een CD zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 Met welk doel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 Voorbeeld: Dit is 'Mettavolution' van Rodrigo y Gabriela Dat rood is allemaal zware oversturing met zware vervorming. Dynamiek is vrijwel nul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 Dat de CD voor twee doelgroepen geschikt is. Net zoals bij SACD’s die ook op CD kunnen worden afgespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 Bij een sacd zitten er twee lagen in die door verschillende lasers afgetast worden. Bij cd kan dat niet. De oplossing is geen dynamiekreductie in de bron te zetten (want dan kan niemand het nog met volle dynamiek afspelen), maar in de speler. De bron moet altijd volle dynamiek bevatten en in de speler bepaal je dan welke maximumdynamiek je wenst en wordt de uitvoer alnaargelang gecomprimeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 (edited) 53 minutes ago, Seed7 said: T.a.v. downgraden, ja, een goedkopere component kan je meer plezier doen beleven dan een nog duurdere. Jacks DL-103 is daar een goed voorbeeld van en zeker in de elementen hoek is heel veel mogelijk. Helaas verdwijnen er steeds meer interessante elementen van de markt, o.a. de gehele Shure radio/DJ collectie. Jacks element zal zeker goed klinken. Nadeel is weer dat een conische naald niet zo lang meegaat (600 uur heb ik wel eens gelezen) en ook platen eerder zal verslijten. Voordeel is dan weer dat hij een keer kan upgraden met een nieuwe naald. Laat het duidelijk zijn ik ben verder niet ten principale voorstander van duur, alleen als dat meerwaarde heeft. Maar goed dat Roger niet meeleest want hij ziet Shure elementen niet zitten vanwege de geluidskwaliteit. Ik had trouwens de 15 wel een keer willen beluisteren. Die goede naam en faam moet toch ergens vandaan komen. Edited 13 oktober 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 3 minutes ago, Bloom said: Bij een sacd zitten er twee lagen in die door verschillende lasers afgetast worden. Bij cd kan dat niet. De oplossing is geen dynamiekreductie in de bron te zetten (want dan kan niemand het nog met volle dynamiek afspelen), maar in de speler. De bron moet altijd volle dynamiek bevatten en in de speler bepaal je dan welke maximumdynamiek je wenst en wordt de uitvoer alnaargelang gecomprimeerd. Probleem opgelost Bloom Kwestie van even brainstormen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 (edited) Helaas heeft men voor de makkelijkste en goedkoopste oplossing gekozen. De bron voorzien van dynamiekcompressie en dan hoef je niks te veranderen aan de spelers. En zo komen we bij de huidige situatie, waarbij niemand nog van dynamiek kan genieten en héél veel mensen met hifisystemen zich daaraan ergeren en dan maar geen cd's meer kopen of naar vinyl overschakelen. Zelf speel ik voor meer dan 95% klassiek af, dus ik heb geen problemen met dynamiek. En voor popmuziek ben ik het meest geïnteresseerd in die van de jaren '70, '80 en '90 waarin er voor de originele cd's uit die tijd geen sprake is van dynamiekcompressie. Voor popmuziek van latere datum die mij interesseert zoek ik naar vinylrips. Edited 13 oktober 2019 by Bloom Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 Ik ga even een leuke LP uitzoeken voor mijn kleinkind van 7 maanden Bloom. Moet per slot van rekening goed opgevoed worden Wat denk je van de ontdekkingsreis van Piccolo en Saxo. Daar worden alle instrumenten puur sec gespeeld zonder achtergrond. Zal mijn dochter aanspreken want tegenwoordig wordt ook geadviseerd geen groentenmengsel te geven, maar puur aardappel, puur banaan en noem maar op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 1 hour ago, carl said: Jacks element zal zeker goed klinken. Nadeel is weer dat een conische naald niet zo lang meegaat (600 uur heb ik wel eens gelezen) en ook platen eerder zal verslijten. Voor zover ik uit de handleiding kan halen, is de naald van een DL-103 een: "naked diamand". M.a.w. geslepen uit een stukje ruw diamant. Dat is een van de hardste materialen op aarde. Gaat dus een tijd mee. Verder heb ik mijn buizen pre speciaal aangepast op dit element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 3 hours ago, carl said: Ik ga even een leuke LP uitzoeken voor mijn kleinkind van 7 maanden Bloom. Moet per slot van rekening goed opgevoed worden Wat denk je van de ontdekkingsreis van Piccolo en Saxo. Daar worden alle instrumenten puur sec gespeeld zonder achtergrond. Zal mijn dochter aanspreken want tegenwoordig wordt ook geadviseerd geen groentenmengsel te geven, maar puur aardappel, puur banaan en noem maar op. Denk nou maar niet dat jouw kleinkind straks niet met oordopjes aan zijn smartphone gaat fietsen. Of denk je dat hij een draagbare platenspeler zal aanschaffen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 Een platenspeler heeft toch iets magisch Marc. Het is trouwens een kleindochter, maar als ze op mijn dochter lijkt is ze zeker technisch geïnteresseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 3 hours ago, Tubejack said: Voor zover ik uit de handleiding kan halen, is de naald van een DL-103 een: "naked diamand". M.a.w. geslepen uit een stukje ruw diamant. Dat is een van de hardste materialen op aarde. Gaat dus een tijd mee. Verder heb ik mijn buizen pre speciaal aangepast op dit element. De conische vorm maakt dat hij eerder slijt en verslijt Jack. Daarom zijn ze met andere naaldvormen gekomen. Ik heb trouwens de idee, dat complexe naalden een element duur maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 3 minutes ago, carl said: De conische vorm maakt dat hij eerder slijt en verslijt Jack. Daarom zijn ze met andere naaldvormen gekomen. I Dat is niet erg Carl, voor €239 heb ik weer een nieuwe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 Tegen die tijd zou ik eerder voor een andere naald kiezen Jack. En de vraag is inderdaad na hoeveel jaar dat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2019 Report Share Posted 13 oktober 2019 7 minutes ago, carl said: Tegen die tijd zou ik eerder voor een andere naald kiezen Jack. Bewust niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2019 Author Report Share Posted 13 oktober 2019 (edited) Vertel eens Jack? https://www.pickupnaald.nl/naalden/info-naalden.html Edited 13 oktober 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 oktober 2019 Report Share Posted 14 oktober 2019 Je set downgraden en je akoestiek upgraden,is dat wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 oktober 2019 Report Share Posted 14 oktober 2019 De Jerry-way. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 oktober 2019 Report Share Posted 14 oktober 2019 19 hours ago, carl said: Vertel eens Jack? https://www.pickupnaald.nl/naalden/info-naalden.html Vind het zo al goed Carl. Kan zelf makkelijk het element installeren Haal 100 um na een paar uurtjes prutsen. Misschien minder info uit de groeven. De zeer lage vervorming compenseert dat wel weer. Lage prijs. Goed geluid. Gebruikers gemak. etc. Verder probeer ik niet teveel toe te geven aan het "upgrade virus" Dat vind ik zelf soms erg moeilijk. Meestal wint het gevonden verstand Vraag aan Henk, is nog steeds te vinden https://web.archive.org/web/20170824004507/http://www.audioselectief.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 oktober 2019 Author Report Share Posted 14 oktober 2019 Je hoort mij niet zeggen dat het geen goed element is en de prijs/kwaliteitsverhouding is ruim voldoende. Je zou hem eigenlijk een keer moeten vergelijken met 103 met andere naald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts