Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

19 minutes ago, carl said:

In een studio kan je je gang gaan en alles doen om de ruimte akoestisch neutraal te krijgen. In een normale huiskamer is dat voor de meeste mensen niet te doen. Voor mij was dat de reden om naar de zolder te verhuizen. Niet dat die akoestisch perfect is, maar ik kan daar tenminste voluit mijn gang gaan.  

Ik heb verder geen ervaring met studio apparatuur, maar betrouwbaarheid en robuustheid zal daar wel een belangrijke rol spelen. In het verleden in ieder geval was daar neutraal wat meetbaar neutraal was (Quad bij de BBC). Quad deed niet aan luisterproeven bij de ontwikkeling.

Wat wil je nu eigenlijk? Je begint over neutraal en kabels, da neutraal en apparatuur en nu de akoestiek. Dan zeg je ook nog (impliciet) dat de akoestiek in moderne woningen "koud" is want je denkt dat dat met warme weergave gecompenseerd wordt.

Een moderne betonnen bak is akoestisch neutraal. Er rammelt niets, er dreunt niets. Het voegt niets toe en neemt niets weg (helaas). Bij je jaren 30 woning de vloer golft en wappert ijlt na, de lambrisering doet het ook op een hogere frequentie. Het glazen kastje met het thee service van Oma rinkelt in het hoog. De omkasting van de en-suite deuren werkt als boombox of als een verkeerd afgestemde Helmholzresonator. Akoestisch neutraal?

Neem de akoestiek voor wat het is en zet er gewoon goed spul in en ja, studio spul is goed. Als je vervolgens de akoestiek aanpakt zul je zien dat het steeds beter wordt zonder dat je de neiging hebt er weer een ander sausje overheen te gieten. Betrouwbaarheid telt niet. Kwaliteits audio apparatuur is net zo goed als studio spul. De elektronisch zwakste schakels zijn de zelfden. Elco's.

Ga naar @Arden's 801's luisteren. Daar is een decennium lang meer klassiek op gemonitord. Maar de audiofielen hadden het niet zo op die speakers. Gek he, te weinig saus? Als je daar toch bent, laat een 'blues set' voor je neer zetten, lekker knallen met die bakbeest speakers. Draai daar dan klassiek op!

39 minutes ago, Tubejack said:

Wij spelen al decennia met "koolstof kabel"  Gewoon dat spul dat in de studio ligt. 👍

Maar dat is echt wel ander spul dan de carbonnanotube kabels van Cock en Van den Hul.

En Van den Hul kan dat wel weten, want die heeft beide soorten.

groet,

Leobus

24 minutes ago, leobus said:

Maar dat is echt wel ander spul dan de carbonnanotube kabels van Cock en Van den Hul.

En Van den Hul kan dat wel weten, want die heeft beide soorten.

groet,

Leobus

Zeker, maar dát spul ligt ook niet in de Wisseloord studio. Tenminste waar ik was niet. 

Edited by Tubejack
typo

Het zal best zo zijn dat een betonnen bak niet meedoet Seed (mijn sousterrain is zo gebouwd). Aan de andere kant is de vorm van de kamers van nieuwbouw (vaak U vorm)  niet al te makkelijk, is sprake van veel glas en staan wanden bijvoorbeeld wel erg parallel dankzij laser technologie. Daar kan je akoestisch wel wat aan doen, maar niet iedereen wil dat zo ingrijpend.
Rob Wilms van de Hifi winkel vertelde me een keer dat hij zelden of nooit problemen had met akoestiek in oudere woningen (dat kreeg hij dan met opstelling van de LS wel goed) en eigenlijk altijd met nieuwbouw. Dan verwees hij naar een akoestisch bureau. En hij was meerdere keren per week bij mensen om te demonstreren. Ik kom natuurlijk ook in nieuwbouwwoningen bij vrienden en ik herken dat wel.

Waar ik zelf naar streef is een bij benadering neutraal geluid waar alle muziekgenres goed klinken ook als ik met hogere volumes speel. Op mijn zolder heb ik dat wel enigermate bereikt omdat ik de akoestiek redelijk op orde heb en daar ook kan experimenteren zonder mijn vrouw te storen. De fijntuning is echter Mifi zoals bij de meeste Hear denk ik. Verder klinkt de set beneden wel aardig en zeker als ik alle gordijnen dicht heb (veel glas in een L kamer). Daar luister ik met plezier naar de streamer met name op de achtergrond.

Oh ja ik heb een holistische benadering bij mijn streven naar het audio Walhalla . Voor mij begint het met een behoorlijke akoestiek daarin goede apparatuur en goed geplaatste LS. Buizen, kabels e.d. is een beetje het zout en de peper in de set. Hoewel de muziek de hoofdzaak is, experimenteer ik daar graag mee zoals met die geleende Mit kabels. 

Edited by carl

22 minutes ago, Tubejack said:

Zeker, maar dát spul ligt ook niet in de Wisseloord studio. Tenminste waar ik was niet. 

Zeker, maar Carl had het niet over studio’s, maar over de kabels van Cock. En dat zijn carbonnanotube kabels en geen gewone carbon kabels.

Probeer zelf maar eens een vergelijk te organiseren. Ik heb de verschillen bij Van den Hul kunnen horen met zijn toen beste kabel (geen carbon, maar hun topper en nog beter dan carbon) en die verschillen waren flink. Ik zie nog de verbaasde blikken van de testpersonen daar toen ze voor het eerst carbonnanotube testten.

groet,

Leobus

1 hour ago, leobus said:

Zeker, maar Carl had het niet over studio’s, maar over de kabels van Cock. En dat zijn carbonnanotube kabels en geen gewone carbon kabels.

Probeer zelf maar eens een vergelijk te organiseren. Ik heb de verschillen bij Van den Hul kunnen horen met zijn toen beste kabel (geen carbon, maar hun topper en nog beter dan carbon) en die verschillen waren flink. Ik zie nog de verbaasde blikken van de testpersonen daar toen ze voor het eerst carbonnanotube testten.

groet,

Leobus

Weet ik. Ik haak gewoon even in. 😉 Carl en Seed7 hadden het over neutraal geluid.  Nou dan je volgens mij ook in een studio zijn.  Daar liggen kilometers kabel van een paar € per meter. Waarom zou dat voor thuisgebruik niet goed genoeg zijn?  

Dan het "verschil" tussen kabels.  Ik heb ooit gemeten tussen een gewone "dropveter" en Prefer MKG6 de kabel die ik gebruik. Inderdaad waren daar kleine verschillen meetbaar. Ongeveer 2dB in de oneven harmonischen dus 3e, 5e etc.  Ik kreeg er ook een Array S-1 eind en ik meen een A-2 voor-versterker goed klinkend mee (laat ze nu toen in die studio dezelfde apparatuur gebruiken) 

Dus ja, er zijn zeker verschillen in kabels.  Maar "straatlengtes" zoals mensen (ook ik) zich mee laten slepen in "luistertesten" daar geloof ik niet in. M.a.w. als er wél grote verschillen zijn t.o.v. studio spul  dan is dat meestal logisch te verklaren. Zoals onlangs nog met Buels buizenversterker en luidsprekers.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack

23 minutes ago, Tubejack said:

Dus ja, er zijn zeker verschillen in kabels.  Maar "straatlengtes" zoals mensen (ook ik) zich mee laten slepen in "luistertesten" daar geloof ik niet in. M.a.w. als er wél grote verschillen zijn t.o.v. studio spul  dan is dat meestal logisch te verklaren.

Misschien zijn de verschillen wel "zo groot" omdat de gebruikte apparatuur er gevoelig voor is. Met een goede "line driver" kun je nog met een rol prikkeldraad toe, zoals men het bij Abacus uitdrukt.

EDIT: dit soort dingen wordt ook in studios gebruikt om de invloed van lange kabels kwijt te raken. In het bijzonder bij microfoon kabels. Vergelijk dat met een 10 m lange kabel van je MC element naar de mc voorversterker.

Edited by Seed7

4 minutes ago, Seed7 said:

Misschien zijn de verschillen wel "zo groot" omdat de gebruikte apparatuur er gevoelig voor is. Met een goede "line driver" kun je nog met een rol prikkeldraad toe, zoals men het bij Abacus uitdrukt.

Dat zou inderdaad kunnen, of omdat het niet lekker bij elkaar past qua in en uitgangsimpedantie of harmonischen spectrum. Wat anders ik heb onlangs nog een versterker hoorbaar meer natuurlijk laten klinken. Door een handvol metaalfilm weerstanden te vervangen. Door koolfilm. De "investering" was ongeveer 1€ en een uurtje solderen.  Ik verwacht dat deze bekende tweak binnenkort ook gepubliceerd wordt door anderen.  Geniet ervan 🙋‍♂️

De verschillen tussen kabels zijn niet groot, maar toch wel hoorbaar als je je set op orde hebt. Waarvoor zou je er dan niet gebruik van maken?  Die Mit deed het tussen de Pass Kloon en de voorversterker in ieder geval prima. Morgen maar eens even kijken of ik mezelf niet voor de gek heb gehouden gisteren 🙄

Ik ken die Prefer kabels ook als oud muzikant zijnde Jack...Ik heb er veel van gemaakt en verkocht.

Het eerst wat opviel als je ze als gitaarkabel gebruikt is dat de sustain van de gitaar ineens een stuk korter is🤔

Die Prefers zijn echt goede podiumkabels, muisstil en haast ongevoelig voor storingen van buitenaf...Maar ook niet meer dan dat.

Edited by Roots

1 hour ago, Tubejack said:

Omdat ik daar geen onnodig geld aan wil uitgeven Carl. Het heeft de nodige aandacht gekregen,  goed vind ik goed genoeg, 

Ik koop kabels ook niet vlug nieuw Jack. En duur is natuurlijk niet per definitie beter 😀 

Speel geen elektrische gitaar, wel een paar jaar les gehad op een akoestische.

Verder vind ik deze kabel goed genoeg, ik heb nog nooit enige beperking gehad als er iets

in de rest van mijn set een flinke upgrade had gehad of krijgt. De kabels groeien  mee en

laten de extra resolutie gewoon horen.

Ik gebruik ze zelfs als interlink tussen mijn draaitafel wel een ander type met nóg minder capaciteit

met hele mooie professionele Neutrik pluggen. 

Dus dik tevreden, waarom zou ik er dan méér geld aan uit geven? Als ik verder ook niet in geloof? 

En als ik wel geloof dat als je wél een groot verschil hoort, met standaard studio spul, dat er iets (goed) mis is? 

10 minutes ago, carl said:

Ik koop kabels ook niet vlug nieuw Jack. En duur is natuurlijk niet per definitie beter 😀 

Wat mij een leuke ervaring lijkt is zo'n MIT Oracle met veel van die schakelaars erop...Met een LCR-meter in de hand , eerst meten en dan luisteren.

13 minutes ago, Roots said:

Wat mij een leuke ervaring lijkt is zo'n MIT Oracle met veel van die schakelaars erop...Met een LCR-meter in de hand , eerst meten en dan luisteren.

Wat mij nóg leuker lijkt, van die hele kabelhandel een Mythe te maken😇  Maar goed mensen moeten zelf maar nadenken.  Aan de andere kant, wat is er mis als je een installatie hebt  van 30 of 40K en een paar duizend investeert in bijpassende kabels.  Gewoon lekker doen. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

3 minutes ago, carl said:

🥳

Toen ik dit schreef kwam een anekdote boven van Henk Niemeijer van Audio Selectief.  We hadden het over kabels. "Jack dan leg ik uit waarom ze vooral die kabels NIET moeten vouwen" En wat er gebeurde er?  Klant neemt de kabel vouwt hem op en steek hem zo in zijn binnenzak 😵 Maar we praten verder... Hij Jack ik heb kabels voor ieder wat wils onder (ik dacht) eigen merk verkoop ik mooie OFC kabels voor een paar tientjes.  Dat adviseer ik als mensen b.v. een betaalbare Marantz set kopen.  Dat maakt zo' n set net even af. 

Jammer dat Henk er niet meer is.  Maar fijn om af en toe, aan hem te denken. 🙋‍♂️

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...