kappa7 Posted 6 september 2020 Report Share Posted 6 september 2020 34 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer muziek via mij set realistisch over komt, vind ik het neutraal. Realistisch t.o.v. live gespeelde onversterkte instrumenten en stemmen dus. Hier in de huiskamer staat een piano. Mijn vrouw bespeeld die regelmatig, dus dat is een prima referentie. Wanneer een Steinway of Bösendorfer vleugel op mijn set in de buurt komt van die pianoklank, ben ik al dik tevreden. Stemmen zijn eigenlijk makkelijker, maar die klinken in elke akoestiek ook anders. 100% zal het nooit worden, maar met een kleurijk Myfi ding ben IK zeker niet tevreden. Is natuurlijk ook weer een vorm van MiFi, ieder zn smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 september 2020 Report Share Posted 6 september 2020 1 hour ago, Hans van Liempd said: Realistisch t.o.v. live gespeelde onversterkte instrumenten en stemmen dus. Een klein beetje "werkelijkheidsbeleving". Hoeft geen 100% te zijn, maar het gevoel van ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 september 2020 Report Share Posted 6 september 2020 Als een typische studio plaat live klinkt is het ook niet goed hoor Hans! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 september 2020 Members Report Share Posted 7 september 2020 100% gaat sowieso nooit lukken! Neem het voorbeeld van Hans, die piano in zijn woonkamer. Neem die 100% accuraat op, wat al een opgave is, dan neem je dus ook die akoestiek aldaar op. Ga dat daarna weergeven, dan krijg je dus 2 maal die akoestiek om je oren. Gaat dus gewoon nooit lukken. Neem die piano in een akoestisch dode ruimte op (wat echt niet klinkt, maar goed) dan zal die bij iedereen toch net anders klinken vanwege de verschillende akoestieken. Ik probeer met mijn set-ups in ieder geval de dynamiek van live te benaderen, dat is al uitdaging genoeg. Wil je de eigen akoestiek uitsluiten, dan zul je toch met een koptelefoon aan de gang moeten, alleen, wil je dat? Uiteindelijk zal het dus altijd myfi worden. Is dat erg? Zolang de beleving voor jou maar is wat je zoekt, dan ben je denk ik al een heel eind! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 Helemaal met Marco eens. Onder normale huiselijks omstandigheden zal de akoestiek van iedere ruimte toch altijd verschillen. Overigens de vrouw van een Stereophile recescent is zangeres. Hij heeft haar stem opgenomen in zijn luisterruimte. Die opname gebruikt hij bij zijn recensies. Dat gaat de goede kant op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 september 2020 Members Report Share Posted 7 september 2020 Wat wel een keer een leuk experiment is, mocht je nog een klein extra setje hebben (en nee, ik bedoel geen Blokker of Gamma setje), zet deze met mooi weer een keer vrij buiten in de tuin, en ga er dan eens naar luisteren. Knappe high-end set die in een woonkamer aan die beleving buiten voorbij gaat. En het enige wat je dan hebt gedaan, is de eigen akoestiek verwijderen, zodat de enige akoestiek die je nog hoort die in de opname is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 1 hour ago, Arden said: Wat wel een keer een leuk experiment is, mocht je nog een klein extra setje hebben (en nee, ik bedoel geen Blokker of Gamma setje), zet deze met mooi weer een keer vrij buiten in de tuin, en ga er dan eens naar luisteren. Knappe high-end set die in een woonkamer aan die beleving buiten voorbij gaat. En het enige wat je dan hebt gedaan, is de eigen akoestiek verwijderen, zodat de enige akoestiek die je nog hoort die in de opname is... Heee, wat een leuke tip. .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 Ik denk niet dat mijn buren dat zouden appreciëren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 2 minutes ago, carl said: Ik denk niet dat mijn buren dat zouden appreciëren Met zoveel vrije ruimte? Ik had juist jou voor dat experiment op het oog Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 Hier namelijk veel buitengeluiden, zoals treinen en redelijk wat verkeer voor de deur.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 (edited) 1 hour ago, Arden said: En het enige wat je dan hebt gedaan, is de eigen akoestiek verwijderen Je kunt een "kleine akoestiek" in een "grote akoestiek" weergeven. Andersom niet. Je moet dus de akoestiek van je luisterruimte "groter" maken dan die van de opname. Maar wel met je relaas eens. Wat ik vaak doe is een van m'n stereomicrofoons rechtstreeks via microfoonversterker naar de koptelefoon. Dit geeft een enorm realistisch ruimtelijk beeld. Zodra je het over de speakers doet "kakt alles in". Edited 7 september 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 Just now, René N. said: Hier namelijk veel buitengeluiden, zoals treinen en redelijk wat verkeer voor de deur. Hier hoor ik dat experiment regelmatig, Hazes bij de BBQ's van de achterburen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 Pffff, das pech hebben met zulke buren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 Jaaaaaaaaaaren geleden eens de stem van mijn zus opgenomen. Gewoon in de huiskamer en ook weer in de huiskamer afgespeeld. Dat klonk werkelijk nergens naar, door de dubbele akoestiek leek het wel een badkamer. Daarna de microfoon tussen wat kussens gezet en weer haar stem opgenomen. De weergave via de luidsprekers klonk toen heel realistisch. Mijn luisterruimte is wat overgedempt. Daardoor klinken combo's die live zijn opgenomen erg goed. Opgenomen in een studio of erg dicht bij de instrumenten, klinkt dan weer een stuk droger. Meer alsof de instrumenten in mijn ruimte bespeeld worden. Ruimtelijkheid die door de ruimte wordt toegevoegd is m.i. niet realistisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 (edited) 1 hour ago, Seed7 said: Hier hoor ik dat experiment regelmatig, Hazes bij de BBQ's van de achterburen. Hij moet ook jouw takkeherrie ehh muziek aanhoren. Geef hem een hand, misschien legt hij voor jou ook een braadworst op de BBQ. Edited 7 september 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 2 hours ago, René N. said: Pffff, das pech hebben met zulke buren.... 1 hour ago, Tubejack said: Hij moet ook jouw takkeherrie ehh muziek aanhoren. Geef hem een hand, misschien legt hij voor jou ook een braadworst op de BBQ. Wel grappig jullie opmerkingen. Ik heb me positief nog negatief over Hazes bij de BBQ buren uitgelaten. Van mij mag'ie en van mij(n muziek) hoort'ie niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 2 hours ago, Seed7 said: Wel grappig jullie opmerkingen. Ik heb me positief nog negatief over Hazes bij de BBQ buren uitgelaten. Van mij mag'ie en van mij(n muziek) hoort'ie niets. O ja, vanuit mijn eigen perceptie geschreven natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 6 hours ago, René N. said: Pffff, das pech hebben met zulke buren.... Mensen die rustig wonen zijn vaak extra gevoelig op geluiden van anderen René. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 (edited) Vandaag nieuwe buizen ontvangen voor de voorversterker en eindversterker. Wel even Jack om advies gevraagd in verband met matching. Ik heb de buizen van de voorversterker er het eerst ingezet. Wat opviel was dat de versterking veel stiller werd. Na een paar uur begon het ook weer wat beter te klinken. Het geluid kwam nu duidelijk omhoog. Ook een testplaat er bij gehaald. Mijn oren zouden nog boven de 10.000 hz zitten. Valt me goed mee. Edited 7 september 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 september 2020 Author Report Share Posted 8 september 2020 Mooi, nog meer genieten. Heb je geen rumble van een dt dan toch van de buizen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 september 2020 Report Share Posted 8 september 2020 Ik heb nu uit geselecteerde buizen. De vraag is natuurlijk of die buizen door langdurig gebruik minder stil worden of dat mijn uitgeselecteerde buizen tot het einde stil blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 september 2020 Author Report Share Posted 8 september 2020 Je kunt je ook afvragen wanneer het einde is. Ik gok op door langdurig gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2020 Report Share Posted 9 september 2020 Inmiddels ook de KT 120 geplaatst en ben ze druk aan het inspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 9 september 2020 Report Share Posted 9 september 2020 On 9/5/2020 at 7:56 AM, VANZOMERENG said: Er bestaat geen 100% neutraliteit in geluidsweergave, zo ja dan kunnen we wel inpakken met onze hobby, want dan hebben immers alle merken/typen/kabels, geen eigen klanksignatuur . Er bestaat wel een bepaalde bandbreedte van "signatuur/kwaliteit" in de weergave, welke ons in staat stelt een bepaalde "beleving" te geven, die ons doet denken hoe iets werkelijk of "live" zou moeten klinken. Ik denk het ook. En hetzelfde orkest klinkt ook in verschillende zalen weer anders. Dus wat probeer je dan te benaderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 september 2020 Report Share Posted 10 september 2020 10 hours ago, jepe! said: Ik denk het ook. En hetzelfde orkest klinkt ook in verschillende zalen weer anders. Dus wat probeer je dan te benaderen? Je kunt van alles verzinnen om kleurrijke weergave goed te praten. En er dan een lekker vet sausje over te gieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts