Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

Sound Meter Hans. Misschien klopt hij in absolute zin niet helemaal, maar in relatieve zin dus wel. Ik gebruik hem soms ook voor gelijktrekken van niveaus, iets is beter dan niets

Edited by carl

23 minutes ago, carl said:

Sound Meter Hans. Misschien klopt hij in absolute zin niet helemaal, maar in relatieve zin dus wel. 

Volgens mij is dat een decibelmeter. Hoe wil je daar de dynamic range mee meten?

What is DR?

The DR algorithm, related to PLR (Peak–to–Loudness Ratio) or “crest factor,” specifically measures the dynamic density or lack of dynamics caused by overly aggressive dynamic compression and limiting. Although the companion DRMeter MkII provides a manual measurement of the "official" integrated DR or DRi, only DROffline and DROffline MkII can generate official values automatically and in the background.

Het is dus wat anders dan het verschil tussen de luidste en zachtste pasages.

Het is het verschil tussen het RMS signaal (het gemiddelde van alle golven) en de pieken.

Edited by Hans van Liempd

4 minutes ago, carl said:

Een algoritme kan ik niet tegen op Hans. Weer wat geleerd.

Ik had de tekst nog wat begrjpelijker gemaakt. (hoop ik).

De Dynamic range zoals hier bedoeld is het verschil tussen het RMS signaal (het gemiddelde signaal) en de pieken.

3 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

dit zijn de dr waarden bij mij van vinyl

track 1- 15; 2-16;3-13;4-13;5-14;6-13'7-13;8-14;9-15;10-17;11-16;12-14;13-15-14-12

Ook mooie waarden. Op CD zijn de waardes in jouw lijstje af te lezen. 15 13 en 17 dB. (gem, min, max). Dat komt dus behoorlijk overeen.

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

De Dynamic range zoals hier bedoeld is het verschil tussen het RMS signaal (het gemiddelde signaal) en de pieken.

Op die dB meter staat toch het gemiddelde en de pieken. Grote uitslagen betekenen dan toch hoog dynamisch?  

Je kunt daar goed aan zien dat er grote verschillen zijn tussen de ene en de andere CD; eigenlijk zou dat verplicht op het doosje moeten staan. Net zoals bijv op voedsel.

Bij de Cale Albums met Clapton is de DR waarde bedroevend. Kennelijk wordt een grote ster als Clapton toch meer gemixt om vooral op de radio niet te zacht te klinken en het gevaar te lopen  ondergesneeuwd te worden tussen de andere pop.

@Duck-Twacy. Die CD zal ik eens opzoeken op Tidal. Is mij onbekend maar dat zijn hele mooie waarden. Daar komt de dynamiekliefhebber wel mee aan zijn trekken.

Overigens gaat naar mijn idee de hele ellende wel voorbij aan klassiek. Daar is meestal niks mee.

2 minutes ago, carl said:

Op die dB meter staat toch het gemiddelde en de pieken. Grote uitslagen betekenen dan toch hoog dynamisch?  

Jee. Ja omdat het in principe wel klopt, Nee, omdat het niet volgens dat algoritme gemeten wordt. Bovendien meet jouw meter niet tegelijk de piek en gemiddelde waarden.

Dat van die algoritme begrijp ik hoewel mijn vooropleiding HBS A was Hans. De vader van die mooie nieuwslezeres  Magee zat bij mij in de klas 😀 

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

@Duck-Twacy. Die CD zal ik eens opzoeken op Tidal. Is mij onbekend maar dat zijn hele mooie waarden. Daar komt de dynamiekliefhebber wel mee aan zijn trekken.

Overigens gaat naar mijn idee de hele ellende wel voorbij aan klassiek. Daar is meestal niks mee.

Persoonlijk vind ik Breakfast in the Field iets toegankelijker

Het leukste dat ik de afgelopen dagen heb gehoord.  Of ik advies kan geven voor een nieuw setje buizen. De oude hebben het 14 jaar volgehouden" en nieuwe van hetzelfde merk zijn nogal "duur" (kosten per 4 €220) 🤭 14:220= €16 per jaar aan buizen.  Hollanders .... whoehaahahahaha 🤣 Ik doe hooguit 3...4 jaar met een setje 🙋‍♂️

• Members

Hier vond gisteren de audiofiele dag weer even in de vintage/hobby hoek plaats. Omdat de 802-en er nog staan (801-en zijn voorlopig nog niet klaar), en de Forte eindversterker gisteren een bias-check en instelling achter de rug had (gemeten levert die versterker dus ''gewoon'' 250 Watt ipv de gespecificeerde 200 Watt per kant), was dit een mooie gelegenheid om eens te zien wat die 802-en nou echt kunnen. Nou, dat valt echt niet tegen! Grappig detail overigens, die series 80 modellen zijn de enige serie waar bij in de specificaties staat vermeld bij belastbaarheid: Minimum: 50 Watt, Maximum: no upper limit...

802-series-80.jpg

...Godskolere, wat kunnen die dingen hard! En dat zonder raar te gaan doen. Soms blijft die ouwe meuk echt reuze leuk! En of het audiofiel was? Na een half uurtje volgassen werd het dat zeker. Reuze benieuwd wat de 801-en uiteindelijk gaan doen!

12 hours ago, Hans van Liempd said:

In order to determine the official DR value, a song or entire
album (16 bit, 44.1 kHz wave format) is scanned. A histogram
(loudness distribution diagram) is created with a resolution of
0.01 dB. The RMS – an established loudness measurement
standard – is determined by gathering approximately 10,000
pieces of loudness information within a time span of 3 seconds
(dB/RMS). From this result, only the loudest 20% is used for
determining the average loudness of the loud passages.
At the same time, the loudest peak is determined.
The DR Value is the difference between the peak and the top 20
average RMS measurements (top 20 RMS minus Peak = DR).
The top 20 RMS value is not displayed separately. It can be
easily calculated in the head by adding the displayed stereo
(plus decimal place) DYNAMIC RANGE value with the peak
headroom.

Dit beschrijft het oude algoritme van de oude applicatie van http://dr.loudness-war.info/

In de documentatie van het programma staat meer, maar maakt het niet echt inzichtelijker. Ik heb er nooit een broncode bij kunnen vinden, dus hoe het exact geimplementeerd is is niet bekend. De nieuw versie van de software (betaal) is helemaal gesloten.

Het is dus geen standaard die gevolgd wordt.

Het gaat niet over absolute dynamiek, maar over het verschil tussen het gemiddelde van de top 20% maxima en het absolute maximum.

1 hour ago, Seed7 said:

Dit beschrijft het oude algoritme van de oude applicatie van http://dr.loudness-war.in

Het gaat niet over absolute dynamiek, maar over het verschil tussen het gemiddelde van de top 20% maxima en het absolute maximum.

Het is gewoon maar een methode. En welke methode je ook kiest het resultaat komt helaas op het zelfde neer: te weinig dynamiek in veel muziek.

Just now, carl said:

Het is gewoon maar een methode. En welke methode je ook kiest het resultaat komt helaas op het zelfde neer: te weinig dynamiek in veel muziek.

14 27 31 11 8 24 3 12

?

Wat is het, waar vergelijk je het mee, wat betekend het, wat is de referentie, de methode?

Waarom kijk je ueberhaupt naar een getalletje als het 'betekenisloos' is voor je?

Hoeveel is "te" en hoeveel  is "veel"?

De EBU gebruikt kennelijk een andere definitie voor Dynamic Range Seed. Zelf gaat het me primair om het hoorbare resultaat. Dan is die site van loudness war wel handig. Maar als ik muziek leuk vind koop ik hem als muziekliefhebber toch wel: veel dynamic range of niet. Zoals zoveel is het allemaal relatief. 

Edited by carl

• Members
1 hour ago, carl said:

Laat dat nu ook voor veel sets zo zijn... Dynamisch zo slap als een vaatdoek!

In vergelijking met jouw Blumenhofers is dat natuurlijk al vlug zo Marco. Waar zou dat aan kunnen liggen?  In principe zou een versterker die dynamiek wel moeten kunnen leveren.  Ik draai op zolder louter LP en daar mis ik niet veel dynamiek. En als ik beneden LP speel eigenlijk ook niet 😀 

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...