Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, carl said:

Ik heb veel klassiek op vinyl. Wat me vaak opvalt is, dat moderne opnamen erg foutloos zijn en dat daardoor de levendigheid verdwijnt. Het heeft ook te maken met uitvoerenden die wel erg perfectionistisch zijn. Ik vind dat niet “lekker” klinken. Foutjes maken onderdeel uit van het leven.

 

Ergens hier op het forum is daar al eerder iets over opgemerkt ivm concertuitvoeringen.

Op de CD worden alle foutjes weggepoetst en dat levert veel stress op bij bijv concertpianisten die als de dood zijn een foutje te maken omdat het publiek (althans een deel) bij wijze van spreken met de partituur in de hand zit om te "controleren" of er iets aan te merken valt. Er zijn best veel concertpianisten die flinke podiumvrees hebben vanwege die eis tot zogenaamde perfectie en er zijn nogal wat pianisten die concerten op het laatste moment afzeggen vanwege die podiumvrees (Maria Jão Pires bijv).

Het klopt dat die uitvoeringen op CD niet altijd tot het beste behoren vanwege die steriliteit.

 

Ik heb het een en ander gelezen van Bruce Haynes ('The Story of "A" - over A is zogenaamd 440 Hz, en 'The End of Early Music' over de veranderende plaats van de componist en de steeds dwingender navolging van de partituur) ooit hoboïst in het orkest van de 18e eeuw. Als er iemand ooit verstand heeft gehad van muziek en 'live' uitvoeringen dan is het wel Mozart en hoewel uitgerust met het perfecte oor en vaak samenwerkend met orkesten met naast beroeps- ook veel amateurmusici was hij niet bang voor een foutje. Menigmaal moest het orkest spelen met de nooit eerder geziene (delen van de) partituur waar de inkt nog nat van was en er onvermijdelijk dus het e.e.a. mis ging. Mozart kon daar niet wakker van liggen. Bij de première van Don Giovanni werd de ouvertüre op de lessenaars gelegd vers kan de kopiïsten en verklaarde Mozart (die zelf dirigeerde) "dat weliswaar er heel wat noten onder de tafel waren gevallen maar hij toch doltevreden was met de uitvoering).

Het verhaal van Bruce Haynes is zo'n beetje dat de componisten vanaf Beethoven ongeveer heilig zijn verklaard en de rol van de uitvoerende steeds minder beduidend is geworden, "Nur Mechaniker" zou Mozart gezegd hebben. Gelukkig is het wel iets minder zwart-wit maar die trend naar perfectie is geen goede ontwikkeling. Over dat perfectionisme en de bijbehorende stress op het concertpodium is ook vanuit de medische hoek trouwens al het een en ander geschreven.

Ik heb wel eens een avond meegemaakt met Alfred Brendel die na veel verklaringen van de directie op het toneel op het allerlaatste moment toch ging optreden met een gewonde vinger en bijbehorende pleister. Hij werkte het programma keurig af maar in de toegift kwam de opluchting dat het goed was gegaan werkelijk naar boven en het publiek op de banken. Een heerlijke avond.

 

(PS @Carl: 'erg foutloos' bestaat volgens mij niet)

 

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Een opname die iedere audiofiel kent, is Yuri Honing met Walking on the Moon. Een van de beste ooit gemaakte opnamen vind ik.

Met de audioclub zijn we enkele jaren geleden naar de opnamestudio geweest, waar deze is opgenomen. N.l. De Energy studio in Mariaheide. Een kleine studio, waar de eigenaar (Jos van den Broek) met hart en ziel met zijn product bezig is. Hij vertelde dat ook deze opname 7 keer door een compressor is geweest.  We mooie spullen daar, soms ook oude buizen apparatuur. Volgens Jos, niet omdat deze "beter" klinkt, maar om juist een bepaalde sound te creëren.


Toch klinkt die opname erg dynamisch ondanks/dankzij de compressie? Maar ja hoeveel dynamiek gaat er eigenlijk in een huiskamer eerder 45 dan 50 schat ik in. En een goede buizenversterker is zeker ook neutraal, maar klinkt toch anders.

 

Leuk verhaal Kraus, lijkt me minder leuk in een orkest te spelen tegenwoordig. En forumtaal is natuurlijk ook een beetje spreektaal.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Visueel ziet die SE-10 er ook prachtig uit wat mij betreft.

 

In die koker liggen dan 3 ringkern trafo's begrijp ik op elkaar, en hoeverre beinvloeden die elkaar dan? ligt die 230V trafo dan in het midden?

 

Door slim stapelen is de invloed nihil.  Dat kun je in de handleiding zien. Map 5 "Casing-4-2 placing transformers 1-5.jpg"

De 230volt ligt onder. Daarboven een extra stalen afscherming en daarboven de UTG's in tegen fase.🙋‍♂️  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Herman van Dungen stempelt ze zelf voor Prima Luna. Ik heb ongestempelde 😀

 

Ze komen gewoon uit Rusland Carl.  

Als er een andere stempel, of géén stempel van Tung Sol op staat, heb je waarschijnlijk te veel betaald. Of B-keus als ze goedkoper zijn.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tubejack said:

 

Ze komen gewoon uit Rusland Carl.  

Als er een andere stempel, of géén stempel van Tung Sol op staat, heb je waarschijnlijk te veel betaald. Of B-keus als ze goedkoper zijn.


Prima Luna heeft KT 120 buizen met hun eigen merk er op. Dat stempelen ze er zelf op. Dat hoeft niet te betekenen dat het een B keuze is. Hij heeft ze gewoon ongestempeld op voorraad gekocht voor zijn versterkers.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tubejack said:

 

Dat noemen ze: "rebranding" https://jacmusic.com/KT88/kt88.htm#rebranding.  

 

Yep, dat gebeurd ook veel met andere hifi apparatuur... Ik wilde hier een koffiemachine kopen uit China, blijkt dat er minimaal 5 bedrijven dezelfde machine aanbieden met alleen een andere naam erop. 

 

Wat betreft KT88, ik heb begin dit jaar nog een setje KR KT88 meegenomen naar Indonesia. Ik moet erbij zeggen, ze kosten wat, maar ze klinken ook bijzonder goed. 

Op dit moment is een van de mooiste buizenmakers in China het merk Linlai. Volslagen onbekend nog in het westen, maar deze chinezen weten echt wat ze maken.

Helaas hebben ze nog geen KT88, maar wie weet komt dat.

Edited by pjotr27
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, pjotr27 said:

Wat betreft KT88, ik heb begin dit jaar nog een setje KR KT88 meegenomen naar Indonesia. Ik moet erbij zeggen, ze kosten wat, maar ze klinken ook bijzonder goed. 

 

Hallo Pjotr27 mooi.  Bedankt voor de link naar Linlai.  Chinezen kunnen inderdaad mooie buizen maken. Je moet alleen hun manier van handelen respecteren en begrijpen. 🙋‍♂️

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tubejack said:

 

Hallo Pjotr27 mooi.  Bedankt voor de link naar Linlai.  Chinezen kunnen inderdaad mooie buizen maken. Je moet alleen hun manier van handelen respecteren en begrijpen. 🙋‍♂️

 

 

Ik moet erbij zeggen dat is ze erg goed vind ook qua aftersales, prijs is prima en ze versturen in prachtige doosjes. Het is dat ik niet meer in Nederland woon, anders zou ik ze zo gaan importeren en verkopen. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
2 hours ago, pjotr27 said:

 

Ik moet erbij zeggen dat is ze erg goed vind ook qua aftersales, prijs is prima en ze versturen in prachtige doosjes. Het is dat ik niet meer in Nederland woon, anders zou ik ze zo gaan importeren en verkopen. 

 

Kansloze business... Mijn compagnon in Zweden is distributeur van KR, die buizen zijn gewoon geen handel. De meesten vinden ze ''te duur''... Hier in NL distribueert Cor Dekker ze (Musical Reality), hetzelfde verhaal. Ik haal met mondjesmaat Emission Labs naar Nederland, puur omdat ik al mijn Trafomatics er mee uitrust, en ik ze gewoon mooier vind, losse verkoop is echter spielerei. Eigenlijk gewoon zonde van je tijd!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Arden said:

 

Kansloze business... Mijn compagnon in Zweden is distributeur van KR, die buizen zijn gewoon geen handel. De meesten vinden ze ''te duur''... Hier in NL distribueert Cor Dekker ze (Musical Reality), hetzelfde verhaal. Ik haal met mondjesmaat Emission Labs naar Nederland, puur omdat ik al mijn Trafomatics er mee uitrust, en ik ze gewoon mooier vind, losse verkoop is echter spielerei. Eigenlijk gewoon zonde van je tijd!

 

Nee geen KR, ik bedoel het merk Linlai. Niemand in Europa importeert het... Ze hebben diverse lijnen, en prijzen zeer aantrekkelijk 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pjotr27 said:

 

Nee geen KR, ik bedoel het merk Linlai. Niemand in Europa importeert het... Ze hebben diverse lijnen, en prijzen zeer aantrekkelijk 

Het is jammer dat er aan hun site geen webshop gekoppeld is. Had wel een paartje 845 of 300B buizen willen proberen 😉

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Buell said:

Het is jammer dat er aan hun site geen webshop gekoppeld is. Had wel een paartje 845 of 300B buizen willen proberen 😉


ik vraag even via een Nederlandse vriend die in China woont of hij een linkje weet...

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, pjotr27 said:


ik vraag even via een Nederlandse vriend die in China woont of hij een linkje weet...

 

Top, bedankt vast.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Een alternatief buizenmerk kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zal dat Emission Labs eens opzoeken.

 

Ik ken ze bijna vanaf het begin van hun bestaan zo rond 2002 door deze buizen http://www.triodedick.com/emission_labs_300bxls.htm waar ik zelf ook een versterker mee heb staan.

elabs_300Bxls_2.jpg

 

Mooi en kostbaar.  Wel tot 5 jaar garantie 👍

 

Hier een rondleiding door de fabriek  http://www.emissionlabs.com/html/tour/tour1.html

Deze buizen maken ze v.n.l. Triodes http://www.emissionlabs.com/html/products/products.html

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ivan10 said:

De oude kit van Van der Veen was erg bekend @Tubejack hoe zie jij dit nieuwe model: Een regelrechte upgrade of  meer als een ander geluid?

 

Het vorige model de: UL40-S2 was ruim 20 jaar leverbaar en heeft tijd gehad om verder te kunnen groeien van toen https://tubejack.nl/2014/05/20/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-van-der-veen-ul40-s2-deel-1/#more-743 tot  https://tubejack.nl/2018/03/13/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-van-der-veen-ul40-s2-laatste/

 

Zo' n zelfde route verwacht ik ook, met het nieuwste model de Trans SE-10.  Als ik hem 1:1 vergelijk met mijn huidige VdV MCML05 voorversterker en UL40-S2p eindversterker  is het een uitstekende versterker. De SE-10 heeft hoorbaar een betere demping factor dus een strakker laag en kent ongelofelijk hoge resolutie. De SE-10 is ontworpen met gewone betaalbare onderdelen. Als je zoiets kunt, kun je goed ontwerpen.  

 

Terwijl ik in mijn van de Veen voor en eind versterker inmiddels dure en exclusieve materialen heb zoals Audio Note en Jensen koper folie in olie condensatoren en zilver in de uitgangstrafo's etc. Dus samengevat: Mooi ontwerp. Erg leuk om zelf te bouwen. Er zijn diverse routes om de versterker aan de rest van je set aan te passen. Het simpelste is b.v. het vervangen van één buisje in de voortrap.  Je heb géén voorversterker meer nodig, dat is m.i. zelfs ongewenst. De ingang gevoeligheid is namelijk hoog. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Je VTL voorversterker b.v. die heb je niet meer nodig*. 🙋‍♂️          

 

Edit vergeet ik nog, net als passieve, of trafo geregelde voorversterkers etc. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...