Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III

Groovy
 Share

Recommended Posts

Denk je dat bij streamers die in kleine aantallen worden gebouwd nog zo veel verbetering zit George?  Ik heb natuurlijk niet veel gehoord op dat terrein, maar ik geef toe een voeding doet al veel. Bij een DAC zit ik trouwens aan iets van maximaal 1500 te denken als ik er al iets aan besteedt dan.

De streamer op zich niet maar de dac daar achter wel.

Ik kan me Meitner dac herinneren in een test bij Plaatjesdraaier die toch echt een stukje verder ging dan de gemiddelde aanwezige dac en die techniek heeft zich alleen maar verder ontwikkeld.

Zo denk ik dat de Dac die sodeju nu heeft gekocht zeker de moeite van het onderzoeken waard is.

8 hours ago, kappa7 said:

Van de streamers in de prijsklasse van je draaitafel zullen in ongeveer de zelfde aantallen gemaakt worden als je DT.

De vergelijking van Jack is dus zo gek nog niet.

De grote aantallen is eigenlijk alleen van toepassing in de budget reeks.

denk dan aan je telefoon of tablet.

Neem eens een platenspeler met riaa versterker voor het zelfde budget als je streamer en dan zal het verschil wel kleiner zijn.

Bij ons is die set-up ongeveer even duur, zo'n 2,5... 3K. Het verschil tussen een goed gemaakte LP of CD is soms verbazend klein. Maar er is veel beter.   

prutsen met Sox, een .wav bestand gegenereerd met tertsbanden roze ruis (kaiser-windowed bandpass). Deel van het project om de koptelefoon beter te kunnen kalibreren/filteren. Nu eerst de "kliks" tussen de banden weg krijgen.

noise.wav.png

Edited by Seed7

11 hours ago, kappa7 said:

De streamer op zich niet maar de dac daar achter wel.

Vandaar dat ik twee Auralic mini’s heb gekocht. Ik heb nog even aan een duurdere Auralic gedacht, maar dat is weer zo’n kerstboom. Heb ik niets aan want ik doe alles met een I pad.  Ook zeer prettige software trouwens. 

Roger heeft me zijn DAC laten zien!   Ga maar eerst zijn Silvercore trafo proberen. Ben benieuwd.

Edited by carl

Vanochtend naar een Thorens 124 geluisterd. In de stille passages hoor je de rumble toch wel erg duidelijk. Daarvoor gaat hij waarschijnlijk naar Hanze. Ik begin niet vlug aan een 124 of 301/401. 

Geen idee.
Mijn kennis kreeg het zo in handen maar hij was bang dat hij zijn ls  zou opblazen.
met 400watt de volumeknop beroeren bleek moeilijk.
Het ding klinkt goed, gedetaileerd en ruimtelijk.

Tja 400 watt,omdat het kan.

1 hour ago, carl said:

Vanochtend naar een Thorens 124 geluisterd. In de stille passages hoor je de rumble toch wel erg duidelijk. Daarvoor gaat hij waarschijnlijk naar Hanze. Ik begin niet vlug aan een 124 of 301/401. 

Is de Thorens al eens onderhanden genomen. Met een gereviseerde motor en een beter idlerwheel zal de rumble een stuk minder zijn.
Jaap Pees weet er wel raad mee.

Idler rumble het is een keuze,ik had er nooit last van maar ik kocht er ook een van Jaap Pees.

Maar je hebt wel een Dual met idlerwheel.😀

Die Dual staat bij mijn dochter Peter. Toch herkende ik de rumble geluiden meteen. Met name hoorbaar bij stille passages. Volgens mij ging de Thorens binnenkort naar Jaap Pees.

Edited by carl

Als Carl naar een orginele 50 jaar oude td124 geluisterd heeft dan verbaast mij dat niet.
Een goed gereviseerde hoor je niet,of je moet je oor op de ls leggen.
Wat niet wil zeggen dat er geen rumble is.
Het is nu eenmaal geen dd.

4 hours ago, Arcman said:

Ja, Groovy. Carl heeft het zelf gehoord dus nu is het een feit!

Feit is dat de TD 124 die ik gisteren gehoord heb erg rumoerig was Arcman 😀  Daarom  ging hij , zoals ik al zei, waarschijnlijk nog naar Hanze voor een beurt.  Ruud 13 die Hear vroeger op het forum zat was buitengewoon technisch. Hij vertelde me dat hij de TD 124 nooit stil had kunnen krijgen en blij was toen hij de TD 125 had gekocht.  Het is natuurlijk wel zo dat rumble alleen storend is bij muziek met veel stille passages. En als je er zelf een hebt, geniet er van want het is een mooi ding.

Om daar even aan toe te voegen dat ik natuurlijk ook bij Hanze ben geweest (ondermeer motormodidificatie Thorens). Ik zag bij een demo dat het platform wiebelde (lager zat er niet recht in ?) en maakte daar een opmerking over. Volgens Jaap moest ik daar niet moeilijk over doen. Het is maar hoe je het benadert. 

Edited by carl

Mijn opmerking was een beetje plagerig bedoeld, dus goed opgevat😀

Ik heb inderdaad een TD124 die volgens mij in goede staat is, maar ook hier rumble (die mij meestal pas in de uitloopgroef weer opvalt).

Dus ik stoor mij er niet heel erg aan, net als Groovy eigenlijk.

Desondanks laatst wel even gekeken naar wat simpele modificaties die claimen rumble te verminderen (ga ik misschien nog doen).

30 minutes ago, carl said:

Ik zag bij een demo dat het platform wiebelde (lager zat er niet recht in ?) en maakte daar een opmerking over. Volgens Jaap moest ik daar niet moeilijk over doen. Het is maar hoe je het benadert. 

Over het wiebelen van het plateau, ervan uitgaande dat het hier ook een TD124 betreft. Op het echte (zware) onderplateau ligt het dunne aluminium slip-plateau, dit is niet altijd even strak uitgelijnd. Grappig...want dit is een van de zaken waar ik mij bij een draaitafel ook ontzettend aan kan storen. Bij mijn Roksan Xerxes moet ik goed kijken of het plateau wel draait, bij de TD124 heb ik dat nooit....Het blijft een prachtige draaitafel maar ik ben toch blij dat ik er nog wat naast heb staan voor de afwisseling.

Dat slip plateau kan inderdaad een goede oorzaak zijn van dat wiebelen Arcman. Ik weet eigenlijk pas sinds gisteren hoe dat tweede plateau precies werkt. Verder is zo’n TD 124 in combinatie met een moderne topdraaitafel natuurlijk erg leuk. 

Toen ik trouwens mijn Oracle kocht wiebelde hij ook. Ik heb toen een nieuw lager en plateau gekregen. 

Edited by carl

De kracht van een idler drive is nu juist de stabiliteit, een rotsvast geluidsbeeld zonder jank of FM, waar je diep in kunt kijken.
Groefmodulatie speelt hier niet.
Rumble is geen issue (meer), althans niet bij de moderne idler drives die ik gehoord heb - in ieder geval nog altijd beter dan de eigen SNR van de plaat/opname.

Snaar, en zeker de Thorens/Linn achtigen, heeft altijd iets wazigs, zweverigs (ook al toont de statische zwevingsmeting dat niet aan).
Sommigen noemen dat zels zwoel.

De tafel van Cock is een uitzondering, want die gebruikt geen rubber snaar.

Direct drive (althans de oudere types) lijkt een snaarstrak principe, maar gezien het principe van de veelpolige spindlemotor worden er aan het plareau steeds kleine rukjes gegeven die ook hun hoorbare invloed hebben (e.e.a. afhankelijk van plateaumassa).
Ik denk dan bv. aan mijn eigen SL110 die vóór een kleine modificatie mijnerzijds altijd wat "saai" over kwam (niet echt instabiel stereobeeld, maar wat plat).
Hoe dit bij de nieuwe, recent uitgebrachte types is weet ik niet, die heb ik nog niet gehoord.

Maar uiteindelijk is de plaat zèlf de meest bepalende factor.

De beste upgrade voor een platenspeler is inderdaad een goede LP Sander.  Dat bijvoorbeeld een Reed geen last heeft van Rumble geloof ik gelijk.  Ik vond hem toen bij Marco ook veel beter klinken dan een Garrard. Volgens mij was je daar bij?

Dat klankmatig karakter van de Linn/Thorens heeft dat niet veel meer te maken met de opbouw van het subchasis?

Het is me trouwens niet duidelijk waar Cock zijn snaren vandaal haalt. Ik zou er graag eentje willen uitproberen.

17 minutes ago, KT88 said:

Ik denk dan bv. aan mijn eigen SL110 die vóór een kleine modificatie mijnerzijds altijd wat "saai" over kwam (niet echt instabiel stereobeeld, maar wat plat).

Ben wel benieuwd naar wat je gemodificeerd hebt. Hier staat nog een SL1100A.

1 hour ago, carl said:

Het is me trouwens niet duidelijk waar Cock zijn snaren vandaal haalt. Ik zou er graag eentje willen uitproberen.

Die maakt Cock zelf. De truc zit 'm er volgens mij in om beide uiteinden naadloos aan elkaar te bevestigen. Doe je dat niet goed dan creëer je een schokje elke keer dat de 'knoop' langs de poelie gaat.

Edited by Ove Rickland

14 hours ago, Groovy said:

Je kon die schokjes zien op een metertje.

Ik vraag me echt af of het te meten valt. Je hebt de wet van behoud van massa (energie) wat inhoud dat iets dat in beweging is in beweging wil blijven. Door de massa van het plateau ga je juist die "schokjes" elimineren. Verder heb ik zelf verschillende draaitafels gehad (destijds met de winkel) zoals Transrotor, Nottingham Analogue, VPI, Kuzma, maar ook een Garrard 301 en verschillende Direct Drive draaitafels, zoals Luxman (PD 375) , Denon (DP-80) en nu een EMT 938. Persoonlijk vind ik bv een Garrard 301 overroepen. Die ik had was gereviseerd en uitgevoerd met een Mörch DP-6 arm, wel ik vind mijn EMT echt beter, of om maar te zeggen dat ik liefhebber ben van een goede DD draaitafel.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...