carl Posted 5 januari 2020 Report Share Posted 5 januari 2020 Van Marc heb ik een aantal jaargangen Disk gekregen en die heb ik nu met veel plezier van boven naar onderen gelezen en ook nog van achter naar voren en inmiddels ben ik opnieuw begonnen. Het zijn (ik meen) de jaargangen van 1973 tot en met 1981 want aan het einde van dat jaar zijn ze gestopt. Het blad was een combinatie van muziek en audio reviews. In het audiogedeelte zie je veel vergelijkende tests en zeer gedegen uitleg over zaken als naaldvormen, armen compliantie en alles wat een analoogadict als ik zo leuk vind. Zeker omdat ik behoorlijk geïnteresseerd ben in hoe die ontwikkeling nu precies verlopen is. Het blad staat veel neutraler tegenover audio merken als hun concurrent Luister. Dat laatste blad was eigenlijk een soort van dependance van Transtec en Audioscript. Ook de muziekrubriek levert veel verassingen op die ik dan graag ga bekijken op YouTube tube. Neem nu “das Lied der Lulu” van Alan Berg en “Silversee” van Kurt Weil. Hun lijn over de jaren heen is dat versterkers nauwelijks verschillend klinken. Hetzelfde geldt voor draaitafels, maar weer niet voor armen en elementen. De direct drives van Dual zijn ze helemaal kapot van en zeker voor het geld - Marc is er zeker door beïnvloed want hij heeft zo’n fraaie Dual. Bedankt voor het vele leesplezier Marc! En ook bedankt voor de behandeling van mijn kabel want dat doet zeker wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 januari 2020 Report Share Posted 6 januari 2020 Dat laatste over die kabel is enigszins in tegenspraak met dat niet verschillend klinken van versterkers en draaitafels. Stel, je behandelt ook de draadjes in die dingen, wat dan? Maar goed, ik vind het fijn dat je plezier beleeft aan die oude Disken, daar gaat het om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari 2020 Author Report Share Posted 6 januari 2020 (edited) Ik zelf geloof wel in gehoormatige verschillen tussen versterkers Marc. Ik beschreef hoe ze er toen over dachten. Ik denk zelf wel dat de grote verschillen bij platenspelers in de arm, element en de combi daarvan zitten, mits sprake is van een goede draaitafel natuurlijk. En voor mij is een goede draaitafel zeker simpel van opzet. En bij luidsprekers zijn de verschillen natuurlijk evident, toen misschien nog meer dan nu. Edited 6 januari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts