Groovy Posted 24 juni 2020 Author Report Share Posted 24 juni 2020 Altijd leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 juni 2020 Report Share Posted 24 juni 2020 1 hour ago, René N. said: En ja, misschien moet ik nóg wat meer gaan dempen. Vroeger was mijn kamer een beetje een galmbak, nadat de hoogpolige wollen vloerbedekking eruit was. Tegenwoordig is er met Akotherm platen best een behoorlijke akoestische vooruitgang geboekt, maar wellicht is er nog meer nodig. Eigenlijk vind ik van wel dus De grap is dat je over het algemeen niet meer dempend oppervlak nodig hebt, maar meer diepte. Dus dikkere pakketten met het zelfde 'aangestraalde' oppervlak. Dikkere pakketten geeft relatief meer absorptie in het laag terwijl die in het hoog vrijwel gelijk blijft. 100% is immers 100%. In de hoeken van de ruimte die platen van vloer tot plafond stapelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 juni 2020 Report Share Posted 24 juni 2020 Ik heb ruime ervaring in drie ruimten en eigenlijk nooit behoefte gehad aan zoveel demping. Demping kan tot gevolg hebben dat de levendigheid verdwijnt. In ruimte 2 had ik wel enige problemen met het laag en dat loste zich op door boeken en strips in een inbouwkast te zetten en een bepaalde plaat niet meer te draaien. Dat was dan ook een volstrekt foute opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 8 hours ago, carl said: Ik heb ruime ervaring in drie ruimten en eigenlijk nooit behoefte gehad aan zoveel demping. Demping kan tot gevolg hebben dat de levendigheid verdwijnt Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, je hebt nooit in een echt goede ruimte geluisterd. Al ben je zelf van mening dat dat wel zo is. Da's dus wat ik bedoel, die angst dat er iets verdwijnt. Maar weet je, da's de bedoeling van akoestische absorptie. Er is een simpele test, die ook lang niet alles zeggend is. Zet alle knoppen op 11. Echt knoert hard. Als je dan gek wordt van de herrie, dingen in elkaar over gaan lopen etc. is het niet op orde. De ruimte kan niet voldoende energie afvoeren. Dat je dat bij een laag volume niet echt hoort wil niet zeggen dat het dus wel ok is. Levendigheid gaat door demping niet verloren als je ook voldoende reflecterend oppervlak hebt. Dat is er een waar je het steeds mis ziet gaan. Het bovengenoemde wollen kleed. Het absorbeert alleen maar hoog en heeft een groot oppervlak. Gevolg is dat je de balans scheef trekt want in het hoog heb je niet veel demping nodig, je hebt nu dus een nog groter overschot in het mid-laag. Haal je dat kleed weg. Plaats in de hoeken van de ruimte van vloer tot plafond driehoeken van een goed absorberend materiaal. Je absorbeert nu veel mid-laag en nog steeds een deel hoog, maar minder hoog omdat het oppervlak van die dingen in de hoek kleiner is dan die van het kleed. Nu kun je voor de absorber ook nog latjes plaatsen om meer hoog te reflecteren. Gewoon als voorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 (edited) Mijn luisterruimte is niet helemaal doorsnee Seed. Een zolder met aan alle kanten schuine wanden. Tussen de balken zit 6 cm steenwol en ter afwerking een dubbele laag geluidswerende stukplaten. Daarbij twee absorbtiepanelen van Twaron en stategisch wat akotherm op de wanden. Verder wollen kleed en stoffen fauteuil en bedekking van ramen. Ik weet verder niet wat de kratten met LP’s doen, maar die zullen ook enige demping als gevolg hebben. Hetzelfde geldt voor de vele jaargangen stripbladen in lage kasten in het knieschot. Verder speel ik vaak stevig en de ruimte geeft dan geen krimp. Het belangrijkste van de ruimte is, dat je er vele uren achter elkaar met plezier kan luisteren. De verstaanbaarheid van stemmen is verder ook zeer goed. Bovendien is het een zeer gezellige ruimte wat positief is voor de muziekbeleving. Als het minder warm is zal ik toch nog wel eens wat extra demping uitproberen. In die zin altijd geprobeerd de adviezen van bezoekers over te nemen. Veel aan Hans en Jerry gehad en niet te vergeten de Twaron absorbtiepanelen van Leo. Edited 25 juni 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 4 hours ago, Seed7 said: Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, je hebt nooit in een echt goede ruimte geluisterd. Al ben je zelf van mening dat dat wel zo is. Da's dus wat ik bedoel, die angst dat er iets verdwijnt. Maar weet je, da's de bedoeling van akoestische absorptie. Er is een simpele test, die ook lang niet alles zeggend is. Zet alle knoppen op 11. Echt knoert hard. Als je dan gek wordt van de herrie, dingen in elkaar over gaan lopen etc. is het niet op orde. De ruimte kan niet voldoende energie afvoeren. Dat je dat bij een laag volume niet echt hoort wil niet zeggen dat het dus wel ok is. Levendigheid gaat door demping niet verloren als je ook voldoende reflecterend oppervlak hebt. Dat is er een waar je het steeds mis ziet gaan. Het bovengenoemde wollen kleed. Het absorbeert alleen maar hoog en heeft een groot oppervlak. Gevolg is dat je de balans scheef trekt want in het hoog heb je niet veel demping nodig, je hebt nu dus een nog groter overschot in het mid-laag. Haal je dat kleed weg. Plaats in de hoeken van de ruimte van vloer tot plafond driehoeken van een goed absorberend materiaal. Je absorbeert nu veel mid-laag en nog steeds een deel hoog, maar minder hoog omdat het oppervlak van die dingen in de hoek kleiner is dan die van het kleed. Nu kun je voor de absorber ook nog latjes plaatsen om meer hoog te reflecteren. Gewoon als voorbeeld. Helder. Als mijn open baffles klaar zijn zal ik eens wat dingen proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 (edited) Mijn audiofiele dag? Vanochtend om 7:00 was het nog niet zo warm. Een Denon DL-103 in een Technics shell geprutst. Het element zat in een Pioneer shell en dat kan niet hé.Vanmiddag met dit warme weer de SE-10 van mijn werkplaats verhuist naar de woonkamer. Hij is nu lekker ingespeeld. Een paar phono trappen geprobeerd. Verbluffend hoe goed een Schiit Mani klinkt. Vergeleken met mijn MCML05 buizen pre klinkt hij wat dun. Geen schande want 2 condensatoren, in deze versterker zijn al duurder dan hele Mani. Edited 25 juni 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 3 hours ago, René N. said: Helder. Als mijn open baffles klaar zijn zal ik eens wat dingen proberen Ben benieuwd wat je vriendin ervan vindt René. Ik ga wel eens kijken of ik nog iets met mijn hoeken kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 (edited) On 6/24/2020 at 4:03 PM, Seed7 said: Nadat ik een paar ruimtes heb mogen (ver)bouwen, ja. Je kunt alles uit de apparatuur halen, maar een top akoestiek kun je er niet mee maken. Ook niet met al die 'room correctie' middelen die er zijn. "Al" onze luisterruimten zijn te hard en als er dan eens stevig gedempt is dan is het niet in balans (z/w). De oorzaak is dat men bang is te veel te dempen, absorberen en vervolgens laagje over laagje lapmiddeltjes aanbrengt. De werkwijze is "verkeerd om". Als je eerst maximaal breedbandig dempt en dan gericht met harde diffuus reflectieve materialen de akoestiek als het ware opbouwt kom je veel beter uit. Het is nu eenmaal kleine ruimte akoestiek en daar kun je heel weinig anders doen. akoestiek:apparatuur 80:20, luidsprekers:rest v/d apparatuur ook 80:20 is wat ik bedoelde, voor de rekenaars 80:16:4 Je hebt wel eens mensen die een (kleine) kerk kopen en ombouwen tot woning. Zou dat niet de audiofiele droom zijn, een plafond van 12 meter hoog (en niet plat, maar gewelft)? Edited 25 juni 2020 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 (edited) Als de doden nog onder de vloer liggen zou ik hier de ' Danse macabre' wel eens hard willen draaien. Dan komt de ambiance vanzelf monster mash Edited 25 juni 2020 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 44 minutes ago, Duck-Twacy said: Zou dat niet de audiofiele droom zijn, een plafond van 12 meter hoog (en niet plat, maar gewelft)? Die welvingen hebben niet alleen een constructie technisch doel. Waar staat de predikant? Galmbakken. Maar die Dance Macabre lijkt me wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 2 hours ago, carl said: Ben benieuwd wat je vriendin ervan vindt René. Ik ga wel eens kijken of ik nog iets met mijn hoeken kan. Gelukkig maakt het haar niet veel uit Carl, ik heb daar gelukkig erg veel vrijheid in. Gelukkig, omdat ik lees of merk dat het bij anderen wel anders is. Ook de nieuwe serre helpt hier echt in mee, dat is meer onze leefruimte geworden.... Als ik geen plaatjes draai dan hé Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 Op zich hadden we behoorlijk goed geluid René, maar met een L kamer had ik niet veel meer mogelijkheden. Met de zolder ben ik daarom erg tevreden. Heb hem in die paar jaar sterk kunnen verbeteren. En soms probeer ik dan weer wat. Maar als ik een avondje speel altijd met groot plezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 juni 2020 Report Share Posted 25 juni 2020 Nog even verder gepruts met het Denon element VTA wat beter. Toch weer de Mani met step-up neergezet. Met een iets ander dipswitch setting. Moonmadness Camel op. Zo mooi heeft die LP hier nog niet geklonken. Ook digitaal alles onder controle Met Qobuz The Later Years 1987 - 2019 gestreamed klinkt live Link to comment Share on other sites More sharing options...
i2Paq Posted 26 juni 2020 Report Share Posted 26 juni 2020 (edited) 17 hours ago, Duck-Twacy said: Je hebt wel eens mensen die een (kleine) kerk kopen en ombouwen tot woning. Zou dat niet de audiofiele droom zijn, een plafond van 12 meter hoog (en niet plat, maar gewelft)? Kijkenend naar die foto wordt die piano nooit gebruikt. Edited 26 juni 2020 by i2Paq Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 26 juni 2020 Author Report Share Posted 26 juni 2020 Wel een mooie showroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 juni 2020 Report Share Posted 26 juni 2020 Ik heb eens een concertje gehoord in zo’n omgebouwd kerkje. Een deel was afgescheiden met een glazen wand. De rest origineel. De muziek was niet om aan te horen. Het was dwarsfluit, harp en zang. Van alle kante reflecties en alles vlijmscherp. Daar ga ik dus nooit meer naar toe. Ik heb toen nog even gedacht de eigenaar/organisator op de akoestiek te wijzen, maar de man was zo trots als een pauw op het gepresenteerde, dat ik dat maar niet gedaan heb. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juni 2020 Report Share Posted 26 juni 2020 In alle eerlijkheid vind ik het helemaal niet mooi. De akoustiek in veel kerken is meestal niet om naar huis te schrijven. Dat hoor je al als je er doorloopt. Orgel kan nog wel eens goed klinken. Ik ben in veel kerken geweest en de meeste lijken toch wel geinspireerd op grotten uit de oertijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 juni 2020 Report Share Posted 26 juni 2020 Kerkakoestiek is uitstekend, voor het doel waartoe het gebouw dient. Het heidense orgel dreunt lekker door, het koor zweeft en de persoon bij het altaar is goed te verstaan. Je hangt toch ook geen grasshopper in een fischerprice en gaat dat in de badkamer beluisteren? zei hij, luisterend naar de oproep tot gebed vanaf de minaret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 juni 2020 Report Share Posted 26 juni 2020 Voor mijn zwager (die door omstandigheden zelf vele zaken niet kan regelen) een vervanger geregeld voor zijn kapotte versterker en kapotte speakers. (KEF Q75 Mid/hoog = Uni-Q, werkt bij 1 speaker niet meer en versterker gaf wat vonkjes intern en gaf de geest, blijkbaar een wisselwerking tussen deze 2 plaatsgevonden en waarbij de beveiliging v/d versterker, geen paraat antwoord op had) Nieuwe Marantz PM8006 + nieuwe set speakers Acoustic Energy 309 voor samen nog geen 1.900 euro nieuw gescoord en bij mijn zwager geinstalleerd en wat klinkt dit verdomd goed en lekker zeg ! Ik ben vaker verbaasd c.q. aangenaam verrast, wat speakers in de goedkopere prijsklasse tegenwoordig al presteren! Zijn oude kapotte versterker van ca. 10 jaar oud (Marantz KI Pearl Lite, welke feitelijk bijna het zelfde als de PM8006) probeer ik voor een klein bedrag te laten maken en gaat daarna de verkoop in. De Kef Q75 heb ik samen met een niet meer zo frisse Marantz CD-speler CD6000 in de verkoop staan voor samen voor 50 euro, zo op te halen voor de knutselaar) Als de Kef Q75 niet snel genoeg hier wordt opgehaald, wil ik bekijken of ik tegen minimale kosten, hier een set "party-boxen" van kan maken. D.w.z. voor maximaal 30 euro per paar, piezo-tweeters zelf erin bastelen en dan kan deze set speakers de familie in naar de jonge generatie. Ik kan helaas alleen niet zo snel vinden, tot hoe ver in het hoog, de woofers doorlopen? Dus info en tips m.b.t. welke piezo-tweeters zijn welkom. Verder heb ik begrepen, dat het plaatsen van weerstand in serie v/d piezo-tweeter wenselijk kan zijn om deze te beteugelen? Dus info hieromtrent is ook welkom (welke waarde?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 juni 2020 Report Share Posted 26 juni 2020 Verder gisteren een audiofiele dag gehad. Mijn speakers Dynaudio Focus 260 stonden in de verkoop en gisteren een luisteraar hier gehad en dit liep uit op een lekkere luisteravond. De luisteraar was zeer enthousiast en was zonder meer bereid mijn speakers te kopen. Ik was zelf ook zeer enthousiast over de kwaliteit van mijn eigen speakers en vroeg me af, waarom verkoop ik deze uberhaupt? Enfin, ik kon ze voor een goede prijs verkopen en was na bijna 8 jaar met zeer veel plezier met deze Focus 260 gespeeld te hebben, wel toe aan een nieuwe impuls. Komende week komen er een nieuw setje B & W 702S2 deze kant op, die ik voor een zeer nette prijs heb kunnen bemachtigen. Omdat B & W & Rotel al vele jaren nauw samenwerken, verwacht ik een goed huwelijk tussen mijn nieuwe speakers en mijn huidige versterker Rotel RA-1592 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juni 2020 Report Share Posted 26 juni 2020 8 hours ago, Seed7 said: zei hij, luisterend naar de oproep tot gebed vanaf de minaret. Je moet je natuurlijk wel een beetje aanpassen Seed. Zelf draai ik regelmatig de vinyl uitvoering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 juni 2020 Members Report Share Posted 27 juni 2020 On 5/31/2020 at 2:27 PM, Arden said: Hier is een sloop- en ombouwdag toch langzaam weer een audiofiele dag geworden. De tweede B&W 801 is nu volledig gestript zodat alle units geïnspecteerd en eventueel gefikst kunnen worden Na die bloedhitte maar weer eens een stukje verder gegaan. Alle units zijn weer tip-top, het filter moet nog ''gedaan'' worden, maar toch, een eerste plaatje van de opbouw ipv strippen... de kasten zijn weer netjes, eerst de Sound Anchors gemonteerd... en voor de looks even een woofer geplaatst... De ''koppen'' zijn nu bij de spuiter voor een mooie zijden mat zwarte afwerking, alle fronten zijn al zwart geworden ipv bruin: het wordt nog wel wat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 juni 2020 Report Share Posted 27 juni 2020 (edited) Dit model had nog niet echt n matrix zie ik. Die balkjes doe natuurlijk ook veel goed. Hoplijk uit het midden bevestigd. Edited 27 juni 2020 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 juni 2020 Members Report Share Posted 27 juni 2020 18 minutes ago, Duck-Twacy said: Dit model had nog niet echt n matrix zie ik. Die balkjes doe natuurlijk ook veel goed. Hoplijk uit het midden bevestigd. Klopt. Ik heb ze vroeger zo ongeveer allemaal gehad, op de 1 of andere manier had ik echter altijd de meeste lol met de oer-versie. Geen Matrix dus, maar de series 80. Kan ook de jeugd-bias zijn geweest natuurlijk, die bril was iets meer roze. Dit model stond in die tijd echter wel in zo'n beetje iedere zichzelf respecterende opname studio. Schijnen voor Klassiek nog steeds het summum te zijn, Deutsche Grammofoon gebruikte de series 80 bij al hun masterings. Alleen...klassiek is nu net mijn ding niet. Lekker klinken echter, dat deden ze wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts