Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, Seed7 said:

en muziekliefhebbers...?

Daar gaat het niet om, het heeft geen zin om een  ander iets op te dringen, wat hem toch niet interesseert.  

Edited by Tubejack

7 hours ago, carl said:

Vandaar “(re) masters” tussen aanhalingstekens Seed. Ik moet zeggen dat wat vinyl betreft ik meestal wel tevreden ben met labels als Speakers Corner, Analoque Productions  en nog een paar. MF vind ik vaak wisselvallig.

Afgezien van de muziek, vind ik dat ECM goede digitale opnames heeft.  Analoog klinkt al gauw goed, een duur label hoeft niet persé. 

8 hours ago, Seed7 said:

Wel eens serieus met serieuze OTL's gespeeld?

Ik denk dan gelijk aan "Graaf". 🙂👍

Alle versterkers hebben voor-en-nadelen. Er is er geen één met louter voordelen. Zodra je meer dan één buis in de eindversterker hebt je al "gedonderd"🙃. Ook met één buis zijn er weer andere zaken. Het is geven en nemen. Je krijgt met audio meestal niets cadeau.  Kies er gewoon een die je mooi vind en nog veel belangrijker: "Die het beste samenwerkt, met jouw favoriete luidsprekers." Pas dan kun je spreken van een goed geslaagd "huwelijk" tussen luidspreker en versterker.🙋‍♂️

Edited by Tubejack

8 hours ago, carl said:

Vandaar “(re) masters” tussen aanhalingstekens Seed. Ik moet zeggen dat wat vinyl betreft ik meestal wel tevreden ben met labels als Speakers Corner, Analoque Productions  en nog een paar. MF vind ik vaak wisselvallig.

Dat is geen antwoord op de vraag. (of misschien impliciet ook wel)

Edited by Seed7

1 hour ago, Tubejack said:

Zodra je meer dan één buis in de eindversterker hebt je al "gedonderd"

Hoe ver wil je dat doortrekken? Alles dat verder gaat dat een akoestisch live optreden geeft gedonder ... ;)

En ja, Graaf, is niet meer, Futtermann, is niet meer,  Atma-Sphere, is er nog steeds, David Berning. De keuze is klein geworden. Voor koptelefoons zijn er wel meer te vinden, maar die worden steeds minder relevant met het almaar dalen van de koptelefoonimpedanties.

Edited by Seed7

2 hours ago, Seed7 said:

Dat is geen antwoord op de vraag. (of misschien impliciet ook wel)

Bij mij gaat het natuurlijk in de eerste plaats om de invloed van de remaster op het muzikale resultaat Seed. Als ik Lou Reeds Transformer hoor in de remaster van Speakers Corner vind ik die een stuk minder dan mijn originele LP: ik mis het “vuige” karakter. Hoewel het mijn vak niet is, denk ik dat de ene remaster de andere niet is. 
Ik heb over de vergaande remasters van Wilma Fine van de catalogus van Mercurius Living Présence gelezen http://www.soundfountain.com/amb/mercury.html  Daar hebben ze de muziek die op originele driekanaals filmbanden stond in feite opnieuw opgebouwd met de originele apparatuur. Als referentie gebruikten ze originele platen naast het geheugen van mevrouw Fine die bij de originele opnamen betrokken was. Ik heb verder de originele LP’s natuurlijk niet gehoord, maar ik veronderstel wel dat bijvoorbeeld het laag beter is geworden en ruis is weggehaald. Op de afspeelapparatuur van die tijd vormde laag vaak een probleem. Wat je bij oude opnamen ook vaak hoort is Ping Pong stereo. Als dat beter in balans komt vind ik dat prima. Voor beperking van dynamiek e.d. zal ook wel een reden zijn. Als audiofiel hoeft dat voor mij niet. En ruis weghalen moet niet ten koste gaan van het muzikale signaal. Bij het maken van een remaster moeten er nog wel wat keuzes worden gemaakt.

PS het begrip remaster beperkt zich natuurlijk niet alleen op muziek. Maar  een ingekleurde zwart wit film hoeft voor mij natuurlijk niet 😀

Edited by carl

12 hours ago, Seed7 said:

Wel eens serieus met serieuze OTL's gespeeld?

Zelf niet gehad. Wel gehoord. Bij forumlid Ruud heb ik Aitos gehoord.  En Graaf met 16 einduizen per kant bij wim van kraanen. Atme-sphere ook.

Maar de Trans versterker van Menno is echt iets anders dan het otl concept. Je zou het echt moeten horen die Trans versterker. 

1 hour ago, audiofreak said:

Maar de Trans versterker van Menno is echt iets anders dan het otl concept. Je zou het echt moeten horen die Trans versterker. 

Ik neem aan dat de versterker gebaseerd is op de laatste papers van Menno waarin het gaat over het verlies aan kleine signalen in de uitgangstrafo?

Jou opmerking over micro en macro detail en dynamisch gedrag (bandbreedte 1Hz-350kHz) is precies waarom ik voor OTL heb gekozen en niet voor trafo's. Vandaar de vraag.

De kans om de Trans te beluisteren komt vast wel een keer. Ben benieuwd.

35 minutes ago, Seed7 said:

Ik neem aan dat de versterker gebaseerd is op de laatste papers van Menno waarin het gaat over het verlies aan kleine signalen in de uitgangstrafo?

Jou opmerking over micro en macro detail en dynamisch gedrag (bandbreedte 1Hz-350kHz) is precies waarom ik voor OTL heb gekozen en niet voor trafo's. Vandaar de vraag.

De kans om de Trans te beluisteren komt vast wel een keer. Ben benieuwd.

Oei, ik moet je dat antwoord schuldig blijven. Immers, ik ben geen techneut en kan dat niet uitleggen. Ik denk dat Tubejack dat wel kan of een Kappa7. Want op de AVMN clubavond is er wel iets over gezegd door Menno en a.d.h.v. luistervoorbeelden is dat verduidelijkt. Op zo'n avond waar het e.e.a. wordt verduidelijkt en op schoolse wijze dat wordt verteld is mij dan wel duidelijk en enigzins begrijpbaar, maar dan het zelf terug vertellen dan ga ik mank.
En Menno heeft natuurlijk niet alles verteld erover en hoe hij dat gedaan heeft. Hij zei wel dat hij op de volgende AES meeting zijn papers kenbaar zou maken.
Ik heb alleen onthouden dat het met de Tweede Harmonischen had te maken. En dat kon je echt goed horen en met name in de micro en macro dynamiek en detail. Dat vond ik juist zo verwonderlijk. De relatie naar een OTL ontwerp had ik (nog) niet gemaakt.

1 hour ago, Seed7 said:

Kortom geen idee dus wat men bij mastering zoal doet.

Kennelijk wel Seed want ook oude films en zelfs games worden geremasterd volgens Wiki.  En wat er verder staat is me  bekend. Michael Fremer schrijft er regelmatig over. Maar verder werk ik natuurlijk niet in een studio dus de dagelijkse gang van zaken is me niet bekend. Ik vind het trouwens wel leuk om verschillende remasters geluidsmatig met elkaar te vergelijken. Soms scheelt het aanzienlijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remaster_(media) 

Edited by carl

On 6/5/2020 at 1:58 PM, Tubejack said:

Mooi Carl.  

Ik ben aan het experimenteren met buizen in mijn nieuwe van der Veen versterker.  Eigenlijk te vroeg want de buizen die bijgeleverd worden moeten zeker 100uur inspelen.  Maar kon het niet laten 😇 bovendien ik heb zat gebruikte buizen liggen die niet meer ingespeeld hoeven te worden.

Wat opvalt is de goede kwaliteit van nieuwe buizen t.o.v. oudjes.

De bijgeleverde EH KT-88 zijn prima, laten veel details horen, soms een beetje té veel.  Zal een kwestie zijn van verder inspelen. De nieuwe TS-6550 zijn ook prima buizen. Ideaal als je set-up iets te dynamisch is. Beide erg betaalbaar.  KT-120 kan ook maar, heb ik ook liggen maar nog niet geprobeerd.  Ik hou het even bij deze 2 types dat scheelt ook een hoop warmte.  Vervelend hoor dat inspelen 🥱

Dat is zijn eigen Topic waard Jack. Heb je een nieuwe bouwkit Van der Veen? Interessant. Is het nog het originele ontwerp of heb je het al aangepast? 😉

1 hour ago, Ivan10 said:

Dat is zijn eigen Topic waard Jack. Heb je een nieuwe bouwkit Van der Veen? Interessant. Is het nog het originele ontwerp of heb je het al aangepast? 😉

Hoeft niet. Ja, origineel.

31 minutes ago, carl said:

Gelijk aanpassen dan doe je de “master” toch wel een beetje onrecht. 

Dat wordt zelfs aangemoedigd, lees de bouwhandleiding maar.  Zo te downloaden. Opensource, niets geheimzinnigs.  😉  

[....] If you have any comment or modification, please mail me directly at: info@mennovanderveen.nl. Give your email the clear title “SE10-comment-modification”. It might take some time before you get a reaction. I need time to study and test your remarks. [....]

Edited by Tubejack

21 hours ago, carl said:

Probeer eens “straight from the heart” Hans. Het is begin jaren 70 maar het klinkt toch wel erg lekker (op vinyl).

Staat nu op. Bij het eerste nummer staat alles in het midden Stem, bas, gitaar piano. Rechts komt af en toe een sax en links de backing vocals.

Bovendien zo plat als een dubbeltje. Dat kon begin 70 veel beter.

Bij het tweede nummer dito.

Bovendien soul... echt niet mijn muziek. Ik zet hem uit. Niet aan mij besteedt.

Prima Hans, mij spreekt de directheid van de muziek wel aan. Als je een keer op bezoek komt, proberen we de Vinyl versie toch even uit.

23 minutes ago, carl said:

Prima Hans, mij spreekt de directheid van de muziek wel aan. Als je een keer op bezoek komt, proberen we de Vinyl versie toch even uit.

Graag, ik heb de indruk dat de LP het wat romantischer maakt.

Direct is het zeker, je kunt dat ook "kaal" noemen. Geen galm of ruimte-informatie.

11 hours ago, carl said:

Bij mij gaat het natuurlijk in de eerste plaats om de invloed van de remaster op het muzikale resultaat Seed. Als ik Lou Reeds Transformer hoor in de remaster van Speakers Corner vind ik die een stuk minder dan mijn originele LP: ik mis het “vuige” karakter. Hoewel het mijn vak niet is, denk ik dat de ene remaster de andere niet is. 
Ik heb over de vergaande remasters van Wilma Fine van de catalogus van Mercurius Living Présence gelezen http://www.soundfountain.com/amb/mercury.html  Daar hebben ze de muziek die op originele driekanaals filmbanden stond in feite opnieuw opgebouwd met de originele apparatuur. Als referentie gebruikten ze originele platen naast het geheugen van mevrouw Fine die bij de originele opnamen betrokken was. Ik heb verder de originele LP’s natuurlijk niet gehoord, maar ik veronderstel wel dat bijvoorbeeld het laag beter is geworden en ruis is weggehaald. Op de afspeelapparatuur van die tijd vormde laag vaak een probleem. Wat je bij oude opnamen ook vaak hoort is Ping Pong stereo. Als dat beter in balans komt vind ik dat prima. Voor beperking van dynamiek e.d. zal ook wel een reden zijn. Als audiofiel hoeft dat voor mij niet. En ruis weghalen moet niet ten koste gaan van het muzikale signaal. Bij het maken van een remaster moeten er nog wel wat keuzes worden gemaakt.

PS het begrip remaster beperkt zich natuurlijk niet alleen op muziek. Maar  een ingekleurde zwart wit film hoeft voor mij natuurlijk niet 😀

Gaat bovenstaand verhaal niet over remixes ipv remastering?

Daar heb je een punt Toine. Het zal wel een beetje in elkaar overlopen in de praktijk.

Aanpassing tekst

Als ik Steve Hofmann onder reactie 6 mag geloven pas je met een remix de muziek performance aan. Met een remaster probeer je het geluid te veranderen/verbeteren. Dat verhaal van Wilma Fine van Mercury Living Présence is eigenlijk meer een rebuilt. 

https://forums.stevehoffman.tv/threads/re-can-someone-explain-to-me-in-laymans-terms-remix-vs-remaster.464402/

Edited by carl

6 hours ago, Seed7 said:

@carl Een filmpje om je enig idee te geven wat mixen en mastering is.

Inderdaad erg leuk, al kan je het misschien beter niet weten. Wat dat betreft net soep in blik waar je ook beter niet kan weten hoe het gemaakt is.

Nu heb je een klein beetje masteren gezien, dat niets met soepblikken te maken heeft. Voeg daar nu aan toe dat je een master maakt voor elke doelgroep en dat elke doelgroep andere middelen heeft. Mastering voor radio mag best wat dynamischer zijn, waarom? Omdat radio zelf comprimeert. Streaming doet dat echter niet, maar de doelgroep is gelijksoortig, dus voor streaming gebruik je wat meer compressie, zoals je in jet filmpje ziet. Masters voor streaming naar aaifoons en luisteraars die er als teletubbies uit zien met die malle stokjes in hun oren voldoen dus niet voor de high-ender. De mastering voor analoge radio wel. De mastering voor jaren 70 disco helemaal, want daar werd naar maximale dynamiek gestreefd. Ook naar maximale punch, waar dan weer gericht compressie voor gebruikt werd.

Het doel is een resultaat dat op het bedoelde medium niet dicht loop in het laag, "voice forward" is en iets aan de briljante kant. (en al jaren is er de trend naar hard, of luid).

Als je dus b.v. moppert over de mastering en streaming, dan gebruik je gewoon het verkeerde medium. Stop een paar van die dopjes in je oren en de wereld is weer OK.............

Dat het allemaal niets met soepblikken te maken heeft is omdat je in een volledig analoge audio keten altijd automatisch een zekere mate van compressie hebt. Uitsturing van de diverse versterkers, saturatie van de band etc. Als dat dan ook nog eens buizen keten is klinkt dat buitengewoon aangenaam, dat clipt gewoon prettig, "mellow".

Dat is een van de redenen waarom oude mono's zo 'goed' klinken, er was niet anders in die tijd  (plus een grotere microfoonafstand en meer goede ruimte om de speler(s)). Hier een mooie film over een van de allerbeste studios, veel heel erg goede ruimte om fenomenale opnamen te maken.

Transistor maakt het harder, digitaal heeft geen compressie. Van het laatste wordt je knetter gek als je dat in de volle dynamische omvang in je luisterhokje probeert weer te geven. Ga maar eens volledig los op een drumstel in een standaard huiskamer. De dynamische omvang van een LP is "precies goed".

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...