Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

On 3/10/2020 at 12:58 PM, audiofreak said:

Is die nog steeds niet in productie? Hoe lang geleden is het niet aangekondigd als start-up? Ik denk toch al een jaar of 3 terug. 

Ja hoor, dat klopt wel. Vind het ook helemaal niet erg, met twee oudere draaitafels in huis, die ik nauwelijks gebruik. En dat is niet voor de heb. Luxe problemen.

On 3/11/2020 at 5:05 PM, Tubejack said:

Wat klinkt de Dire Straits op nieuw vinyl mooi 😃  Alledrie de albums die ik voor mijn verjaardag gekregen heb, klinken prachtig. Er zit een heel mooi hoog in met veel details en laagjes structuur. Nergens scherpte of andere narigheid.  Ook het laag rolt lekker uit de luidsprekers.  Enige nadeel is, dat ik wat "hebberig" wordt van dat nieuwe vinyl. Er zijn nog zoveel LP's die ik wel nieuw zou willen....  Luxe problemen ;)

Hebberig mag best af en toe Jack. Ik heb eigenlijk wel wat moeite om nieuwe titels te vinden.Die Dire Straits bijvoorbeeld  heb ik eigenlijk wel gehad. Draai ik misschien een keer. 

Edited by carl

3 hours ago, carl said:

Hebberig mag best af en toe Jack. Ik heb eigenlijk wel wat moeite om nieuwe titels te vinden.Die Dire Straits bijvoorbeeld  heb ik eigenlijk wel gehad. Draai ik misschien een keer. 

Sommige muziek verveeld nooit Carl, die remasters klinken als nieuw. Er is genoeg muziek die ik op nieuw vinyl zou willen hebben. O.a. van Jarré, Camel, Vangelis, Kate Bush,  Supertramp andere  muziek uit mijn jeugd. De Stones, de Beatles... Toots.  Maar ook nieuwe muziek van b.v. Blank & Jones.  Ik denk dat ik gewoon maar mijn platenkast langs loop en af en toe wat ga vervangen.

Audiofiel "getoeter" of indrukwekkende demo muziek, is vooral indrukwekkend... maar blijkt niet aan mij  besteed. Ik wil echte muziek. Als iets écht is dan hoor je dat meteen. Het maakt niet uit met welke muziek soort. Ik heb b.v. ook een paar  LP's van de Carpenters. Zo zuiver kon Karen zingen.  Met mijn nieuwe platenspeler hoor je dat nóg meer. :) Speelt "super strak" dankzij een zware lineaire motor. Uit een Denon DL-103 kun je veel muziek peuteren,  hij kent weinig vervorming. Voor een dubbeltje op de 1e rang (figuurlijk dan hé) 

Zo doe ik het ook. Ik vervang ook de oude lp's van mijn favoriete groepen mondjesmaat. Maar sommige remasters juist ook weer niet. Zo koop ik geen remasters of heruitgaven van het label Music On Vinyl (MOV). Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar vond het gehoormatig geen sukses in mijn oren.

Ik koop nog wel niet eerder uitgebrachte jazz uitgaven van oude jazz muzikanten, zoals Oscar Petersen, Duke Ellington, Johnny Hodges enz. 

Maar echte nieuwe muziek van nieuwe hedendaagse muzikanten koop ik weer niet. Ik ben blijven stilstaan met mijn muziek  zei laatst iemand tegen mij. Ik gaf als antwoord dat oude muziek die je zelf nog niet kent ook nieuwe muziek is. 

De Carpenters: ik vind er niks aan. Zoetsappig. Heb er dus ook geen plaat van, scheelt weer in vervangen. En eerlijk gezegd ben ik helemaal niet van plan platen te vervangen. Wie was hier ook al weer bezig om de analoge en digitale performance op hetzelfde niveau te krijgen?

42 minutes ago, mumsoft said:

De Carpenters: ik vind er niks aan. Zoetsappig. Heb er dus ook geen plaat van, scheelt weer in vervangen. En eerlijk gezegd ben ik helemaal niet van plan platen te vervangen. Wie was hier ook al weer bezig om de analoge en digitale performance op hetzelfde niveau te krijgen?

Mijn afkomst verloochen ik nooit, ook de Carpenters hadden een plekje in ons ouderlijk huis. Net als de Stones en de Beatles. Ik luister tegenwoordig veel meer naar teksten. Prachtig dit gaat m.i. over een relatie die niet lekker gaat. "love look at the two of us, straingers in many ways" Om digitaal op eenzelfde niveau te krijgen en dan ook nog via dezelfde set te spelen was inderdaad een uitdaging, maar het is gelukt. Mét vele meters zilver. Gewoon doen, waarin je geloofd. ;)

@audiofreak  Alle muziek, die ik niet ken, is nieuw voor mij....

Edited by Tubejack
typo

Inderdaad Tubejack, de stem van Karen Carpenter is heel zuiver en sereen. Ik vind haar stem ook mooi om naar te luisteren wat betreft zuiverheid e.d.. De muziek van The Carpenters zelf is niet zo besteed aan mij. Je zal het niet vinden in mijn muziekcollectie.

Inderdaad alle muziek die je niet kent is nieuw. Maar niet alle nieuwe muziek is mijn muziek. 

Edited by audiofreak

Ikzelf kom uit een groot gezin met 3 oudere zussen en 2 oudere broers ben op 1 na de jongste. Ze hielden allemaal van muziek. Mijn vader had bijna de hele top 40.  Mijn stiefvader hield van James Last,  mijn moeder van Montavani.  Daarnaast waren er allebei stromingen van vriendjes en vriendinnetjes. Een "Franse tijd" Een Nederlandstalige tijd, terug naar de sixties en seventeens.  Een ongelofelijk smeltkroes van allerlei soorten muziek. Eigenlijk nog steeds,  er komen klanten met muziek langs. Krijg ik een tip van de jongste of omgekeerd.  Ook ik vind niet alles even mooi of hoef een heel oeuvre van een artiest te hebben, maar ik vind het wel leuk, van al die stromingen iets tastbaars te hebben. Het hoort bij wie ik ben en wat ik doe.

Zelf ontdek ik nog steeds nieuwe muziek, vaak moderne (elektronische) muziek. Maar ook weer niet heel veel.  Dat vind ik een nadeel van Spotify dat je te veel van hetzelfde te horen krijgt.  Nee sommige juweeltjes hoor ik gewoon via Radio Noord Holland die de hele dag aanstaat in mijn werkplaats.  Dan hoor je muziek als: " dr Probz Drifting away" Dat vind ik werkelijk briljant gemaakt. Laatste "dingetje" in de woonkamer staat vaak Arrow Classic Rock aan. Wat opvalt dat veel rock bands een deel van hun succes te danken hebben aan de wat meer rustiger, gevoeliger nummers.  

Ik koop momenteel weinig.
Ik draai nu ook platen die ik al een jaar of wat niet gedraait heb. Het is leuk om te doen.
Ik luister ook veel naar Spotyfi en ontdek daar oude juweeltjes.
De Carpenters heb ik ook,mooie stem van vroeger die ook nu nog steeds mooi is.
Goede muziek vergaat niet.
Ik koop geen geremasterd,ik vind bv de Dire Straits goed zoals ze vroeger opgenomen zijn.

Just now, Groovy said:

Een kraakje hier en daar vind ik niet erg.

Ik ook niet, aan de andere kant is het een verademing. Mijn set speelt zo mooi. Je hoort alleen maar muziek.  De remasters van de Dire Straits vind ik goed gedaan. De oude klinkt ook goed maar mist wat details en het hoog is sprankelend.  Het kan natuurlijk ook door slijtage komen, die oude LP's komen allemaal van de kringloop. 

Ik heb er niet zo veel van de kringloop, ik koop ze bij Sounds.
In mijn luisterkamer waar de akoustiek beter is dan beneden hoor ik meer detail en daar klinkt het gewoon beter.

Weet je Jack toen we studeerden hebben we weken de hele dag David Bowie aan gehad. Het is net die chocoladefabriek waar het personeel zoveel chocola mocht eten als ze wilde: op een bepaald moment lust je het niet meer.  Ik hoef alle Bowies niet meer in perfecte remasters te hebben. Zoek het met name bij blues en jazz. Music on vinyl koop ik ook niet. Ik heb een keer gevraagd wat hun bron was. Een beetje prietpraat dus de bron is de CD. Dus ook hier weer volledig op één lijn met Onno 😀

Een leuke methode is om met je ogen dicht voor de platenkast te gaan staan en dan maar wat aan te wijzen. Ogen open en dan opzetten. Zo ontdek je wat winkeldochters in je verzameling.

Veel  muziek uit mijn jeugd vind ik nog steeds mooi. Er is alleen maar bij gekomen. Ik ben niet niet blijven "hangen" in een bepaald jaar of stroming. Alleen een stuk van de 90 jaren tot 2000 heb ik gemist. Toen was ik met mijn carrière bezig er kwamen kinderen, was een huis aan het bouwen etc. Dat merk  je merkt als je naar de Top 2000 op TV kijkt.  Dan kom ik artiesten tegen die ik niet ken. Ook een CD kan perfect klinken. Geen probleem.  🎶

Edited by Tubejack

4 hours ago, Groovy said:

Een kraakje hier en daar vind ik niet erg.

Sterker nog;  Mijn Dark Side Of The Moon LP had een tikje, daar was ik zo aan gewend dat ik dat bijna mistte toen ik hem vanaf cd ging luisteren.

Animals was mijn eerste Floyd album.                                                                                                           

47 minutes ago, carl said:

Music on vinyl koop ik ook niet. Ik heb een keer gevraagd wat hun bron was. Een beetje prietpraat dus de bron is de CD. Dus ook hier weer volledig op één lijn met Onno 😀

Vooroordelen liggen o zo gemakkelijk op de loer. De bron is éen ding, het medium is het andere, en m.i. belangrijkere ding.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...