carl Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 (edited) Mijn Micro Seiki BL 51 met de 707 arm draait nu zijn eerste rondjes met een Hana Sl Element die ik op proef heb. Ik heb hem beneden in de huiskamer aangesloten op de Quad 34 met MC phono module (de laatste is tweede hands gekocht voor 30 euro). Het ding ziet er geweldig uit en het lager heeft geen enkele speling wat kennelijk een zwakte is van Micro Seiki. Roger zei dat ik een nieuwe snaar nodig had want de oude snaar maakte wat geluid. Hoewel niet storend klopt dat wel een beetje en ik heb al een nieuwe snaar besteld. Storender is het resoneren van de voeding. Het is een rot geluid want het lijkt wel op fluiten. Misschien is het op te lossen door de voeding los te koppelen van zijn omgeving. Suggesties voor een oplossing zijn welkom. Het Hana SL element is niet gloednieuw en was dus enigszins ingespeeld. Nu naar een uurtje inspelen vind ik het eigenlijk behoorlijk slapjes klinken. Kan aan de Quad MC module liggen dus ik ga direct de Whest phonotrap van zolder halen. Kijken of dat een verbetering is. Roger had het ook over een afsluiting van 400 ipv de 100 van de Quad. Voorlopige conclusie: optisch geweldig maar klankmatig een tegenvaller. Edited 16 februari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 Dat is jammer,maar wellicht klinkt hij beter met de Whest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 (edited) Net de Whest phonotrap van boven naar beneden gezet. Ik weet niet of het aan die afsluitimpedantie ligt, maar het klinkt een stuk beter. Toch nog wel een beetje slapjes, maar tonaal ook wel goed. Maar eerst maar eens een paar platen spelen te beginnen met Keb Mo. Toch wel een probleem want ik wil geen nieuwe phonotrap kopen. Edited 16 februari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 Gun je Quad phono MC module ook wat tijd, voordat je gelijk conclusie gaat trekken. Luister eerst een paar dagen. Je moet ook wennen aan het geluid van je Hana element en het e.e.a. moet zich nog settelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 Inmiddels met kabels bezig Peter. Ik heb de interlink van Whest naar Quad vervangen door ik meen een tpr kabel (ik zoek het op). Dat is toch wel weer wat anders. Het geluid klinkt nu veel minder slapjes ook met groter beeld bij gelijke luidsterkte. Ik ga direkt wat oudere klassieke LP’ proberen. Beneden zal dat toch het meeste zijn wat ik speel. Maar ik ga eerst nog eens met impedanties spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 (edited) 15 minutes ago, audiofreak said: Gun je Quad phono MC module ook wat tijd, voordat je gelijk conclusie gaat trekken. Luister eerst een paar dagen. Je moet ook wennen aan het geluid van je Hana element en het e.e.a. moet zich nog settelen. Mijn vaste luistervriend luistert donderdag mee Onno. Daarna beslis ik of ik met dit element doorga of niet. Een alternatief is een high output Dynavector 20. Volgens de verkoper gaat de Micro Seiki arm erg goed samen met Dynavector elementen. Kan ik altijd nog een buizen phono pre kopen in de toekomst. Inmiddels ben ik trouwens wel overtuigd van de Micro Seiki draaitafel en 707 arm. Klinkt veel beter dan de Auralic. Maar ja dat hoef ik jou niet te vertellen Onno Edited 16 februari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 En dat is weer appels met peren vergelijken. Dure draaitafel, duur element, en een Aurelicje. Ook niks gedaan aan die Auralic, neem ik aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 En zelfs a.s. donderdag is nog kort dag mijn inziens. Weet je hoeveel uur dat Hana element al heeft gespeeld? En weet je de inspeeltijd van een nieuw Hana element? Mijn eigen ervaring is toch wel dat het gauw op 50 uur nodig heeft. Inderdaad appels met peren vergelijken, Marc. Maar ik denk dat Carl meer doelt op dat het analoog is en hoe wars ik ben van het digitale. Meer in die trant dan een echt vergelijk Auralic en Micro Seiki/Hana. BTW, je moet het ook niet willen dat vergelijken. Digitaal versus Analoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 Ja, och, geen man overboord. Ik snap die afkeer van digitaal niet helemaal hoor. Zoveel verschil is het toch ook niet, en je kunt er weet-niet-wat aan doen. Bij de een is analoog geweldig, en bij de ander digitaal. So what? Kan toch allemaal. Helemaal 100% wordt het nooit, maar dit forum is er ook voor verbetertips voor beide geloofsrichtingen, dat zijn de krenten uit de pap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 Op die Auralic zit een betere voeding Marc. En het is natuurlijk wel een draaitafel en arm van pakweg 40 jaar oud. De rest van de installatie benadert dit en het geluid is niet mis. Ik amuseer me trouwens opperbest met al dit uitproberen. Ik speel trouwens nu met een Quad 34/304. Ik moet even iets kleins laten doen aan de Quad 303 want die klinkt nog beter dan de nieuwere 304. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 2 hours ago, carl said: Storender is het resoneren van de voeding. Het is een rot geluid want het lijkt wel op fluiten. Misschien is het op te lossen door de voeding los te koppelen van zijn omgeving. Wellicht helpen VWR's eronder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 Oud hippie muziek van Sweet Smoke en een fles Poupille uit 1998. Het leven is goed. Ik volg trouwens het advies van Onno: even een paar dagen spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 49 minutes ago, René N. said: Wellicht helpen VWR's eronder? Wel een gewicht hoor René ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 Misschien eens in je set op zolder proberen. Daar hoor je mi beter wat de draaitafel kan in vergelijking met de Oracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 4 hours ago, carl said: Roger had het ook over een afsluiting van 400 ipv de 100 van de Quad. voor de low output is dat >400Ohm Bron: https://hifi.nl/artikel/24671/Review-Hana-Moving-Coil-elementen.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 februari 2020 Report Share Posted 16 februari 2020 1 hour ago, carl said: Wel een gewicht hoor René ! Is die voeding nou zwaar of denk je dat een gewicht onder die voeding helpt? De VWR’s kunnen wel 10kg per stuk aan hoor. Er is ook nog een heavy uitvoering. Die kan wel 15 kg aan. Dit zijn schattingen. Het zou mij niet verbazen als dat 30-50% hoger ligt. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 35 minutes ago, Tubejack said: voor de low output is dat >400Ohm Bron: https://hifi.nl/artikel/24671/Review-Hana-Moving-Coil-elementen.html Daar staat hij nu ook op Jack. Bij mijn Benz valt de hoorbaarheid van impedantieverschillen wel mee, hier is dat fors. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: Misschien eens in je set op zolder proberen. Daar hoor je mi beter wat de draaitafel kan in vergelijking met de Oracle. Dat staat ook op het lijstje Hans, maar in principe heb ik hem gekocht voor de woonkamer. Daar ziet hij er ook lekker sexy uit Edited 16 februari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 Net even wat onderbreking gehad. Maar nu ik Keb Mo weer hoor klinkt dat erg goed. De vraag is altijd wat in mijn combinatie wijsheid is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 20 minutes ago, leobus said: Is die voeding nou zwaar of denk je dat een gewicht onder die voeding helpt? De VWR’s kunnen wel 10kg per stuk aan hoor. Er is ook nog een heavy uitvoering. Die kan wel 15 kg aan. Dit zijn schattingen. Het zou mij niet verbazen als dat 30-50% hoger ligt. Groet, Leobus Die voeding zit in de draaitafel gebouwd Leo. Ik vermoed dat hij er te strak inzit. Ik heb dat nu zo vaak meegemaakt en nagenoeg altijd krijg je dat wel weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2020 Author Report Share Posted 16 februari 2020 (edited) Ik denk dat ik voor vandaag met luisteren op houd. Mijn klassieke set beneden gebruik ik eigenlijk altijd voor achtergrondmuziek. Na even een dagje goed bezig blijkt daar toch veel meer in te zitten. Lijkt me wel praktisch als het erg heet is in de zomer. Zwakke punt lijkt de MC module van de Quad 34. Dit lijkt geen goede combi met het Hana element. Van de week nog even de nodige aandacht aan geven. De Micro Seiki draaitafel met 707 arm bevalt eigenlijk prima. Na een dagje spelen lijkt ook de resonantie van de voeding helemaal weg tot mijn verbazing ??? Ik ga de draaitafel ook zeker boven vergelijken met de Oracle. Wordt vervolgd.... Edited 16 februari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 februari 2020 Report Share Posted 17 februari 2020 (edited) Ik zie hier een hoop mogelijkheden tot verbetering. http://www.meridian-audio.info/viewphoto.php?compid=321&photoid=3080 Edited 17 februari 2020 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 februari 2020 Author Report Share Posted 17 februari 2020 Ziet er mooier uit dan die van mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 februari 2020 Report Share Posted 17 februari 2020 http://www.meridian-audio.info/public/quad_44._control_unit._wsm._a3950[1671].pdf Zie pagina 22 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 februari 2020 Members Report Share Posted 17 februari 2020 Geinig, ik kreeg onlangs een oud fotoboek van mijn ex , daar zaten nog wat foto's in van mijn set (en mijn oude Harley's, maar dat is weer een ander verhaal) toen ik nog bij mijn ouders woonde (pakweg 89-90 zal dit zijn geweest): Accuphase E405, Accuphase DP60 en een Micro Seiki BL 51 met UA-7 Satx arm am Ortofon MC 20 Spuper element. Ook toen waren mijn speakers al niet echt klein te noemen, Infinity IRS Gamma... Bij de weg, ik was toen 21... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts