Roots Posted 22 april 2023 Report Share Posted 22 april 2023 Ha ik had al wel verwacht dat je mij een schop onder de kont zou geven Ik heb vorig jaar al eens een defecte SR zekering van Leobus ontvangen, omdat ik beloofde dat ik dat ding helemaal ga ontleden....Waarvoor nog steeds dank Leo. Zekering ligt inmiddels weer voor mij. Ik ben er van overtuigd dat het gewone Elu zekeringen zijn...Omdat? het er gewoon op staat. Google maar eens op Elu fuses. Deze zekeringen zijn nooit open geweest en/of inwendig aangepast..Alles zou dan door instraling of 2 miljoen volt erop zetten en dan heb je ineens een zekering die 50 cent koste en nu ineens 155 euro...Ik zal zo de stikker er eens af prutse, misschien zit daar het geheim wel onder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 23 april 2023 Report Share Posted 23 april 2023 Omdat: 1. Ik in het verleden aardig wat gebruik heb gemaakt van SR in mijn vorige set zoals interlinks en stroomkabels en bekend ben met het merk; 2. Ik wel had verwacht wat er op de site staat van SR. Q: Are Master Fuses directional? A: Yes, all fuses are directional. Electricity should flow from the left to the right when you view the fuse. If you do not know the direction of flow you should listen to the fuse inserted in both directions. One direction will sound more detailed. This is the correct way. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 23 april 2023 Report Share Posted 23 april 2023 In mijn cd speler heb ik meermaals met de richting van een SR orange getest, kon toen geen echte winnaar vaststellen eerlijk gezegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 april 2023 Report Share Posted 23 april 2023 (edited) 12 hours ago, Mediator said: Wel mooie condensatoren die Ero 1862. Zaten die er standaard al in? zeker, dat is inherent aan de design filosofie van LFD. Een vrij simpele versterker schakeling met een zo kort mogelijke signaalweg en componenten die op klank zijn geselecteerd. Ik kwam ook al oude Mil Spec condensatoren tegen. In de buffer worden ook 3 verschillende merken elco’s gebruikt bijvoorbeeld. Edit: Zie onderstaand de inhoud van de versterker. Edited 23 april 2023 by Duclaasie Afbeelding toegevoegd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 23 april 2023 Report Share Posted 23 april 2023 Mooie filosofie dat LFD. In ieder geval onderscheidend en dan krijg je vaker ‘een aspect dat heel goed gaat’. Want uiteindelijk is niets perfect. Maar het is wel iets dat mij persoonlijk aanspreekt. Ik spreek dan over principes als ‘keep things simple’ zoals LFD en ‘garbage in, garbage out’. Ofwel het signaal kan nooit beter worden als je slecht begint. Iets dat ook bij Linn in ieder geval vroeger werd toegepast. Of dat nu nog zo is weet ik eigenlijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 april 2023 Report Share Posted 23 april 2023 Die filosofie is ook wat mij in het merk aanspreekt. Overigens is het erg leuk dat je bij vragen gewoon een mailtje stuurt naar Dr Richard Bews himself en je van de bouwer/oprichter een uitleg krijgt over het hoe en wat. Daar hoef je bij de grote jongens echt niet om te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 (edited) 19 hours ago, Duclaasie said: Die filosofie is ook wat mij in het merk aanspreekt. Overigens is het erg leuk dat je bij vragen gewoon een mailtje stuurt naar Dr Richard Bews himself Net iets groter dan echte Cottage industry, lekker kleinschalig en goed/bijzonder/afwijkend genoeg om zich in stand te houden. In Nederland zou het een manufaktuur heten, maar dat woord is in vergetelheid geraakt. Op zich niet typisch Engels, maar wel de schaal waarop het nog gebeurt. Royd, Creek en Musical Fidelity in de vroege dagen, Nottingham Analogue, Cartridge Man, een aantal bekende voorbeelden. NVA is een minder bekende. EDIT: wat bookmarks opgeduikelt: https://www.nytechaudio.com/ https://dnmaudio.com/ https://www.caasaudio.com/ https://crimsonaudio.com/products/ https://mooramps.co.uk/ http://alchemisthifi.info/index.htm https://www.whestaudio.co.uk/ https://www.shop.back-promo.co.uk/ https://www.russandrews.com/eu/ https://www.ophidian.co.uk/ https://www.tisburyaudio.co.uk/ https://edwardsaudio.co.uk/ https://wilmslowaudio.co.uk/ Edited 24 april 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 On 23-4-2023 at 08:29, Duclaasie said: zeker, dat is inherent aan de design filosofie van LFD. Een vrij simpele versterker schakeling met een zo kort mogelijke signaalweg en componenten die op klank zijn geselecteerd. Ik kwam ook al oude Mil Spec condensatoren tegen. In de buffer worden ook 3 verschillende merken elco’s gebruikt bijvoorbeeld. Edit: Zie onderstaand de inhoud van de versterker. Bestaat LFD eigenlijk nog wel als merk? Ik kan er helemaal niets meer over vinden. Interessant merk, ik geloof ook zeker in less is more in de hifi-elarij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 4 hours ago, Edje2 said: Bestaat LFD eigenlijk nog wel als merk? Ik kan er helemaal niets meer over vinden. Interessant merk, ik geloof ook zeker in less is more in de hifi-elarij Zeker, LFD bestaat nog hoor. In Nederland is Hanze Hifi de importeur, die hadden recent sowieso nog modellen staan. Daarnaast heb ik afgelopen winter nog contact gehad met LFD. Mocht er iemand nieuwsgierig zijn, een keer komen luisteren is natuurlijk altijd mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 On 23-4-2023 at 08:23, Mediator said: Q: Are Master Fuses directional? A: Yes, all fuses are directional. Electricity should flow from the left to the right when you view the fuse. If you do not know the direction of flow you should listen to the fuse inserted in both directions. One direction will sound more detailed. This is the correct way. Het is vaak ook toch wisselstroom. Wat is dan de juiste richting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 2 hours ago, Duclaasie said: Zeker, LFD bestaat nog hoor. In Nederland is Hanze Hifi de importeur, die hadden recent sowieso nog modellen staan. Daarnaast heb ik afgelopen winter nog contact gehad met LFD. Mocht er iemand nieuwsgierig zijn, een keer komen luisteren is natuurlijk altijd mogelijk. Heeft LFD nog een eigen website met producten? Kan ook nergens een prijslijst vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 19 minutes ago, Edje2 said: Heeft LFD nog een eigen website met producten? Kan ook nergens een prijslijst vinden. De LFD website is nog minimalistischer dan de versterkers. Daar staat dus ook vrijwel geen info op, maar wel het mail adres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 28 minutes ago, Hans van Liempd said: Het is vaak ook toch wisselstroom. Wat is dan de juiste richting? Netspanning wel, maar in de versterker is tocht echt DC. Ik kwam voor deze zekering diverse verhalen tegen van mensen die hem met de letters “tegen de richting in” beter vinden klinken. Zo heb ik ze ook allemaal gemonteerd, en het klinkt niet slechter dan voorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 15 minutes ago, Duclaasie said: Netspanning wel, maar in de versterker is tocht echt DC. Ik kwam voor deze zekering diverse verhalen tegen van mensen die hem met de letters “tegen de richting in” beter vinden klinken. Zo heb ik ze ook allemaal gemonteerd, en het klinkt niet slechter dan voorheen. Neem van mij aan, dat de hoofdzekering in een versterker altijd in het 230V circuit zit. En die in je meterkast ook. Wat overigens niet wegneemt dat een zekering een vervelend ding is. De weerstand veranderd namelijk behoorlijk met verschillende belastingen. Maar richtinggevoelig in wisselstroom?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 6 minutes ago, Hans van Liempd said: Neem van mij aan, dat de hoofdzekering in een versterker altijd in het 230V circuit zit. En die in je meterkast ook. Wat overigens niet wegneemt dat een zekering een vervelend ding is. De weerstand veranderd namelijk behoorlijk met verschillende belastingen. Maar richtinggevoelig in wisselstroom?? ik begrijp dat de hoofd zekering daar zit, maar in mijn versterker zitten ook in ieder kanaal een zekering, en dat is toch echt DC. Dit kun je op de foto ook zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 april 2023 Report Share Posted 24 april 2023 55 minutes ago, Duclaasie said: De LFD website is nog minimalistischer dan de versterkers. Daar staat dus ook vrijwel geen info op, maar wel het mail adres. Die was ik tegengekomen, maar leek me niet de juiste site aangezien er geen enkel product op vermeld staat. Is nergens te vinden welke modellen ze maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 25 april 2023 Report Share Posted 25 april 2023 8 hours ago, Edje2 said: Die was ik tegengekomen, maar leek me niet de juiste site aangezien er geen enkel product op vermeld staat. Is nergens te vinden welke modellen ze maken? nee, een overzicht van de huidige modellen is er niet. Bij mijn weten wordt momenteel de NCSE MK3 en de Mistral sowieso nog gebouwd. Daarnaast waren er ook altijd phono voorversterkers, voorversterkers en eind versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober Aangezien ik geen zin heb in audiofiele prijzen, maar wel nieuwsgierig ben heb ik via Mousser wat Littelfuse zekeringen besteld. De 285 serie zijn zekeringen met vergulde eindcaps en zouden voor kritische toepassingen zijn. Deze serie is alleen als 5x20 T te krijgen, wat in mijn geval voor de phono voorversterker, netwerkspeler en DVD speler prima is. voor de versterker heb ik 6,3X32 Fast nodig, dus daar gaat een gewone keramische zekering in ter vervanging van de glas zekering. Al met al een flinke investering van bijna 40,- voor 5 zekeringen. Hopelijk komen ze begin volgende week binnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober 2 hours ago, Duclaasie said: ....... Al met al een flinke investering van bijna 40,- voor 5 zekeringen. Hopelijk komen ze begin volgende week binnen. Och, dat valt toch wel mee 40 euro. Littelfuse zijn zeker goede zekeringen. Ik heb Wilbrand zekeringen laatst gekocht en was iets meer geld kwijt voor 2 zekeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober Het was dan ook sarcastisch bedoeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober Ik zou dan eerder zoeken naar een paar Furutech of Padis zekeringen. Die geven echt een ander geluid en zijn speciaal bedoeld voor audio. Ook in China kun je heel mooie zekering vinden voor weinig geld. En met mooi bedoel ik niet mooie audiofiele beloftes, maar echt een upgrade van het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober (edited) Furutech zekeringen worden niet meer gemaakt en zijn er sowieso niet in 6,3x32 3A Fast. Dat is de net zekering van de Moon en die is sowieso relatief wat minder courant, omdat lang alles niet met een snelle karakteristiek word gemaakt. Daarnaast praat je bij 5 Furutech zekeringen over een andere prijs dan wat ik voor een probeersel over heb. Edited 23 oktober by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober In de Conrad Johnson zitten audiofiele zekeringen. Marcel Kroese heeft die bij de grote beurt dus vervangen. Volgens hem is het zeer hoorbaar als je ze plaatst en dan normale zekeringen terugplaatst. Er zitten er nu geloof ik drie in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 oktober Report Share Posted 24 oktober 22 hours ago, Duclaasie said: Furutech zekeringen worden niet meer gemaakt en zijn er sowieso niet in 6,3x32 3A Fast. Dat is de net zekering van de Moon en die is sowieso relatief wat minder courant, omdat lang alles niet met een snelle karakteristiek word gemaakt. Daarnaast praat je bij 5 Furutech zekeringen over een andere prijs dan wat ik voor een probeersel over heb. Ik denk dat die little fuse niet zoveel brengen, maar kan me natuurlijk vergissen. Wat ik wel weet is dat de FDurutech zekeringen zeker wat doen Padis maakt die, alleen gooit Furutech die nog door de cryo machine. Er worden mondjesmaat nog wel Furutechs verkocht, maar denk ik niet in die maat idd/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 oktober Report Share Posted 24 oktober Hoe komt het eigenlijk dat een diepgevroren zekering ineens zo goed gaat klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts