Jump to content

I-Ear show in Tilburg

Arden
 Share

Recommended Posts

• Members

Daar ik nu druk bezig ben met de voorbereidingen van de i-Ear show aanstaand weekend zat ik nog even de ''commentaren'' te lezen op het AAA forum aangaande de 2019 editie van de Krefeld show. Iets wat me daar als een rode draad in al die commentaren opviel was wederom dat er bijna geen nieuwe aanwas komt in de vorm van jeugd. Zowel bij de bezoekers als de deelnemers, het wordt een steeds bejaarder (als dat een goed woord is) clubje. Toen ik in 2007 in deze handel begon, was ik idd 1 van die ''jonge honden'' zoals dat toen genoemd werd, 39 jaar oud, en 1 van de jongsten in de toenmalige business. Nu, 12 jaar verder, ben ik blijkbaar nog steeds 1 van de jongsten, terwijl ik nu als onderdeel van de  zogenaamde ''oude garde'' word gezien.

Terug weer even naar de Krefeld show, die spaarzaam aanwezige jeugd heeft blijkbaar wat minder moeite met set's die niet 100% optimaal presteren in de vaak bijzonder slechte ruimtes die ons tegenwoordig beschikbaar worden gesteld, en zijn in mijn ervaring ook redelijk vaak erg positief over de demonstraties. Vergelijk dat maar eens met de heren ''kenners'' die alles al 5 x hebben gehad en het ''thuis toch echt beter'' voor elkaar hebben: nou, poeh, poeh, als je daar 30 jaar de tijd voor hebt gehad mag ik ook hopen dat je het beter voor elkaar hebt dan distributeurs of fabrikanten die op vrijdagmiddag een onbekende ruimte ter beschikking krijgen en het de volgende ochtend toch echt ingericht en klinkend moeten hebben!  

Als je dan voor die ''jeugd'' (want zo jong zijn ze trouwens nu ook weer niet)  wat moderne muziek presenteert (Trentemoller, Infected Mushroom etc), dan loopt binnen 2 minuten de halve kamer leeg: blijkbaar vindt de oude garde, die nu juist graag jonge aanwas ziet, de muziekkeuze van die jeugd dan juist weer helemaal niet zitten. Het typische is wel, dat juist die muziekkeuze van de jeugd zo nu en dan echte pareltjes betreft waarmee je een set nu eens echt op de proef kan stellen, het staat stijf van de dynamiek en geluidseffecten, maar blijkbaar hebben we toch liever die veilige Jazz met Barbers en Krallen? Heel benieuwd of dit ooit nog gaat veranderen...

Dan nu even een blik op volgende week, de i-Ear show in het Willem II stadion: het wordt voor mij de eerste keer dat ik hier aan mee doe, dus buiten wat mij voorgeschoteld is: veel meer en veel jongere bezoekers dan een X-fi, Munchen of Krefeld show, heb ik dus nog geen idee. Het enige dat ik weet is dat mijn ruimte 17 x 9 meter blijkt te zijn... Hebben we weer een lekkere uitdaging. Buurman McIntosh gaat voor de zekerheid met 2 x 2.000 watt draaien (op Sonus Fabers... :blink:), ik ga het toch maar weer proberen met 2 x 15 Watt single ended (en 2 x 45 Watt push pull voor als die 15 watten te krap gaan worden), heel benieuwd wat het gaat worden...

Arden,
Ik denk op de EAR show dat je meer mannen met dames ziet en ook wel wat jonge aanwas. Het is een gezellige Verkoop Show. De ruimtes vind ik maar zo zo. Sommige ruimtes (skyboxen) zijn zo onpraktisch om een fatsoenlijke demo te geven is mijn ervaring van eerdere shows.

Wat betreft shows in het algemeen is het inderdaad zo dat er veel ouderen en oudere jongere zijn dan jongere oudere en jongeren. Dat is nu eenmaal een gegeven van deze tijd, waar we in leven. Dat de jongeren met een minder geluid genoegen nemen, bedenk je eens, dat deze jongeren is opgegroeid met MP3 geluid via de Ipod/Ipad en smart phones en YouTubers. Dan is alles wat beter is dan het (verafschuwde) MP3 geluid al goed bij deze jongeren. Wat mede ook komt doordat men anders luistert dan de oudere garde. De jongeren zijn zich vaak niet bewust hoe geluid geluid moet zijn en hoort te klinken. Denk maar aan merken als een Sonos, waar een het gros mee wegloopt.

Dat geldt ook voor de muziekkeuze. Mij viel op de laatste X-fi show bij mij in de kamer dat de ouderen vaak kiest voor Blues en Jazz en de jongere het overliet aan mij. De oudere pop die ik ook bij mij had werd weinig naar gevraagd. Behalve dan de enkele die wist wat er tussen stond in de meegebrachte platencollectie. Die vonden het wel leuk om een Camel en een Earth&Fire te horen. Wat wel opviel dat men in het algemeen wel enorm kon waarderen dat er 'gewone' muziek werd gedraaid en dat met regelmaat kreeg te horen van bezoekers en terugkerende bezoekers. Bovendien zag je die bezoekers opgelucht adem halen dat er 'gewone' muziek werd gedraaid en dus geen Barbers, Krall's, Yello's, of andere getingel en getangel.
Kijk, en daar doe je het voor en voor mij als demo-strateur een mooi compliment.

Op de Krefeld show weet niet wat er dit jaar is gedraaid, maar de laatste keren dat ik er wel was vond ik het ook al slecht en gewoon ronduit gezegd erg slecht. 
Ik denk dat er een geheel nieuw concept bedacht moet worden om de jongeren te bereiken. En ik denk ook dat er weer meer MUZIEKLES gegeven moet worden op het basis en voortgezet onderwijs. Want als de jeugd daar niet mee in aanraking wordt gebracht dan heb je al een achterstand.

Just my 2 cents 

Het gebrek aan jongeren is volgens mij toch ook een centenkwestie. Jongeren verdienen over het algemeen (nog) minder dan ouderen. En daar we het hier toch over de betere hifi en ook de duurdere hifi hebben, haken die jongeren af. Als ze wat ouder en rijker worden, komt de belangstelling echt wel.

Groet,

Leobus

Iear adverteert hier in de kranten. Logisch dat er dan een breder publiek komt dan op shows die alleen in de freakbladen bekend gemaakt worden. De show is bovendien ook een stuk breder. Goedkopere sets worden er ook gedemonstreerd. En vaak niet veel minder klinkend dan de toppers. 

Ik denk dat dit meer brengt dan de Xfi en AAA e,d.

Ik ben er niet lang geweest,maar het was toch leuk.
Enkele boem boem sets gehoord, daar werd te hard gedraaid of de acoustiek liet te wensen over.
Maar niet bij Marco,daar klonk het prachtig en krachtig.
Een machtige set in een behoorlijk grote ruimte waar de acoustiek in orde was.

6 hours ago, Groovy said:

Ik ben er niet lang geweest,maar het was toch leuk.
Enkele boem boem sets gehoord, daar werd te hard gedraaid of de acoustiek liet te wensen over.
Maar niet bij Marco,daar klonk het prachtig en krachtig.
Een machtige set in een behoorlijk grote ruimte waar de acoustiek in orde was.

Een korte maar duidelijke omschrijving. Ik was er vandaag toch, omdat dit toch beter yuit kwam.

Veel ruimtes waren te veel gedempt. Door de gordijnen rondom was de demogever vrijwel niet te verstaan. Hoe wil je daar dan goed klinkende muziek weergeven. Vooraan gaan zitten was de enige optie. Maar het was er meestal zo druk dat dit meestal niet lukte. Of om zelfs de ruimte helemaal niet in te komen zoals bij Leo Blokhuis en Jan Douwe Kroeske. 

Het was er dus erg druk. Ook met mensen die je niet op andere audioshows ziet. Relatief veel jongere mensen waarvan een behoorlijk aantal vrouwen. Daarom ook veel moderne overgecomprimeerde muziek, die nauwelijks laat horen wat een set kan. Op veel plaatsen dus inderdaad boem boem.

Eerste was met royale voorsprong de set van Marco. Ondanks de 2x 12 Watt die hij had ingezet een dynamisch klinkende set die veel liet horen. Zelfs het laag was hier uitmuntend. 

Tweede de 2 ton set met McIntosch en Sonus Faber. Op zich prima klinkend, maar wat saai. 

Derde was een kleine set met Marantz en kleine luidsprekers in de supportersruimte.

Daarna de rest pas, waarvan de dure set met Vivid erg tegenviel. Met name in de laagweergave. Ik hoorde van anderen, dat dit later erg mee viel. Er zal wel iets aangepast zijn.

Toch een erg leuke dag gehad, vooral alle bekenden die je spreekt, maar ook een paar onbekende mensen waarmee we bij de lunch per ongeluk aan tafel kwamen. En erg leuk gesprek hadden.

Deze show is met afstand het meest vernieuwend in de saai wordende audioshowagenda. Deze trekt wél mensen van buiten de "scene" en wordt erg druk bezocht. Goed gedaan!

iEar, hartelijk bedankt.

PS, een apart topic was eigenlijk wel handiger geweest.

4 hours ago, mumsoft said:

Ik dacht toch ècht even dat Iear in Krefeld was. :wacko: Blijkt het Tilburg te zijn.

Daarom mijn voorstel om dit af te splitsen.

@Marco... Royaal verdiend! Gefeliciteerd.

Zelfs Wim Rodenburg van Audiomaat vond de Blumenhofer er royaal bovenuit steken. Over de show was hij ook erg positief. Zo zie je dat er niet perse een strijd tussen de collega-winkels hoeft te zijn. Samenwerken lijkt mij altijd beter. 

• Members

Dank heren, dank!

Show was vermoeiend (heb voor het eerst alle dagen volledig zelf de demo’s gedaan), maar het resultaat was dan ook daar...

Opkomst: 7000 bezoekers! Dat is dus wel even 2 x de  opkomst van de X-fi... En idd, een veel jonger publiek. Heb zelfs een 22 jarige 4 uur (!!) binnen gehad, die wist niet wat hij meemaakte. 

Voor volgend jaar heb ik besloten minder grote shows te gaan doen en meer te focussen op events in Hoek van Holland, aan de i-Ear show echter zal ik volgend jaar zeker nogmaals meedoen...

O, en dit een eigen topic geven, ik zou wel willen, maar weet niet hoe...  ONNO!!!!

• Members

Klopt, maar in prijstechnisch gezien zat ik toch echt in de middenmoot. Daar ze als laatsen bij mij kwamen (laatste kamer in de gang), maakten die prijzen niet zo veel indruk meer!

31 minutes ago, Ove Rickland said:

Marco: schrikt dat jonge publiek niet van de winkelprijzen? Bij jou stond toch – alles inbegrepen – voor zo'n 70k te spelen. 

Ze schijnen ook niet te schrikken van de prijs van een I-phone. Kost toch ook rond de duizend euro.

49 minutes ago, Arden said:

O, en dit een eigen topic geven, ik zou wel willen, maar weet niet hoe...  ONNO!!!!

Voortaan graag in het goede topic neerzetten of een nieuw topic openen, Arden.
Dan hoeft het beheer niet in te grijpen. Moet jij toch ook weten als beheerder.

En namens het beheer van dit forum, van harte gefeliciteerd met het behalen van je prijs.