Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

On 12/31/2020 at 2:28 PM, edwin16 said:

Nou nou, wat een audiofiele dag....

In de afgelopen twee weken:

1) Storing op het rechterkanaal van m'n Nakamichi 682zx, waarschijnlijk capacitors die het begeven hebben. Is een bekend probleem bij oudere Naks.

2) Een vreemde tik in m'n versterker, lijkend op een relais wat je hoort schakelen, ook in standby. Geen idee wat dit kan zijn

3) Van een van de luidsprekers is de hoge- en middentoonspeaker er plots mee opgehouden

4) M'n Nakamichi RX505 wil niet meer aan gaan....

2021 Begint dus met een aantal reparaties voor mij :-((

De eerste van de vier reparaties is vandaag uitgevoerd, de RX505 kan ik morgen weer ophalen in Maassluis. Bleek een diode en een elco van het 'power off' signaleringscircuit te zijn die spontaan defect waren geraakt.

De luidspreker... tja. Laat ik het zo zeggen. Het zelfhelende vermogen van de Dali Mentor 6 is gigantisch. Na enkele weken zonder hoog en midden te hebben geluisterd is het ook weer vanzelf opgelost. Raar maar waar. Geen idee hoe het kan, maar mij hoor je (althans voorlopig...) niet meer klagen.

3 hours ago, TL 200 said:

Goedemiddag allemaal. Kent U mij nog? Mijn audiofiele dag? Hier weer eens inloggen.

Ik was een beetje forum-moe, ben inmiddels voor de twee keer opa geworden en dat vreet tijd. We passen regelmatig op en helpen dan ook maar gelijk met de huishoudens en tuinen van de dochters. Mijn vader, 84 nu, neemt ook nogal wat tijd in beslag en de weinige tijd die overbleef besteedde ik liever aan het luisteren naar dan aan het praten over muziek en audio.

Het begint nu toch weer te kriebelen en muziek blijft natuurlijk een grote liefde, dat gaat nooit over. En stiekem miste ik jullie soms ook wel.

Ik kreeg twee weken geleden een mail van Spotify omdat er in de USA ingelogd zou zijn op mijn account. Dat was een gratis account en al heel lang niet meer gebruikt. Zou daar nou echt op ingelogd zijn of is het misschien een manier om slapende accounts wakker te schudden? Ik weet het niet maar heb voor de zekerheid al mijn wachtwoorden gewijzigd en het Spotify account opgezegd.

Ik ga wat rondkijken hier en jullie weer gevraagd en ongevraagd van mijn adviezen en commentaren voorzien.

Leuk je weer te zien hier en welkom terug.

3 hours ago, edwin16 said:

Het zelfhelende vermogen .....

Mijn draaitafel was altijd geaard aangesloten op de Pass kloon anders bromde hij. Na wat experimenten weer exact hetzelfde aangesloten en zelfs op dezelfde plek in het rack. Bromde als de hel en dit ging slechts weg als ik de aarde niet aansloot ?????? 

Edited by carl

Vandaag een hele mooie collectie klassiek LP's gehaald bij een medeforummer. B) Met grote dank aan een audioclub genoot voor het nodige sjouwwerk.

Daarna nog ff de stoute schoenen aangetrokken, Jeroen gebeld en ff bij Da Capo High End koffei gaan drinken en muziek luisteren, omdat we toch in de buurt waren. Zijn eigen makelij speakers heb ik een jaar geleden gehoord en toen was er wel nog wat werk aan. Nu, een jaar later dus, zijn ze verder doorontwikkeld en ze klinken echt erg goed.

Gisteren werd ik gebeld door een goede audiokennis. Hij had zijn stereoset ontmanteld en zijn 5.1 set opgetuigd om daar stereo ook hoogwaardig weer te geven.

De Revelset vond ik altijd erg goed klinken, de 5.1 set had echt beeld nodig om een beetje over te komen.

Zijn 5.1. set bestaat uit 5 Klipsch Paladium luidsprekers. De versterking nu uit een nieuwe Hegel 590 stereo geïntegreerde versterker met ingebouwde DAC, een AVM 5.1 voorversterker, een Astin Trew eind versterker voor de center en een dikke Marantz voor de achterkanalen. Als bron een Marantz Blue Ray speler. De bekabeling bestaat uit een mix van Life Cable, Pinkfaun en nog wat andere topmerken.

De frontspeakers zijn als een van de laatste projecten bij Pink Faun onder handen genomen. Ik zag daar foto's van. De oude filters waren al best wel mooi opgebouwd, maar de nieuwe condensatoren en weerstanden zien er toch een heel stuk beter uit. De originele binnenbekabeling was eenvoudig stranded "monster" kabel. Die is vervangen door PinkFaun draad. De speakers zien er verder ook aan de binnenkant prachtig uit. Mooie open basspeakers en een aluminium hoorn. De kasten zijn gebogen en voorzien van de nodige bracings.

Zijn huiskamer is vrij smal, dus de speakers staan vrij dicht tegen de zijmuren en ongeveer 1 m van de achtermuur. Tussen de speakers staat de set en daarboven een grote TV. De apparatuuris nog niet erg goed opgesteld, maar na de "maatregelen" wordt een ander rack ingezet, waardoor de opstelling beter zal worden. De huiskamer is voorzien van de nodige absorberende gordijnen en kleden.

Dan gaan we luisteren. Een CD in de Bluerayspeler en via SPdif naar de Hegel. Dan klinkt niet slecht. Althans in het midden en hoog. Een mooi stereobeeld en natuurlijk klinkend. Alleen.. ik vond het laag wat te terughoudend. Zeker voor zulke grote speakers. Dan blijkt dat er in de baspoorten aan de achterzijde schuimproppen zitten. Die waren er bij de levering van de Hegel ingedrukt, omdat het laag van sommige muziek wat erg overheersend was. Op mijn verzoek heeft hij er die uitgehaald. Dat was inderdaad veeeeel beter. Het laag ging een stuk dieper en sloot beter aan bij de rest. Alleen, bij heel basheftige muziek leek het soms wat veel. Maar omdat er vier baspoorten op de Paladiums zitten (twee voor de midbas en twee voor het laag), konden we ook een van de twee poorten van de laagweergevers dichtmaken. Op de foto's was te zien dat beide poorten een gelijke lengte hebben, dus de bovenste werd dicht gepropt. Dat bleek voorlopig de ideale mix. De eigenaar was ook duidelijk in zijn nopjes met deze oplossing. Yello op de Stereoplay CD klonk als nooit tevoren. Maar misschien kan het nóg wat beter door eens te spelen met halfopen materialen zoals b.v. fibrefill. Daarna hebben we nog wat muziek van SACD's gespeeld. Dit via de analoge uitgang van de Bluerayspeler. Nu hoorden we de Marantz-klank wel erg duidelijk. Voor mij was de warmte iets te overdreven.

Maar de topper was een opname van Dean Peer (op Spirit of Turtle) in highres via de SPdif aansluiting. Waw.. wat een verbetering t.o.v. wat ik hier eerder hoorde. Pure kwaliteit. De stereoset met de Revels is echt overbodig geworden. Voor 5.1. wordt de Hegel alleen als eindversterker gebruikt. Dat heb ik niet gehoord, omdat stereo voor muziek echt mijn voorkeur heeft. Bovendien was de middag om.

Binnenkort komt er een streamer, waarschijnlijk een Bluesound met ingebouwde HD. Aangezien de eigenaar volkomen digibeet is, wordt dat ook weer een uitdaging. Maar met Bluesound zal het wel gaan werken.

ik wacht nu op een telefoontje voor het vervolg..... Maar dus een leuke audiofiele dag gehad.

Leuk verslag Hans. En zo blijkt maar weer, dat het toch fijn is als er een keertje iemand meeluistert die ook veel gehoord heeft en dan de vinger op de pijnlijke plek legt.... En daardoor op een snelle manier de set op een hoger niveau brengt.. Super 👍

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Binnenkort komt er een streamer, waarschijnlijk een Bluesound met ingebouwde HD. Aangezien de eigenaar volkomen digibeet is, wordt dat ook weer een uitdaging. Maar met Bluesound zal het wel gaan werken.

Digibeet en streamen: is dat niet vragen om moeilijkheden? (Daarom begin ik er ook niet aan!)

Edited by Ove Rickland

6 hours ago, Ove Rickland said:

Digibeet en streamen: is dat niet vragen om moeilijkheden? (Daarom begin ik er ook niet aan!)

Het lijkt me verschrikkelijk, om digibeet te zijn, in deze moderne tijd.  Zoiets als analfabeet in de vorige eeuw. 🙄

@Hans wasemkapfilter en daar een niet te strak rolletje van maken. Kost bijna niks, werkt verbluffend.  

Edited by Tubejack

11 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar de topper was een opname van Dean Peer (op Spirit of Turtle)

Deze is inderdaad super kritisch (ik heb de CD). Is bij mij vrij lang een verzameling van onsamenhangende klanken geweest.

Op een goede set wordt het pas uitgebalanceerde muziek. Niet te hoog volume inzetten.....

14 hours ago, Hans van Liempd said:

Dan blijkt dat er in de baspoorten aan de achterzijde schuimproppen zitten

Ja hoor, gaan we weer.

Ik heb geen idee wat z'n 5.1 processor kan, ook in stereo. Daar kun je normaal gesproken dingen instellen zodat die proppen onzin niet nodig is. Als dat er niet in zit en je wilt toch dit soort bakbeesten blijven gebruiken, dan is een parametrische EQ de oplossing. Niet het verknallen van de afstemming van een prima luidspreker.

1 hour ago, Seed7 said:

Ja hoor, gaan we weer.

Ik heb geen idee wat z'n 5.1 processor kan, ook in stereo. Daar kun je normaal gesproken dingen instellen zodat die proppen onzin niet nodig is. Als dat er niet in zit en je wilt toch dit soort bakbeesten blijven gebruiken, dan is een parametrische EQ de oplossing. Niet het verknallen van de afstemming van een prima luidspreker.

Voor stereo wordt de 5.1 voorversterker niet gebruikt. Qua bakbeest valt het wel mee, twee 20 cm woofers. De kasten zijn 25 cm breed schat ik en ca 1,2m hoog.

Er zitten twee baspijpen voor die twee woofers. Daarvan zit er nu een vrijwel dicht en de andere is open.

Als je behoefte hebt aan surroundgeluid bij de TV kan je dan niet veel beter werken met een hoofdtelefoon of werkt dat niet.  Als ik in de huiskamer zoveel LS wil zetten krijg ik ruzie met Ellie en trouwens ook met mezelf.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Voor stereo wordt de 5.1 voorversterker niet gebruikt. Qua bakbeest valt het wel mee, twee 20 cm woofers. De kasten zijn 25 cm breed schat ik en ca 1,2m hoog.

Er zitten twee baspijpen voor die twee woofers. Daarvan zit er nu een vrijwel dicht en de andere is open.

Dat zei Seed al: je gaat de afstemming van een overigens prima ontworpen systeem om zeep helpen.
Het paard achter de wagen.

Ik ben deze situatie in de praktijk zo vaak tegengekomen, dat het wel een audiofiele aandoening moet zijn om veel te grote luidsprekers structureel in veel te kleine ruimtes te proppen. Om er vervolgens achter te komen dat sonische homogeniteit geheel afwezig is en ook nog te verwachten dat een of andere akoestische behandeling of elektronische signaalmanipulatie daar dan wel raad mee weet. Probleem opgelost, toch?

Waarschijnlijk niet echt, want de verstandigste en meest bevredigende oplossing is nog veel eenvoudiger: koop gelijk de juiste luidsprekers voor je ruimte, dan hoef je je zorgvuldig ontworpen luidsprekersysteem achteraf niet te gaan ontregelen ("verbeteren door modificatie" heet dat dan).
Bovendien kun je laagproblemen zo structureel buiten de deur houden, waardoor ze evenmin achteraf gecorrigeerd hoeven te worden.

Edited by thingman

24 minutes ago, thingman said:

elektronische signaalmanipulatie

Het neemt inderdaad de oorzaak niet weg. Dat is de combinatie luidspreker akoestiek. Wat je er mee bereikt is dat je een eventuele resonantie minder hard aanstoot. Met een parametrische EQ kun je dat heel smalbandig doen. Het zelfde voor een luidsprekercorrectie. En helemaal als ze toevallig op een vervelende manier samenwerken. Mijn voorkeur gaat naar een passieve akoestische oplossing uit, gaat helaas te vaak niet.

Helaas is de gesloten luidspreker in de vergetelheid geraakt. Want, marketering, f-3dB moet heeel laag. f-3dB tussen de 50-60Hz, een relatief lage Q=0.6 en ruim voldoende luidsprekeroppervlak doet het uitstekend. Dat geeft ook de ruimte om het sublaag met subwoofers in te vullen. De HT THX standaard kapt niet voor niets alles onder de 80Hz(?) af voor alle luidsprekers behalve de subs. En dan is er nog "Speaker Boundary Interference Response".

Akoestisch begint de ellende in veel standaard huiskamers al eerder, iets onder de 200Hz. (mijn HT sub kan perfect de laagste ruimteresonantie hier aanstoten. ~13Hz. Het bier schuimt spontaan het glas uit. Een filtertje houdt de relatie met de buren uiterst vriendelijk)

Edited by Seed7

Je kunt natuurlijk ook overdrijven. Zonder die proppen, ging het op de meeste muziek prima. Alleen bij bas zware muziek werd het wat te veel. Niet in het echt diepe laag, maar eerder rond de 60 Hz. De kamer is dan over een deel wel smal,  maar ook ca 9 m lang. Klein kun je dat niet noemen. De luisterstoel iets naar achter zou ook helpen, maar dat wilde hij absoluut niet. Dan zat hij te ver van de TV en werd de opstelling van de achterspeakers lastig.

Klein in akoestische zin Hans. Niet in meters. "Kleine ruimte akoestiek" is lastig en een apart vakgebied vergeleken met grote ruime akoestiek. Bij de laatste spelen een hele boel zaken geen rol. En een aantal parameters uit de grote ruimte akoestiek gaan in de kleine ruimte akoestiek niet op. RT60 metingen bijvoorbeeld, omdat je geen diffuus geluidsveld hebt (dit is per definitie).

Maar, als je de meters kleiner maakt worden de akoestiesche problemen meer naar boven geschoven in het frequentiebereik.

Edited by Seed7

3 hours ago, thingman said:

Waarschijnlijk niet echt, want de verstandigste en meest bevredigende oplossing is nog veel eenvoudiger: koop gelijk de juiste luidsprekers voor je ruimte, dan hoef je je zorgvuldig ontworpen luidsprekersysteem achteraf niet te gaan ontregelen ("verbeteren door modificatie" heet dat dan).
Bovendien kun je laagproblemen zo structureel buiten de deur houden, waardoor ze evenmin achteraf gecorrigeerd hoeven te worden.

Een goed vriend van mij, Hans Baan, zei mij vroeger al: als je geen fouten maakt, hoef je ze ook niet op te lossen.

Vandaag even een setje zonder slang gemaakt. De interlinks tussen de voor- en eindversterker heb ik zo uitgevoerd. De voorversterker heeft een cinchaansluiting de eindversterkers XLR en zijn intern volledig gebalanceerd. De elektronica zit dus niet aan de massa aarde.
Het gaat nu dus om een semigebalanceerde kabel. drie draden aan de eindversterkerkant en twee daarvan zijn gevlochten. De derde draad is aan de voorversterkant aan de massa aangesloten. 

De kabels heb ik "even" gemaakt van strak getwist zeer dun massieve kern draad. daarnaast een iets dikker massa draad.

Belangrijker is, hoe klinkt dat dan ten opzichte van de gevlochten draden mét slang.

De eerste indruk is, dat er wat meer detail en precisie in het hoog en midden is. Het lijkt ook wat ruimtelijker. Maar helaas mis ik ook wat organische klank. Ook het laag is iets minder gecontroleerd. Het hoog lijkt bij sommige nummers ook wat schriller van klank.

Maar toch weer voldoende inspiratie om een setje gevlochten interlinks zonder slang te gaan maken. Nou moet ik nog iets verzinnen dat het dunne draad nog enigszins beschermt. Of er uiterst omzichtig mee omgaan.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...