Jump to content

Audio zekeringen

Buell
 Share

Recommended Posts

Cock heeft dat al een keer gedaan om zo’n zekering uit elkaar te halen. Hem even bellen is het advies voor een zeer amusante 60 minuten aan hoogwaardig audio entertainment. Want ja, Cock houdt je nooit binnen de 10 minuten aan de lijn. 😄

Je mag hem hebben.

Maar dan wel een verslag van je bevindingen hier op het forum.

Stuur maar een PB waar hij naar toe moet.

groet,

Leobus

Per ongeluk de bolt knop ingedrukt. Sorry.

Edited by leobus

• 7 months later...

Om hier nog even op in te haken, ik heb het idee dat mijn versterker (LFD Integrated Zeeo MK3 LE) qua sterobeeld de laatste tijd wat is ingezakt. Zodoende contact gezocht met de fabrikant / ontwerper/ bouwer voor info. Onderstaand een citaat uit de mailwisseling.  

I would change the internal fuses (near output MOSFET devices) with 5A quick blow (NOT time delay and not slow blow), These output fuses actually wear out and it is good to replace them every 3 to 4 years.

I would rotate many times the two switches on the front panel to clean the contacts. The switches are silver plated for sound quality reasons, but after many years, silver sulphide can form on the contacts (particularly the switch in the middle of the front panel). “

Ik heb voor nu eerst standaard 5A F glas zekeringen besteld, voor een goede referentie.  Mocht dit verschil geven dan “is” er sowieso iets wat een zekering doet, behalve functioneren als smelt veiligheid. Nu vind ik de prijzen voor audiofiele zekeringen wel erg ver gaan, zeker aangezien ik er potentieel 3 nodig zou hebben.  

• 3 weeks later...
On 11-5-2022 at 20:31, Tubejack said:

Zou zomaar kunnen Mediator, maar ik  schat in, van niet. Vandaag de laser lens, met een droog wattenstaafje goed schoongemaakt. Er zijn nog een paar condensatoren die ik ga vernieuwen.  De Black Gates zijn -verwacht ik- nog goed. 

Rotel-RDD-980binnen.jpg

Aardig dat zo'n AHP zekering er in zat. Nu kan ik ook meedoen met de High-end boys hier.🤗  Het lade tandwiel die bij al dit soort spelers  defect gaan is m.i. ook al vervangen. 

AHP.jpg

Late reactie,  maar mooie speler. In plaats van dure zekeringen, het standaard kristal eens wisselen voor een mooie low jitter masterklok.  Dat is een schitterende upgrade voor zo'n mooie speler.  Kost niet de wereld, kan dus nooit een echte verbetering geven☺😉

• 4 weeks later...

Ik weet zeker dat ik die 5.000 dollar voor één zekering beter investeer in een ‘beter apparaat’. Ik ben beslist niet van het ‘blauwe forum’ maar iemand de spullen gezien van Vortex hifi? Daar ligt voor mij ook wel een duidelijke grens. Als ik daar goed geluid mee moet halen dan stop ik met de audio hobby. Er is ook een soort ‘toverstokje’, van die stopcontact beschermers die ik vroeger voor mijn kinderen gebruikte en ook een water optimiser stick om maar eens wat voorbeelden te noemen. De laatste jaren zag ik wat minder voodoo rondom hifi maar het is weer helemaal terug zie ik.

https://www.kempelektroniksshop.nl/brands/vortex-hifi.html

https://hifi.nl/artikel/31120/HIFI-Lezerspanel-reviews-van-de-Vortex-HiFi-Power-Cap-Sigma.html

4 hours ago, Tubejack said:

Ach, de meeste hier hebben wel wat "voodoo" in hun set.  Ik ook :)

Wat is Voodoo? Kan van alles zijn. Spikes of kegels vind ik al Voodoo.

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik niet.. Of het moet "aandacht" zijn.

Hans. Wat dacht je van je Hema eierdoppen onder je apparatuur. Is toch ook Voodoo?

1 hour ago, audiofreak said:

Wat is Voodoo? Kan van alles zijn. Spikes of kegels vind ik al Voodoo.

Hans. Wat dacht je van je Hema eierdoppen onder je apparatuur. Is toch ook Voodoo?

Dan ben ik een tovenaar. Ik maak zelfs voodoo. (Smiley)

groet,

Leobus

2 hours ago, audiofreak said:

Wat dacht je van je Hema eierdoppen onder je apparatuur. Is toch ook Voodoo?

Fysica.

M'n luidsprekers staan met spikes op een blok steen. Fysica. Ik wil de tweeter op oor hoogte hebben. Had ook zonder spikes gekund.

• 2 months later...
On 24-12-2022 at 21:40, Duclaasie said:

Om hier nog even op in te haken, ik heb het idee dat mijn versterker (LFD Integrated Zeeo MK3 LE) qua sterobeeld de laatste tijd wat is ingezakt. Zodoende contact gezocht met de fabrikant / ontwerper/ bouwer voor info. Onderstaand een citaat uit de mailwisseling.  

I would change the internal fuses (near output MOSFET devices) with 5A quick blow (NOT time delay and not slow blow), These output fuses actually wear out and it is good to replace them every 3 to 4 years.

I would rotate many times the two switches on the front panel to clean the contacts. The switches are silver plated for sound quality reasons, but after many years, silver sulphide can form on the contacts (particularly the switch in the middle of the front panel). “

Ik heb voor nu eerst standaard 5A F glas zekeringen besteld, voor een goede referentie.  Mocht dit verschil geven dan “is” er sowieso iets wat een zekering doet, behalve functioneren als smelt veiligheid. Nu vind ik de prijzen voor audiofiele zekeringen wel erg ver gaan, zeker aangezien ik er potentieel 3 nodig zou hebben.  

inmiddels zijn er we een paar maand verder en heb ik uit nieuwsgierigheid 3 Synergistic Research SR-20 Quantum zekeringen besteld. Dit zijn de goedkoopste instap zekeringen van SR en zitten ook niet meer in het huidige assortiment. Voor de 3 zekeringen bij elkaar was ik inclusief import en BTW net 100,- verder, wat voor mij voor een proef acceptabel is. De LFD heb ik in zowel het netdeel als intern de zekeringen vervangen. 

C263-FDB6-B128-413-A-8-D42-65-B38-D18-CE

inmiddels staat de boel te spelen (internet radio) en er komt nog steeds muziek uit de speakers, dus de zekeringen doen het 😜  Nu sta ik redelijk sceptisch tegenover allerlei moeilijk aan te tonen zaken die soms de meest wonderlijke eigenschappen worden toegedicht, maar dit lijkt toch echt wat te doen. Het eerste wat mij te binnen schiet is een lagere ruisvloer en meer betrokkenheid, het realisme lijkt te zijn toegenomen. Het liefst zou ik dit dmv een ABX test verifiëren, alleen dat is helaas niet praktisch uitvoerbaar. 

Wat vaak een goede parameter vormt hier is het gehoor van mijn vriendin. Die heeft weinig met mijn hobby, maar wel een goed gehoor en scherpe observatie. Die weet van niets, maar als er verschil is zal ze dat zeker opmerken. 

1 hour ago, Duclaasie said:

Wat vaak een goede parameter vormt hier is het gehoor van mijn vriendin. Die heeft weinig met mijn hobby, maar wel een goed gehoor en scherpe observatie. Die weet van niets, maar als er verschil is zal ze dat zeker opmerken. 

En wat vind ze er van?

29 minutes ago, Roots said:

Je zou eigenlijk de zekering met een stukje koper moeten bypassen en dan nog eens luisteren.

Dat lijkt me dan wel een goeie. Gewoon voorzichtig zijn en goed bevestigen. En voor een korte test maakt het niet uit. Alleen niet laten zitten. Als je dan ‘niks’ hoort dan weet je dat die zekering wat toevoegt/verandert. De beste zekering is geen zekering 👍

Wel mooie condensatoren die Ero 1862. Zaten die er standaard al in?

Let wel dat die zekering van SR richting gevoelig kunnen zijn. 

Edited by Mediator