Jump to content

beginnershulp gevraagd!

Sudesh
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben een absolute beginner in audio, maar er komt een beetje geld mijn kant op en ik wil toch graag een budget HT set samenstellen

Het plan is om eerst een set speakers en een reciever aan te schaffen(als bron zal eerst een pc dienen) en later bronapparaten en een sub toe te voegen.

Na veel lezen en surfen om te kijken wat er te krijgen is ben ik in hier en daar eens gaan luisteren.

Een collega gaat een Nad 752 aanschaffen, dus ben ik ook daar eens naar gaan kijken, voor de speakers had ik de Kef cresta set in gedachten.

Dus ik gaan luisteren, ze hadden geen 752 staan, wel een stereo nad (ik heb begrepen dat een stereo versterket tov een AV reciever geen eerlijke vergelijking is) en gelukkig wel de cresta's. Ik heb alles in stereo beluisterd, omdat ik begrepen heb dat wanneer stereo goed is , surround ook wel goed zit, en stereo kwaliteit is voor mij toch wel het belangrijkste.

De kef klonk erg goed, in vergelijking met B&W's die er stonden(deze vond ik te warm)

een paar dagen later naar acoustic energy Aegis evo's geluisterd, ik was meteen verkocht, op een bepaalde cd moest ik naar de center toelopen om te controleren of deze niet stiekem toch meedeed......

Heel mooi gedetailleerd.

ik heb dus besloten om deze speakers te nemen, zonder de subm dat wordt later de REL die ik erbij beluisterd heb.

Maar nu komt de vraag........welke reciever?

de AE heb ik gehoord met de Pioneer 1011, en ze raden mij de 2011 aan, dit gaat wel iets boven het budget wat ik voor de NAD gereserveerd had, maar ik heb die pioneer voor minder gezien dan zij ervoor vroegen, dus er moet over te praten zijn ;)

ook opent dit de deur naar de NAD 762

Waar ik dus hulp bij vraag is of er nog meer opties zijn die ik moet overwegen voor rond de

net als alles is dit een compromis :)

Ik kijk nu naar dvd's mbv van een beamer, ik wil iets meer geluid dan ik nu heb (een achenemmis setje pc speakers)

en net zoals iedereen wil ik een set die alles kan...hehe.

Later mischien een echte stereo versterker....

En er is iets te zeggen voor het gevoel ven het openen van een spiksplinternieuwe doos met je eerste echte audio er in(ook aal is het een compromis)

als je opties weet om dit tweedehands to doen zou ik dit graag horen, ik sta overal voor open, en heb nog niets besteld.

ik weet niet wat je wilt, en ik heb ooknog niet genoeg gehoord om je een allesomvattend advies te geven.

ik weet wel als je gewoon cd's wilt luisteren met een stereoversterker, dat mijn set erg mooi is.

quad34, 405-2, cambridge cd3, dm7, vdhul.

wil je niet zoveel uitgeven:

quad33, 303, marantz 72mk2, dm4

ofzo, dan heb je wel ontzettend oude jaren 70 spul.

maar het klingt erg goed.

zoals je ziet ben ik niet erg bekend met andere merken, maar ik weet wel dat de cresta2

van kef niet zo mooi waren, en de q1 ook niet.

maar dat is aan jou. ;)

Beste lezer,

Als je een setje wilt maken waar muziek in multichannel wordt weergegeven zou ik toch naar de duurdere Pioneer av versterker gaan,

de 2011 is een goede receiver,maar ik zou toch nu eens gaan kijken naar de uitloop modelen,deze zijn redelijk geprijst en zijn meer dan de moeite waard.Meestal zijn het de duurdere modellen die nu voor een fractie te koop zijn,maar bijna hetzelfde kunnen.

Nad, Denon, Pioneer, Yamaha, Harman,enz.

Mvgr

Mr.Dynaco

nou toch maar eens naar het een ander gaan luisteren, maar het probleem is een beetje dat niemand dezelfde speakers heeft staan, dit is zo een grote variabele dat dit bijna geen zin heeft.

marantz met B&W klinkt erg goed, tikkie warm/wollig

Denon met AE klinkt goed, maar voor gevoel met de pioneer beter.

Nad 752 met Kef, erg goed, tikkie schel

en als referentie ook nog eens naar een extreem dure T+A set geluisterd om een kader te hebben, erg goed, maar echt al dat geld waard?

ik denk dat ik toch voor de pioneer 2011 ga(helaas is de vsa10 buiten budget...)

ik moet ook zeggen dat dit is omdat ik dan alles bij een winkel kan kopen en ik vind dat ik daar erg goed geholpen ben.

Hi Sudesh,

Beamer met PC speakers!!! Damn...een HT set is zeker een must.

Naar mijn mening zijn speakers het belangerijkst. Koop de best available. Anders dan je receiver zullen je speakers je hele leven mee kunnen gaan.

Receivers wordt eerder afgeschreven als er nieuwe technieken of snufjes bij komen.

Dus als je speakers koopt..hou er rekening mee dat ze makkelijk kunnen meegaan als je de receiver gaat upgraden.

MAW koop een klasse hoger speaker dan dat nu bij je versterker past.

Als je een hele mooie muzikale HT versterker zoekt zijn de aangewezen merken nog altijd Rotel en de ARCAM avr200. Rotel is erg duur, maar Arcam is nog enisgzins betaalbaar te noemen. Al zijn de surround optie niet erg uitgebreid.

Met de grote standaard merken(Denon,Yamaha,Sony etc) is belangerijk et weten dat ze zo erg met elkaar concureren dat de prijzen erg dicht bijelkaar liggen. dus mijn advies is...kies een pricerange en ga dan pas de receivers met elkaar vergelijken. Luister naar de geluid ,maar ook de opties die ze leveren. Met deze grote merken kan je nooit echt fout zitten.

hey sudesh,

ik las dat je eerst als bron een pc wilt gebruiken, ik ga er vanuit dat dit voor dvd is??

Wat je ook kan doen: je koopt nu een Goede Stereo versteker (Pioneer NAD Onkyo Denon etc.) met een paar luidsrpekers.

En als je later een losse dvd speler koopt, neem je er een met een multi channel out, en daar zet je nog 2 verstekers aan voor surround en center.

Omdat je deze (waarschijnlijk) wat minder vaak gebruikt kun je hier een wat goedkopere/minder uitgebreide stereo versterker voor gebruiken, en als je naar "gewone" muziek luistert gebruik je alleen je "betere" stereo versterker.

Ik weet alleen niet of dit in je budget past. (misschien met 2e hands?)

Het is maar een idee.......Suc6 in ieder geval!

Groet Arnie cool.gif