carl Posted 11 juni 2020 Report Share Posted 11 juni 2020 (edited) Eigenlijk ben ik wel een beetje gefrustreerd. De Micro Seiki BL 51 heeft een goed lager en daar heb ik bij de koop erg op gelet. Helaas is de motor met name dan de IC erin behoorlijk luidruchtig. Beneden in de huiskamer hoorde ik hem al op twee meter afstand. Roger gaat zijn uiterste best doen, maar hij had zelf zo zijn bedenkingen. Dus als iemand het ei van Columbus heeft, horen we het graag. Het mooiste zou natuurlijk een nieuwe motor zijn. Wel jammer want ik wilde er een echt fraai element in zetten. Vanmiddag even bij iemand op bezoek geweest die een Linn LP 12 met Syrinx arm had staan. Erg mooie arm en hij zou wel op mijn TD 320 passen, maar zoveel geld heb ik daar niet voor over. En om eens even te herhalen: goede draaitafels die Thorensen. Edited 11 juni 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 juni 2020 Report Share Posted 11 juni 2020 1 hour ago, HansP said: Hij maakt er dubbel werk van, van de computer met een netwerkkabel naar de RPI En die computer heet "herrieserver"..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 juni 2020 Report Share Posted 11 juni 2020 1 hour ago, carl said: Eigenlijk ben ik wel een beetje gefrustreerd. De Micro Seiki BL 51 heeft een goed lager en daar heb ik bij de koop erg op gelet. Helaas is de motor met name dan de IC erin behoorlijk luidruchtig. Beneden in de huiskamer hoorde ik hem al op twee meter afstand. Roger gaat zijn uiterste best doen, maar hij had zelf zo zijn bedenkingen. Dus als iemand het ei van Columbus heeft, horen we het graag. Het mooiste zou natuurlijk een nieuwe motor zijn. Wel jammer want ik wilde er een echt fraai element in zetten. Het goede nieuws lijkt te zijn, dat Armand van Ommeren de 34/306 een belangrijke onderhoudsbeurt heeft gegeven - het verschil is zeer hoorbaar. Klinkt net wat zuiverder en strakker. Ik veronderstel dat die 17 nieuwe elco’s van de voorversterker en 4 van de eindversterker ook nog wel moeten inspelen. Volgens Armand van Ommeren zit de verbetering in de voorversterker. Hij doet nu ook mijn Quad 303. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 juni 2020 Report Share Posted 11 juni 2020 1 hour ago, carl said: Eigenlijk ben ik wel een beetje gefrustreerd. De Micro Seiki BL 51 heeft een goed lager en daar heb ik bij de koop erg op gelet. Helaas is de motor met name dan de IC erin behoorlijk luidruchtig. Beneden in de huiskamer hoorde ik hem al op twee meter afstand. Roger gaat zijn uiterste best doen, maar hij had zelf zo zijn bedenkingen. Dus als iemand het ei van Columbus heeft, horen we het graag. Het mooiste zou natuurlijk een nieuwe motor zijn. Wel jammer want ik wilde er een echt fraai element in zetten. Vanmiddag even bij iemand op bezoek geweest die een Linn LP 12 met Syrinx arm had staan. Erg mooie arm en hij zou wel op mijn TD 320 passen, maar zoveel geld heb ik daar niet voor over. En om eens even te herhalen: goede draaitafels die Thorensen. Een goed lager en dan toch luidruchtig dat is raar. Zo'n BL 51 is snaar aangedreven toch? Ik denk dan aan de lagers een halve slag te draaien...Of door een Horlogemaker nieuwe lagertjes te laten draaien, nieuw asje eventueel....Leg maar eens aan Roger voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 juni 2020 Report Share Posted 11 juni 2020 (edited) Roger moet het zelf maar even uitleggen, maar het gaat om meer dan alleen de motor. Edited 11 juni 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 11 hours ago, carl said: En om eens even te herhalen: goede draaitafels die Thorensen. Het zijn mooie draaitafels, maar is het ook niet een beetje nostalgie? Mijn nieuwe Technics SL-1210GR vind ik beter en praktischer dan mijn oude Thorens TD-2001. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Thorens is zeer degelijk gebouwd Jack en zit zo in elkaar dat ze nagenoeg altijd te repareren zijn. Dat maakt dat ze goed in stand te houden zijn. Thorens probeerde met de 2001 een betere draaitafel te bouwen dan de 320. De vraag is of ze daarin geslaagd zijn: het goedkopere materiaal waarvan de 320 is gebouwd klinkt kennelijk beter. Hetzelfde geldt voor de arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 39 minutes ago, carl said: Thorens is zeer degelijk gebouwd Jack en zit zo in elkaar dat ze nagenoeg altijd te repareren zijn. Dat maakt dat ze goed in stand te houden zijn. Thorens probeerde met de 2001 een betere draaitafel te bouwen dan de 320. De vraag is of ze daarin geslaagd zijn: het goedkopere materiaal waarvan de 320 is gebouwd klinkt kennelijk beter. Hetzelfde geldt voor de arm. Of een TD-320 beter is dan de TD-2001?. Denk het niet, Jouw TD-320 praktischer? vast wel. Het is de voorloper van de veel duurdere Phonosophie No. 3. Ik vind zo'n moderne SL-1210GR beter. Ik kan de verschillen laten horen. Beide hebben een DL-103 en halen 100 µM "plug and play" Ik vind zo' n TD-2001 er wel heel mooi uitzien, doe hem ook niet meer weg, had ik bijna gedaan "beetje dom" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 13 hours ago, Roots said: Een goed lager en dan toch luidruchtig dat is raar. Als het motortje niet netjes aangestuurd wordt gaat het jutteren en rammelen ("servo buzzing"). Bij mijn NA had het motortje op een of andere manier schade opgelopen, gevolg een irritant en regelmatig tikje. Nieuw motortje (gelukkig geen servo), klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Voordat ik de TD 320 heb gekocht, heb ik veel daarover gelezen Jack en mijn verhaal stond zo’n beetje in de Engelse bladen. Ik ken Dr. Thorens die hier vlak in de buurt woont. Eigenlijk komt hij met een vergelijkbaar verhaal. Hij heeft zelf een Verdier (met een probleem). Hij zegt dat die in sommige aspecten meer doet dan Thorensen , maar dat deze zich wel weer goed handhaven. Hij vindt de 320 wel een van de beste van Thorens. Maar goed ook hij heeft de waarheid niet in pacht. Zo geloof ik weer in de wet van Henk namelijk dat een duurder element zich meestal wel terugverdient. Kennelijk kan je die motor of beter de IC van de BL 51 niet vervangen. Wel jammer want ik had er leuke plannen mee. Ik wilde een Musicmaker element op de arm vanwege de hoge compliantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 12 juni 2020 Author Report Share Posted 12 juni 2020 Jammer Carl. Dat word dan een andere motor maar die liggen niet voor het oprapen. Al eens aan Jaap Pees gedacht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 1 hour ago, carl said: Voordat ik de TD 320 heb gekocht, heb ik veel daarover gelezen Jack Had eerst een TD-147 Jublilee en die ingeruild voor deze TD-2001. Vooraf niets over gelezen, gewoon gekocht omdat die volgens Ronald van Eijk beter was. Vervelend det het IC van de BL51 defect is. Ik heb even gekeken of ik de service manual ergens kan downloadenmaar https://www.vinylengine.com. is momenteel uit de lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Kwestie van zoeken Jack. Ik ben naïef en denk dan gewoon een kwestie van een nieuwe motor. Niet dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Dit is alvast een interessant draadje om eens te lezen: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=18&t=5793&sid=17c8438cdd955ea95da924c04bb3e62f Later ga ik nog eens verder zoeken...Ik kan het niet uitstaan dat dat probleem niet op te lossen is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 1 hour ago, carl said: Kwestie van zoeken Jack. Ik ben naïef en denk dan gewoon een kwestie van een nieuwe motor. Niet dus Ik hoop dat Sodejuu het voor je kan oplossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Mijn audiofiele dag. Aan mijn nieuwe versterker te meten. Verder een meer nauwkeuriger meetopstelling te maken Ik had mooie Telefunken buisjes gekocht, maar de bijgeleverde ECF802 van Valvo blijken minstens zo goed. Daarnaast met allerlei dingen bezig die niet zoveel met audio te maken hebben zoals glasvezel promoten en een kleinkind over de grond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 (edited) 2 hours ago, carl said: Ik ben naïef en denk dan gewoon een kwestie van een nieuwe motor. Heb je de gelijkloop al eens beoordeeld? Stobo en streepjes plaat? Stel dat het niet lukt, moet het origineel worden? Een Linn of NA motortje kan zo aan het net. Je moet dan wel een pully voor het motortje op maat laten draaien. Als je het strakker wilt eventueel zo'n Naim voeding na (laten) maken. Is niet meer dan een hele dikke 1:1 trafo. Edited 12 juni 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Ik zal Roger morgen nog eens vragen. De snaar zit wel aan de buitenkant van het plateau. Moet een langzaam draaiende motor zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 (edited) 22 minutes ago, carl said: Ik zal Roger morgen nog eens vragen. De snaar zit wel aan de buitenkant van het plateau. Moet een langzaam draaiende motor zijn. Je bedoeld een sneller draaiende motor. Dat is ook op te vangen door een grotere poeli. Edited 12 juni 2020 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Lees heel die link nou eens door die ik gaf Er worden zelfs draaitafels genoemd die dat Matsushita motortje ook gebruiken, en daarmee ook een servoregeling...Het is werkelijk een printplaatje van niks, 8 pins IC'tje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Gisteravond na maanden weer luisterbezoek gehad. Wél op afstand, maar toch. Weer erg gezellig. En ook geleerd, dat zelfs hetzelfde album in verschillende uitvoeringen op Qobuz heel verschillend kan klinken. De bezoeker merkte op dat deze verschillen hier toch wel erg goed te horen waren. Een nummer van Jethro Tull, staat op CD kwaliteit en High res op Qobuz. Hetzelfde nummer staat ook op mijn NAS in CD en High res. In eerste instantie leek de HR versie op de NAS te "winnen". Toen we de HR versie op Qobuz hadden gevonden bleek dat toch niet zo te zijn. Exact gelijk. De CD versie was op beide ook vergelijkbaar minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 In alle eerlijkheid begrijp ik niet dat de eigenaar van zo’n plaat niet de regie heeft over de verschillende remasters. Het is toch niet in het belang van de artiest om zo’n plaat in verschillende versies uit te brengen. Verder nog even Cock aan de telefoon gehad over de BL 51. Aan de ene kant Cock aan de telefoon en aan de andere kant mijn vrouw die vond dat ik moest komen eten. Wie Cock kent, kan zich het dilemma wel voorstellen Maar weer wat meegekregen en ik ga nog even die link boven lezen en morgen maar even contact met Roger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 3 minutes ago, carl said: In alle eerlijkheid begrijp ik niet dat de eigenaar van zo’n plaat niet de regie heeft over de verschillende remasters. Het is toch niet in het belang van de artiest om zo’n plaat in verschillende versies uit te brengen. Het zijn niet echt remasters. De plaat (String Quartets 2017) is zeer waarschijnlijk digitaal 24/96 opgenomen. Om de HR versie voor meer geld te kunnen verkopen is de CD wat platter en slechter van klank gemaakt..... . . . Denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Ik kom zelf uit een nogal kapitalistische familie, maar ik heb hier toch echt moeite mee. Je moet voor de consument een zo’n goed mogelijk product proberen te leveren. Sterker nog, je bent het jegens de artiest ook verplicht. Maar ja bekend is dat bij de introductie van de CD, LP’s minder van kwaliteit werden geleverd. Dus deze praktijken zijn niet nieuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juni 2020 Report Share Posted 13 juni 2020 De Quad 306 is ermee opgehouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts