Ove Rickland Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 Kan iemand – voor mij als digibeet – in begrijpelijke taal uitleggen wat een switch (riekt naar schakelaar) is en wat het zou moeten doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 Dat is zo'n kastjes voor het verdelen van bekabeld ethernet. Daar zijn 2 soorten in, de ene soort heet hub, de andere switch. Een switch schakelt tussen de uitgangen, waardoor de snelheid per aansluiting hoger ligt. Een hub verdeeld ook de capaciteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 Bedankt Hans: een soort verdeeldoos. Dus wanneer je – als analoog voorbeeld – drie platenspelers hebt en maar één phonoversterker met maar één ingang, dan zou je de drie armbekabelingen op een switch kunnen aansluiten om daarna met een schakelaar het gewenste signaal naar de phonotrap te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 (edited) 3 hours ago, Ove Rickland said: Kan iemand – voor mij als digibeet – in begrijpelijke taal uitleggen wat een switch (riekt naar schakelaar) is en wat het zou moeten doen? In je netwerk zitten meerdere apparaten tegelijk. Maar een UTP netwerkkabel kan alleen 2 apparaten met elkaar verbinden. Een switch is een kastje waar dan de netwerkkabels van alle apparaten naar toe gaan. Iedere netwerkpoort (of apparaat) heeft een uniek adres, het z.g.n. MAC adres. Data in je netwerk wordt van het ene MAC adres gestuurd naar het andere MAC adres in pakketjes. Ieder pakketje heeft dus een afzender en geadresseerde. Een switch "leert" welk adres bij iedere kabel hoort. Een pakketje wat op een poort binnenkomt wordt dan meteen doorgestuurd naar de poort met het bestemmingsadres. Een voorloper was de hub die Hans al noemde. Bij een hub wordt ieder pakketje naar alle apparaten tegelijk doorgestuurd. Een apparaat bepaalt dan zelf of het pakketje voor hem bestemd is of niet. Er kan dan maar 1 apparaat tegelijk effectief zijn en er botsen veel pakketten op elkaar die dan overnieuw moeten. Dat is dus heel inefficiënt. Omdat een switch selectief werkt heb je die problemen daar niet en kan je tablet met een printer communiceren en iemand anders op een laptop tegelijkertijd internetten zonder elkaar in de weg te zitten. of op elkaar te botsen. Edited 6 december 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 Is me nu helemaal helder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 Maar snap je nu ook waar die geluidsverschillen door komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 Dat hoef ik niet te snappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 6 december 2019 Report Share Posted 6 december 2019 44 minutes ago, mumsoft said: Maar snap je nu ook waar die geluidsverschillen door komen? Ik heb hier een switch van Zyxel , de GS-108B V2, en die heeft dan 2 poorten die een voorrang krijgen/geven, https://www.zyxel.com/nl/nl/products_services/8-Port-Desktop-Gigabit-Ethernet-Switch-GS-108B-v3/ dat maakt mogelijk een verschil. maar of het een volume verschil gaat opleveren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 (edited) Het enige probleem dat je in een netwerk KUNT hebben (op voorwaarde dat kabels en apparatuur in orde zijn en perfect werken) is lag (netwerkvertraging). Dat is bij audio hoorbaar als drop-outs, korte pauzes in de weergave. Er moet al HEEL veel aan de hand zijn op een huis-, tuin- en keukennetwerk voordat dat het geval is. In dat geval kun je ook geen video afspelen via het netwerk zonder zware problemen. Dat lijkt me in een huissituatie erg onwaarschijnlijk tenzij er wat mis is met je apparatuur of kabels. Ik gebruik zonder problemen unmanaged switches maar ik heb wel overal cat6- of cat7-utp-netwerkkabels gebruikt. Mijn langste netwerkkabels zijn 15 meter en 10 meter en de langste loopt langs buiten en is dus blootgesteld aan weer en wind (en dat is er dus eentje die gecertifieerd is voor buitengebruik). Edited 7 december 2019 by Bloom Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 12 hours ago, Ove Rickland said: Dat hoef ik niet te snappen. Jij snapt het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 12 hours ago, HansP said: Ik heb hier een switch van Zyxel , de GS-108B V2, en die heeft dan 2 poorten die een voorrang krijgen/geven, https://www.zyxel.com/nl/nl/products_services/8-Port-Desktop-Gigabit-Ethernet-Switch-GS-108B-v3/ dat maakt mogelijk een verschil. maar of het een volume verschil gaat opleveren? Een volumeverschil en klankveranderingen zijn uiterst merkwaardige verschijnselen t.g.v. digitale netwerktransmissie. De heren van Alpha zouden dat eens goed na moeten meten. Benieuwd wat er dan van over blijft. Wat ik nog steeds een omissie aan deze test vind is een test zonder switch er tussen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 10 hours ago, Bloom said: Het enige probleem dat je in een netwerk KUNT hebben (op voorwaarde dat kabels en apparatuur in orde zijn en perfect werken) is lag (netwerkvertraging). Dat is bij audio hoorbaar als drop-outs, korte pauzes in de weergave. Er moet al HEEL veel aan de hand zijn op een huis-, tuin- en keukennetwerk voordat dat het geval is. In dat geval kun je ook geen video afspelen via het netwerk zonder zware problemen. Dat lijkt me in een huissituatie erg onwaarschijnlijk tenzij er wat mis is met je apparatuur of kabels. Ik gebruik zonder problemen unmanaged switches maar ik heb wel overal cat6- of cat7-utp-netwerkkabels gebruikt. Mijn langste netwerkkabels zijn 15 meter en 10 meter en de langste loopt langs buiten en is dus blootgesteld aan weer en wind (en dat is er dus eentje die gecertifieerd is voor buitengebruik). Tja... een 1 is een 1 en een 0 is een 0... Dat dacht ik ook, totdat ik met lineaire voedingen en verschillende DAC ingangen ging werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 10 minutes ago, Hans van Liempd said: Tja... een 1 is een 1 en een 0 is een 0... Dat dacht ik ook, totdat ik met lineaire voedingen en verschillende DAC ingangen ging werken. Wat denk je nu dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 (edited) De lineaire voeding of de geschakelde in een opzet voor de streamer kon voor mij geen verschil geven na/bij het testen. Wat voor mij dan net wat scheelde, maar kan ook de gemoedstoestand zijn, dan de laatste mediaconvertor van de glasvezel onderbreking/omzetter, die heb in dan wel met een lineaire voeding gedaan, en daar zit dan nog maar 30 cm Cat 7 kabel naar de streamer. Dit was dan puur om voedings ruis van evt. switches uit het signaal te houden. Edited 7 december 2019 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 (edited) Een DAC heeft niks met het netwerk te maken. En hij heeft bovendien een analoge component. Netwerkkabels en netwerkswitches werken puur digitaal, waarbij een 1 inderdaad een 1 is en een 0 een 0. Bovendien is de kleinste eenheid die verstuurd wordt een netwerkpakket en daarin zit een foutencorrectie: de ontvangst van elk netwerkpakket moet bevestigd worden en alleen dan wordt het vollegende pakket verstuurd. Als er geen bevestiging komt, of een foutmelding, dan wordt het pakket opnieuw gestuurd. Zo ben je zeker dat de data altijd accuraat aankomt, maar voor audio kan dat betekenen dat als zo'n netwerkpakket meermaals verstuurd moet worden, dat er een drop-out (pauze) ontstaat. Dat is dan lag. Een alternatief is gebruik te maken van een alternatief netwerkprotocol (bvb udp ipv tcp) waarbij netwerkpakketten verzondern worden zonder ontvangstbevestiging of wachten daarop. Dan loopt alles altijd vloeiend, maar ben je niet meer zeker van de accuraatheid van data. Het spreekt vanzelf dat voor data-uitwisseling de accuraatheid van het allergrootste belang is en dat er dus altijd gewerkt wordt met een netwerkpakketprotocol mét ontvangstbevestiging. Edited 7 december 2019 by Bloom Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 (edited) East is east, west is west and never the twain shall meet. Edited 7 december 2019 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 1 hour ago, Pjotr said: Wat denk je nu dan? Dat het wel uitmaakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 Wel grappig dat je bij Roon ziet dat een grote file/muziekstuk van b.v. 10 minuten eerst geladen wordt, en daarna pas begint af te spelen. Dit om direct uit het geheugen te kunnen afspelen, want als ik de de netwerkkabel uit de streamer trek, speelt hij zeker een tijd door...!! Proef op de som een tijdje geleden gedaan, een album laten afspelen en toen het album verwijderd van de server, het bleef nog 3 nummers door spelen en raakte toen in de war. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 Zulke grote buffers worden vaak voorzien als men bang is dat bij een netwerk met problemen veel te veel dropouts zullen voorkomen. Ik heb voor mijn eigen muziekstreamer een buffer van 10 seconden gedefinieerd. Dat is meer dan genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 35 minutes ago, Bloom said: Zulke grote buffers worden vaak voorzien als men bang is dat bij een netwerk met problemen veel te veel dropouts zullen voorkomen. Ik heb voor mijn eigen muziekstreamer een buffer van 10 seconden gedefinieerd. Dat is meer dan genoeg. Wanneer je er vanuit gaat dat het toch geen verschil maakt, is dat toch prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 Waarvan akte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 december 2019 Report Share Posted 8 december 2019 22 hours ago, Bloom said: Een DAC heeft niks met het netwerk te maken. En hij heeft bovendien een analoge component. Netwerkkabels en netwerkswitches werken puur digitaal, waarbij een 1 inderdaad een 1 is en een 0 een 0. Bovendien is de kleinste eenheid die verstuurd wordt een netwerkpakket en daarin zit een foutencorrectie: de ontvangst van elk netwerkpakket moet bevestigd worden en alleen dan wordt het vollegende pakket verstuurd. Als er geen bevestiging komt, of een foutmelding, dan wordt het pakket opnieuw gestuurd. Zo ben je zeker dat de data altijd accuraat aankomt, maar voor audio kan dat betekenen dat als zo'n netwerkpakket meermaals verstuurd moet worden, dat er een drop-out (pauze) ontstaat. Dat is dan lag. Een alternatief is gebruik te maken van een alternatief netwerkprotocol (bvb udp ipv tcp) waarbij netwerkpakketten verzondern worden zonder ontvangstbevestiging of wachten daarop. Dan loopt alles altijd vloeiend, maar ben je niet meer zeker van de accuraatheid van data. Het spreekt vanzelf dat voor data-uitwisseling de accuraatheid van het allergrootste belang is en dat er dus altijd gewerkt wordt met een netwerkpakketprotocol mét ontvangstbevestiging. Op zich juist en geen speld tussen te krijgen. Wat een tijdje terug in een demo van de zelfde club heb begrepen en ook gehoord is dat de voeding van de betreffende switch verschil kan maken. Het ding hangt immers elektrisch aan je streamer die op zijn beurt weer aan de Dac is verbonden waar het analoog wordt. De vaak mindere voedingen die bij deze switches geleverd wordt geeft vaak meer ellende dan alleen een mooie schone spanning welke dan voor een hoorbaar verschil kan zorgen. Het zou dus interessant zijn om deze test eens te doen met een zelfde voeding of zo als peter zegt zonder switch want dat zou de baseline moeten zijn. Het alternatief is om het verhaal elektrisch van elkaar te scheiden door gebruik t maken van een glasvezel verbinding tussen de switch en de streamert. dat was dan ook wat ik heb gehoord bij de demo en werkte eigenlijk wel. Zelf vind ik overigens het verschil te klein om dit te doen maar het kan helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 8 december 2019 Report Share Posted 8 december 2019 15 minutes ago, kappa7 said: Op zich juist en geen speld tussen te krijgen. Wat een tijdje terug in een demo van de zelfde club heb begrepen en ook gehoord is dat de voeding van de betreffende switch verschil kan maken. Het ding hangt immers elektrisch aan je streamer die op zijn beurt weer aan de Dac is verbonden waar het analoog wordt. De vaak mindere voedingen die bij deze switches geleverd wordt geeft vaak meer ellende dan alleen een mooie schone spanning welke dan voor een hoorbaar verschil kan zorgen. Het zou dus interessant zijn om deze test eens te doen met een zelfde voeding of zo als peter zegt zonder switch want dat zou de baseline moeten zijn. Het alternatief is om het verhaal elektrisch van elkaar te scheiden door gebruik t maken van een glasvezel verbinding tussen de switch en de streamert. dat was dan ook wat ik heb gehoord bij de demo en werkte eigenlijk wel. Zelf vind ik overigens het verschil te klein om dit te doen maar het kan helpen. Voor de kosten hoef je het niet te laten, heb voor het setje dan niet zoveel betaald en dan nog wel een redelijke voeding. https://www.fs.com/de-en/products/17237.html Die heb ik ook, en dan een korte kabel ertussen, en de 2e heeft dan een schone voeding en dan nog 30 cm Cat 7 ethernet kabel. De mogelijke ruis uit het netwerk is dan zo goed als zeker uitgesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 9 december 2019 Author Report Share Posted 9 december 2019 Dat deed ik voorheen ook een fiber gebruiken. Deze kunnen nog steeds voor vervuiling op het netwerk signaal geven. De voor audio geschikt gemaakte silent angel geeft een flinke verbetering tov een fiber media converter. Er zijn wel speciale fiber converters te koop die speciaal voor audio ontwikkeld zijn. Er is ook nog een mogelijkheid om een netwerkspeler rechtstreeks met een fiber aan te sluiten, bijvoorbeeld de opticalrendu van Sonore. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 december 2019 Report Share Posted 9 december 2019 Tja, wat is er zo langzamerhand niet aan dagelijkse gewone dingen "speciaal voor audio" ontwikkeld of herbenoemd? En wat vaak dan tegen forse prijzen aan de man gebracht wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts