Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

In de linker luidspreker zat er eentje niet in en de 306 sprong in de protectie. Laat ik mijn vrouw maar de schuld geven.

Roger lijkt de motor van de BL 51 nagenoeg stil te hebben gekregen. De motor krijgt nu een duurtest. 

Edited by carl

Gisteren lag onverwacht en niet besteld een cd op de mat. Verrassing! De cd was van het Orgelpark in Amsterdam, waar ik wel eens geweest ben. Het Orgelpark is nu niet open, u weet wel waarom.

De cd bevat (uiteraard) orgelmuziek van diverse componisten, maar er staat ook een koor op, en er werken wat solisten aan mee.

Lang geleden dat ik cd's kocht, en ik was bijna vergeten wat ik er mee moest. Nou ja, in de Olive en rippen maar, dat weet ik nog wel. Maar daarna, netjes beschrijven en indelen, en dan gelijk maar weer backuppen. Dat laatste vooral omdat ik zo zat te schutteren bij het editten, met een dikke tien jaar ervaring, ergens in het vergeetboek. Gelukkig heb ik de backup-procedure gedocumenteerd, maar wáár herinnerde ik me met moeite. De Engelsen zeggen: if you don't use it, you loose it.

Het was sowieso backup-tijd, want mijn raspjes, de een na de ander, begonnen raar te doen. Ineens geen eigen radiostations meer, bijvoorbeeld. Toevoegen is niet zo moeilijk, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Had ik dan niet ergens een backup? Het korte antwoord: nee. Vergeten, niet aan gedacht, te veel vertrouwen. LibreElec dat er op staat, kent overigens wel degelijk backup- en restore-diensten, maar daar had ik nooit iets mee gedaan. Nu wel, maar: te laat.

Afgelopen dagen volop geklungeld: nieuwe olie en snaar, draaitafel gepoetst en kabels schoongemaakt.  En de luisterkamer wordt ondertussen opgeruimd.  Daarnaast beneden de 34/306 geherinstalleerd. Binnenkort is ook de 303 weer gerepareerd. Ga toch nog eens de 306 vergelijken met de 303. Altijd de idee gehad dat die laatste (het oudere model) beter klonk.

Eigenlijk zoek ik een projectje 😀 

Edited by carl

4 hours ago, mumsoft said:

Gisteren lag onverwacht en niet besteld een cd op de mat. Verrassing! De cd was van het Orgelpark in Amsterdam, waar ik wel eens geweest ben. Het Orgelpark is nu niet open, u weet wel waarom.

De cd bevat (uiteraard) orgelmuziek van diverse componisten, maar er staat ook een koor op, en er werken wat solisten aan mee.

Leuke verrassing! ...Van Berret right? Mooie opnamen...Heel mooi hoe hij de ruimte weet te "vangen. 🙂

Erg mooi Peter.

Vandaag een erg mooie aardedraad gesoldeerd. Ik heb daar twee draadjes van een Kimber 4 TC LS kabel voor gebruikt.  Die meter die ik had liggen gebruik ik toch nergens voor.

Niet audiofiel, maar mijn vrouw is op de computer uitgenodigd voor een beleggingsconferentie inclusief bierproeferij. Ik luister mee terwijl ik aan de trappist blond zit. Bij de overheid spraken we 10 jaar geleden al de hele dag over duurzaam - in de beleggingswereld is dat kennelijk nu het toverwoord (grotendeels bestaande ontwikkelingen). Zelf zit ik meer in de duurzame buizenversterker.

Edited by carl

Inmiddels zit ik aan een Paix Dieu. Gelijk maar voor een miljoen, aandelen in Hema gekocht 💀 Morgen zet ik mijn huis te koop om de verliezen te dekken.

Edited by carl

Net een erg leuk verhaal over een Stichting bij jou in de buurt die meer dan 200 man/vrouw aan sociale tandartsen (voor bejaarden, gehandicapten e.d.) in dienst heeft en de consequenties van de Corona. Normaal zouden ze failliet zijn gegaan, maar kennelijk is dat redelijk goed opgevangen - groot verschil met de US, we doen het hier nog niet zo slecht - wel of topic. Ik ga nu over op een Gouden Carolus ( Whiskey infused). Vanavond niet veel audiofiels meer - kost me mijn element. Is me een keer gebeurd.

Edited by carl

19 minutes ago, carl said:

Net een erg leuk verhaal over een Stichting bij jou in de buurt die meer dan 200 man/vrouw aan sociale tandartsen (voor bejaarden, gehandicapten e.d.) in dienst heeft en de consequenties van de Corona. Normaal zouden ze failliet zijn gegaan, maar kennelijk is dat redelijk goed opgevangen - groot verschil met de US, we doen het hier nog niet zo slecht - wel of topic. Ik ga nu over op een Gouden Carolus ( Whiskey infused). Vanavond niet veel audiofiels meer - kost me mijn element. Is me een keer gebeurd.

:D :D :D

Inmiddels verwijt mijn vrouw me, dat ik een groter glas heb dan zij 😀 We hebben nooit Belgische bieren in huis, maar ik drink ze graag in het café. Dat betekent dat we al lang geen Belgisch bier gedronken hebben. Eigenlijk was het best wel leuk deze digitale bijeenkomst. maar van beleggen heb ik weinig geleerd.  

Edited by carl

Kijk, nog een reden waarom in geen vinyl meer draai....

Gouden Carolus Whisky infused is goed te doen, erg zacht (persoonlijk prefereer ik de Classic of de Cuvee van de Keizer blauw)

15 hours ago, René N. said:

:D :D :D

Het was een Denon 304 op mijn toenmalige Linn Axis, Rene.  Ik heb wel een beetje spijt dat ik hem toen heb weggedaan die Axis. Klonk zeker goed. 

Inmiddels heb ik van draaitafel gewisseld met mijn zoon. Hij mijn TD 160 en ik zijn TD 150. Ik zal Roger ook vragen het element een keer in te stellen: de perfectie ten top 😀

Die TD 150 met die primitieve TP 13 A arm erop, klinkt eigenlijk best goed. Zo’n MM element (AT 95 E) heeft bovendien iets stoers ook. Ik heb nu Stevie Ray Vaughn opstaan en dat is eigenlijk best indrukwekkend. Daarvoor een wat oudere plaat van Sweet Smoke.

Toch denk ik dat er met een net iets preciezere  instelling van het element en met name de VTA er meer uit te halen is.  Het goede geluid zal trouwens zeker ook aan de modificatie van de voorversterker liggen door Armand van Ommeren. Ik vraag me af of hij nog iets aan het phonodeel heeft gedaan. Volgende keer even vragen.

Edited by carl

Mijn audiofiele dagen bestaan er op het moment uit  in JRiver alle files te checken op de waarde van hun dynamic range. Is die 11 of lager dan check ik het in de dynamic range database en in mijn verzameling op CD en/of LP en vervang eventueel de file geript van CD of van LP door de beste in mijn bezit.

Van J J Cale heb ik een kleine 450 files en inmiddels zo'n 50 files vervangen. Bijna altijd wordt de file van een geripte CD vervangen door de file van een geripte LP. Het meest spectaculair was de vervanging van zijn LP 'Grasshopper' waar de indertijd geripte CD een gemiddelde dynamic range had van 9 en een minimum van 7, een maximum van 11 (deze CD staat niet in de database) De LP, (die ook stukken beter klinkt) heeft een gemiddelde DR van 15, een minimum van 13 en een max van 17. Gelukkig stond deze LP gewoon in de kast. Uit gemakzucht heb ik meestal de Cd geript en staat die in JRiver.

http://dr.loudness-war.info/album/list/year?artist=j.j.+cale

Dat de CD wijkt voor de LP zegt m.i. niets over de superioriteit van vinyl maar berust vrijwel altijd op het jaar waarin het is uitgebracht. Ik heb vaak de originele, oude LP en later ooit de CD op de kop getikt. Er zijn ook zat CD's die dezelfde (goede) waarden hebben als de LP.  Wel trek ik de conclusie dat het risico op een verprutste CD aanzienlijk groter is dan een verknalde LP.

Een totaal verpeste LP is trouwens de samen met Eric Clapton uitgebrachte LP 'The Road to Escondido'. Prima muziek, verpest in de mixing room. De LP is een lawaaibaal. De slechte cijfers zijn goed hoorbaar.

Op de bijgevoegde lijst is te zien dat wat betreft de loudness war, deze wat betreft J J Cale op zijn diepte/hoogtepunt was in de jaren rond 2010. Dat gaat vermoed ik in zijn algemeenheid wel op.

Het is veel werk maar loont absoluut de moeite.

Je moet bij geript vinyl wel opletten, dat JR de krassen en stof niet voor DR gaat aanzien.

Vaak zijn nieuwere CD's rampzalig qua Dynamic Range. Remasters zijn bijna altijd slechter dan de originele.  Het is toch belachelijk, dat er een mogelijke dynamiek van 105 dB is, en er maar 20 van wordt gebruikt? En daar dan een Dynamic Range van 3 of 4 dB bij.

25 minutes ago, Hans van Liempd said:

Je moet bij geript vinyl wel opletten, dat JR de krassen en stof niet voor DR gaat aanzien.

Uiteraard. Tikken die op de LP staan haal ik er heel effectief uit met CoolEdit en ruis in de aanloopgroef of tussen de tracks verwijder ik alvorens het in JRiver verdwijnt. Ik check trouwens ook, indien mogelijk, het resultaat wat ik verkregen heb met de database en dat klopt tot nu toe altijd.

Voor liefhebbers van J J Cale kan ik trouwens de verzamel CD "Strumming on the Porch,,,, a Beer in Reach" van harte aanbevelen. 23 tracks waarvan 1x DR 12, 1x DR 18 en de andere tracks allemaal 14, 15, 16, 17. Zo hoort het.

Edited by Kraus vonBentinck
aanvulling/typo

Ik bekijk de Dynamic Range altijd met een appje. En gemiddeld zit ik bij LP  altijd erg hoog. En als ik dan eens een oude klassieke LP opzet schrik ik bijna. Maar goed het is maar een appje op de I pad.

3 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Voor liefhebbers van J J Cale kan ik trouwens de verzamel CD "Strumming on the Porch,,,, a Beer in Reach" van harte aanbevelen. 23 tracks waarvan 1x DR 12, 1x DR 18 en de andere tracks allemaal 14, 15, 16, 17. Zo hoort het.

Helaas, niet op Qobuz. Wel tientallen andere albums, maar deze niet.

1 hour ago, carl said:

Ik bekijk de Dynamic Range altijd met een appje. En gemiddeld zit ik bij LP  altijd erg hoog. En als ik dan eens een oude klassieke LP opzet schrik ik bijna. Maar goed het is maar een appje op de I pad.

Hoe heet dat app-je?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...