Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

Vandaag weer een thuisdemo bij een audioclublid thuis mee mogen maken. Deze man heeft alles zelf gebouwd en werkt met Linkwitz-achtige open baffle speakers. Met versterking per unit en analoge filters, maar DSP voor de frequentiecorrectie. Dat klonk toch wel erg goed.

Gisteravond weer de eerste audioclubavond na 'n half jaar. Op 1,5 m, dat wél. Een leuke demo met Aequo luidsprekers. Daar zit toch wel veel technologie in. Het klonk ook erg goed. We hebben in de zaal nu andere stoelen gekregen. Deze zijn met stoffen bekleding en absorberen kennelijk behoorlijk. De lege stoelen die op 2 a 3 m voor de luidsprekers stonden bleken toch wel erg veel te absorberen. Toen die weg waren klonk het pas ok.

Mooi zo Hans. Ik heb net de set in de huiskamer weer aangesloten en ben gezellig naar wat klassiek op LP aan het luisteren. Zowel de Quad 34 voor, en de 306 en 303 eind zijn door Armand van Ommeren intensief onder handen genomen. En wat ik nu hoor is dat het geld wel waard. Ik ga spelen met de combinatie 34 en oudere 303.  Indertijd vergeleken met de 306 en ik schat de 303 geluidsmatig toch hoger in (makkelijker).Als bron de Nakamichi CR 1 die Tom van Hoff heeft gereviseerd en (voorlopig?) de Thorens TD 150 met de 13 a arm en een AT 95 element. Bij Roger ligt als het goed is nu een AT 95 met micro line element. Kwestie van naald overzetten want het element is al perfect ingesteld door Roger. De bedrading van de Auralic streamer ligt er nu ook met stekkers en al. Alleen volgende week nog een kabeltje voor de switch kopen en klaar is Carl.

Stevie Ray klinkt ook niet slecht 😏

Edited by carl

On 7/17/2020 at 7:07 PM, Hans van Liempd said:

Vandaag weer een thuisdemo bij een audioclublid thuis mee mogen maken. Deze man heeft alles zelf gebouwd en werkt met Linkwitz-achtige open baffle speakers. Met versterking per unit en analoge filters, maar DSP voor de frequentiecorrectie. Dat klonk toch wel erg goed.

Wellicht deze oplossing (van papa)?

https://diyaudiostore.com/collections/kits/products/analog-crossover-network

Meen dat Siegfried origineel DSPs toepaste. Ik begrijp dat ze buren zijn....

Edited by Duck-Twacy

On 7/17/2020 at 7:07 PM, Hans van Liempd said:

Gisteravond weer de eerste audioclubavond na 'n half jaar. Op 1,5 m, dat wél. Een leuke demo met Aequo luidsprekers. Daar zit toch wel veel technologie in. Het klonk ook erg goed. We hebben in de zaal nu andere stoelen gekregen. Deze zijn met stoffen bekleding en absorberen kennelijk behoorlijk. De lege stoelen die op 2 a 3 m voor de luidsprekers stonden bleken toch wel erg veel te absorberen. Toen die weg waren klonk het pas ok.

Grappig dat de mannen van Aequo nu bij jullie het eerst na de corona pauze weer een demo geven, ik had ze gevraagd voor de AVMN, en toen ging de boel op slot voor de corona.🙂

Edited by HansP

16 hours ago, Tubejack said:

Leuk Carl.  Maar kun je niet beter een Quad 33 als voorversterker kunnen gebruiken? Die combi hoort toch bij elkaar? 

Hier een fraaie review https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-rj/quadrenovatie.htm

De Quad 34 was een paar jaar eerder op de markt dan de 306 Jack. Dus de combi 34/303 zal zeker zo zijn verkocht. Verder vind ik de 34 een hele fraaie veelzijdige voorversterker. Ideaal voor de huiskamer. En de 303 klinkt gewoon beter. 
Armand van Ommeren lakt zelfs de trafo’s van de 303. Heb jij een idee waarom? Zal toch wel een technische reden hebben.

Edited by carl

15 minutes ago, carl said:

De Quad 34 was een paar jaar eerder op de markt dan de 306 Jack. Dus de combi 34/303 zal zeker zo zijn verkocht. Verder vind ik de 34 een hele fraaie veelzijdige voorversterker. Ideaal voor de huiskamer. En de 303 klinkt gewoon beter. 
Armand van Ommeren lakt zelfs de trafo’s van de 303. Heb jij een idee waarom? Zal toch wel een technische reden hebben.

Bij een van mijn voormalige werkgevers verkochten ze bijna altijd  de 33/303 en FM3 vandaar mijn vraag.  Trafo's worden gelakt, tegen de roest en voorkomen dat het lamellen blik pakket van de trafo niet gaat brommen/rammelen.  🙋🏻‍♂️

De 306 staat onder de 34 die weer aangesloten is op de 303 die een paar verdiepingen lager op het rack staat. Eigenlijk is de 33 geen optie omdat ik Cabasse LS heb met een bass compensator. Bij de 34 zet je die mooi in de tape loop en bij de 33 wordt dat een heel gedoe met Din en Cinch.
En je hebt verder wel een punt want de 34 stond op de reclames altijd op de foto met de 404. Van Ommeren heeft een soort haat/liefde verhouding met Quad: geweldig ontwerp met slechte onderdelen. 

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

De 306 staat onder de 34 die weer aangesloten is op de 303 die een paar verdiepingen lager op het rack staat. Eigenlijk is de 33 geen optie omdat ik Cabasse LS heb met een bass compensator. Bij de 34 zet je die mooi in de tape loop en bij de 33 wordt dat een heel gedoe met Din en Cinch.
En je hebt verder wel een punt want de 34 stond op de reclames altijd op de foto met de 404. Van Ommeren heeft een soort haat/liefde verhouding met Quad: geweldig ontwerp met slechte onderdelen. 

Dan zóu je zeggen dat er iets heel moois van gemaakt kan worden.... Hoewel ik vaker heb gelezen/gehoord dat dan het karakter anders wordt dan dat het in het ontwerp bedoeld is. Maar als ik dít zo lees kan het toch niet zo zijn dat het karakter met die slechte onderdelen zo bedoeld is....

Ik heb overigens ook de combi de 33/303 en FM3 gehad, met daarnaast de 405 voor het laag. Ik vond het ontwerp met dat oranje tóen wel grappig. Beetje eigenzinnig ook, en daarbij dan ook die 303 die niet om aan te zien was.....

On 7/10/2020 at 9:59 PM, carl said:

Belachelijk dat de verkoper het risico volledig bij jou wil leggen.

Nog één keer terug komen op het probleem met de microfonische buizen.

Het heeft heel wat mailtjes gekost om tot een resultaat te komen, maar ik heb ze terug mogen sturen en heb mijn geld terug gekregen.

Nu maar eens diep gaan nadenken over alle opties.

groet,

Leobus

20 hours ago, HansP said:

Grappig dat de mannen van Aequo nu bij jullie het eerst na de corona pauze weer een demo geven, ik had ze gevraagd voor de AVMN, en toen ging de boel op slot voor de corona.🙂

Ik denk dat de afspraak met Aequo al op de XFi gemaakt is.

1 hour ago, leobus said:

Nog één keer terug komen op het probleem met de microfonische buizen.

De buizen in m'n vv zijn ook microfonisch. Als ik met m'n vinger snel over het deksel ga zingen ze. Ik heb dat heel simpel opgelost door een blok Belgisch hardsteen dat ik had liggen op de bovenkant van de kast te leggen. Moet je natuurlijk geen open of uitstekende buizen hebben. Toch al iets dat ik niet snel bij een vv zou willen hebben. Alles netjes in't kassie.

3 hours ago, leobus said:

Het heeft heel wat mailtjes gekost om tot een resultaat te komen, maar ik heb ze terug mogen sturen en heb mijn geld terug gekregen.

Ben benieuwd aan wie ze nu worden verkocht 😇

9 hours ago, René N. said:

Dan zóu je zeggen dat er iets heel moois van gemaakt kan worden.... Hoewel ik vaker heb gelezen/gehoord dat dan het karakter anders wordt dan dat het in het ontwerp bedoeld is. Maar als ik dít zo lees kan het toch niet zo zijn dat het karakter met die slechte onderdelen zo bedoeld is....

Van Ommeren zegt dat van moderne componenten de toleranties veel kleiner zijn. Een bekend voorbeeld daarvan zijn autoraces met auto’s die niet gemodificeerd waren. Tot een fabrikant standaardonderdelen ging gebruiken die tot het uiterste uitgeselecteerd waren. Zijn team won alles.

Just now, carl said:

Van Ommeren zegt dat van moderne componenten de toleranties veel kleiner zijn. Een bekend voorbeeld daarvan zijn autoraces met auto’s die niet gemodificeerd waren. Tot een fabrikant standaardonderdelen ging gebruiken die tot het uiterste uitgeselecteerd waren. Zijn team won alles.

En daarmee spreekt van Ommeren zich zelf tegen. Productiespreiding (dat is het woord dat je zocht)  is niet kleiner, er is meer en betere selectie. Maar ok, productiespreidin is met de juiste procescontrole beter. Wat heb je daar aan in je audioapparaat? Dat het verschil tussen versterkers in de zelfde lijn kleiner is? Dat een RIAA curve beter gevolgd wordt? Dat laatste kun je probleemloos met selectie bereiken, wordt alleen duurder.

Wat autoracen betreft, de beste auto stort twee meter na de finish in elkaar. Wil je dat ook aan het einde van de LP?

• Members

Vandaag, als semi audiofiele dag, weer ff aan het klooien geweest met al die klassiekers. Nu heeft het oude Levinson bij mij altijd als absolute top op het lijstje gestaan, maar dat is het het hier nog net niet. Nu zit ik steeds te klooien met die nog paar interlinks met Camac connectors die ik nog had, terwijl ik bij de rest wel betere bekabeling kan gebruiken. Nou heb ik in het verleden een aantal Camac RCA adaptors weggegeven (weet niet meer aan wie), daar heb ik er dus een stuk of 4 van nodig. Op het net natuurlijk ook niet te vinden, heeft iemand er toevallig nog een paar liggen waar hij vanaf wil? Ik betaal er gewoon voor, dat is het probleem niet.

Het gaat om deze:

1182102-129d4049-mark-levinson-rcacamac-

1182101-94e6d3fb-mark-levinson-rcacamac-

Mocht iemand dus nog een setje of meer hebben, ik hou me aanbevolen!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...