Jump to content

Remasters en re-issues, Top of Flop?

TL 200
 Share

Recommended Posts

Goh en ik maar denken dat dit topic ging over remasters en ri-issues. Gaat het weer een andere kant op dat waar het over zou moeten gaan. Het blijft moeilijk om on-topic te blijven voor sommigen hier. Vroeger deden we aan zelf moderatie en was dit forum zo om geroemd. Tegenwoordig lijkt het steeds meer op dat groene forum. Jammer! (just my 2 cents en frustratie)
On-topic dus maar:
Ik heb onlangs de remasters lp's van mijn favoriete band Camel gekocht op 180 gram. Wauw, wat een mooie remasters zijn het geworden. Klankmatig voor mij een dikke 9. Mooi dieper laag en mooi helder hoog. Ook de stemmen zijn beter hoorbaar. Ik ben er echt mee in mijn nopjes. En ze zijn zo stil, geen tikje of groefruis. 
De bestelde remaster van Dire Straits van MFSL zijn nog niet geleverd en staan op nalevering. Een zoektocht op het www bij de mij bekende verkoopsites van deze remasters is het allemaal hetzelfde bericht...nalevering. Ik vrees met grote vrezen dat ik naast het net gaat vissen hiermee. En dat is balen.

Edited by audiofreak

9 hours ago, audiofreak said:

De bestelde remaster van Dire Straits van MFSL zijn nog niet geleverd en staan op nalevering. Een zoektocht op het www bij de mij bekende verkoopsites van deze remasters is het allemaal hetzelfde bericht...nalevering. Ik vrees met grote vrezen dat ik naast het net gaat vissen hiermee. En dat is balen.

Wat opvalt dat het meeste werk van Dire Straits, goed tot zeer is opgenomen/bewerkt is op een enkel verpruts album na.  Ook de CD's.  Ik heb hier b.v. het album Communiqué zowel op LP als CD en dat klinkt zéér goed.  De meerwaarde van MFSL ontgaat me dan ook. Volgens mij mis je niks. 

Edited by Tubejack

2 hours ago, Tubejack said:

Klopt. Wat betreft de cijfers die je in die lijst ziet staan van de diversen albums van Camel ben ik het totaal niet mee eens. Bovendien staan er weinig lp's tussen en is het meeste download. Althans zo lees ik het. De lp's zijn wat mij betreft in Dynamic Range hoger dan wat ik op die lijst zie staan. Deze nieuwe remasters zou ik tussen de DR 13 en DR 15 geven.
Trouwens, wat vindt jij er dan van, Jack? Jij hebt onlangs nog een paar lp's van Camel van mij gehad. Hoe zou jij die in DR beoordelen? 

5 minutes ago, Tubejack said:

Wat opvalt dat het meeste werk van Dire Straits, goed tot zeer is opgenomen/bewerkt is op een enkel verpruts album na.  Ook de CD's.  Ik heb hier b.v. het album Communiqué zowel op LP als CD en dat klinkt zéér goed.  De meerwaarde van MFSL ontgaat me dan ook. Volgens mij mis je niks. 

Klopt. De oude originele uitgaven klinken ook goed. Behalve dan de live lp's en de verzamel lp. De rest is ook goed. Dat was voor mij ook om in 1e instantie de MFSL uitgaven te laten voor wat het is. Maar doordat ik hier las van Arden's commentaar over hoe goed de MFSL uitgave's waren werd ik weer nieuwsgierig. Navraag bij enkele andere muzikale vrienden werd dat bevestigd. Tja, dan word je toch weer nieuwsgierig.

Wat Camel  betreft, vind ik tot nu toe:  The Snow Goose, fraai, Nude erg goed. Stationary Traveler  minder toegankelijk en Breathless moet je een paar keer horen. Dynamic range? Ik heb me er nog niet echt mee bezig gehouden, maar ik heb niet het idee dat het "plat" klinkt. Nee helemaal niet. Die paar "tikjes" hebben zo ook hun charme. Maar die 1e twee genoemde albums zou ik wel nieuw willen hebben ;) 

Edited by Tubejack

Dit zijn de remasters op 180 gram vinyl van Camel.https://www.udiscovermusic.com/news/camel-landmark-prog-albums-vinyl-reissue/

De mooiste uitvoering van The Snow Goose vind ik die van Camel-A Live Record. Omdat The Snow Goose samen met het London Symphony Orchestra wordt uitgevoerd in de Royal Albert Hall. Erg fraai uitgevoerd. Helaas niet meer nieuw op vinyl te verkrijgen. Dit live album mogen ze van mij ook wel als remaster uitbrengen op 180 gram vinyl. Overigens vind ik dit album ook 1 van de besten van Camel. Ik zie hier nog wel een 2e hands: https://www.bobsvinyl.nl/a-51924766/prog-rock-lp-s/camel-a-live-record-2lp-e10/#description

Hier een uitstekend review van dit album. Ik ben het volledig met deze reviewer eens over wat hij schrijft over deze Snow Goose uitvoering.
https://www.sputnikmusic.com/review/62894/Camel-A-Live-Record/

Het album Nude en Stationary Traveller zijn beiden concept albums. Nude is ook fraai opgenomen en is samen met de Snow Goose Camel's meest favorieten albums van velen Camelfans wereldwijd. Nude gaat over een Japanse soldaat uit de WO II, die na jaren (1974 of zo) wordt gevonden. Zeer fraai album.
Stationary Traveller is ook een conceptalbum en gaat over de Berlijnse muur en de spionnen van de Oost Duitse Stasi. Dit album is veel somberder en klankmatig kun je goed horen dat het het begin was van het digitale tijdperk in de muziek. Het album heeft heel veel synthesizers geluid, waaronder een  Fairlight synthesizer hoor je in sommige nummers. Ik vind dit album ook niet zo goed, hoewel de titelsong (stationary traveller) wel 1 van mijn meest favoriete nummers is. Maar andere nummers vind ik weer beneden de maat van Camel, wat mede komt door al die synthesizers.
Camel heeft daarna ook nog andere albums uitgegeven, maar deze zijn nooit op lp verschenen. Hopelijk gaat dat ooit nog eens gebeuren. Ik heb Andy Latimer daar al meerdere malen over aangeschreven in het verleden. Tot nu toe is dat altijd afgewezen en wat mede kwam destijds dat ik dat vroeg hij zelf volledig herstellend was van een vreselijke ziekte en wat hem jaren heeft gekost. Tegenwoordig treden ze nog wel wat sporadisch op en doen dan oude albums, zoals the Snow Goose en de laatste was Moonmadness. Maar live zijn ze niet meer wat ze ooit waren (vind ik). 
Hier de originele site van Camel https://www.camelproductions.com/
En hier in de shop van de band zelf vind je nog de andere albums en die op cd uit zijn gegeven in eigen beheer : https://www.camelproductions-store.com/

Edited by audiofreak

De dynamic range is geen "punt" zoals je op school krijgt. Het is een meettechnische waarde volgens een vastgelegde methode.

Het zegt niet altijd iets van de opnamekwaliteit. Orgelmuziek b.v. heeft meestal een lage dynamic range. Of capella zang.

Maar de muziek zoals die van Coldplay is super plat gecomprimeerd, zodat het qua volume maar boven de rest uitsteekt. Veel mensen zien dat als een betere opname. http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=coldplay&album= Vinyl heeft dan inderdaad een betere DR. 

15 minutes ago, audiofreak said:

Ik heb  Goldplay op vinyl. De muziek die ze maken is wel oké. Maar de persing is zo zoo zooo superslecht. Ook op het vinyl hoor je hoe het plat is gecomprimeerd.
Die DR range is een leuke graadmeter, maar absoluut niet heilig. 

Daarom heten ze ook Coldplay (denk ik).

3 hours ago, audiofreak said:

Ik heb Goldplay op vinyl. De muziek die ze maken is wel oké. Maar de persing is zo zoo zooo superslecht. Ook op het vinyl hoor je hoe het plat is gecomprimeerd.

Dat is een cover en een hele slechte ook. Heeft toch niks met het origineel van doen. Géén remaster en geen re-issue! Volgens mij bedoeld TS dit niet.

Edited by Pjotr

12 hours ago, audiofreak said:

Ik heb Goldplay op vinyl. De muziek die ze maken is wel oké. Maar de persing is zo zoo zooo superslecht. Ook op het vinyl hoor je hoe het plat is gecomprimeerd.

Gisteren Ghost Stories nog gedraaid. Mooi album :)  Het laatste album Everyday Life vind ik wat vaag. Sommige nummers klinken als een 6 transistor Koyo radiootje. Wellicht een afspiegeling van de muziekinstallaties over de wereld...?  Ik weet het niet.

Nog bedankt voor je uitgebreide informatie over Camel, momenteel heb ik Moonmadness op de draaitafel. De vorige eigenaar H.M.C Norbart is erg zuinig geweest op dit album :) dat in 1976 18,95 gulden kostte. Tjee toen was ik 18....   

Wat een fantastisch album Moonmadness vooral kant 2. Vanaf nummer 2. Ik heb het nummer Air Born zeker 43 jaar niet meer gehoord maar ik herkende het vanaf de 1e noten. "Kippenvel" Ook het nummer daarna Lunar Sea ....  Wat is ons fonetisch geheugen geweldig :wub:

Edited by Tubejack
Update

13 hours ago, Tubejack said:

Gisteren Ghost Stories nog gedraaid. Mooi album :)  Het laatste album Everyday Life vind ik wat vaag. Sommige nummers klinken als een 6 transistor Koyo radiootje. Wellicht een afspiegeling van de muziekinstallaties over de wereld...?  Ik weet het niet.

Nog bedankt voor je uitgebreide informatie over Camel, momenteel heb ik Moonmadness op de draaitafel. De vorige eigenaar H.M.C Norbart is erg zuinig geweest op dit album :) dat in 1976 18,95 gulden kostte. Tjee toen was ik 18....   

Wat een fantastisch album Moonmadness vooral kant 2. Vanaf nummer 2. Ik heb het nummer Air Born zeker 43 jaar niet meer gehoord maar ik herkende het vanaf de 1e noten. "Kippenvel" Ook het nummer daarna Lunar Sea ....  Wat is ons fonetisch geheugen geweldig :wub:

Die ene lp die ik heb van Coldplay is "A rush of blood to the head".
Op "Moonmadness" van Camel staan inderdaad mooie nummers. Niet alleen die jij noemt. Luister maar eens naar het nummer "Spirit of the Water" op kant 1. Luister eens naar die tekst.  Is ook 1 van mijn favoriete nummer. 
En die meneer Norbart is een oude dienstmaat en vriend van mij. Ik heb destijds zijn gehele lp verzameling gehad, toen hij helemaal naar 'digitaal' over ging. Hij verzorgde zijn lp's erg goed. Vele lp's van hem waren (bijna) nieuw en heel weinig gedraaid. Zo was dat ook met jouw Moonmadness lp. Ik heb er hier nog 3 exemplaren van, waaronder een Amerikaanse persing en hoes. Leuk dat je er blij mee bent, want dan heb ik ze aan de juiste persoon geschonken.

Moonmadness kant A is inderdaad mooi. :) Vanmiddag ook "The Single Factor" gedraaid  daar staat ook  een heel mooi instrumentaal nummer op.  Nu de Stationary Traveller nog een keer.  Sommige albums moet je gewoon een paar keer draaien.  Dat deden we vroeger ook. Na een paar keer en weken draaien had je wat met zo' n album of niet. Er zit wel een vette kras op kant A.  Toch hobbelt de Goldring 1006 er aardig overheen.  De tracking van dit element is fenomenaal.