Jump to content

Solid State <versus> Hard Disk Drive

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Ik ben nog in overweging of in mijn nieuwe NAS een SSD geheugen of een harddisk drive wordt geplaatst.

Ik was in de veronderstelling dat SSD geheugen veel langer meegaat i.v.m. ontbrekende draaiende delen maar
ik heb wat adviezen hier en daar ontvangen, dat dit niet altijd het geval is en dat een SSD-geheugen ook aan "slijtage" onderhevig is 😲

Verder.........
Nu kan ik via mijn streamer, zowel mijn muziekbibliotheek afspelen via mijn NAS (Diskdrive) als via een USB-stick (SSD)
en op 1 of andere manier heb ik het idee, dat via mijn USB-stick  de muziek wat minder naar mijn strot grijpt.
Technisch klopt het allemaal wel maar het klinkt wat "afstandelijker" 

Is dit verbeelding of herkennen jullie dit ?  (is er een verklaring voor)

22 minutes ago, VANZOMERENG said:

Ik ben nog in overweging of in mijn nieuwe NAS een SSD geheugen of een harddisk drive wordt geplaatst.

Ik was in de veronderstelling dat SSD geheugen veel langer meegaat i.v.m. ontbrekende draaiende delen maar
ik heb 😲

Die slijtage klopt, ook elektronica kan slijten al zitten er geen mechanische lagertjes in. En daar zijn uitgebreide testen op los gelaten. Wat dacht je? En dan blijken ze toch behoorlijk langer mee te gaan dan HDD. Bij gemiddeld PC gebruik ca. 100 jaar. Ze slijten door veel schrijfacties. En juist met een muziek Nas heb je die relatief erg weinig t.o.v. een gewone PC.

Edited by Pjotr

De Samsungs SSD's in mijn NAS waarop mijn website op draait, doen het al: 52637 uur :24 :365=6 jaar  De geschatte levensduur is: 98% volgens de diskmanager van Synology. Kan dus nog wel even mee. Want inderdaad het meeste is lezen. 

Voorzover ik weet, heeft een harddisk het hier niet zo lang vol gehouden. Nadeel van SSD dat ze nog steeds relatief duur zijn t.o.v. een harddisk   

51 minutes ago, Bloom said:

En welke capaciteit van SSD's heb je in die NAS gestoken?

2 stuks EVO-840 in Raid 1 met een capaciteit 250Gb. Dat is ruim voldoende voor mijn website.  Momenteel is 1/4 in gebruik. 

Maar ik zie dat t.o.v. 6 jaar terug de prijzen van SSD behoorlijk zijn gedaald.  Een 2 TB Samsung EVO 860 heb je al voor rond de €240 of minder.  De volgende keer koop ik weer Samsung.  Maar dat kan nog "even" duren ;)

Voor mij zijn de behoeften wat groter, maar ik overweeg wel een high-speed chunkserver in LizardFS te voorzien die volledig bestaat uit ssd's en die dan een soort van cache vormt voor die met harde schijven voor de meestgebruikte chunks.

2 hours ago, Bloom said:

Voor mij zijn de behoeften wat groter, maar ik overweeg wel een high-speed chunkserver in LizardFS te voorzien die volledig bestaat uit ssd's en die dan een soort van cache vormt voor die met harde schijven voor de meestgebruikte chunks.

Voor de topic starter, is dat waarschijnlijk net even te veel van het goede.:rolleyes:  Vraagje Vanzomereneng welk merk? en type NAS gebruik je? 

@Vanzomereng: er zou geen verschil hoorbaar mogen zijn tussen muziek komende van usb of van een ander medium. Dat gaat immers om computerdata die volledig digitaal overgedragen wordt naar de aangesloten computer en daar omgezet ofwel naar analoog voor aftakking naar een analoog systeem of niet omgezet en digitaal afgetakt naar een DAC toe voor verdere weergave. Vermits het stuk tussen waar het bestand staat en wat ermee gebeurt in de computer volledig digitaal is en de data identiek zal zijn, kan er geen hoorbaar verschil zijn. De indruk die je krijgt speelt zich dus echt volledig in je brein af.

Ik speel nu met een QNAP TS-119P II Turbo (2012) met een HDD.

Maakt veel herrie en is zeer intensief gebruikt (functioneert nog wel prima)
Deze Nas wil ik vervangen voor hoogstwaarschijnlijk een Nas Synology DS118, i.c.m. SSD Samsung 560 Pro  256GB of Samsung 560 EVO  500GB

Wordt alleen gebruikt voor muziek af te spelen en wellicht ook om foto's op te slaan, welke ik via mijn smart-TV wil kunnen bekijken.
Deze SSD zal voornamelijk alleen voor LEZEN worden gebruikt en maar beperkt voor wegschrijven van nieuwe bestanden.

2 hours ago, VANZOMERENG said:

Ik speel nu met een QNAP TS-119P II Turbo (2012) met een HDD.

Maakt veel herrie en is zeer intensief gebruikt (functioneert nog wel prima)
Deze Nas wil ik vervangen voor hoogstwaarschijnlijk een Nas Synology DS118, i.c.m. SSD Samsung 560 Pro  256GB of Samsung 560 EVO  500GB

Wordt alleen gebruikt voor muziek af te spelen en wellicht ook om foto's op te slaan, welke ik via mijn smart-TV wil kunnen bekijken.
Deze SSD zal voornamelijk alleen voor LEZEN worden gebruikt en maar beperkt voor wegschrijven van nieuwe bestanden.

Dat lijkt me prima. Wellicht dat een 1Tb 860 EVO wat meer interessant is, die kost maar €140 en DS-118 hebben ze bij Coolblue ook voor €175  

7 hours ago, Bloom said:

@Vanzomereng: er zou geen verschil hoorbaar mogen zijn tussen muziek komende van usb of van een ander medium. Dat gaat immers om computerdata die volledig digitaal overgedragen wordt naar de aangesloten computer en daar omgezet ofwel naar analoog voor aftakking naar een analoog systeem of niet omgezet en digitaal afgetakt naar een DAC toe voor verdere weergave. Vermits het stuk tussen waar het bestand staat en wat ermee gebeurt in de computer volledig digitaal is en de data identiek zal zijn, kan er geen hoorbaar verschil zijn. De indruk die je krijgt speelt zich dus echt volledig in je brein af.

Dat dacht ik ook, en dat denk je maar. En als die data volkomen identiek aankomt bij je 'brein', dan kun je geen verschil horen als het er niet in zit. En als je het hoort, zit het erin.

We praten wel over een geval waarbij alle digitale trafiek aankomt bij dezelfde DAC die de conversie naar analoog doet. En dan is er geen verschil tussen de digitale data van de usb-stick en die van iets anders. En als er geen verschil tussen die twee is, is het resultaat van de analoge output ook hetzelfde en dus is er geen verschil waarneembaar. Heb je toch de indruk een verschil te horen, dan is dat meer omdat je GELOOFT dat dat zo is. En als je iets gelooft te horen, hoor je het ook - zelfs al is het er in werkelijkheid niet.

23 minutes ago, Bloom said:

Heb je toch de indruk een verschil te horen, dan is dat meer omdat je GELOOFT dat dat zo is. En als je iets gelooft te horen, hoor je het ook - zelfs al is het er in werkelijkheid niet.

Daar zou je zo maar eens gelijk kunnen hebben, maar als het in je hoofd zit , is het moeilijk om dat er uit te krijgen.

Ik heb het idee dat de rechter box net wat meer volume heeft, maar mijn vrouw zegt dat dat niet zo is, Tja , wat DAN?..........🤣

3 minutes ago, HansP said:

Daar zou je zo maar eens gelijk kunnen hebben, maar als het in je hoofd zit , is het moeilijk om dat er uit te krijgen.

Ik heb het idee dat de rechter box net wat meer volume heeft, maar mijn vrouw zegt dat dat niet zo is, Tja , wat DAN?..........🤣

Ander idee? Boxen wisselen? Vrouw wisselen....?

Meetinstrumenten weten inderdaad niet wat muziek is, maar wel wat luchtdrukverschillen zijn. En die kunnen ze meten op een graad van nauwkeurigheid waar het menselijk gehoor niet eens bij kan.

2 minutes ago, Bloom said:

................. En die kunnen ze meten op een graad van nauwkeurigheid waar het menselijk gehoor niet eens bij kan.

Hmm, roept toch de vraag op waarom de beste hedendaagse studiomicrofoons blijven steken op een ruisvloer van 10 dBA

Dat zal meer te maken hebben met de omgeving waarin die studiomicrofoon wordt gebruikt en die zal van zichzelf al een basisruisvloer hebben van die grootteorde.

1 minute ago, Bloom said:

Dat zal meer te maken hebben met de omgeving waarin die studiomicrofoon wordt gebruikt en die zal van zichzelf al een basisruisvloer hebben van die grootteorde.

Meten is weten toch? Lijkt mij wishfull thinking. Uit de beste microfoons qua ruis performance komt gewoon technisch dat aan ruis. En dan is het nog A-gewogen. Waarvan menigeen vindt dat dat een te rooskleurig beeld geeft voor de bepaling van de ruisvloer.

Zodra er mensen aanwezig zijn in een studio, verhoogt dat de ruisvloer ook. Microfoons en elektronica kunnen inderdaad ook een ruisvloer van zichzelf hebben, maar eigenlijk zou dat niet mogen. We hebben wel degelijk de technologie om ruisloze apparatuur te fabriceren. Het zal dus wel een kwestie van prijs zijn.

Edited by Bloom

22 minutes ago, Bloom said:

Zodra er mensen aanwezig zijn in een studio, verhoogt dat de ruisvloer ook. Microfoons en elektronica kunnen inderdaad ook een ruisvloer van zichzelf hebben, maar eigenlijk zou dat niet mogen. We hebben wel degelijk de technologie om ruisloze apparatuur te fabriceren. Het zal dus wel een kwestie van prijs zijn.

Ja, dat zal het dan wel zijn............... stelletje koekenbakkers daar bij Neumann en B&K en nog zo wat :rolleyes:

Ik heb het niet over het geroezemoes en acoustische zaken. Nogmaals: Puur technisch wordt het niet beter dan 5 - 10 dBA (opgave fabrikant). Wat op zich wel heel laag is maar nog steeds niet de gehoordrempel voorbij gaat.

Edited by Pjotr