Henk&audio Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Hallo, Al een hele tijd ben ik bezig om een effectieve manier te vinden om de restanten van nat afspelen kwijt te raken. Sinds de jaren 60 deed ik dat. Een eigenaardige gewoonte waar ik van af wilde. En dat bleek net zo moeilijk te zijn als stoppen met roken. Het op deze manier afspelen laat een residu achter dat zich vast zet in de groeven. Om dit te verwijderen heb ik zelfs een vacuum platen wasmachine gebouwd. Werkt uitstekend, maar was niet in staat om de bedoelde residuen volledig te verwijderen. Vele soorten reinigingsvloeistoffen heb ik gebruikt zonder een acceptabel resultaat. Ook het experimenteren met combinaties van borstels en soorten reiniger bleken niet in staat om de risiduen te verwijderen (inclusief het op hifi.nl bediscusieerde toepassen van Glassex). Bij toeval kreeg ik een set van DiscDoctor in handen. Die set bestaat uit twee borstels en een fles vloeistof. De bostels zijn opgebouwd uit een houder van rubber waarop een veloursachtige borstel is aangebracht. Het schoonmaken bestaat uit vier fasen: 1. reiniger op de borstel aanbrengen en schrobben 2. vloeistof afzuigen 3. met de tweede borstel met gedestileerd water de zaak schoon maken 4. wederom afzuigen met een schone vacuumzuiger De gebruiksaanwijzing geeft overigens aan dat de vacuummethode kan maar niet echt nodig is. Deze tip wilde ik jullie niet onthouden. Ten eerste omdat de borstels zeer effectief blijken (zeker als je het vergelijkt met de borstel van een VPI-machine). Het heeft mij heel wat energie gekost om tot op dit niveau van reinigen te komen. Ik hoop dat met deze posting jullie dat bespaard wordt. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Hoi Henk, Waar kun je dat spul kopen en wat kost het? Ik heb hier nl een aantal 2de hands LP's met dezelfde troep erop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 Hallo, Naar mijn weten zijn DiscDoctor producten in Nederland niet verkrijgbaar. Mijn setje is voor mij meegenomen uit de USA. De website van DiscDoctor is Deze. Voor de gehele set met een pint vloeistof heb ik circa $60,- betaald. Je hebt dan twee borstels met reserve bekleding + de voeistof (1 Pint). Het is direct via de genoemde website te bestellen en wellicht ook via andere Amerikaanse webstores. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 Een review van DiscDoctor vind je hier Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 Sodeju heeft er nog een aantal. Ik ook nog. Als jij ze schoon wilt maken..... Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 Ik snapte het wel hoor. Kan geregeld worden. Denk je dat je NG het kan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Zoals al aangegeven was ik met Glassex. Dit werkt bij mij zeer goed. Belangrijk is wel dat je de drab onder in de groef goed los borstelt. Ik gebruik daarvoor een carbon borstel met korte haren. Ik heb altijd nat afgespeeld met gedestileerd water met alcohol, mischien is dit makelijker te verwijderen dan de Lenco vloeistof. Bij mij werkt het n.l. wel. Eventueel naspoelen met gedestileerd water en weer schoonzuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 Hans, Glassex is een merk dat een aantal producten dekt. Bedoel je Glassex voor ruiten, spiegels, ed of bedoel je de super ontvetter? Ik heb je berichten gelezen en het geprobeerd. Ik heb het zelfs geprobeerd met de borstel van DiscDoctor en nog een heel stel andere. Ook vacuum droog gemaakt na het spoelen met gedestileerd water. Helaas bleef het nog steeds knisperen (dat typische geluid van eerder nat afgespeelde platen). Ik heb het type Glassex gebruikt dat voor glaswerk is bedoeld. Heb ik jouw recept daarmee goed toegepast? Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Ik heb inderdaad ook een of twee platen waar het achtergrond geknisper nog op een zeer laag niveau aanwezig blijft. Dit is er echter ook wanneer ik de platen nat afspeel. Ik denk dus dat het beschadigingen zijn. De meeste platen zijn echter weer als nieuw, ook platen uit 1977 die vaak nat zijn gedraaid. Ik gebruik hiervoor de ramen glassex. Wat ook nog wil helpen bij extreme vervuiling is de platen nat maken met glassex, even laten inweken, en dan pas opnieuw wassen en droogzuigen. Nu ik er over nadenk, kan het ook zijn dat het vinyl van een slechtere soort is. Dit zou door de Lencoclean aangetast kunnen zijn. Dan poets je het echt niet meer weg. Ik heb o.a. een paar platen van Sheffield, hiervan weet ik dat deze uit 1977 zijn. Deze zijn echt weer brandschoon en superstil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts