Jump to content

Audio zekeringen

Buell
 Share

Recommended Posts

26 minutes ago, Jan said:

Waarom bevriest heet water eerder dan koud water? Misschien zet het je aan het denken.

Nee, dat helpt niet bij het inzicht in deze materie, tenzij een hoger stroomdoorlatend vermogen dan gespecificeerd de reden voor klankverbetering zou zijn. Wat niet het geval kan zijn, want dan zou een simpele maar zwaardere zekering beter klinken dan de voorgeschreven waarde.

29 minutes ago, Jan said:

Waarom bevriest heet water eerder dan koud water? Misschien zet het je aan het denken.

Ik vroeg gewoon om uitleg van een fenomeen waar al jaren oeverloos over gezwateld wordt.

Als ook jij het niet begrijpbaar kunt uitleggen, zeg dat dan gewoon en laat de raadseltjes achterwege. 

Als je water kookt verdwijnt een aantal moleculen, doordat deze moleculen zijn verdwenen bevriest heet water sneller dan koud water.

Als je iets invriest verdwijnt ook een aantal moleculen, deze komen daarna niet meer terug.

3 minutes ago, Jan said:

Als je water kookt verdwijnt een aantal moleculen, doordat deze moleculen zijn verdwenen bevriest heet water sneller dan koud water.

Als je iets invriest verdwijnt ook een aantal moleculen, deze komen daarna niet meer terug.

Prima, maar wat heeft het permanent "verdwijnen van een aantal moleculen" in een zekering te maken met de geluidskwaliteit?

Dus heet water bevriest van zeg 90 graden, of je neemt water van 5 graden en stopt ze tegelijkertijd in de vriezer dan is die van 90 graden sneller bevroren?

Zo heb ik eens Siltech FT12 gehad, het verhaal ging dat je ze niet teveel mocht buigen want anders breken de moleculen...De oplossing was dan stop je ze een half uurtje in de oven op 180 graden en ze waren weer zo goed als nieuw.

4 hours ago, thingman said:

Hoe komt het eigenlijk dat een diepgevroren zekering ineens zo goed gaat klinken?

Goede vraag Toine. Ik verdiep me meestal niet zo in dit soort tweaks, als het werkt werkt het. Die zekering is toevallig diepgevroren. Maar wat ik wel weet is dat het echt een behoorlijke verbetering is tov een standaard zekering. En of er verschil is met een niet diepgevroren variant: geen idee!

13 hours ago, Edje2 said:

Met andere woorden, vraag je niet af hoe het kan, maar geniet ervan;)

Als iets zoveel geld moet kosten en ik mag niet weten hoe het werkt, laat dan maar. Dan speelt er meer dan objectiviteit.

52 minutes ago, thingman said:

Als iets zoveel geld moet kosten en ik mag niet weten hoe het werkt, laat dan maar. Dan speelt er meer dan objectiviteit.

Van mij mag je weten hoe het werk, maar ik kan het je niet uit leggen omdat ik het niet weet. Maar zo duur zijn die krengen nu ook weer niet, 25 euro oid, dus wat mij betreft een no brainer. Is toch soms de enige manier om je set te fine-tunen Toine?

Inmiddels heb ik ze boven verwachting snel ontvangen. In twee dagen tijd vanuit het Mousser magazijn in Texas naar mijn voordeur vind ik een hele prestatie. Om (eventuele) verschillen te kunnen duiden wil ik het stap voor stap aanpakken en niet alles in één keer vervangen. Plan is om eerst de versterker te doen en daarna per bron verder te kijken. 

Jawel, de vorige keer kwam de zending wel uit Europa. Waarom het nu vanuit Texas komt weet ik niet, maar de FedEx Track en trace was duidelijk over de oorsprong. Kan zomaar zijn dat Littelfuse Amerikaans is en de zending daarom daar vandaan komt. 

Apart dat het zo snel is gegaan, heb onlangs een maand gewacht op een zending uit India. Heeft 2 weken bij de douane gelegen nadat! ik had betaald. Alles buiten de EU is echt een drama momenteel. Engeland zit je soms ook weken te wachten voordat de douane het vrij geeft.

Duitsland vind ik ook drama, meestal duurt het meer dan een week voor het binnen. Poosje terug een paar LP’s uit Japan en die waren er binnen een week. Volgens mij zit het grootste verschil in de transporteurs. DHL is vragen om gezeik, FedEx en UPS gaat meestal wel vrij vlot. 

2 hours ago, Duclaasie said:

Inmiddels heb ik ze boven verwachting snel ontvangen. In twee dagen tijd vanuit het Mousser magazijn in Texas naar mijn voordeur vind ik een hele prestatie. Om (eventuele) verschillen te kunnen duiden wil ik het stap voor stap aanpakken en niet alles in één keer vervangen. Plan is om eerst de versterker te doen en daarna per bron verder te kijken. 

Dat is een heel wijze aanpak zo.

1 parameter tegelijk.

2 hours ago, Edje2 said:

Van mij mag je weten hoe het werk, maar ik kan het je niet uit leggen omdat ik het niet weet. Maar zo duur zijn die krengen nu ook weer niet, 25 euro oid, dus wat mij betreft een no brainer. Is toch soms de enige manier om je set te fine-tunen Toine?

Ik heb het experiment met zekeringen een hele tijd geleden ook eens gedaan. Ik geloof niet dat het me iets heeft gebracht dat me is bijgebleven.

Wat me wel altijd is bijgebleven is hoe het klinkt als je de zekering bypassed. Dat levert zeker wel winst op. Jammer dat ze nodig zijn...