Jump to content

Audio zekeringen

Buell
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, audiofreak said:

Maar zijn die 6 mensen dan ook bereid om hier hun bevinding te delen met ons, want ik ben oprecht geïnteresseerd in hun bevindingen. Zodat ik wellicht wel overtuigd wordt om het toch ook maar eens uit te proberen. De prijs is bij mij een groot struikelblok hierin. Maar ik moet er wel 4 aanschaffen minimaal en daar kan ik ook een mooie kabel of buisjes of een reserve naald van kopen.

Wellicht ben ik 1 van de 6 😊.

Mijn bevindingen tja, die vallen weer in de termen van, natuurlijker en dan bedoel ik dat je meer hoort van een viool, gitaar, zang of wat dan ook waardoor het natuurlijker overkomt, het vloeid wat meer. Ook de ruimte info neemt toe, wellicht wel het meest opmerkelijke van de zekering. Stage breedte neemt toe en bij mij is het hoog meer zijdeachtig geworden.

Dus tja, de klankkleur,ruimte en plaatsing gaan er stevig op vooruit. Ik stond ervan te kijken, je verwacht het niet. De vooruitgang is zoiets als plots de goede match interlink of netkabel vinden. 

De leverancier zegt zelf, 30 dagen proberen en retourneren zonder vragen. Dat is dus het leuke, iedereen kan het risicoloos proberen 😉.

Sterker nog is zie een tijdelijke actie voorbij komen van 2 halen = 1 betalen. En ja, dan is het nog steeds een belachelijk bedrag voor een zekering. Tot je het verschil hebt gehoord 😊

Ik hoor enkele van jullie over materiaal wat nooit de prijs kan rechtvaardigen. Maar wat te denken van ontwikkelingskosten?

https://www.synergisticresearch.com/fuses/

Edited by Buell

Zekeringen is net als een dac of luidspreker kabel ,in combinatie van ,ik hoor allen maar zekeringen ,maar jullie praten niet over zekeringhouder,even klein beetje logisch nadenken.

Eind jaren ,80 gaf ik op hifi show demonstraties een versterker ,op drie verschillende voedingen om alleen publiek wakker te schudden,

wilke

Als ik eerlijk ben heb ik in de loop der jaren niet vaak accessoires in mijn systeem opgenomen. Wel veel uitgeprobeerd trouwens. De belangrijkste reden is, dat ik ze niet/nauwelijks hoor/waarneem in mijn set. En ook al hoor je misschien een miniem verschil wat is dan beter?  Maar als iemand een vergelijkende test wil organiseren dan kom ik graag luisteren. Op internet heb ik ook nog nergens een gezaghebbend review gelezen.

PS  de Harmonix, de Verwonderingen en de producten van SSC en b flye  zijn eigenlijk wel de gunstige uitzonderingen.

Edited by carl

Misschien moet er ook eens onderzoek gedaan worden naar audiofiele weerstanden, printplaten en vooral interne luidsprekerbekabeling. Of aansluitlippen voor luidsprekerunits. Zo kan ik nog een hele hoop onderdelen benoemen die vrijwel nooit fatsoenlijk zijn uitgevoerd. 

Meestal houd het audiofiele op bij de buitenkant van de kast. Intern zijn die dikke vergulde luidsprekeraansluitingen vaak van aanzienlijk mindere kwaliteit. Om maar niet over de interne bekabeling te spreken. En zo lang er audiofiele apparaten zijn waar voor het gemak maar opamps in gebruikt worden, dan, ja dan... twijfel ik heel sterk aan het gebruik van dergelijke zekeringen. 

Zekeringen zijn dan weer wél dingen die de audiofiel kan zien... Dus helpt het en kan de handel er weer forse winsten uit slaan. 

Henk Niemeijer zei het al.. De ogen horen ook mee (maar dan in het Duits). 

Het voordeel van echte audiofiele apparaten is dan ook dat ze overgedimensioneerd zijn Hans. Als je al die potentiele zwakheden vermijdt dan ben je al een stuk verder.

Edited by carl

6 minutes ago, carl said:

Het voordeel van echte audiofiele apparaten is dan ook dat ze overgedimensioneerd zijn Hans. Als je al die potentiele zwakheden vermijdt dan ben je al een stuk verder.

Kijk er eens in...

Just now, Hans van Liempd said:

Kijk er eens in...

Jah, we hebben het dan natuurlijk niet over Array  :P  :lol:

Maar een beetje punt heb je wel. Kijk je in een Krell dan is dat gebouwd als een tank. En volgens sommigen klinkt ie ook zo, al ben ik het daar zelf beslist niet mee eens. En zo zijn er nog wat. Maar menig "Echte High End" zit gewoon hobbyistisch in elkaar vol met zwakheden.

1 hour ago, Wilke said:

Eind jaren ,80 gaf ik op hifi show demonstraties een versterker ,op drie verschillende voedingen om alleen publiek wakker te schudden,

wilke

Stond je in die tijd ook al onzin uit te kramen?

Dus jij had toen ook al de drang om mensen jouw mening/ervaring op te dringen, zal een beste hifi show zijn geweest.

Edited by SMarcel

Ik heb mijn Conrad Johnson inderdaad wel eens open gehad. Ziet er allemaal wel erg degelijk en overgedimensioneerd uit. Je leest dan ook maar weinig over upgrades. Roger heeft wel een goed punt als hij zegt dat al die extra voedingen alleen maar een teken van zwakte zijn.

Edited by carl

22 minutes ago, carl said:

Roger heeft wel een goed punt als hij zegt dat al die extra voedingen alleen maar een teken van zwakte zijn.

Als de voeding al opknapt van een andere zekering moet die wel heel zwak zijn. Lijkt me sterk. Ik geloof ook niet dat serieuze fabrikanten het nut van de voeding onderschatten. Alles kan altijd beter als je het kunt en wilt betalen.

Wat het effect van de zekeringen betreft is het niet vreemd dat dit niet altijd met theorie en metingen is te verklaren.

Ik gebruik ook tweaks die met de kennis van nu niet te verklaren zijn maar wel een groot effect hebben. Gisteravond las ik wat reviews van de Audioquest Jitterbug, een usb stick die o.a. de stroom opschoont en jitter tegengaat. Werkt  met de éne DAC goed en bij een ander niet of leverde zelfs een verslechtering op. Leuk om hier te lezen dat ook met metingen niet alles verklaart wordt. https://www.stereophile.com/content/audioquest-jitterbug-usb-noise-filter-measurements

While measuring the effect of the AudioQuest JitterBug didn't prove to be a complete snipe hunt, it also didn't reveal why using the JitterBug improved the sound—which it most certainly did.—John Atkinson

7 hours ago, audiofreak said:

Maar zijn die 6 mensen dan ook bereid om hier hun bevinding te delen met ons, want ik ben oprecht geïnteresseerd in hun bevindingen. Zodat ik wellicht wel overtuigd wordt om het toch ook maar eens uit te proberen. De prijs is bij mij een groot struikelblok hierin. Maar ik moet er wel 4 aanschaffen minimaal en daar kan ik ook een mooie kabel of buisjes of een reserve naald van kopen.

Buell heeft al gereageerd. Dat is een van hen. Drie anderen kan ik je bij de AVMN aanwijzen. Een van hen heeft ooit bij iemand van het zelfbouwforum gedemonstreerd. Daar hebben ook twee mensen aangegeven ze positief te ervaren. Ik ken ze allebei persoonlijk en geloof hen wel. Staat ergens in een topic op dat forum

Groet,

Leobus

1 hour ago, TL 200 said:

While measuring the effect of the AudioQuest JitterBug didn't prove to be a complete snipe hunt, it also didn't reveal why using the JitterBug improved the sound—which it most certainly did.—John Atkinson

Dit is natuurlijk net zulke volslagen nonsense als:

While measuring the effect of the Ikea Liathorp bookshelf didn't prove to be a complete snipe hunt, it also didn't reveal why using the Liathorp bookshelf improved the reading—which it most certainly did.—Jip Jannekeson

Edited by Pjotr

19 minutes ago, carl said:

Waarschijnlijk de koorts Ove: ik bedoel natuurlijk de onvolprezen Harmonizer.

De koorts was dan wel heel hevig. 3 fouten in één regel. Misschien deed Apple ook nog mee?;):D

Groet,

Leobus

1 hour ago, leobus said:

De koorts was dan wel heel hevig. 3 fouten in één regel. Misschien deed Apple ook nog mee?;):D

Groet,

Leobus

Deze keer niet Leo 😀 Ik kan me maar twee of drie keer echte griep herinneren en dat hakt er wel in. 

Bij dergelijke tweaks past toch, ook voor degenen die er voor open staan, een gezonde dosis scepsis, zo komt mij voor. En ga je luisteren dan moet het effect toch wel meer zijn dan 'ruimtelijker' en meer 'zwart' of 'rust'' en voor meer dan 1 persoon hoorbaar.

Mijn idee is dat dergelijke verfijningen, als ze al werken, dan toch maar kort. Na een week of wat hoor je het absoluut niet meer en zijn de zekeringen vervangen door de oude dan merk je er ook niks van. Wie gebruikt er nog dagelijks de Furutech demagnetiser, hoort het gelijk als de audiolamp het heeft begeven, het klankschaaltje omgevallen of er een onderzettertje onder de bekabeling ontbreekt?

Edited by Kraus vonBentinck