Jump to content

Suggestie nieuwe streamer

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ga toch weer eens de Auralic mini boven zetten zoals Jack suggereert en dan met Qoubus erop. Functioneerde met Tidal goed. Daarnaast wil ik een nieuwe en sterkere router. 

Ik denk dat Jacks suggestie van een Mac Mini Eigenlijk de beste is. Als ik geld te kort kom kan ik tijdelijk een goedkope DAC kopen. En daarna iets audiofiels. Wie programmeert de Mac voor de functie? 

2 hours ago, carl said:

Ik ga toch weer eens de Auralic mini boven zetten zoals Jack suggereert en dan met Qoubus erop. Functioneerde met Tidal goed. Daarnaast wil ik een nieuwe en sterkere router. 

Ik denk dat Jacks suggestie van een Mac Mini Eigenlijk de beste is. Als ik geld te kort kom kan ik tijdelijk een goedkope DAC kopen. En daarna iets audiofiels. Wie programmeert de Mac voor de functie? 

Op het HT forum staat een Mac Mini te koop die de verkoper (Huub, betrouwbare verkoper) altijd voor streamen heeft gebruikt. Dus misschien meteen kant en klaar?

Edited by jepe!

3 hours ago, carl said:

IIk denk dat Jacks suggestie van een Mac Mini Eigenlijk de beste is. Als ik geld te kort kom kan ik tijdelijk een goedkope DAC kopen. En daarna iets audiofiels. Wie programmeert de Mac voor de functie? 

Het makkelijkste is als je met Ziggo overlegd over de router mocht je nog geen Connextbox hebben, die heeft een heel sterke WiFi.  Mogelijk is die ene box voldoende voor het hele huis zonder gepruts met WiFi extenders 

Audirvana is er een, maar je kunt ook de gratis app's gebruiken van Qobuz zelf. Maar dan kun je het niet met een iPad bedienen. Een goedkopere dac kan.  Zelf zou ik dan de Bitfrost 2  kiezen €829.Die heeft een S/N: >114dB is in theorie 19bit. 

Een mini, zou ik zelf altijd nieuw kopen. Alleen vanwege het simpele feit, dat een nieuwe -net zoals alle ander Mac's-  minstens 10 jaar nieuwe software krijgt.  

Maar zorg eerst dat je Auralic mini altijd vlekkeloos werkt, anders geeft streaming alleen maar frustratie.  Daarna staan alle opties open. Sluit b.v. eerst een ander dac aan... en misschien wil je eerst samen met Hans experimenteren met je nieuwe Windows laptop die je toch al hebt.  Ook dat kan, het maakt niet zoveel uit. Zolang jij er maar lekker mee kan werken. ;)

Edited by Tubejack

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Plaatjesdraaier heeft een heel mooie te koop.

Mooi ding, maar werkt die ook zonder drivers? De nieuwste DAC's wel, die zijn UAC2 compatible en kun je probleemloos met Mac en Linux gebruiken.  Ik gebruik ook studio apparatuur.  Maar omdat de nieuwste versies van MacOS geen drivers van 3e meer accepteren kan ik alleen maar met een oude versie van MacOS werken. Onder Windows 10 is het meestal geen probleem en zijn er speciale drivers,  maar ook dat moet je van te voren  uitzoeken.    

Edited by Tubejack
typo

4 minutes ago, Tubejack said:

Mooi ding, maar werkt die ook zonder drivers? De nieuwste DAC's wel, die zijn UAC2 compatible en kun je probleemloos met Mac en Linux gebruiken.  Ik gebruik ook studio apparatuur.  Maar omdat de nieuwste versies van MacOS geen drivers van 3e meer accepteren kan ik allen maar met een oude versie van MacOS werken.  Onder Windows 10 is het meestal geen probleem en zijn er speciale drivers,  maar ook dat moet je van te voren  uitzoeken.    

Misschien wel de reden waarom Plaatjesdraaier hem verkoopt. Jongensdroom indertijd speelde ook met zo'n weiss op Windows. Met JRiver. Dan kun je met BubbleUPnP Qobuz streamen. 

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

Misschien wel de reden waarom Plaatjesdraaier hem verkoopt. Jongensdroom indertijd speelde ook met zo'n weiss op Windows. Met JRiver. Dan kun je met BubbleUPnP Qobuz streamen. 

Ik heb hetzelfde probleem en Leobus had dat ook, als ik me niet vergis ;) Maar ik kan nog altijd over naar Linux. Bovendien stream ik zelf niet meer met Tidal en Qobuz . Ik gebruik enkel Spotify om af en toe wat nieuws te zoeken.  Dat werkt altijd op vrijwel elk besturingssysteem en met elke hardware. 

Edited by Tubejack

De oude dac van Leobus kon met driver tot 384 kHz. Toen er een Apple software update kwam, kon dat niet meer. Maar zonder driver kon die dac nog steeds tot 192kHz zijn werk doen. En ik heb nog geen muziek met 384 kHz resolutie ontdekt. Dus geen enkel probleem. 

groet,

Leobus

Bij het afspelen van een dsf file, (SACD) Dat is dan een DSD 64/128 file, en dan kan je via de muzieksoftware dat laten omzetten naar 352.8 kHz of dan 384 kHz.

Dat is dan van 1 bit naar 24 bit.

Dat is dan weer net even lekkerder als een omzetting naar 176.4 kHz als er een max. van 192 kHz is.

Wil je het/de maximale output van je DAC......?, dan krijg je dat met je correcte opzet wel voor elkaar.

Edited by HansP

7 hours ago, HansP said:

Bij het afspelen van een dsf file, (SACD) Dat is dan een DSD 64/128 file, en dan kan je via de muzieksoftware dat laten omzetten naar 352.8 kHz of dan 384 kHz.

SACD  bestanden vanaf harddisk afspelen? is denk ik voor Carl niet interessant. Die wil met Qobuz streamen, dan is 192Khz ruim voldoende.  Verder moet het zo simpel mogelijk. Laat Carl nu maar eerst eens zijn bestaande spullen in orde brengen. Dat kost met een beetje mazzel  nul €. of in ieder geval weinig. Misschien vind hij het uiteindelijk (na een paar maanden met Qobuz spelen) helemaal niks. Upgraden kan altijd nog  ;)

Edited by Tubejack

Mijn Auralic werkt beneden prima hoor en boven klonk hij met betere voeding net zo goed als een Auralic Altair voor 4 maal zo veel geld. Maar boven op de luisterkamer zou een streamer ook leuk zijn. De Macmini route lijkt me niet zo’n slechte. Ik wil er eentje die primair gericht is op Streaming. Opslag hoeft voor mij niet. Als je streamt doe het dan echt.

2 minutes ago, carl said:

Mijn Auralic werkt beneden prima hoor en boven klonk hij met betere voeding net zo goed als een Auralic Altair voor 4 maal zo veel geld. Maar boven op de luisterkamer zou een streamer ook leuk zijn. De Macmini route lijkt me niet zo’n slechte. Ik wil er eentje die primair gericht is op Streaming. Opslag hoeft voor mij niet. Als je streamt doe het dan echt.

Je hebt van meerdere mensen, serieuze aanwijzingen gekregen. Tijd om zelf wat te doen Carl, ik haak verder af.   

Dat was mijn conclusie ook al Jack. Ik had het al met mijn vrouw over die connectbox.  Die blijkt er al te zitten 😀

Edited by carl

Ik ga ze nog eens vragen Jack. Probleem is ook een beetje dat de router in de kelder staat en ik een betonnen vloer heb. De ontvangst van de WiFi in huis is prima, maar de afstandsbediening via de I pad minder in de huiskamer (soms werkt die helemaal niet). Op zolder werkt die weer prima met een extender. Een beetje onlogisch eigenlijk. 

De Macmini op zolder is een ander project.

Edited by carl

Iedereen adviseert hier vanuit eigen ervaring, dus dat doe ik dan ook maar even. Van netwerken heb ik niet veel verstand, dus daar zeg ik niks over. Maar ik kan wel melden dat ik zeer tevreden ben over mijn Dion Audio streamer en DAC. Als je dat wilt horen, ben je hier welkom. Zegt natuurlijk niet alles over zoiets in je eigen set, maar een indruk kan je wel krijgen.

Groet,

Leobus

Ik kom zeker nog een keer langs Leo. Ik heb wel de idee dat je de kosten met een Macmini een beetje in de hand houdt.  Volgens mij heeft een bekende nog een Audioquest DAC.

1 hour ago, carl said:

Ik ga ze nog eens vragen Jack. Probleem is ook een beetje dat de router in de kelder staat en ik een betonnen vloer heb. De ontvangst van de WiFi in huis is prima, maar de afstandsbediening via de I pad minder in de huiskamer (soms werkt die helemaal niet). Op zolder werkt die weer prima met een extender. Een beetje onlogisch eigenlijk. 

De Macmini op zolder is een ander project.

Volgens mij heb ik het al een of twee keer uitgelegd.  Werk voor iemand met kennis van zaken. Wellicht dat HansP bij je in de buurt woont? en het voor je kan aanleggen en configureren?. Anders zou ik toch die Ziggo monteur inhuren.   ;)