Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

34 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wanneer muziek via mij set realistisch over komt, vind ik het neutraal. Realistisch t.o.v. live gespeelde onversterkte instrumenten en stemmen dus.

 

Hier in de huiskamer staat een piano. Mijn vrouw bespeeld die regelmatig, dus dat is een prima referentie. Wanneer een Steinway of Bösendorfer vleugel op mijn set in de buurt komt van die pianoklank, ben ik al dik tevreden.

Stemmen zijn eigenlijk makkelijker, maar die klinken in elke akoestiek ook anders.

 

100% zal het nooit worden, maar met een kleurijk Myfi ding ben IK zeker niet tevreden.

Is natuurlijk ook weer een vorm van MiFi, ieder zn smaak.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

100% gaat sowieso nooit lukken! Neem het voorbeeld van Hans, die piano in zijn woonkamer. Neem die 100% accuraat op, wat al een opgave is, dan neem je dus ook die akoestiek aldaar op. Ga dat daarna weergeven, dan krijg je dus 2 maal die akoestiek om je oren. Gaat dus gewoon nooit lukken. Neem die piano in een akoestisch dode ruimte op (wat echt niet klinkt, maar goed) dan zal die bij iedereen toch net anders klinken vanwege de verschillende akoestieken.

 

Ik probeer met mijn set-ups in ieder geval de dynamiek van live te benaderen, dat is al uitdaging genoeg. Wil je de eigen akoestiek uitsluiten, dan zul je toch met een koptelefoon aan de gang moeten, alleen, wil je dat? Uiteindelijk zal het dus altijd myfi worden. Is dat erg? Zolang de beleving voor jou maar is wat je zoekt, dan ben je denk ik al een heel eind!

Link to comment
Share on other sites

Helemaal met Marco eens. Onder normale huiselijks omstandigheden zal de akoestiek van iedere ruimte toch altijd verschillen.  Overigens de vrouw van een Stereophile recescent is zangeres. Hij heeft haar stem opgenomen in zijn luisterruimte. Die opname gebruikt hij bij zijn recensies. Dat gaat de goede kant op.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Wat wel een keer een leuk experiment is, mocht je nog een klein extra setje hebben (en nee, ik bedoel geen Blokker of Gamma setje), zet deze met mooi weer een keer vrij buiten in de tuin, en ga er dan eens naar luisteren. Knappe high-end set die in een woonkamer aan die beleving buiten voorbij gaat. En het enige wat je dan hebt gedaan, is de eigen akoestiek verwijderen, zodat de enige akoestiek die je nog hoort die in de opname is...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arden said:

Wat wel een keer een leuk experiment is, mocht je nog een klein extra setje hebben (en nee, ik bedoel geen Blokker of Gamma setje), zet deze met mooi weer een keer vrij buiten in de tuin, en ga er dan eens naar luisteren. Knappe high-end set die in een woonkamer aan die beleving buiten voorbij gaat. En het enige wat je dan hebt gedaan, is de eigen akoestiek verwijderen, zodat de enige akoestiek die je nog hoort die in de opname is...

 

Heee, wat een leuke tip. .... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arden said:

En het enige wat je dan hebt gedaan, is de eigen akoestiek verwijderen

Je kunt een "kleine akoestiek" in een "grote akoestiek" weergeven. Andersom niet. Je moet dus de akoestiek van je luisterruimte "groter" maken dan die van de opname. Maar wel met je relaas eens.

 

Wat ik vaak doe is een van m'n stereomicrofoons rechtstreeks via microfoonversterker naar de koptelefoon. Dit geeft een enorm realistisch ruimtelijk beeld. Zodra je het over de speakers doet "kakt alles in".

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Jaaaaaaaaaaren geleden eens de stem van mijn zus opgenomen. Gewoon in de huiskamer en ook weer in de huiskamer afgespeeld. Dat klonk werkelijk nergens naar, door de dubbele akoestiek leek het wel een badkamer. Daarna de microfoon tussen wat kussens gezet en weer haar stem opgenomen. De weergave via de luidsprekers klonk toen heel realistisch.

 

Mijn luisterruimte is wat overgedempt. Daardoor klinken combo's die live zijn opgenomen erg goed. Opgenomen in een studio of erg dicht bij de instrumenten, klinkt dan weer een stuk droger. Meer alsof de instrumenten in mijn ruimte bespeeld worden. Ruimtelijkheid die door de ruimte wordt toegevoegd is m.i. niet realistisch.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

Hier hoor ik dat experiment regelmatig, Hazes bij de BBQ's van de achterburen.

 

Hij moet ook jouw takkeherrie   ehh muziek aanhoren.  Geef hem een hand, misschien legt hij voor jou ook een braadworst op de BBQ. 🍻

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

Pffff, das pech hebben met zulke buren.... :(

 

1 hour ago, Tubejack said:

 

Hij moet ook jouw takkeherrie   ehh muziek aanhoren.  Geef hem een hand, misschien legt hij voor jou ook een braadworst op de BBQ. 🍻


Wel grappig jullie opmerkingen. Ik heb me positief nog negatief over Hazes bij de BBQ buren uitgelaten.

Van mij mag'ie en van mij(n muziek) hoort'ie niets.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

 


Wel grappig jullie opmerkingen. Ik heb me positief nog negatief over Hazes bij de BBQ buren uitgelaten.

Van mij mag'ie en van mij(n muziek) hoort'ie niets.

 

O ja, vanuit mijn eigen perceptie geschreven natuurlijk :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Vandaag nieuwe buizen ontvangen voor de voorversterker en eindversterker. Wel even Jack om advies gevraagd in verband met matching. Ik heb de buizen van de voorversterker er het eerst ingezet. Wat opviel was dat de versterking veel stiller werd. Na een paar uur begon het ook weer wat beter te klinken. Het geluid kwam nu duidelijk omhoog. Ook een testplaat er bij gehaald. Mijn oren zouden nog boven de 10.000 hz zitten. Valt me goed mee. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu uit geselecteerde buizen. De vraag is natuurlijk of die buizen door langdurig gebruik minder stil worden of dat mijn uitgeselecteerde buizen tot het einde stil blijven.

Link to comment
Share on other sites

On 9/5/2020 at 7:56 AM, VANZOMERENG said:

Er bestaat geen 100% neutraliteit in geluidsweergave, zo ja dan kunnen we wel inpakken met onze hobby, want dan hebben immers
alle merken/typen/kabels, geen eigen klanksignatuur .  Er bestaat wel een bepaalde bandbreedte van  "signatuur/kwaliteit"  in de weergave,
welke ons in staat stelt een bepaalde "beleving" te geven, die ons doet denken hoe iets werkelijk of "live" zou moeten klinken.

 

 

Ik denk het ook. En hetzelfde orkest klinkt ook in verschillende zalen weer anders. Dus wat probeer je dan te benaderen?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...