Jump to content

Audio Physic

Kermit
 Share

Recommended Posts

Gisteren bij Otto even een kwartiertje kunnen luisteren naar zijn luidsprekers (+ 2 Krell monoblocks en een Sony ES CD-speler). Dat was natuurlijk heel kort maar het was een verrassende ervaring. Een impressie.

Het systeem heeft woofers in de zijkanten, waardoor het mogelijk is een heel smal front te maken. De luidsprekers zijn dan ook veel dieper dan ze breed zijn. De klank is overtuigend. Een ontzettend breed podium, diepte en overall een mooie totaalklank. Het zou mij niets verbazen als de ontwerpers als uitgangspunt de concertzaal hebben genomen. En dat is te horen ook. Lage strijkers klonken een beetje 'verstopt' maar dat ging over nadat Otto iets dempends uit de reflexpoort had gehaald. Ik heb ook ruimte voor verbetering gehoord: de plaatsing was soms wat vaag (met name de blazers) en ik hoorde minder detail dan met mijn eigen luidsprekers. Maar als geheel een prachtige set waar ik beslist meer van wil horen. Dat zal er ook wel van komen en dan zal ik er uitgebreid een verslag van doen.

Gebruikte muziek:

- Tchaikovsky - 6e symfonie 'Path

Dan zijn het waarschijnlijk de Virgo's. Inderdaad luidsprkers die een heel goede totaalklank neerzetten en - typisch voor Audio Physic - een heel ruimtelijk geluidsbeeld. Mooie speakers...

Geplaatst door Ome Henk:

Daar weet je helemaal niets van Ruud. Er zijn niet zoveel types die woofers in de zijkanten hebben... (Virgo, Avanti, de nieuwe Kronos en de oude Caldera)

Maar hier was de vraag, als ik het goed gelezen heb: "Zijn het de Avanti's confused.gif "

Nu heb ik verschillende Avanti-modellen in verschillende sets mogen beluisteren en geen kon mij bekoren.

Hallo,

Het is deze:

audio.jpg

Nadat Kermit en Paul gisteren weg waren heb ik ook nog naar Otto's AP's geluisterd. Een mooie evenwichtige set. Wat mij opviel was de mooie brede sweetspot. Je kunt zeker een meter heen en weer bewegen zonder dat het beeld "scheef" valt en dat op een luisterafstand van ca. 3m. Het geluid komt erg mooi los van de speakers, je hoort eigenlijk helemaal niet dat je naar speakers zit te luisteren. Hoewel ze een erg mooi evenwichtig detailrijk beeld neerzetten vond ik ze niet analytisch. Kortom speakers om lang naar te luisteren.

/Edit/

Oeps henk je was me net even voor. Otto heeft een parketvloer die op een oude planken ondervloer ligt. Hij heeft ze daarom op een paar zware betontegels staan.

Ik heb inderdaad de Virgo II.

De rest van de set:

2x Krell FPB250M

Sony XA50 ES

Belden 88232 interlinks.

TNT Triple T speakerkabel

Zelfbouw netsnoeren.

De speakers staan op betontegels van 40x60x5 cm. Die lagen op dunne stukjes vilt op de parketvloer (die weer is gelegd op een houten plankenvloer met een kruipruimte).

Ik was al een tijdje van plan rubber demping aan te brengen tussen de tegels en de vloer, maar kon het juiste type demping niet vinden.

N.a.v. een tip van Pjotr gisteravond, heb ik vandaag rubbert gekocht dat wordt gebruikt onder tegels die je op een plat dak legt.

Is te koop in stukjes van 10x10 cm bij de DHZ zaak. Ik heb ze doorgesneden en twee stukjes van 5x10 cm op elkaar gelegd waardoor de totale dikte ongeveer 2 cm is. Dit ligt nu in elke hoek tussen de tegel en de vloer.

Het resulaat is inderdaad te horen: de vloer doet weer wat minder mee. Een betonvloer zal het helaas nooit worden!

Oh ja, nog even een kleine aanvulling:

De afstand tussen mijn speakers is 2,30 meter en de luisterplek is weer 2,30 van de speakers (gelijkzijdige driehoek).

De achterkant van de speakers staat ongeveer 70cm van muur. Afstand tot de zijmuren bedraagt ongeveer 1 m.

Luisterruimte is ongveer 4,5 bij 5 m.

Hoi Zee,

Dat lijkt me een aardige combinatie! Ik heb dezelfde speakers (maar dan in de kleur zoals Ome Henk ze erop heeft gezet. Ik stuur ze aan met een Unison Research S8 2*24 watt single ended triode buizenversterker. Wel wat anders dan jij dus :D... CDspeler is van Arcam CD23.

Ik sluit mij overigens geheel aan bij het voornoemde, ook ik geniet enorm van het losse beeld, goede ruimte-weergave en een erg mooi geluid. Onze opstelling lijkt ook vrijwel hetzelfde, hier in een ruimte van 4.23 breed, diepte zo'n 14 meter (can you say 'doorzonwoning'? :) ). Hoever heb jij ze ingedraaid?

Groeten,

Dirk-Maarten

Indraaien van de speakers hangt erg af van de soort speakers EN de plaatsing. De AP's stralen erg breed af.

Draai je ze niet in dan heeft dat alleen zin als ze ca. 50cm vanaf enigszins reflecterende zijmuren staan. Je krijgt dan een ruimtelijker geluid maar je levert dan aan plaatsing in. Is een kwestie van smaak.

Bij Zee zijn links schuifdeuren op behoorlijke afstand en rechts het raam met wel of niet open gordijnen. Indraaien heeft dan zeker zin en geeft optimale plaatsing in het geluidsbeeld. Bij sommige speakers kun je dan wat meer/teveel tophoog krijgen maar met de AP's van Zee was dat zeker niet het geval.

Hi Zee,

Dat is dan vergelijkbaar met hoe ik ze heb neergezet, ik kan (ook) net de woofers aan de binnenkant zien. Ze zijn overigens naar mijn ervaring erg erg gevoelig voor plaatsing, idioot maar centimeters maken echt uit.

Heb je trouwens deze luidsprekers ook met andere stroomopwaartse apparatuur beluisterd? Wat deed jou kiezen voor de Krells? Uiteindelijk heb ik alleen de S8 gehoord met deze speaker, maar goed de combinatie klikt dan ook z

Stroomopwaarts bij mij thuis heb ik ze alleen met de Krells beluisterd. Op andere lokatie wel met andere apparatuur, maar dat is niet te vergelijken daar de verschillen in akoestiek meestal vele malen groter zijn dan de verschillen tussen de gebruikte apparatuur.

Leuk dat je ook zo veel plezier aan de speakers beleefd!