Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

On 8/8/2020 at 12:21 PM, Tubejack said:

Gisteren een Ouad 66 cd-speler gerepareerd.  Wat een mooi ding zeg. Een en al Philips van binnen.  Als dac de bekende 16 bitter de TDA1541, nu mooi op een IC voet geplaatst.Volgens het internet is het een Single Crown. ( Kreeg het Quad plakkertje er niet af 😉).  Wat een fijn klinkende CD-speler 🙂

Ik zit al langer op een 67 te azen Jack.

Ja lekker rustig aan doen en genieten.
Dat zit er voor mij nu niet in.
Gisteren de laminaatvloer verwijderd en vanmorgen een deel van de achtertuin bestraat.
Ook nog een verhuiskar gemaakt tbv de verhuizing.
Morgen krijgen we de sleutels van het appartement, dus stil zitten is er niet bij.

Nu even op mijn gemak formule 1 kijken,en vanavond een verjaardagsfeestje.
Vanaf Dinsdag de beuk erin🙂

27 minutes ago, carl said:

Maar met al die Philips onderdelen moeten ze te repareren zijn?

Speler is gebouwd van 1993 t/m 1996 dat is nu zo' n 25 jaar oud Carl.  Er zit een CDM9 loopwerk in, die zijn vast nog wel nieuw te krijgen.  Verder gaat de aandrijving van de lade wel eens defect.  Dat is meestal goed te repareren.   

Edited by Tubejack

Ik heb hem indertijd met een Meredian 506.20  vergeleken en toen vond ik hem net beter klinken. Een vriend wil dat exemplaar denk ik wel verkopen.
Ik wist trouwens niet dat je ook kundig was met CD, Jack.Volgens mij ben je wel overal kundig mee - knap hoor zegt de alpha.

• Members

Mijn laatste 2 dagen waren, ondanks de hitte, extreem audiofiel! Gisteren en vandaag samen met Thomas Blumenhofer 2 set-ups opgebouwd voor de heren van Bridging Audio, welke morgen een review komen doen in het altijd fraaie Walkertshofen!

Een set up met de nieuwe Trafomatic Tara30 voorversterker en Glenn mono’s, de nieuwe Gran Gioia’s en Darth Vader, plus een set-up met een 2 x 3 watt 2A3 single ended versterker met de nieuwe 4X17 luidsprekers welke ik in September ook in huis heb.

Echt 2 fantastisch audiofiele dagen!

4 hours ago, carl said:

Ik heb hem indertijd met een Meredian 506.20  vergeleken en toen vond ik hem net beter klinken. Een vriend wil dat exemplaar denk ik wel verkopen.
Ik wist trouwens niet dat je ook kundig was met CD, Jack.Volgens mij ben je wel overal kundig mee - knap hoor zegt de alpha.

Kundig? Het lukt niet altijd. Gewoon je best doen 😉

Edited by Tubejack

Ik mis mijn audiofiele dagen,wellicht volgende week de eerste in ons appartement.
De ls komen in ieder geval lekker vrij te staan en kunnen desgewenst 4 meter uit elkaar staan.

• 2 weeks later...

De KT-120' s op mij nieuwe van der Veen SE-10 versterker zijn in de werkplaats lekker ingespeeld. Nu mag de versterker weer zijn kunsten vertonen in de woonkamer.

Zo'n hoge resolutie, heel veel structuur.  🙂 De PP's kunnen élke keer het verschil laten horen, tussen goed, beter en héél goed.  

Die groeien gewoon mee, het houd maar niet op.  Bizar goed klinkt het.

Krachtig en toch heel verfijnd zo' n KT-120, één zo' n buis per eindtrap, geeft hier méér dan genoeg power. 🙋‍♂️

15 hours ago, Tubejack said:

De KT-120' s op mij nieuwe van der Veen SE-10 versterker zijn in de werkplaats lekker ingespeeld. Nu mag de versterker weer zijn kunsten vertonen in de woonkamer.

Zo'n hoge resolutie, heel veel structuur.  🙂 De PP's kunnen élke keer het verschil laten horen, tussen goed, beter en héél goed.  

Die groeien gewoon mee, het houd maar niet op.  Bizar goed klinkt het.

Krachtig en toch heel verfijnd zo' n KT-120, één zo' n buis per eindtrap, geeft hier méér dan genoeg power. 🙋‍♂️

Ja herkenbaar. Dat meegroeien. Ik vind de KT-120 ook een mooie buis. Die ga ik ook nog weleens proberen in mijn LM-150ia.

1 hour ago, audiofreak said:

Ik vind de KT-120 ook een mooie buis. Die ga ik ook nog weleens proberen in mijn LM-150ia.

Waarschijnlijk is het verschil met  KT-150,  niet groot.

Echter de schakeling, waarin je die buis gebruikt, dát maakt een wereld van verschil. Méér dan de buis zelf.

Zo is jouw LM-150ia , net als mijn UL40-S2   een Push Pull versterker

De  SE-10 is een Single Ended versterker, dat is een veel eenvoudiger principe.

Dat hoor je.  Vanochtend deze CD van AIR gedraaid.  Bizar, zoveel details.  Dat heb ik met geen een enkele andere buizen versterker.  Mijn UL40-S2 met zilveren uitgangs trafo's komt in de buurt. 🤥 Vinyl klinkt natuurlijk ook prima.  🙂

Edited by Tubejack
typo

Klopt Tubejack.

PP of SE zijn 2 verschillende schakelingen en ook verschillend klinkend.

Het verschil tussen de KT-120 en de KT-150 buis in een PP schakeling is meer de luidheid en de brutekracht, denk ik. Ik ervaar dat de KT-150 steeds verder wil gaan en gemakkelijk levert wat er gevraagd wordt. De KT-120 doet het wat minder bruut. Ik denk dat en nog geen luisterervaring, maar wil dat graag onderzoeken.

De KT-150 in een SE schakeling nog niet gehoord, wel met een KT-120.

We zouden jouw SE-10 en mijn LM-150IA eens moeten vergelijken, beiden dan met een KT-120. De KT-150 kan niet jouw PP-10 als ik het goed heb.

7 hours ago, audiofreak said:

Klopt Tubejack.

PP of SE zijn 2 verschillende schakelingen en ook verschillend klinkend.

De meeste SE klinken, meestal warmer, door de relatief dominante 2e harmonischen. Ik heb hier een SE versterker staan met kostbare Emission Lab's 300B-XLS buizen. Door de simpele schakeling klinkt het heel erg aangenaam. 2e harmonischen geven een "gouden glans" aan het geluid. Maar helaas worden daardoor details meer versluiert dan met PP. Bij PP verdwijnen voornamelijk details in de uitgangs transformator en de fase draaier.

Beide wil je eigenlijk niet of zo min mogelijk.  Met de SE-10 is het gelukt om de invloed van de uitgangstrafo sterk te verminderen. Ook de 2e harmonische is veel minder dominant. Daardoor hoor je gewoon meer details. Het vorige PP bouwpakket de UL40-S2, ging met alle modificaties ook die richting op. Het verschil qua klank tussen de SE-10 en hoe de UL40-S2 nu is, (met alle modificaties) vind ik niet groot. Qua details wel. Het laag bij de UL40-S2 is wat meer aangezet vanwege de lagere DF van deze versterker.  Met een luchtig rolletje wasemkap filter in de poort is dat zo opgelost.

Een enkele KT-120 is krachtig genoeg, er kan ook een KT-150 in de SE-10.  Plug en play 🙂

Edited by Tubejack

Nou het zeilen is ook geen succes deze week wat een ongelooflijke wind. Maandag nog even met mijn dochter en schoonzoon het water op geweest en ze wilden op een gegeven moment zwemvesten aan! Vanavond bezoek uit Akkrum. Hank is een audiofiel bij uitstek dus we zullen zeker over LS praten. 

• Members

Gisteren was het, gezien de eindelijk weer wat normale temperaturen, eindelijk tijd om mijn hobbyproject af te ronden: de B&W 801 series 80 weergevers. De mid/hoog units weer in elkaar gezet, alles voor het eerst goed aangesloten, en denderen maar...

IMG_3239-scaled.jpg

Eerste indruk is meer dan prima! Ik zal nog wat gaan spelen met de posities en de Enviromental Controls,  maar voorlopig speelt het er lustig op los. Favoriete versterker-combinatie blijft bij deze weergevers toch echt de Threshold T2/T200 combi, dat treurig lage rendement blijft mijn enige doorn in het oog...

IMG_3242-scaled.jpg

Al met al denk ik dat het project zelfs beter is geslaagd dan verwacht, al vielen de uiteindelijke kosten me toch wel een beetje tegen. Alles een beetje zo op een rijtje: 1.100 euro voor de 801-en, 500 euro voor de Sound Anchors, 200 euro kosten voor het opknappen van de laagkasten, 500 euro voor nieuwe tweeters, het reconen van de mid-units en nieuwe doeken laten opspannen, 150 euro spuitwerk voor de mid/hoog koppen, 200 euro voor het up-to-date brengen van de filters. Totaal 2.650 euro en een enorme berg werk. Of je voor dit kostenplaatje echter een echt beter systeem kan vinden?

Iets unieks heb ik in ieder geval wel! Nu alleen de kleine B&W logo's nog op een mooie plek plaatsen...

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...