Jump to content

Vergeetachtige HK3250 receiver

JohanT
 Share

Recommended Posts

Ik heb een HK 3250 receiver uit 1997 die zijn presets niet meer onthoudt nadat hij uitgeschakeld is geweest, zelfs wanneer de netstekker gewoon in het stopcontact is gebleven. Ik hoef hem maar een aantal seconden uit te schakelen, en dan is hij alle stations kwijt. In standby mode onthoudt hij de instellingen wel.

Is dit een kwestie van simpel een batterijtje vervangen, of betekent dit bijv. dat er een elco op de printplaat defect is? M.a.w. kan ik hier zelf iets aan doen, of moet de unit gerepareerd worden? Enig idee van de kosten?

Alvast bedankt voor de reacties!

Johan

Geplaatst door Sodejuu:

Meestal is het 'n batterijtje. Het kan een nicad zijn, maar ook een lithiumcel. Even openschroeven en kijken. Je ziet die dingen meteen wel zitten. Waarschijnlijk zitten ze er wel in gesoldeerd.

Dan ga ik er zelf niet aan zitten prutsen. Ik ben niet zo

Geplaatst door Sodejuu:

Meestal is het 'n batterijtje. Het kan een nicad zijn, maar ook een lithiumcel. Even openschroeven en kijken. Je ziet die dingen meteen wel zitten. Waarschijnlijk zitten ze er wel in gesoldeerd.

Ha die Sodejuu,

Jammer genoeg heb je helemaal gelijk !

Waarom, zetten ze die back up batterijen niet op een plaats, die gemakkelijk is te bereiken ,en maken ze ze gemakkelijk uitwisselbaar.

Vrij vaak komt het voor dat je de hele print los moet halen , plus ander spul ,om er bij te kunnen.

Kost daardoor erg veel tijd en is volgens mij niet nodig.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Geplaatst door Haudio:

Ha die Sodejuu,

Jammer genoeg heb je helemaal gelijk !

Waarom, zetten ze die back up batterijen niet op een plaats, die gemakkelijk is te bereiken ,en maken ze ze gemakkelijk uitwisselbaar.

Vrij vaak komt het voor dat je de hele print los moet halen , plus ander spul ,om er bij te kunnen.

Kost daardoor erg veel tijd en is volgens mij niet nodig.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Dat doe ik meestal ook. Als zo'n accuutje vervangen moet worden knip ik 'm van de print, maak een batterijhouder van het juiste type aan de achterzijde en verbind 't met een paar draadjes. De batterijen zonder soldeerlip (vaak een lithiumcel type CR2032) zijn ook nog eens goedkoper en vooral makkelijker verkrijgbaar. Bij de volgende beurt ben je in no time klaar.

BTW: Eigenlijk is het logisch dat ze de accuutjes op die manier op de print zetten. Het scheelt veel werk, want je hoeft geen houder te monteren en daar ook nog eens een batterij in te plaatsen (handwerk). Zo'n ding met soldeerlippen plaats je, al dan niet automatisch, op de print en jast die vervolgens door het soldeerbad. Natuurlijk met de rest van de componenten er ook op :rolleyes:;)