Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

Loop vaak voorop met dit soort dingen en heb de 1e rij al meer dan 10 jaar.  Het label kost me nu €12. Ondanks dat niet alles mee geteld wordt zitten we op het hoogste niveau.  Terecht ook we hoeven hier nauwelijks te stoken.  Verder weet ik het nog niet of hier blijven wonen en het huis aanpassen.  Of verhuizen naar een senioren woning. 10 jaar is een lange tijd. 

Verder lekker aan het solderen en mooie dingen maken. Ik heb weer een update bedacht en uitgevoerd in een Philips tuner🙂

Ik heb het ook een paar dagen geleden gedaan, was in totaal ook zoiets kwijt. Ik ging van G (jaaaa jaaa jaaa, ik weet het, maar wél een lekker sfeervol oud huis :D:D:D) naar C. Maar inderdaad, ook redelijk globaal. Zo hebben we op de begane grond het grootste stuk glas in 3 dubbel en een kleiner deel in 2 dubbel. Ach ja, meer ter geruststelling voor onszelf ingevuld B)

Kerstprojectje. De basis werkt zowaar (Win10 & FreeBSD). Multikanaals audio recorder. Alle beschikbare kanalen zijn in- uitschakelbaar. De kanalen zijn naar believen te remappen. GUI hiervoor is nog niet klaar. Je kunt dus de inkomende kanalen op een ander spoor opnemen en ook verveelvoudigen. 1,2 in kan er in een 8-kanaals WAV bestand als 1,1,1,2,1,2,2,2 uitzien.

Er komen geen effecten in, geen plug-ins (VST oid).

Wel komen er tzt opties om M/S als M&S 2 & 3  kanalen op te nemen en als stereo. Daar ik geen fig.8 microfoon gebruik in M/S maar 3x cardioid heb ik dus 3 kanalen nodig. Dan twee voor de downmix naar M&S en twee voor stereo. M/S/M gaat ook lukken met 4 cardioids.

Zal nog wel even duren voor alles af is.

recorder.jpg

Edited by Seed7

On 12/24/2020 at 12:28 PM, Tubejack said:

Tot eind van het jaar kun je nog makkelijk een energie label aanvragen.

Lees net, in november 100000 aanvragen. Hahaha.

Eerlijk, ik zie het nut er niet van. Heb het er wel eens met een makelaar over gehad. Er is nog nooit een koop op basis van het label niet doorgegaan. Hij vraagt de verkopende partij wel altijd om de verbruiken over de afgelopen jaren. Dat gecombineerd met de mate van aanwezigheid van de bewoners zegt veel meer.

Je kunt een extreem goed geisoleerd huis hebben en met de ramen open moeten stoken omdat er absoluut geen verse lucht in komt. Of je hebt een WTW die je een "sick building syndrome" oplevert.

Ik heb hier al 15 jaar geleden het maximaal haalbare voor deze woning gedaan, ex zonne-panelen, -cellen en -boilers. Kom je toch maar net aan B.

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Wanneer je je huis verkoopt, is een definitief label verplicht.

Is een verplichting 'nut'?

1 minute ago, Tubejack said:

Waarom kan zoiets niet op vrijwillige basis? 

Ook dan, waarom?

Het stimuleert niets dat hele brevet. Het straft gelukkig ook niet. Al heb ik al wel stemmen horen opgaan om de hoogte van de overdrachtsbelasting er aan te koppelen. Ook idioot. Je hebt gewoon niet in voldoende mate invloed op deze zaken, tenzij je alles van het perceel af schuift en van nul af aan opbouwt. Natuurlijk wel alle stenen netjes hergebruiken. Als je het echt goed wil doen kom je hopeloos in de knoei met bouwbesluiten en verordeningen. Jammer.

1 hour ago, Seed7 said:

Je hebt gewoon niet in voldoende mate invloed op deze zaken, tenzij je alles van het perceel af schuift en van nul af aan opbouwt. 

Helemaal met je eens Seed. Ik heb een huis uit 1922 en we hebben daar veel aan energie besparing gedaan. Erg kostbaar want als je bijvoorbeeld ramen vervangt voor dubbel glas wil je dat natuurlijk in de stijl van het huis. Energieneutraal lukt je natuurlijk nooit tenzij je het huis verkloot en dat zou erg zonde zijn. 

Eigenlijk ben ik het daar totaal niet mee eens.

Bij elk huis kan je wel de kap vervangen en de buitenkant opnieuw bekleden.

En kan dat niet vanbuiten dan is een extra schil aan de binnen zijde prima aan te brengen.

Dat dit financieel niet echt rendabel is dat mag duidelijk zijn maar bij elk huis is er wel iets dergelijks mogelijk.

Dingen als 3 dubbel glas en het vervangen van de bestaande kozijnen voor isolerende kozijnen is iets wat ook in een klassiek huis als bvb een koetshuis prima kan.

Wordt wel iets lastiger als het een rijksmonument betreft maar ook daar zijn mogelijkheden voor.

Bij mijn broer die in een rijksmonument woont is vorig jaar de kap volledig vervangen net als de toren van het koetshuis en dat kan dus gewoon zonder problemen.

Wel moet je zorgen dat er voor af afspraken worden gemaakt over de uitvoering.

Je kent mijn huis George en ook mij een beetje 😀  Ik zoek dat net zo goed uit als audio en er is al veel gedaan. De vorige bewoner heeft bijvoorbeeld de kap van de tweede verdieping vervangen met 10 centimeter isolatie. Daar heb ik 6 centimeter steenwol aan toegevoegd mede vanwege het geluid. Daar zit ik ruim boven de 4 RC waarde. Ook heb ik in de beneden verdieping overal HR ++ glas. Ik heb net een offerte van de achter gevel binnen want die is steens. Ik ga de buitenkant restaureren en daar komt dan een Bluedec/Adrogel deken op en ook de laatste ramen op de eerste verdieping worden nu vervangen.

Hoewel het huis nu al veel comfortabeler is en de energierekening veel lager, zit ik nog ver boven energieneutraal. Heb wel eens aan een warmtepomp gedacht, maar dan moet ik 70 meter diep boren. 
Overigens heb ik nooit spijt van de koop gehad. Altijd zoiets gewild.

Edited by carl

1 hour ago, kappa7 said:

En kan dat niet vanbuiten dan is een extra schil aan de binnen zijde prima aan te brengen.

Niet overal kun je zomaar 10cm isolatie aanbrengen. Een dijkhuisje met een trappetje van nog geen 60 cm breed wil je niet op die manier aanpakken.

Ik zeg ook niet dat er geen mogelijkheden zijn, maar de mogelijkheden zijn beperkt en anders de financiële middelen wel. Wat de energieleveranciers ook beweren. Heb eens zo'n man laten komen. Is heel lovend over de isolatie van het platte dak, maar gaat er volledig aan voorbij dat het type bedekking zijn IR metingen volslagen zinloos maakt. Alle adviezen waren of al geimplementeert of onhaalbaar. Er kwam niets dan het standaard riedeltje uit.

Heel vaak zijn de mogelijkheden ook onbekend. Wat te denken van gevelbekleding van 'glasbuisjes'. Zeer efficiënt, je creëert een mooi laag stilstaande lucht. Verkrijgbaarheid? Nul. Als je huis op de erfgrens staat, helaas. Verwarmd glas, met op een van de glaslaagjes een coating exact afgestemd op de golflengte van de verwaring. Resultaat, geen energieverlies vanuit de ruimte omdat de temperatuur van het glas een fractie hoger is. Je hebt er minder energie voor nodig dan het bespaard.

Je noemt drielaagsglas. De glasboer wilde het me niet verkopen. Zou te zwaar worden, helemaal in tuindeuren. Het spul isoleert wel beter dan een normaal geïsoleerde muur, krijg je daar weer de problemen die we vroeger met enkel glas hadden. Een andere leuke, onze Nederlandse doorzonwoningen met een lap glas op het zuiden. Huisje goed isoleert. Hoe houdt je het koel? .... toch geen airco hoop ik. Ik heb hop voor de zuid pui geplant en houdt de rolluiken dicht. Dan nog, het wordt warm.

Ons 1e huis was van 1890  is helemaal gerenoveerd energie label C,  Het 2e van 1990 ook label C 

2 hours ago, carl said:

Helemaal met je eens Seed. Ik heb een huis uit 1922 en we hebben daar veel aan energie besparing gedaan. Erg kostbaar want als je bijvoorbeeld ramen vervangt voor dubbel glas wil je dat natuurlijk in de stijl van het huis. Energieneutraal lukt je natuurlijk nooit tenzij je het huis verkloot en dat zou erg zonde zijn. 

Toch kun je er een hoop aan doen.  Ons 1e huis uit 1890 heeft energielabel C.  Aan de Zaanse stijl is eigenlijk weinig veranderd. Er zijn 2 muren blijven staan meer niet.  De rest is nieuw. 

Als ik de achtergevel heb gerenoveerd verwacht ik B of C Jack. Verder ben ik wel met Seed eens dat veel moderne isolaties leiden tot sick building of juist weer noodzaak tot airco. Ik zal je mijn adres sturen, krijg je een beetje een beeld.

3 minutes ago, carl said:

Helemaal mee eens Jack. Ik heb trouwens geen geforceerde ventilatie in de kamer want kan niet tegen het geluid 😀  Elke ochtend luchten.

Ook hier niets geforceerd,  bijna alle ramen kunnen tegen elkaar helemaal open. Ook in kier of in ventilatie stand.  Dat was het 1e dat hier aan dit huis hebben laten doen. Er staat altijd wat open, daarnaast zijn er ook nog ventilatie roosters mooi in de kozijnen ingebouwd. Die gaan eigenlijk nooit dicht.       

6 minutes ago, carl said:

Ik heb trouwens geen geforceerde ventilatie in de kamer

Dat kan ook zonder mechanieken. Een buis door de kamer van voor- naar achtergevel zorgt voor voldoende luchtstroming door het drukverschil tussen beiden. Vervolgens ventilatie roosters in de buis en het geheel achter het plafond weg werken. Heel simpel en effectief. Anders "Dauerlufters" in de ramen. Hele oude systemen die maar geen opgang doen. Er is me slim bouwen zo enorm veel passief op te lossen. Het nadeel, het kost ruimte.

Glasbuisjes. Hele kleine glasbuisjes die tegen elkaar aan zijn gesmolten en een hele grote mat vormen die je tegen de gevel plakt.

43 minutes ago, carl said:

Je kent mijn huis George en ook mij een beetje 😀  Ik zoek dat net zo goed uit als audio en er is al veel gedaan. De vorige bewoner heeft bijvoorbeeld de kap van de tweede verdieping vervangen met 10 centimeter isolatie. Daar heb ik 6 centimeter steenwol aan toegevoegd mede vanwege het geluid. Daar zit ik ruim boven de 4 RC waarde. Ook heb ik in de beneden verdieping overal HR ++ glas. Ik heb net een offerte van de achter gevel binnen. Ik ga de buitenkant restaureren en daar komt dan een Bluedec/Adrogel deken op en ook de laatste ramen op de eerste verdieping worden nu vervangen.

Hoewel het huis nu al veel comfortabeler is en de energierekening veel lager, zit ik nog ver boven energieneutraal. Heb wel eens aan een warmtepomp gedacht, maar dan moet ik 70 meter diep boren. 
Overigens heb ik nooit spijt van de koop gehad. Altijd zoiets gewild.

Voor een warmte pomp hoef je allang de grond niet meer in.

Ik zelf heb een pomp die de warme lucht uit de woning gebruikt om het CV water te verwarmen.

Daar mee kan ik tot een buiten tempratuur van 6 graden de boel warm houden en daar onder moet ik gaan bijstoken maar dat is dan nog maar de helft van wat ik eerder aan gas nodig had.

Ik weet niet of je een centrale afzuiging in je woning hebt maar dit is een kwestie van de unit uitwisselen.

Verder kan je natuurlijk ook op de grond uiten achter het huis een warmte wisselaar plaatsen voor de warmte pomp als je wat meer vermogen wilt hebben.

Die dingen zijn tegenwoordig mooi weg te werken en als je toch de achterkant wil aanpakken dan kan je daar prima gelijk een klein huisje voor maken wat voldoende ventilatie heeft.

En die dingen zijn zo stil geworden.

De buiten unit van mijn lucht - lucht warmtepomp (airco) is niet hoorbaar als ik buiten sta onder de pomp sta.

Een andere oplossing is om met infra rood de boel te verwarmen. werkt ook prima. maar kan je weer niet mee koelen.

En het opwekken van energie zijn zonne panelen natuurlijk prima maar kan me voor stellen dat dit voor jou huis niet handig is in het bos.

Wel kan je op een zonnige plek aan de noord zijde van je tuin prima een rij panelen plaatsen die naar het zuiden kijken.

Daarmee ben je aardig onderweg om energie neutraal te worden.

Mijn punt is dus eigenlijk, het kan allemaal prima maar je moet wel willen en het er voor over hebben dat je dan aan de linker zijde van je tuin een rij panelen hebt staan.

Niet iedereen vind dat mooi.

Edit ik lees net dat je geen mechanische ventilatie hebt maar dat is natuurlijk een keuze om het niet te doen.

De unit die hier hangt hoor ik alleen als we aan het koken zijn of onder de douche staan.

en die is een stuk stiller als de oude afzuigkap die we hadden.

Edited by kappa7

In de keuken en badkamer heb ik natuurlijk wel een mechanische ventilatie George. Ik ga me toch eens verdiepen in een warmtepomp. Maar eerst die achtergevel want dan ziet het huis er ook weer prima uit. Ik heb trouwens ook nog een warmteverspiller in de kelder. Daar zitten alle verwarmingsbuizen. Vroeger omwikkelde ze die met karton in mijn geval met kalk eromheen. Werkt blijkbaar niet goed want onze kelder is erg warm.

1 hour ago, Arcman said:

Klinkt als een Perpetuum mobile.......

Klopt is het ook een beetje maar je moet nog wel energie toevoegen.

Deze heeft ongeveer 330 watt nodig om 1.7KW aan warmte te maken.

Ik heb het CV water dan ongeveer 40 graden.

Dat doe ik dan met de Inventum modul-Air

https://www.inventum.com/producten/ecolution-modul-air/

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...