Jump to content

DAW

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Simpel lijkt me: een Raspberry. Daar kan van alles op, bv Volumio, of iets als LibreELEC en daaronder dan weer iets van radio, tv kan ook, youtubes, noem maar op. Maar misschien iets duidelijk zijn, wat is een dedicated digital audio workstation precies, of liever gezegd: wat wil je ermee?

On 11/23/2019 at 5:20 PM, Kraus vonBentinck said:

Ik zoek iemand die voor mij een(mini)pc wil bouwen als dedicated digital audio workstation, liefst zo minimalistisch en puristisch mogelijk. Heeft er hier iemand weet van zo'n adresje of ervaring hier mee?

Dat moet jouw ook lukken Kraus.

En het leuke is, je kunt simpel beginnen en doorgaan tot je een echte high-end streamer hebt. 

Bij de forum bijeenkomst had ik de beschikking over een volledig uitgebouwde Raspberry PI met Audiophonics DAC en lineaire voeding. Dat klonk erg goed.

Dit schreef ik na afloop van de forumdag. 

On 1/22/2019 at 10:20 AM, Hans van Liempd said:

Ik heb vooraf de meeste combinaties in mijn eigen set kunnen beluisteren. Daarbij vielen mij een paar apparaten op die qua prijs/kwaliteit in een andere klasse speelden.

Dat is als eerste de Raspberry/AudioPhonics combinatie (dat transparante kastje met al die ledjes). Deze kwam zelfs erg in de buurt van mijn i2s PC/DAC combinatie. Daar is dan ook alles aan gedaan om het ding voor audio geschikt te maken. Er draait Moode op, het ding is op een andere manier ook niet te bereiken. De HDMI uitgang is b.v. uitgeschakeld. Er zit een mooie lineaire voeding aan, die gelijk de DAC voedt. Daarbovenop is er nog een reclockprintje met stabiele klok gemonteerd. En als laatste de AudioPhonics DAC. Bij elkaar zal deze combinatie ruim € 300,- kosten. 

De tweede is de Auralic mini van Carl. Die heb ik hier samen met Carl, maar later ook nog in mijn set kunnen beluisteren. Zelfs de analoge uitgang is van een hoog niveau. Via SPdif naar de DAC klonk het laag net nog wat gecontroleerder en was er nog wat meer rust in het geluidsbeeld. Ongeveer hetzelfde wat we zaterdag hoorden. Zaterdag was analoge uitgang van de Aurallic met de kabels van Cock aangesloten. SPdif ging via mijn gevlochten kabeltje naar de DAC en vandaar met mijn gevlochten interlinks naar de voorversterker.  De Aurallic kost € 500,-, de lineaire voeding van Sodejuu ca. € 150,-. Voor € 650,- een erg mooie combinatie.

Ik ga het raspberry topic eens doorlezen. Toevallig 14 dagen geleden een raspberry P4 besteld bij Amazon maar nog niet binnen.

Maar ik ben op zoek naar een oplossing waar ik mijn RME kaarten in kan gebruiken want daar heb ik toch meer vertrouwen in dan een Raspberry én wil een goede A/D converter er in hebben. Ook moet JRiver er op kunnen draaien, dat vind ik een vereiste.

Heb ook overwogen om mijn voorversterker te vervangen door een CocktailAudio PX45 (of iets vergelijkbaars), maar dat gaat me aan het hart. Is wel een oplossing

Edited by Kraus vonBentinck
woord vergeten

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard... Bloom weet ervan. Bij een rasp moet je vooral opletten dat je hem niet overvoert met energie. Met de standaard muurwrat zal het wel los lopen, maar audiofielen hebben de neiging er iets beters voor te kopen. Heb ik ook gedaan. Maar bij die moest ik oppassen voor overload. De rasp laat dat zien aan een bliksemschichtje in het scherm. Dat moet je er dus wel aan hangen, anders weet je nog niks.

14 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ik ga het raspberry topic eens doorlezen. Toevallig 14 dagen geleden een raspberry P4 besteld bij Amazon maar nog niet binnen.

Maar ik ben op zoek naar een oplossing waar ik mijn RME kaarten in kan gebruiken want daar heb ik toch meer vertrouwen in dan een Raspberry én wil een goede A/D converter er in hebben. Ook moet JRiver er op kunnen draaien, dat vind ik een vereiste.

Heb ook overwogen om mijn voorversterker te vervangen door een CocktailAudio PX45 (of iets vergelijkbaars), maar dat gaat me aan het hart. Is wel een oplossing

Dan wordt het al snel een PC. Welke aansluiting heeft jouw RME kaart. Is dat nog standaard PCI ? Dan wel even opletten dat dit nog op het moederbord zit. Ik gebruik een J1900 Celeron moederbord (Q1900M pro van Asrock) waar deze wél op zit. Maar volgens mij is deze versie niet meer leverbaar.

Zie ook het topic over mijn muziek PC: 

Ik heb het Antec kastje met moederbord met 1 PCI aansluiting hier nog staan. Maar dat is een Atom 510. Wel erg traag. Mag voor weinig weg. 

Is dat zo'n ding? https://www.bax-shop.nl/inbouw-audio-interface/rme-hdspe-aio-pcie-audio-interface

Ik mot absoluut geen muziek-pc. Ok, voor de incidentele youtube voldoet dat wel. In iedere pc zit tegenwoordig wel iets van een geluidskaart, of dat is al ingebouwd. Maar wat al die dingen vernietigen aan muziek is niet te filmen. Kan ook niet wat dat is alleen te horen.

Ik ben blij dat mijn standaard DAC beschikt over een standaard USB-aansluiting. En die is standaard behandeld, en de rasp is door mij behandeld. Goeie combi.

N.B. Beneden heb ik niet zo'n mooie DAC en heb ik het moeten doen met inbouwkaartje, denk een HifiBerry.

11 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ik gebruik vaak een Ifi nano  met aparte voeding of via de USB of inderdaad via de digitale uitgang van de RME. Ik zal de Raspberry met HifiBerry DigiPro gaan proberen met de iFi DAC.

Hoor je verschil tussen de USB en SPdif ingang?

DAW is nogal een ruim begrip, wat wil je er op draaien, Audacity, Cakewalk, FLstudio, Abelton oid? Veel VST plug-ins? Audacity lukt op een RPi, de rest niet echt, ook niet de open source varianten. Als je je RME's wilt gebruiken dan zit je aan een relatief grote PC kast. Anders zou je naar een Intel NUC kunnen kijken met b.v. een Behringer U-phoria UMC404 HD (zeer goed en betaalbaar). Windows of Linux naar keuze als OS.

Gewoon, als dat ding er eindelijk is, kijken wat het kan, en wat jij ermee kunt. Als het goed is, zul je verbaasd staan. Zo niet, wil het ding niet wat jij wilt, bezin je. Misschien is wat je wilt, op een andere manier mogelijk.

De een zet er Kodi op met zijn miriaden mogelijkheden, anderen vinden Volumio het einde, weer anderen vinden het leuk met Raspbian te spelen en met een browser het internet op te gaan. M.i. is het nog het lastigste om in die doolhof de bevredigende spulletjes te vinden.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op LibreElec met Kodi, radio- en tv-addons, youtube, en nog wat los grut. Vroeger wel iptv, maar nu heel gelukkig met Retrospect en NPO Plus daarin. En MTV, concertzender, NOS met alle journaals, nou ja... zelf maar ontdekken lijkt me.

@ Seed7 Nee heb geen aspiraties voor een home studio en muziek maken. Ik heb ruim voldoende aan het oude CoolEdit2.1 Pro, wat later Adobe Audition is geworden. Het enige wat aan CoolEdit oorspronkelijk ontbrak was FLAC maar dat was er eenvoudig bij te zetten.

@ mumsoft. Ik heb inmiddels wat onderdelen voor de RPi4 maar nog geen voeding. Ik heb wel een voeding voor de iFi nano Ione met een extra aansluiting maar die levert maximaal 2,5 Ampere terwijl er minimaal 3Ampere benodigd is, zo las ik. Is dat een bezwaar?

Er kan ook windows 10 op dus mijn versie van JRiver(64bit) zou er ook op kunnen? Voor Linux zou ik dus een extra licentie moeten kopen, dat is zonde

@ Hans van Liempd

Ik vermoed dat rechtstreeks de USB iets beter is maar zeker ben ik daar eigenlijk niet van. Ten eerste omdat ik niet meer zo kritisch luister en ten tweede omdat mijn oren inmiddels net zo oud zijn als ik zelf. Het ligt denk ik ook een beetje aan de gebruikte kabels, die zijn nogal lang.

Edited by Kraus vonBentinck
toevoeging/typo's

Dat is wel een leuke opzet, en je draait met JRiver begrijp ik dat goed?

Daar ben ik minder vertrouwd mee, maar als je de PCI kaarten hebt liggen en wilt experimenteren, ik heb hier wel het een en ander aan de praat, en ook liggen ( miniITX e.d.

Ik weet niet waar je woont, maar als Dordrecht niet te ver weg is kunnen we altijd wel brainstormen en testen.

Ik werk zelf het meest met Linux en Android, maar W 10 is absoluut geen onbekende voor mij.

7 minutes ago, HansP said:

Dat is wel een leuke opzet, en je draait met JRiver begrijp ik dat goed?

Daar ben ik minder vertrouwd mee, maar als je de PCI kaarten hebt liggen en wilt experimenteren, ik heb hier wel het een en ander aan de praat, en ook liggen ( miniITX e.d.

Ik weet niet waar je woont, maar als Dordrecht niet te ver weg is kunnen we altijd wel brainstormen en testen.

Ik werk zelf het meest met Linux en Android, maar W 10 is absoluut geen onbekende voor mij.

schiedam, dus dat is niet het einde van de wereld. Vrijdag lunch in het Bolwerck.😃

Maar binnenkort eens iets afspreken is wel interessant.  Dat zou wel na Sinterklaas worden.                                      

Ik heb 2 Raspberry Pi's versie 3 B. Die hebben vermoedelijk wat minder stroom nodig dan een 4. Geen ervaring echter. Bij deze 3 moet je het ding niet overvoeren, daarvoor is het bliksemschichtje in beeld. Vermijd dat. Ook al heb je er standaard geen beeldscherm aan, verbind die wel in het begin om de boel goed in te stellen.

Misschien eens iets dergelijks als dit gebruiken?

https://www.reichelt.nl/snt-module-15-w-5-v-3-a-irm-15-5-p157857.html?&trstct=pos_6

of 

https://www.reichelt.nl/schakelvoeding-15w-3a-5v-snt-rs-15-5-p137080.html?&trstct=pol_5

230 in en 5 V uit en stabiel......!!!

Edited by HansP

Bij mijn Audiophonics kun je de uitgang regelen, geeft ook 5V. Dat regelen heb je wel nodig. In een rasp zit heel weinig (wat voordelig is voor de geluidskwaliteit), maar geen overbelasting-beperking, als ik het goed zeg.